Wprowadzenie do socjoterapii
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 11-WS-2SPZ-s |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Wprowadzenie do socjoterapii |
Jednostka: | Wydział Studiów Edukacyjnych |
Grupy: |
E-learning - przedmioty Wydziału Studiów Edukacyjnych Moodle - przedmioty Szkoły Nauk Społecznych |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
6.00
(w zależności od programu)
|
Język prowadzenia: | język polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Kierunek studiów: | Pedagogika |
Poziom przedmiotu: | I stopień |
Cele kształcenia: | Celem przedmiotu jest przekazanie studentom wiedzy na temat socjoterapii jako grupowej formy pomocy psychologiczno-pedagogicznej, celów oddziaływań socjoterapeutycznych, czynników pomocowych w socjoterapii, diagnozowania w socjoterapii, metod i technik stosowanych w socjoterapii, a także ukształtowanie umiejętności pracy z grupą socjoterapeutyczną w różnych jej fazach i kompetencji socjoterapeutycznych. |
Rok studiów (jeśli obowiązuje): | II rok |
Wymagania wstępne w zakresie wiedzy, umiejętności oraz kompetencji: | Student posiada wiedzę, umiejętności i kompetencje wyznaczone programem studiów z pierwszego roku pedagogiki |
Informacja o tym, gdzie można zapoznać się z materiałami do zajęć: | Dwuwydziałowa Biblioteka Nauk Społecznych i Studiów Edukacyjnych Biblioteka Uniwersytecka w Poznaniu |
Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK: | Wykład z prezentacją multimedialną wybranych zagadnień Wykład konwersatoryjny Wykład problemowy Dyskusja Praca z tekstem Metoda analizy przypadków Metoda ćwiczeniowa Praca w grupach |
Nakład pracy studenta (punkty ECTS): | 6 |
Skrócony opis: |
Socjoterapia jako grupowa forma pomocy psychologiczno-pedagogicznej dla młodzieży Cele oddziaływań socjoterapeutycznych Diagnozowanie w socjoterapii Warunki formalne organizowania grup socjoterapeutycznych Czynniki pomocowe w socjoterapii Metody i techniki w socjoterapii Podstawowe podejścia teoretyczne w psychoterapii a praca z grupą w socjoterapii Kompetencje socjoterapeuty |
Pełny opis: |
Socjoterapia jako grupowa forma pomocy psychologiczno-pedagogicznej dla młodzieży Cele oddziaływań socjoterapeutycznych Diagnozowanie w socjoterapii Warunki formalne organizowania grup socjoterapeutycznych Czynniki pomocowe w socjoterapii Metody i techniki w socjoterapii Podstawowe podejścia teoretyczne w psychoterapii a praca z grupą w socjoterapii Kompetencje socjoterapeuty |
Literatura: |
‒ Corey M.S., Corey G., (2002) Grupy. Metody grupowej pomocy psychologicznej, Instytut Psychologii Zdrowia, Warszawa ‒ Jagieła, J. (2009). Socjoterapia w szkole. Krótki poradnik psychologiczny. Kraków: Rubikon Wydawnictwo ‒ Jankowiak, B. (2013) (red.) Socjoterapia jako forma pomocy psychologiczno – pedagogicznej. Teoria i praktyka. Wydawnictwo Naukowe UAM ‒ Jankowiak, B., Matysiak-Błaszczyk, A. (2017) (red.) Młodzież między ochroną a ryzykiem. Wspieranie rozwoju oraz pomoc psychologiczno-pedagogiczna dla adolescentów i adolescentek. Poznań: Wydawnictwo Naukowe UAM ‒ Lasota, A., Franczyk J. L. (2015) (red.) Socjoterapia dzieci i młodzieży. Diagnoza i metody pracy. Kraków: Wydawnictwo Akademickie Żak ‒ Sawicka, K. (1999). Socjoterapia jako forma pomocy psychologiczno-pedagogicznej. [w:] K. Sawicka (red.) Socjoterapia. Warszawa: Centrum Metodyczne Pomocy Psychologiczno-Pedagogicznej Ministerstwa Edukacji Narodowej ‒ Szczepanik, R., Jaros, A. (2016) Techniki socjoterapeutyczne w pracy z dzieckiem agresywnym. Łódź: Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego ‒ Wilk, M. (2014) Diagnoza w socjoterapii. Ujęcie psychodynamiczne. Sopot: GWP |
Efekty uczenia się: |
Zna i rozumie definicję socjoterapii i terminologię stosowaną w socjoterapii i pokrewnych formach pomocy psychologiczno-pedagogicznej Ma poszerzoną i pogłębiona wiedzę na temat miejsca socjoterapii wśród innych form pomocy psychologiczno pedagogicznej, na temat celów socjoterapii, czynników pomocowych w socjoterapii, diagnozy w socjoterapii, faz rozwoju grupy socjoterapeutycznej, technik w socjoterapii, warunków formalnych organizowania grup socjoterapeutycznych Potrafi wykorzystywać i integrować wiedzę teoretyczną z zakresu socjoterapii w celu analizy złożonych problemów terapeutycznych, a także diagnozowania i projektowania działań socjoterapeutycznych Potrafi dokonać diagnozy pedagogicznej w celu kwalifikacji uczestnika go grupy socjoterapeutycznej Potrafi zaplanować i zastosować sposób pracy z grupą socjoterapeutyczną skierowaną do różnych grup dzieci i młodzieży ma pogłębioną świadomość poziomu swojej wiedzy i umiejętności, rozumie potrzebę ciągłego rozwoju osobistego i zawodowego w obszarze pracy z dziećmi i młodzieżą w socjoterapii jest przekonany o konieczności i doniosłości zachowania się w sposób profesjonalny i odpowiedzialny oraz przestrzegania zasad etyki zawodowej |
Metody i kryteria oceniania: |
bardzo dobry (bdb; 5,0): znakomita wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne dobry plus (+db; 4,5): bardzo dobra wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne dobry (db; 4,0): dobra wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne dostateczny plus (+dst; 3,5): zadawalająca wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne, ale ze znacznymi niedociągnięciami dostateczny (dst; 3,0): zadawalająca wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne, ale z licznymi błędami niedostateczny (ndst; 2,0): niezadawalająca wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2020/2021" (zakończony)
Okres: | 2020-10-01 - 2021-02-28 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Barbara Jankowiak, Katarzyna Waszyńska | |
Prowadzący grup: | Barbara Jankowiak, Izabela Stankowska-Mazur | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Konwersatorium - Zaliczenie z notą Wykład - Egzamin |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2021/2022" (zakończony)
Okres: | 2021-10-01 - 2022-02-23 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Barbara Jankowiak, Katarzyna Waszyńska | |
Prowadzący grup: | Barbara Jankowiak | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Konwersatorium - Zaliczenie z notą Wykład - Egzamin |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/2023" (zakończony)
Okres: | 2022-10-01 - 2023-02-26 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Barbara Jankowiak | |
Prowadzący grup: | Adrianna Brzezińska, Barbara Jankowiak | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Konwersatorium - Zaliczenie z notą Wykład - Egzamin |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/2024" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-02-25 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Barbara Jankowiak | |
Prowadzący grup: | Adrianna Brzezińska, Barbara Jankowiak | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Konwersatorium - Zaliczenie z notą Wykład - Egzamin |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu.