Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Współczesne media w terapii logopedycznej

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 11-WM-3LOGO-s
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Współczesne media w terapii logopedycznej
Jednostka: Wydział Studiów Edukacyjnych
Grupy: E-learning - przedmioty Wydziału Studiów Edukacyjnych
Moodle - przedmioty Szkoły Nauk Społecznych
Punkty ECTS i inne: 0 LUB 1.00 (w zależności od programu) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: język polski
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Kierunek studiów:

Pedagogika specjalna

Poziom przedmiotu:

I stopień

Cele kształcenia:

Celem zajęć jest zapoznanie studentów z podstawową wiedzą dotyczącą wykorzystania programów multimedialnych w pracy logopedy. Przedstawione zostaną narzędzia multimedialne dotyczące diagnozy logopedycznej dziecka z zaburzeniami mowy. Studenci będą mieli także możliwość poznać multimedialne programy stosowane podczas terapii logopedycznej.


Rok studiów (jeśli obowiązuje):

III rok

Moduł zajęć/przedmiotu prowadzony zdalnie (e-learning):

nie; w roku akademickim 2020/2021, ze względu na sytuację pandemiczną zajęcia odbywają się zdalnie, zgodnie z zaleceniami Władz UAM; kurs oraz materiały do kursu są umieszczone na Moodle, w ramach zajęć odbywają się również wideokonferencje na MS Teams

Wymagania wstępne w zakresie wiedzy, umiejętności oraz kompetencji:

Wiedza i umiejętności odnoszące się do treści modułów: psychologia ogólna, biomedyczne podstawy rozwoju i wychowania.

Kompetencje społeczne: gotowość do aktywnego zdobywania wiedzy i umiejętności, samodzielność, umiejętność współpracy.


Informacja o tym, gdzie można zapoznać się z materiałami do zajęć:

Biblioteka Uniwersytecka, materiały elektroniczne udostępnione przez prowadzącego

Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK:

metody słowne, podające, prezentacja multimedialna, ćwiczenia praktyczne, przygotowanie pomocy logopedycznej z zastosowaniem informacyjno-komunikacyjnych (ICT)


Nakład pracy studenta (punkty ECTS):

Godziny zajęć (wg planu studiów) z nauczycielem 15, Praca własna studenta: studiowanie literatury 5, Praca własna studenta: przygotowanie pomocy logopedycznej z wykorzystaniem technologii informacyjno-komunikacyjnych (ICT) (praca we współpracy z prowadzącym zajęcia: konsultacje bezpośrednie podczas dyżurów) 10

SUMA GODZIN

30


Skrócony opis:

Dzięki zajęciom studenci poznają programy multimedialne, książki, kanały na YouTubie, które mogą być przydatne w pracy pedagoga - logopedy. Studenci w ramach spotkań będą je analizować pod względem psychologiczno-pedagogicznym, a także logopedycznym. Nie zabraknie ćwiczeń praktycznych z zastosowaniem nowych mediów.

Literatura:

• Gruba Joanna. (2012). Wykorzystanie technologii informacyjnej w profilaktyce logopedycznej. [w:] K. Węsierska (red.), "Profilaktyka logopedyczna w praktyce edukacyjnej. T. 1", Katowice: Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego, s. 122-130.

• Jatkowska, J. (2019). B-learning w diagnozie i terapii logopedycznej dzieci. Gdańsk: Wydawnictwo Harmonia Universalis.

• Ryś E., Szlachcic K., Klimek M., Galbarczyk A. (2016). Programy komputerowe i aplikacje na elektroniczne urządzenia mobilne wspomagające terapię osób z afazją – przegląd literatury anglojęzycznej, „Logopedia”, t. 45, s. 291–304.

• Walencik-Topiłko, A. (2005). Wykorzystanie programów komputerowych w profilaktyce, diagnozie i terapii logopedycznej. [w:] T. Gałkowski, E. Szeląg, G. Jastrzębowska, Podstawy neurologopedii – podręcznik akademicki. Opole: Wydawnictwo Uniwersytetu Opolskiego, s. 1019-1027.

Efekty uczenia się:

Po zakończeniu modułu i potwierdzeniu osiągnięcia EK student /ka:

- ma podstawową wiedzę dotyczącą multimedialnych programów służących do diagnozy i terapii logopedycznej dziecka z zaburzeniami mowy i komunikacji,

- posiada umiejętności w zakresie stosowania i konstruowania dydaktycznych pomocy logopedycznych wykorzystując współczesne media,

- docenia znaczenie interdyscyplinarnego podejścia w pracy logopedycznej.

Metody i kryteria oceniania:

prezentacja multimedialna zawierająca analizę wybranego narzędzia/aplikacji wspomagającą pracę logopedy

bardzo dobry (bdb; 5,0): znakomita wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne

dobry plus (+db; 4,5): bardzo dobra wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne

dobry (db; 4,0): dobra wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne

dostateczny plus (+dst; 3,5): zadawalająca wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne, ale ze znacznymi niedociągnięciami

dostateczny (dst; 3,0): zadawalająca wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne, ale z licznymi błędami

niedostateczny (ndst; 2,0): niezadawalająca wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne

Praktyki zawodowe:

nie dotyczy

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2020/2021" (zakończony)

Okres: 2021-03-01 - 2021-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Konwersatorium, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Anna Michniuk
Prowadzący grup: Agnieszka Barwicka, Anna Michniuk
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie z notą
Konwersatorium - Zaliczenie z notą
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu.
ul. Wieniawskiego 1
61-712 Poznań
tel: +48 61 829 4000
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)