Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Wprowadzenie do socjoterapii

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 11-WS-2SPZ-s
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Wprowadzenie do socjoterapii
Jednostka: Wydział Studiów Edukacyjnych
Grupy: E-learning - przedmioty Wydziału Studiów Edukacyjnych
Moodle - przedmioty Szkoły Nauk Społecznych
Punkty ECTS i inne: 0 LUB 6.00 (w zależności od programu) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: język polski
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Kierunek studiów:

Pedagogika

Poziom przedmiotu:

I stopień

Cele kształcenia:

Celem przedmiotu jest przekazanie studentom wiedzy na temat socjoterapii jako grupowej formy pomocy psychologiczno-pedagogicznej, celów oddziaływań socjoterapeutycznych, czynników pomocowych w socjoterapii, diagnozowania w socjoterapii, metod i technik stosowanych w socjoterapii, a także ukształtowanie umiejętności pracy z grupą socjoterapeutyczną w różnych jej fazach i kompetencji socjoterapeutycznych.

Rok studiów (jeśli obowiązuje):

II rok

Wymagania wstępne w zakresie wiedzy, umiejętności oraz kompetencji:

Student posiada wiedzę, umiejętności i kompetencje wyznaczone programem studiów z pierwszego roku pedagogiki

Informacja o tym, gdzie można zapoznać się z materiałami do zajęć:

Dwuwydziałowa Biblioteka Nauk Społecznych i Studiów Edukacyjnych

Biblioteka Uniwersytecka w Poznaniu


Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK:

Wykład z prezentacją multimedialną wybranych zagadnień

Wykład konwersatoryjny

Wykład problemowy

Dyskusja

Praca z tekstem

Metoda analizy przypadków

Metoda ćwiczeniowa

Praca w grupach

Nakład pracy studenta (punkty ECTS):

6

Skrócony opis:

Socjoterapia jako grupowa forma pomocy psychologiczno-pedagogicznej dla młodzieży

Cele oddziaływań socjoterapeutycznych

Diagnozowanie w socjoterapii

Warunki formalne organizowania grup socjoterapeutycznych

Czynniki pomocowe w socjoterapii

Metody i techniki w socjoterapii

Podstawowe podejścia teoretyczne w psychoterapii a praca z grupą w socjoterapii

Kompetencje socjoterapeuty

Pełny opis:

Socjoterapia jako grupowa forma pomocy psychologiczno-pedagogicznej dla młodzieży

Cele oddziaływań socjoterapeutycznych

Diagnozowanie w socjoterapii

Warunki formalne organizowania grup socjoterapeutycznych

Czynniki pomocowe w socjoterapii

Metody i techniki w socjoterapii

Podstawowe podejścia teoretyczne w psychoterapii a praca z grupą w socjoterapii

Kompetencje socjoterapeuty

Literatura:

‒ Corey M.S., Corey G., (2002) Grupy. Metody grupowej pomocy psychologicznej, Instytut Psychologii Zdrowia, Warszawa

‒ Jagieła, J. (2009). Socjoterapia w szkole. Krótki poradnik psychologiczny. Kraków: Rubikon Wydawnictwo

‒ Jankowiak, B. (2013) (red.) Socjoterapia jako forma pomocy psychologiczno – pedagogicznej. Teoria i praktyka. Wydawnictwo Naukowe UAM

‒ Jankowiak, B., Matysiak-Błaszczyk, A. (2017) (red.) Młodzież między ochroną a ryzykiem. Wspieranie rozwoju oraz pomoc psychologiczno-pedagogiczna dla adolescentów i adolescentek. Poznań: Wydawnictwo Naukowe UAM

‒ Lasota, A., Franczyk J. L. (2015) (red.) Socjoterapia dzieci i młodzieży. Diagnoza i metody pracy. Kraków: Wydawnictwo Akademickie Żak

‒ Sawicka, K. (1999). Socjoterapia jako forma pomocy psychologiczno-pedagogicznej. [w:] K. Sawicka (red.) Socjoterapia. Warszawa: Centrum Metodyczne Pomocy Psychologiczno-Pedagogicznej Ministerstwa Edukacji Narodowej

‒ Szczepanik, R., Jaros, A. (2016) Techniki socjoterapeutyczne w pracy z dzieckiem agresywnym. Łódź: Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego

‒ Wilk, M. (2014) Diagnoza w socjoterapii. Ujęcie psychodynamiczne. Sopot: GWP

Efekty uczenia się:

Zna i rozumie definicję socjoterapii i terminologię stosowaną w socjoterapii i pokrewnych formach pomocy psychologiczno-pedagogicznej

Ma poszerzoną i pogłębiona wiedzę na temat miejsca socjoterapii wśród innych form pomocy psychologiczno pedagogicznej, na temat celów socjoterapii, czynników pomocowych w socjoterapii, diagnozy w socjoterapii, faz rozwoju grupy socjoterapeutycznej, technik w socjoterapii, warunków formalnych organizowania grup socjoterapeutycznych

Potrafi wykorzystywać i integrować wiedzę teoretyczną z zakresu socjoterapii w celu analizy złożonych problemów

terapeutycznych, a także diagnozowania i projektowania działań socjoterapeutycznych

Potrafi dokonać diagnozy pedagogicznej w celu kwalifikacji uczestnika go grupy socjoterapeutycznej

Potrafi zaplanować i zastosować sposób pracy z grupą socjoterapeutyczną skierowaną do różnych grup dzieci i młodzieży

ma pogłębioną świadomość poziomu swojej wiedzy i umiejętności, rozumie potrzebę ciągłego rozwoju osobistego i zawodowego w obszarze pracy z dziećmi i młodzieżą w socjoterapii

jest przekonany o konieczności i doniosłości zachowania się w sposób profesjonalny i odpowiedzialny oraz przestrzegania zasad etyki zawodowej

Metody i kryteria oceniania:

bardzo dobry (bdb; 5,0): znakomita wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne

dobry plus (+db; 4,5): bardzo dobra wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne

dobry (db; 4,0): dobra wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne

dostateczny plus (+dst; 3,5): zadawalająca wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne, ale ze znacznymi niedociągnięciami

dostateczny (dst; 3,0): zadawalająca wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne, ale z licznymi błędami

niedostateczny (ndst; 2,0): niezadawalająca wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2020/2021" (zakończony)

Okres: 2020-10-01 - 2021-02-28
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Konwersatorium, 30 godzin więcej informacji
Wykład, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Barbara Jankowiak, Katarzyna Waszyńska
Prowadzący grup: Barbara Jankowiak, Izabela Stankowska-Mazur
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Egzamin
Konwersatorium - Zaliczenie z notą
Wykład - Egzamin

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2021/2022" (zakończony)

Okres: 2021-10-01 - 2022-02-23
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Konwersatorium, 30 godzin więcej informacji
Wykład, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Barbara Jankowiak, Katarzyna Waszyńska
Prowadzący grup: Barbara Jankowiak
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Egzamin
Konwersatorium - Zaliczenie z notą
Wykład - Egzamin

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/2023" (zakończony)

Okres: 2022-10-01 - 2023-02-26
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Konwersatorium, 30 godzin więcej informacji
Wykład, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Barbara Jankowiak
Prowadzący grup: Adrianna Brzezińska, Barbara Jankowiak
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Egzamin
Konwersatorium - Zaliczenie z notą
Wykład - Egzamin

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/2024" (zakończony)

Okres: 2023-10-01 - 2024-02-25
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Konwersatorium, 30 godzin więcej informacji
Wykład, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Barbara Jankowiak
Prowadzący grup: Adrianna Brzezińska, Barbara Jankowiak
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Egzamin
Konwersatorium - Zaliczenie z notą
Wykład - Egzamin
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu.
ul. Wieniawskiego 1
61-712 Poznań
tel: +48 61 829 4000
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)