Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Metodologia rekolekcji parafialnych

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 12-102LiH-21
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Metodologia rekolekcji parafialnych
Jednostka: Wydział Teologiczny
Grupy: Moodle - przedmioty Szkoły Nauk Humanistycznych
Punkty ECTS i inne: 3.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: język polski
Skrócony opis:

Cele modułu kształcenia

a) Przekazanie wiedzy o historii i systematyce rekolekcji

b) Wykształcenie zdolności genologicznego rozróżnienia rekolekcji oraz zrozumienia specyfiki rekolekcji parafialnych

c) Wyrobienie umiejętności tworzenia autorskich rekolekcji według wskazanych metod

d) Wyrobienie umiejętności samodzielnego przygotowania i wygłoszenia konferencji rekolekcyjnych według modelu dyskursywno-retorycznego i psychologiczno-dydaktycznego

e) Zmotywowanie do osobistego zaangażowania w przygotowanie i poprowadzenie rekolekcji parafialnych zgodnie z metodologią proponowaną przez szkoły nowej ewangelizacjii

Pełny opis:

Opis treści kształcenia

Historia i klasyfikacja rekolekcji

Rodzaje rekolekcji

Aplikacja metodologii ćwiczeń ignacjańskich i rekolekcji ewangelizacyjnych do parafialnych rekolekcji adwentowych i wielkopostnych

Konferencja rekolekcyjna jako jednostka proklamowania słowa Bożego. Metoda dyskursywno-retoryczna oraz psychologiczno-dydaktyczna

Rekolekcyjna metodologia szkół nowej ewangelizacji

Literatura:

Zalecana literatura

G. Siwek, Rekolekcje wczoraj i dziś, Kraków 2011.

K. Panuś, Historia kaznodziejstwa, Kraków 2007.

E. Staniek, Z kaznodziejskiego warsztatu, Kraków 2002.

A. Schwarz, Jak pracować nad kazaniem, Warszawa 1993.

Dodatkowe publikacje wskazane przez wykładowcę.

Efekty uczenia się:

Po zakończeniu modułu (przedmiotu) i potwierdzeniu osiągnięcia efektów kształcenia student:

Zna historię i systematykę rekolekcji

Potrafi wyodrębnić rodzaje rekolekcji oraz rozumie specyfikę rekolekcji parafialnych

Zdobywa umiejętność tworzenia autorskich rekolekcji adwentowych i wielkopostnych w oparciu o metodę ignacjańską i kerygmatyczną

Potrafi samodzielnie przygotować i wygłosić konferencje rekolekcyjne według modelu dyskursywno-retorycznego i psychologiczno-dydaktycznego

Jest zdeterminowany do poprowadzenia rekolekcji parafialnych zgodnie z metodologią proponowaną przez szkoły nowej ewangelizacji

Metody i kryteria oceniania:

Przykładowe zadania/pytania służące ocenie osiągnięcia opisanych efektów kształcenia.

Proszę dokonać klasyfikacji rekolekcji.

Proszę omówić komponenty kompozycyjne konferencji rekolekcyjnej według modelu psychologiczno-dydaktycznego.

Kryteria oceniania

5,0 – znakomita wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne określone w efektach kształcenia tego modułu

4,5 – bardzo dobra wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne określone w efektach kształcenia tego modułu

4,0 – dobra wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne określone w efektach kształcenia tego modułu

3,5 – zadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne, ale ze znacznymi niedociągnięciami określone w efektach kształcenia tego modułu

3,0 – zadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne, ale z licznymi błędami określone w efektach kształcenia tego modułu

2,0 – niezadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne określone w efektach kształcenia tego modułu

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2020/2021" (zakończony)

Okres: 2021-03-01 - 2021-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: (brak danych)
Prowadzący grup: Łukasz Krauze
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie z notą

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2021/2022" (zakończony)

Okres: 2022-02-24 - 2022-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: (brak danych)
Prowadzący grup: Łukasz Krauze
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie z notą

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/2023" (zakończony)

Okres: 2023-02-27 - 2023-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 16 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: (brak danych)
Prowadzący grup: Łukasz Krauze
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie z notą

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/2024" (w trakcie)

Okres: 2024-02-26 - 2024-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: (brak danych)
Prowadzący grup: Łukasz Krauze
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie z notą
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu.
ul. Wieniawskiego 1
61-712 Poznań
tel: +48 61 829 4000
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)