Biblia hebrajska - zasady interpretacji
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 12-102Bibl-40 |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Biblia hebrajska - zasady interpretacji |
Jednostka: | Wydział Teologiczny |
Grupy: |
Moodle - przedmioty Szkoły Nauk Humanistycznych |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
4.00
(w zależności od programu)
|
Język prowadzenia: | język polski |
Skrócony opis: |
Cele modułu kształcenia a) Zapoznanie z problematyką języka hebrajskiego b) Zdobycie umiejętności czytania i przepisywania tekstów hebrajskich Starego Testamentu c) Wprowadzenie w retorykę biblijną d) Zaznajomienie z motywami teologicznymi Starego Testamentu |
Pełny opis: |
Opis treści kształcenia wprowadzenie do hebrajskiej retoryki biblijnej gatunki literackie, język i struktury retoryczne metoda narracyjna metoda strukturalna symbolika miejsca i czasu akcji archetypiczna natura bohatera literackiego koncepcje teologiczne Starego Testamentu |
Literatura: |
Zalecana literatura P. Briks, Podręczny słownik hebrajsko-polski i aramejsko-polski do Starego Testamentu. Prymasowska Seria Biblijna. Warszawa 1999. G. Deina - A. Spreafico (S. Bazyliński - opr. wersji polskiej), Wprowadzenie do hebrajszczyzny biblijnej. Warszawa 2001. T. O. LAMBDIN, Wprowadzenie do hebrajskiego biblijnego, przeł. H. Drawnel, B. SokalL, Materiały Pomocnicze do Wykładów z Biblistyki 11, Wydawnictwo KUL, Lublin 2011. R. Meynet, Wprowadzenie do hebrajskiej retoryki biblijnej. Kraków 2001. T. Stanek, Opis stworzenia świata - Rdz 1,1-6,8 - w ujęciu liturgicznej tradycji żydowskiej”, w: Genesis 1 – 3. Tekst, interpretacje, przemyślenia, Z. Pawłowski (red.), Toruń 2009, s. 21-36. Papieska Komisja Biblijna, Naród żydowski i jego Święte Pisma w Biblii chrześcijańskiej. Kielce 2002. Z. Pawłowski, Narracja i egzystencja. Genesis w hermeneutyce opowieści, Toruń, UMK 2013 J.H. Walton, V.H.Metthews, M. W. Chavalas, Komentarz historyczno-kulturowy do Biblii Hebrajskiej. Prymasowska Seria Biblijna. Warszawa 2005 |
Efekty uczenia się: |
Po zakończeniu modułu (przedmiotu) i potwierdzeniu osiągnięcia efektów kształcenia student: Rozpoznaje specyfikę języka Starego Testamentu, potrafi czytać teksty hebrajskie i je pisać Ma uporządkowaną, pogłębioną wiedzę na temat retoryki biblijnej Ma pogłębioną znajomość zagadnienia wiary Starego Testamentu Potrafi ukazać podstawowe motywy literackie Starego Testamentu Potrafi ukazać podstawowe motywy teologiczne Starego Testamentu Umie wskazać kontynuację Starego Testamentu wiary w chrześcijaństwie |
Metody i kryteria oceniania: |
Kryteria oceniania 5,0 – znakomita wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne określone w efektach kształcenia tego modułu 4,5 – bardzo dobra wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne określone w efektach kształcenia tego modułu 4,0 – dobra wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne określone w efektach kształcenia tego modułu 3,5 – zadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne, ale ze znacznymi niedociągnięciami określone w efektach kształcenia tego modułu 3,0 – zadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne, ale z licznymi błędami określone w efektach kształcenia tego modułu 2,0 – niezadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne określone w efektach kształcenia tego modułu |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2020/2021" (zakończony)
Okres: | 2021-03-01 - 2021-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | Tomasz Gali | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie z notą |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu.