Wczesne wspieranie rozwoju dziecka i edukacja wczesnodziecięca
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 11-WWRD-3TER-s |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Wczesne wspieranie rozwoju dziecka i edukacja wczesnodziecięca |
Jednostka: | Wydział Studiów Edukacyjnych |
Grupy: |
E-learning - przedmioty Wydziału Studiów Edukacyjnych Moodle - przedmioty Szkoły Nauk Społecznych |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
3.00
(w zależności od programu)
|
Język prowadzenia: | język polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Kierunek studiów: | Pedagogika, spec. edukacja elementarna i terapia pedagogiczna |
Poziom przedmiotu: | I stopień |
Cele kształcenia: | • przekazanie Studentom podstawowej wiedzy o sposobach wspomagania i wspierania rozwoju dziecka w kontekście rozwoju dziecka w wieku do lat trzech • kształtowanie umiejętności posługiwania się wybranymi metodami pracy umożliwiającymi tworzenie dziecku warunków prorozwojowych w środowisku naturalnym oraz instytucjonalnym w kontekście wczesnodziecięcej edukacji • przekazanie Studentom wiedzy na temat sposobów diagnozy rozwojowej dziecka do trzeciego roku życia |
Moduł zajęć/przedmiotu prowadzony zdalnie (e-learning): | nie, jednak w roku akademickim 2020/2021 w związku z COVID-19 zajęcia będą realizowane zdalnie na MS Teams (w całości). |
Wymagania wstępne w zakresie wiedzy, umiejętności oraz kompetencji: | Podstawowa wiedza z zakresu psychologii rozwojowej i psychologii dziecka, wysokie kompetencje komunikacyjne, wysoka kultura pedagogiczna, wiedza na temat profilaktyki i terapii pedagogicznej |
Informacja o tym, gdzie można zapoznać się z materiałami do zajęć: | Materiały niezbędne do zajęć zostaną udostępnione przez prowadzących (za pośrednictwem platformy MS Teams). |
Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK: | Dyskusja Praca z tekstem Metoda analizy przypadków Metoda ćwiczeniowa Demonstracje dźwiękowe i/lub video Metody aktywizujące (np.: „burza mózgów” Dyskusja Praca z tekstem Metoda analizy przypadków Metoda ćwiczeniowa Demonstracje dźwiękowe i/lub video Metody aktywizujące (np.: „burza mózgów”, technika analizy SWOT, technika drzewka decyzyjnego, metoda „kuli śniegowej”, konstruowanie „map myśli”) Praca w grupach |
Nakład pracy studenta (punkty ECTS): | Godziny zajęć (wg planu studiów) z nauczycielem 30 Przygotowanie do zajęć 5 Czytanie wskazanej literatury 10 Przygotowanie pracy pisemnej, raportu, prezentacji, demonstracji, itp. 5 Przygotowanie pracy semestralnej 5 SUMA GODZIN 55 LICZBA PUNKTÓW ECTS DLA MODUŁU ZAJĘĆ/PRZEDMIOTU 3 |
Pełny opis: |
Sposoby wspomagania i wspierania rozwoju dziecka w kontekście rozwoju dziecka; zadania rozwojowe dziecka – wprowadzenie do problemu Wspomaganie rozwoju dziecka w środowisku naturalnym i instytucjonalnym w ujęciu psychologii rozwojowej i pedagogiki małego dziecka. Koncepcje psychologiczne potrzeb rozwojowych dziecka Metody pracy umożliwiającymi tworzenie dziecku warunków prorozwojowych w procesie wczesnodziecięcej edukacji Wprowadzenie do tematyki związanej z diagnozą: m.in. protodiagnoza pedagogiczna, funkcjonalna diagnostyka rozwojowa Współpraca środowisk na rzecz wczesnego wspierania rozwoju dziecka Metody wspierania rozwoju dziecka (m.in. niedyrektywne metody pracy z dzieckiem) – implikacje praktyczne |
Literatura: |
‒ Brzezińska A. (red. ), Psychologiczne portrety człowieka, Sopot (2013). ‒ Charęzińska, J. Szulc, Sensoryczne niemowlę (2019). ‒ Cieszyńska J., Koredo M., Wczesna interwencja terapeutyczna. Stymulacja rozwoju dziecka. Od noworodka do 6. roku życia, Kraków (2017). ‒ E. Godwin, L. Anderson-Mckendry, Dzieci z zaburzeniami integracji sensorycznej (2007) . ‒ E. Yack, P. Aquilla, S. Sutton, Tworzenie więzi poprzez integrację sensoryczną (2014) . ‒ H. Krauze-Sikorska, K. Kuszak (red.) Wybrane problemy psychospołecznego funkcjonowania dzieci i młodzieży z utrudnieniami w rozwoju, Nowe perspektywy-nowe wyzwania. ‒ Harwas-Napierała B., Trempała J. (red.), Psychologia rozwoju człowieka. Charakterystyka okresów życia człowieka, tom 2, Warszawa (2004). ‒ Helen (2004), Psychologia rozwoju człowieka . ‒ J. Ayers, Dziecko a integracja sensoryczna (2015) . ‒ J. Matejczuk, Niezbędnik dobrego nauczyciela, Rozwój dziecka. Wiek przedszkolny, A. I. Brzezińska (red.), Seria I, Rozwój w okresie dzieciństwa i dorastania, t. II, Warszawa 2014, dostęp: Niezbędnik Dobrego Nauczyciela. Seria 1. Rozwój w okresie dzieciństwa i dorastania (eduentuzjasci.pl) ‒ J. Stańdo, M. Spławska-Murmyło, Metody aktywizujące w edukacji przedszkolnej i wczesnoszkolnej, Warszawa 2017, dostęp: Metody aktywizujące w edukacji przedszkolnej i wczesnoszkolnej (ore.edu.pl) ‒ K. Kuszak, Charakterystyka rozwoju dziecka w wieku 3 – 6 lat [w: ] Małe dzieci w świecie technologii informacyjno – komunikacyjnych. Pomiędzy utopijnymi szansami a przesadzonymi zagrożeniami, J. Pyżalski (red.), Łódź 2017 ‒ Krauze-Sikorska, H., i Klichowski, M. (red.). (2020). Pedagogika dziecka. Podręcznik akademicki. Wydawnictwo Naukowe UAM., 2020 – dostęp online: (PDF) Pedagogika dziecka. Podręcznik akademicki | Michal Klichowski - Academia.edu |
Efekty uczenia się: |
Student/ka ma podstawową wiedzę na temat rozwoju dziecka – zarówno w aspekcie biologicznym, psychologicznym jak i społecznym. Ma wiedzę na temat profilaktyki i wspierania prawidłowego rozwoju dziecka. Potrafi rozpoznawać obszary, które wymagają wsparcia (zwłaszcza oddziaływań związanych ze wczesnym wspomaganiem rozwoju). Student/ka potrafi diagnozować i prognozować przebieg rozwoju dziecka oraz ewentualne jego zakłócenia. Poprzez praktyczne działania potrafi wpływać na sytuacje dziecka, wykorzystując do tego najnowsze metody pracy z dzieckiem. Sytuacje dziecka postrzega i analizuje uwzględniając cały system (rodzina, instytucja, kontekst społeczno-kulturowy) w jakim ono funkcjonuje. Potrafi stworzyć dziecku prorozwojowe warunki (zwłaszcza w procesie edukacji wczesnodziecięcej) Student/ka potrafi wykorzystywać wiedzę dotyczącą rozwoju dziecka w celu prowadzenia oddziaływań mających na celu wspomaganie wczesnego rozwoju dziecka. Potrafi rozpoznawać obszary funkcjonowania dziecka, które wymagają wsparcia i interwencji pedagogicznej. Rozumie w jaki sposób system rodzinny i środowisko szkolne może wpływać na prawidłowy rozwój dziecka i wspierać go. Podejmuje współpracę z innymi podmiotami na rzecz wspierania rozwoju dziecka |
Metody i kryteria oceniania: |
Projekt (opracowanie wybranych zagadnień) Raport (opracowanie wybranych zagadnień) Egzamin praktyczny (obserwacja wykonawstwa) Kryteria oceniania wg skali stosowanej w UAM: bardzo dobry (bdb; 5,0): dobry plus (+db; 4,5): dobry (db; 4,0): dostateczny plus (+dst; 3,5): dostateczny (dst; 3,0): niedostateczny (ndst; 2,0): |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2020/2021" (zakończony)
Okres: | 2021-03-01 - 2021-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Syma Al Azab-Malinowska | |
Prowadzący grup: | Syma Al Azab-Malinowska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie z notą
Konwersatorium - Zaliczenie z notą |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu.