Współczesne media w terapii logopedycznej
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 11-WM-3LOGO-s |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Współczesne media w terapii logopedycznej |
Jednostka: | Wydział Studiów Edukacyjnych |
Grupy: |
E-learning - przedmioty Wydziału Studiów Edukacyjnych Moodle - przedmioty Szkoły Nauk Społecznych |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
1.00
(w zależności od programu)
|
Język prowadzenia: | język polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Kierunek studiów: | Pedagogika specjalna |
Poziom przedmiotu: | I stopień |
Cele kształcenia: | Celem zajęć jest zapoznanie studentów z podstawową wiedzą dotyczącą wykorzystania programów multimedialnych w pracy logopedy. Przedstawione zostaną narzędzia multimedialne dotyczące diagnozy logopedycznej dziecka z zaburzeniami mowy. Studenci będą mieli także możliwość poznać multimedialne programy stosowane podczas terapii logopedycznej. |
Rok studiów (jeśli obowiązuje): | III rok |
Moduł zajęć/przedmiotu prowadzony zdalnie (e-learning): | nie; w roku akademickim 2020/2021, ze względu na sytuację pandemiczną zajęcia odbywają się zdalnie, zgodnie z zaleceniami Władz UAM; kurs oraz materiały do kursu są umieszczone na Moodle, w ramach zajęć odbywają się również wideokonferencje na MS Teams |
Wymagania wstępne w zakresie wiedzy, umiejętności oraz kompetencji: | Wiedza i umiejętności odnoszące się do treści modułów: psychologia ogólna, biomedyczne podstawy rozwoju i wychowania. Kompetencje społeczne: gotowość do aktywnego zdobywania wiedzy i umiejętności, samodzielność, umiejętność współpracy. |
Informacja o tym, gdzie można zapoznać się z materiałami do zajęć: | Biblioteka Uniwersytecka, materiały elektroniczne udostępnione przez prowadzącego |
Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK: | metody słowne, podające, prezentacja multimedialna, ćwiczenia praktyczne, przygotowanie pomocy logopedycznej z zastosowaniem informacyjno-komunikacyjnych (ICT) |
Nakład pracy studenta (punkty ECTS): | Godziny zajęć (wg planu studiów) z nauczycielem 15, Praca własna studenta: studiowanie literatury 5, Praca własna studenta: przygotowanie pomocy logopedycznej z wykorzystaniem technologii informacyjno-komunikacyjnych (ICT) (praca we współpracy z prowadzącym zajęcia: konsultacje bezpośrednie podczas dyżurów) 10 SUMA GODZIN 30 |
Skrócony opis: |
Dzięki zajęciom studenci poznają programy multimedialne, książki, kanały na YouTubie, które mogą być przydatne w pracy pedagoga - logopedy. Studenci w ramach spotkań będą je analizować pod względem psychologiczno-pedagogicznym, a także logopedycznym. Nie zabraknie ćwiczeń praktycznych z zastosowaniem nowych mediów. |
Literatura: |
• Gruba Joanna. (2012). Wykorzystanie technologii informacyjnej w profilaktyce logopedycznej. [w:] K. Węsierska (red.), "Profilaktyka logopedyczna w praktyce edukacyjnej. T. 1", Katowice: Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego, s. 122-130. • Jatkowska, J. (2019). B-learning w diagnozie i terapii logopedycznej dzieci. Gdańsk: Wydawnictwo Harmonia Universalis. • Ryś E., Szlachcic K., Klimek M., Galbarczyk A. (2016). Programy komputerowe i aplikacje na elektroniczne urządzenia mobilne wspomagające terapię osób z afazją – przegląd literatury anglojęzycznej, „Logopedia”, t. 45, s. 291–304. • Walencik-Topiłko, A. (2005). Wykorzystanie programów komputerowych w profilaktyce, diagnozie i terapii logopedycznej. [w:] T. Gałkowski, E. Szeląg, G. Jastrzębowska, Podstawy neurologopedii – podręcznik akademicki. Opole: Wydawnictwo Uniwersytetu Opolskiego, s. 1019-1027. |
Efekty uczenia się: |
Po zakończeniu modułu i potwierdzeniu osiągnięcia EK student /ka: - ma podstawową wiedzę dotyczącą multimedialnych programów służących do diagnozy i terapii logopedycznej dziecka z zaburzeniami mowy i komunikacji, - posiada umiejętności w zakresie stosowania i konstruowania dydaktycznych pomocy logopedycznych wykorzystując współczesne media, - docenia znaczenie interdyscyplinarnego podejścia w pracy logopedycznej. |
Metody i kryteria oceniania: |
prezentacja multimedialna zawierająca analizę wybranego narzędzia/aplikacji wspomagającą pracę logopedy bardzo dobry (bdb; 5,0): znakomita wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne dobry plus (+db; 4,5): bardzo dobra wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne dobry (db; 4,0): dobra wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne dostateczny plus (+dst; 3,5): zadawalająca wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne, ale ze znacznymi niedociągnięciami dostateczny (dst; 3,0): zadawalająca wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne, ale z licznymi błędami niedostateczny (ndst; 2,0): niezadawalająca wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne |
Praktyki zawodowe: |
nie dotyczy |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2020/2021" (zakończony)
Okres: | 2021-03-01 - 2021-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Anna Michniuk | |
Prowadzący grup: | Agnieszka Barwicka, Anna Michniuk | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie z notą
Konwersatorium - Zaliczenie z notą |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu.