Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Wczesne wspieranie rozwoju dziecka i edukacja wczesnodziecięca

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 11-WWRD-3TER-s
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Wczesne wspieranie rozwoju dziecka i edukacja wczesnodziecięca
Jednostka: Wydział Studiów Edukacyjnych
Grupy: E-learning - przedmioty Wydziału Studiów Edukacyjnych
Moodle - przedmioty Szkoły Nauk Społecznych
Punkty ECTS i inne: 0 LUB 3.00 (w zależności od programu) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: język polski
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Kierunek studiów:

Pedagogika, spec. edukacja elementarna i terapia pedagogiczna

Poziom przedmiotu:

I stopień

Cele kształcenia:

• przekazanie Studentom podstawowej wiedzy o sposobach wspomagania i wspierania rozwoju dziecka w kontekście rozwoju dziecka w wieku do lat trzech

• kształtowanie umiejętności posługiwania się wybranymi metodami pracy umożliwiającymi tworzenie dziecku warunków prorozwojowych w środowisku naturalnym oraz instytucjonalnym w kontekście wczesnodziecięcej edukacji

• przekazanie Studentom wiedzy na temat sposobów diagnozy rozwojowej dziecka do trzeciego roku życia


Moduł zajęć/przedmiotu prowadzony zdalnie (e-learning):

nie, jednak w roku akademickim 2020/2021 w związku z COVID-19 zajęcia będą realizowane zdalnie na MS Teams (w całości).

Wymagania wstępne w zakresie wiedzy, umiejętności oraz kompetencji:

Podstawowa wiedza z zakresu psychologii rozwojowej i psychologii dziecka, wysokie kompetencje komunikacyjne, wysoka kultura pedagogiczna, wiedza na temat profilaktyki i terapii pedagogicznej

Informacja o tym, gdzie można zapoznać się z materiałami do zajęć:

Materiały niezbędne do zajęć zostaną udostępnione przez prowadzących (za pośrednictwem platformy MS Teams).

Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK:

Dyskusja


Praca z tekstem


Metoda analizy przypadków


Metoda ćwiczeniowa


Demonstracje dźwiękowe i/lub video


Metody aktywizujące (np.: „burza mózgów” Dyskusja


Praca z tekstem


Metoda analizy przypadków


Metoda ćwiczeniowa


Demonstracje dźwiękowe i/lub video


Metody aktywizujące (np.: „burza mózgów”, technika analizy SWOT, technika drzewka decyzyjnego, metoda „kuli śniegowej”, konstruowanie „map myśli”)


Praca w grupach


Nakład pracy studenta (punkty ECTS):

Godziny zajęć (wg planu studiów) z nauczycielem 30

Przygotowanie do zajęć 5

Czytanie wskazanej literatury 10

Przygotowanie pracy pisemnej, raportu, prezentacji, demonstracji, itp. 5

Przygotowanie pracy semestralnej 5


SUMA GODZIN 55

LICZBA PUNKTÓW ECTS DLA MODUŁU ZAJĘĆ/PRZEDMIOTU 3


Pełny opis:

Sposoby wspomagania i wspierania rozwoju dziecka w kontekście rozwoju dziecka; zadania rozwojowe dziecka – wprowadzenie do problemu

Wspomaganie rozwoju dziecka w środowisku naturalnym i instytucjonalnym w ujęciu psychologii rozwojowej i pedagogiki małego dziecka. Koncepcje psychologiczne potrzeb rozwojowych dziecka

Metody pracy umożliwiającymi tworzenie dziecku warunków prorozwojowych w procesie wczesnodziecięcej edukacji

Wprowadzenie do tematyki związanej z diagnozą: m.in. protodiagnoza pedagogiczna, funkcjonalna diagnostyka rozwojowa

Współpraca środowisk na rzecz wczesnego wspierania rozwoju dziecka

Metody wspierania rozwoju dziecka (m.in. niedyrektywne metody pracy z dzieckiem) – implikacje praktyczne

Literatura:

‒ Brzezińska A. (red. ), Psychologiczne portrety człowieka, Sopot (2013).

‒ Charęzińska, J. Szulc, Sensoryczne niemowlę (2019).

‒ Cieszyńska J., Koredo M., Wczesna interwencja terapeutyczna. Stymulacja rozwoju dziecka. Od noworodka do 6. roku życia, Kraków (2017).

‒ E. Godwin, L. Anderson-Mckendry, Dzieci z zaburzeniami integracji sensorycznej (2007) .

‒ E. Yack, P. Aquilla, S. Sutton, Tworzenie więzi poprzez integrację sensoryczną (2014) .

‒ H. Krauze-Sikorska, K. Kuszak (red.) Wybrane problemy psychospołecznego funkcjonowania dzieci i młodzieży z utrudnieniami w rozwoju, Nowe perspektywy-nowe wyzwania.

‒ Harwas-Napierała B., Trempała J. (red.), Psychologia rozwoju człowieka. Charakterystyka okresów życia człowieka, tom 2, Warszawa (2004).

‒ Helen (2004), Psychologia rozwoju człowieka .

‒ J. Ayers, Dziecko a integracja sensoryczna (2015) .

‒ J. Matejczuk, Niezbędnik dobrego nauczyciela, Rozwój dziecka. Wiek przedszkolny, A. I. Brzezińska (red.), Seria I, Rozwój w okresie dzieciństwa i dorastania, t. II, Warszawa 2014, dostęp: Niezbędnik Dobrego Nauczyciela. Seria 1. Rozwój w okresie dzieciństwa i dorastania (eduentuzjasci.pl)

‒ J. Stańdo, M. Spławska-Murmyło, Metody aktywizujące w edukacji przedszkolnej i wczesnoszkolnej, Warszawa 2017, dostęp: Metody aktywizujące w edukacji przedszkolnej i wczesnoszkolnej (ore.edu.pl)

‒ K. Kuszak, Charakterystyka rozwoju dziecka w wieku 3 – 6 lat [w: ] Małe dzieci w świecie technologii informacyjno – komunikacyjnych. Pomiędzy utopijnymi szansami a przesadzonymi zagrożeniami, J. Pyżalski (red.), Łódź 2017

‒ Krauze-Sikorska, H., i Klichowski, M. (red.). (2020). Pedagogika dziecka. Podręcznik akademicki. Wydawnictwo Naukowe UAM., 2020 – dostęp online: (PDF) Pedagogika dziecka. Podręcznik akademicki | Michal Klichowski - Academia.edu

Efekty uczenia się:

Student/ka ma podstawową wiedzę na temat rozwoju dziecka – zarówno w aspekcie biologicznym, psychologicznym jak i społecznym. Ma wiedzę na temat profilaktyki i wspierania prawidłowego rozwoju dziecka. Potrafi rozpoznawać obszary, które wymagają wsparcia (zwłaszcza oddziaływań związanych ze wczesnym wspomaganiem rozwoju).

Student/ka potrafi diagnozować i prognozować przebieg rozwoju dziecka oraz ewentualne jego zakłócenia. Poprzez praktyczne działania potrafi wpływać na sytuacje dziecka, wykorzystując do tego najnowsze metody pracy z dzieckiem. Sytuacje dziecka postrzega i analizuje uwzględniając cały system (rodzina, instytucja, kontekst społeczno-kulturowy) w jakim ono funkcjonuje. Potrafi stworzyć dziecku prorozwojowe warunki (zwłaszcza w procesie edukacji wczesnodziecięcej)

Student/ka potrafi wykorzystywać wiedzę dotyczącą rozwoju dziecka w celu prowadzenia oddziaływań mających na celu wspomaganie wczesnego rozwoju dziecka. Potrafi rozpoznawać obszary funkcjonowania dziecka, które wymagają wsparcia i interwencji pedagogicznej. Rozumie w jaki sposób system rodzinny i środowisko szkolne może wpływać na prawidłowy rozwój dziecka i wspierać go. Podejmuje współpracę z innymi podmiotami na rzecz wspierania rozwoju dziecka

Metody i kryteria oceniania:

Projekt (opracowanie wybranych zagadnień)

Raport (opracowanie wybranych zagadnień)

Egzamin praktyczny (obserwacja wykonawstwa)

Kryteria oceniania wg skali stosowanej w UAM:

bardzo dobry (bdb; 5,0):

dobry plus (+db; 4,5):

dobry (db; 4,0):

dostateczny plus (+dst; 3,5):

dostateczny (dst; 3,0):

niedostateczny (ndst; 2,0):

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2020/2021" (zakończony)

Okres: 2021-03-01 - 2021-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Konwersatorium, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Syma Al Azab-Malinowska
Prowadzący grup: Syma Al Azab-Malinowska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie z notą
Konwersatorium - Zaliczenie z notą
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu.
ul. Wieniawskiego 1
61-712 Poznań
tel: +48 61 829 4000
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)