Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Warsztat diagnozy pedagogicznej dzieci i młodzieży z trudnościami w funkcjonowaniu psychospołecznym

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 11-WDP-2TP-s
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Warsztat diagnozy pedagogicznej dzieci i młodzieży z trudnościami w funkcjonowaniu psychospołecznym
Jednostka: Wydział Studiów Edukacyjnych
Grupy: E-learning - przedmioty Wydziału Studiów Edukacyjnych
Moodle - przedmioty Szkoły Nauk Społecznych
Punkty ECTS i inne: 2.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.
Język prowadzenia: język polski
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Kierunek studiów:

Pedagogika-specjalna-Terapia-pedagogiczna-dzieci-i-mlodziezy-z-trudnosciami-w-funkcjonowaniu-psychospolecznym

Poziom przedmiotu:

jednolite magisterskie

Cele kształcenia:

Celem przedmiotu jest zapoznanie studenta z podstawowymi zasadami projektowania i prowadzenia badań pedagogicznych (w tym diagnostycznych) oraz metodami, technikami i wybranymi narzędziami realizacji badań pedagogicznych. Celem będzie również nabycie przez studenta umiejętności przeprowadzenia analizy wybranych przykładów, zaprojektowanie i przeprowadzenie badania o charakterze diagnostycznym oraz dokonanie analizy uzyskanych wyników wraz z ich prezentacją, umiejętność dokonania ewaluacji, analizy i interpretacji własnych działań oraz wskazanie obszarów wymagających zmian

Informacja o tym, gdzie można zapoznać się z materiałami do zajęć:

Platforma MsTeams, Usos.web

Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK:

Dyskusja

Praca z tekstem

Metoda analizy przypadków

Metoda warsztatowa

Demonstracje dźwiękowe i/lub video

Metody aktywizujące (np.: „burza mózgów”, technika analizy SWOT, technika drzewka decyzyjnego, metoda „kuli śniegowej”, konstruowanie „map myśli”)

Praca w grupach


Nakład pracy studenta (punkty ECTS):

2 ECTS

Literatura:

‒ Bronk. D, Outsiderzy w szkolnej ławce? : dysleksja rozwojowa - diagnoza i rzeczywistość / // Problemy Wczesnej Edukacji. - 2009, nr 1, s. 174-180 d

‒ Czub. M (2014), Diagnoza funkcjonowania społeczno- emocjonalnego dziecka w wieku od 1,5 do 5,5 lat, Instytut Badań edukacyjnych, Warszawa,

‒ Domagała - Zyśk. E, Knopik.T, Oszwa.U (2017), Diagnoza funkcjonalna rozwoju społeczno-emocjonalnego uczniów w wieku 9-13 lat, ORE, Warszawa,

‒ Grudziewska., E (2017)Diagnoza w socjoterapii / redakcja naukowa Warszawa : Difin

‒ Junik. W, Diagnostyka pedagogiczna dziecka z rodziny z problemem alkoholowym / // Remedium. - 2005, nr 1, s. 1-3

‒ Kołakowski. A, Zaburzenia zachowania u dzieci.Teoria i praktyka,GWP 2014 (fragmenty)

‒ Krakowiak. K red. (2017), Diagnoza specjalnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych dzieci i młodzieży, ORE Warszawa,

‒ Kulesza, M (2017), Rodzinne zasoby w pedagogice społecznej i praktyce psychopedagogicznej / Marta Kulesza. - Warszawa : Difin.

‒ Program pracy z uczniami zagrożonymi wypadnięciem z systemu oświaty / [pod redakcją Beaty Sochy]. - Łódź : Instytut Nauk Społeczno-Ekonomicznych, 2013

‒ Skałbania . B (2011) Diagnostyka pedagogiczna : wybrane obszary badawcze i rozwiązania praktyczne - Wyd. 2. - Kraków : Oficyna Wydawnicza "Impuls" (fragmenty)

‒ Wysocka. E (2009) Diagnoza w resocjalizacji : obszary problemowe i modele rozwiązań w ujęciu psychopedagogicznym / Warszawa : Wydawnictwo Naukowe PWN (fragmenty)

Dodatkowo: materiały przekazane przez prowadzącą w trakcie zajęć.

Efekty uczenia się:

Student zna podstawowe metody projektowania i prowadzenia badań pedagogicznych.

Student zna przyczyny powstawania zaburzeń rozwoju dziecka oraz ich klasyfikacje.

Student charakteryzuje poszczególne metody, techniki i narzędzia badań pedagogicznych.

Student potrafi przeprowadzić analizę wybranych przykładów oraz zaprojektować i przeprowadzić badanie o charakterze diagnostycznym.

Student umie dokonać ewaluacji, analizy i interpretację uzyskanych wyników.

Student potrafi w zakresie podstawowym zastosować odpowiednie metody i techniki wspomagające dzieci i młodzież z trudnościami w nauce i z trudnościami wychowawczymi.

Metody i kryteria oceniania:

bardzo dobry (bdb; 5,0):

-student wykazał się znakomitą wiedzą podczas kolokwium,

- student uczestniczył w zajęciach w wyznaczonych terminach i w wymaganej ilości godzin

- student prawidłowo wykonał zadania przewidziane programem zajęć

- student wykazywał właściwe postawy względem kolegów i koleżanek oraz prowadzącego zajęcia

dobry plus (+db; 4,5):

- student wykazał się bardzo dobrą wiedzą podczas kolokwium,

- student uczestniczył w zajęciach w wyznaczonych terminach i w wymaganej ilości godzin

- student zazwyczaj prawidłowo wykonywał zadania przewidziane programem zajęć

- student zazwyczaj wykazywał właściwe postawy względem kolegów i koleżanek oraz prowadzącego zajęcia

dobry (db; 4,0):

- student wykazał się dobrą wiedzą podczas kolokwium,

- student zazwyczaj uczestniczył w zajęciach w wyznaczonych terminach i w wymaganej ilości godzin

- student zazwyczaj prawidłowo wykonywał zadania przewidziane programem zajęć

- student zazwyczaj wykazywał właściwe postawy względem kolegów i koleżanek oraz prowadzącego zajęcia

dostateczny plus (+dst; 3,5):

- student wykazał się dostateczną wiedzą podczas kolokwium,

- student raczej uczestniczył w zajęciach w wyznaczonych terminach i w wymaganej ilości godzin

- student nie zawsze prawidłowo wykonywał zadania przewidziane programem zajęć

- student nie zawsze wykazywał właściwe postawy względem kolegów i koleżanek oraz prowadzącego zajęcia

dostateczny (dst; 3,0):

- student wykazał się dostateczną wiedzą podczas kolokwium

- student raczej uczestniczył w zajęciach w wyznaczonych terminach i w wymaganej ilości godzin

- student popełniał liczne błędy wykonując zadania przewidziane programem zajęć

- student nie zawsze wykazywał właściwe postawy względem kolegów i koleżanek oraz prowadzącego zajęcia

niedostateczny (ndst; 2,0):

- student nie wykazał się dostateczną wiedzą podczas kolokwium,

- student nie zawsze uczestniczył w zajęciach w wyznaczonych terminach i w wymaganej ilości godzin/ Nie uczestniczył w zajęciach w wyznaczonych terminach i w wymaganej ilości godzin

- student zazwyczaj błędnie wykonywał zadania przewidziane programem zajęć/nie wykonywał zadań przewidziane programem zajęć

- student nie zawsze wykazywał właściwe postawy względem kolegów i koleżanek oraz prowadzącego zajęcia

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2020/2021" (zakończony)

Okres: 2021-03-01 - 2021-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Konwersatorium, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Sonia Dzierzyńska-Breś
Prowadzący grup: Sonia Dzierzyńska-Breś
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie z notą
Konwersatorium - Zaliczenie z notą
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Cele kształcenia przedmiotu cyklu:

Celem przedmiotu jest zapoznanie studenta z podstawowymi zasadami projektowania i prowadzenia badań pedagogicznych (w tym diagnostycznych) oraz metodami, technikami i wybranymi narzędziami realizacji badań pedagogicznych. Celem będzie również nabycie przez studenta umiejętności przeprowadzenia analizy wybranych przykładów, zaprojektowanie i przeprowadzenie badania o charakterze diagnostycznym oraz dokonanie analizy uzyskanych wyników wraz z ich prezentacją, umiejętność dokonania ewaluacji, analizy i interpretacji własnych działań oraz wskazanie obszarów wymagających zmian

Literatura:

‒ Bronk. D, Outsiderzy w szkolnej ławce? : dysleksja rozwojowa - diagnoza i rzeczywistość / // Problemy Wczesnej Edukacji. - 2009, nr 1, s. 174-180 dostępny na: http://yadda.icm.edu.pl/yadda/element/bwmeta1.element.ceon.element-374d4a52-5371-34ab-890b-f57bdd9ddcfa, dostęp z dnia 08.09.2020

‒ Czub. M (2014), Diagnoza funkcjonowania społeczno- emocjonalnego dziecka w wieku od 1,5 do 5,5 lat, Instytut Badań edukacyjnych, Warszawa, dostępny na: file:///C:/Users/ThinkPad/AppData/Local/Temp/ibe-podrecznik-diagnoza-funkcjonowania-spoleczno-emocjonalnego-1.pdf, dostęp z dnia 08.09.2020

‒ Domagała - Zyśk. E, Knopik.T, Oszwa.U (2017), Diagnoza funkcjonalna rozwoju społeczno-emocjonalnego uczniów w wieku 9-13 lat, ORE, Warszawa, dostępny na: https://efs.men.gov.pl/wpcontent/uploads/2017/08/zal.15_troska_podrecznik_do_modelowego_zestawu_narzedzi_diagnoza_funkcjonalna_rozwoju-_spol_emoc.pdf dostęp z dnia 08.09.2020

‒ Grudziewska., E (2017)Diagnoza w socjoterapii / redakcja naukowa Warszawa : Difin

‒ Junik. W, Diagnostyka pedagogiczna dziecka z rodziny z problemem alkoholowym / // Remedium. - 2005, nr 1, s. 1-3

‒ Kołakowski. A, Zaburzenia zachowania u dzieci.Teoria i praktyka,GWP 2014 (fragmenty)

‒ Krakowiak. K red. (2017), Diagnoza specjalnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych dzieci i młodzieży, ORE Warszawa, dostępny na: file:///C:/Users/ThinkPad/AppData/Local/Temp/Za%C5%82%C4%85cznik%20nr6%20do%20SzOPZ_Diagnoza%20specjalnych%20potrzeb%20rozwojowych%20i%20edukacyjnych(1).pdf, dostęp z dnia 08.09.2020

‒ Kulesza, M (2017), Rodzinne zasoby w pedagogice społecznej i praktyce psychopedagogicznej / Marta Kulesza. - Warszawa : Difin.

‒ Program pracy z uczniami zagrożonymi wypadnięciem z systemu oświaty / [pod redakcją Beaty Sochy]. - Łódź : Instytut Nauk Społeczno-Ekonomicznych, 2013

‒ Skałbania . B (2011) Diagnostyka pedagogiczna : wybrane obszary badawcze i rozwiązania praktyczne - Wyd. 2. - Kraków : Oficyna Wydawnicza "Impuls" (fragmenty)

‒ Wysocka. E (2009) Diagnoza w resocjalizacji : obszary problemowe i modele rozwiązań w ujęciu psychopedagogicznym / Warszawa : Wydawnictwo Naukowe PWN (fragmenty)

Dodatkowo: materiały przekazane przez prowadzącą w trakcie zajęć.

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2021/2022" (zakończony)

Okres: 2022-02-24 - 2022-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Konwersatorium, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Sonia Dzierzyńska-Breś
Prowadzący grup: Sonia Dzierzyńska-Breś
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie z notą
Konwersatorium - Zaliczenie z notą
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Cele kształcenia przedmiotu cyklu:

Celem przedmiotu jest zapoznanie studenta z podstawowymi zasadami projektowania i prowadzenia badań pedagogicznych (w tym diagnostycznych) oraz metodami, technikami i wybranymi narzędziami realizacji badań pedagogicznych. Celem będzie również nabycie przez studenta umiejętności przeprowadzenia analizy wybranych przykładów, zaprojektowanie i przeprowadzenie badania o charakterze diagnostycznym oraz dokonanie analizy uzyskanych wyników wraz z ich prezentacją, umiejętność dokonania ewaluacji, analizy i interpretacji własnych działań oraz wskazanie obszarów wymagających zmian

Literatura:

‒ Bronk. D, Outsiderzy w szkolnej ławce? : dysleksja rozwojowa - diagnoza i rzeczywistość / // Problemy Wczesnej Edukacji. - 2009, nr 1, s. 174-180 dostępny na: http://yadda.icm.edu.pl/yadda/element/bwmeta1.element.ceon.element-374d4a52-5371-34ab-890b-f57bdd9ddcfa, dostęp z dnia 08.09.2020

‒ Czub. M (2014), Diagnoza funkcjonowania społeczno- emocjonalnego dziecka w wieku od 1,5 do 5,5 lat, Instytut Badań edukacyjnych, Warszawa, dostępny na: file:///C:/Users/ThinkPad/AppData/Local/Temp/ibe-podrecznik-diagnoza-funkcjonowania-spoleczno-emocjonalnego-1.pdf, dostęp z dnia 08.09.2020

‒ Domagała - Zyśk. E, Knopik.T, Oszwa.U (2017), Diagnoza funkcjonalna rozwoju społeczno-emocjonalnego uczniów w wieku 9-13 lat, ORE, Warszawa, dostępny na: https://efs.men.gov.pl/wpcontent/uploads/2017/08/zal.15_troska_podrecznik_do_modelowego_zestawu_narzedzi_diagnoza_funkcjonalna_rozwoju-_spol_emoc.pdf dostęp z dnia 08.09.2020

‒ Grudziewska., E (2017)Diagnoza w socjoterapii / redakcja naukowa Warszawa : Difin

‒ Junik. W, Diagnostyka pedagogiczna dziecka z rodziny z problemem alkoholowym / // Remedium. - 2005, nr 1, s. 1-3

‒ Kołakowski. A, Zaburzenia zachowania u dzieci.Teoria i praktyka,GWP 2014 (fragmenty)

‒ Krakowiak. K red. (2017), Diagnoza specjalnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych dzieci i młodzieży, ORE Warszawa, dostępny na: file:///C:/Users/ThinkPad/AppData/Local/Temp/Za%C5%82%C4%85cznik%20nr6%20do%20SzOPZ_Diagnoza%20specjalnych%20potrzeb%20rozwojowych%20i%20edukacyjnych(1).pdf, dostęp z dnia 08.09.2020

‒ Kulesza, M (2017), Rodzinne zasoby w pedagogice społecznej i praktyce psychopedagogicznej / Marta Kulesza. - Warszawa : Difin.

‒ Program pracy z uczniami zagrożonymi wypadnięciem z systemu oświaty / [pod redakcją Beaty Sochy]. - Łódź : Instytut Nauk Społeczno-Ekonomicznych, 2013

‒ Skałbania . B (2011) Diagnostyka pedagogiczna : wybrane obszary badawcze i rozwiązania praktyczne - Wyd. 2. - Kraków : Oficyna Wydawnicza "Impuls" (fragmenty)

‒ Wysocka. E (2009) Diagnoza w resocjalizacji : obszary problemowe i modele rozwiązań w ujęciu psychopedagogicznym / Warszawa : Wydawnictwo Naukowe PWN (fragmenty)

Dodatkowo: materiały przekazane przez prowadzącą w trakcie zajęć.

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/2023" (zakończony)

Okres: 2023-02-27 - 2023-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Konwersatorium, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Sonia Dzierzyńska-Breś
Prowadzący grup: Sonia Dzierzyńska-Breś
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie z notą
Konwersatorium - Zaliczenie z notą
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Cele kształcenia przedmiotu cyklu:

Celem przedmiotu jest zapoznanie studenta z podstawowymi zasadami projektowania i prowadzenia badań pedagogicznych (w tym diagnostycznych) oraz metodami, technikami i wybranymi narzędziami realizacji badań pedagogicznych. Celem będzie również nabycie przez studenta umiejętności przeprowadzenia analizy wybranych przykładów, zaprojektowanie i przeprowadzenie badania o charakterze diagnostycznym oraz dokonanie analizy uzyskanych wyników wraz z ich prezentacją, umiejętność dokonania ewaluacji, analizy i interpretacji własnych działań oraz wskazanie obszarów wymagających zmian

Literatura:

‒ Bronk. D, Outsiderzy w szkolnej ławce? : dysleksja rozwojowa - diagnoza i rzeczywistość / // Problemy Wczesnej Edukacji. - 2009, nr 1, s. 174-180 dostępny na: http://yadda.icm.edu.pl/yadda/element/bwmeta1.element.ceon.element-374d4a52-5371-34ab-890b-f57bdd9ddcfa, dostęp z dnia 08.09.2020

‒ Czub. M (2014), Diagnoza funkcjonowania społeczno- emocjonalnego dziecka w wieku od 1,5 do 5,5 lat, Instytut Badań edukacyjnych, Warszawa, dostępny na: file:///C:/Users/ThinkPad/AppData/Local/Temp/ibe-podrecznik-diagnoza-funkcjonowania-spoleczno-emocjonalnego-1.pdf, dostęp z dnia 08.09.2020

‒ Domagała - Zyśk. E, Knopik.T, Oszwa.U (2017), Diagnoza funkcjonalna rozwoju społeczno-emocjonalnego uczniów w wieku 9-13 lat, ORE, Warszawa, dostępny na: https://efs.men.gov.pl/wpcontent/uploads/2017/08/zal.15_troska_podrecznik_do_modelowego_zestawu_narzedzi_diagnoza_funkcjonalna_rozwoju-_spol_emoc.pdf dostęp z dnia 08.09.2020

‒ Grudziewska., E (2017)Diagnoza w socjoterapii / redakcja naukowa Warszawa : Difin

‒ Junik. W, Diagnostyka pedagogiczna dziecka z rodziny z problemem alkoholowym / // Remedium. - 2005, nr 1, s. 1-3

‒ Kołakowski. A, Zaburzenia zachowania u dzieci.Teoria i praktyka,GWP 2014 (fragmenty)

‒ Krakowiak. K red. (2017), Diagnoza specjalnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych dzieci i młodzieży, ORE Warszawa, dostępny na: file:///C:/Users/ThinkPad/AppData/Local/Temp/Za%C5%82%C4%85cznik%20nr6%20do%20SzOPZ_Diagnoza%20specjalnych%20potrzeb%20rozwojowych%20i%20edukacyjnych(1).pdf, dostęp z dnia 08.09.2020

‒ Kulesza, M (2017), Rodzinne zasoby w pedagogice społecznej i praktyce psychopedagogicznej / Marta Kulesza. - Warszawa : Difin.

‒ Program pracy z uczniami zagrożonymi wypadnięciem z systemu oświaty / [pod redakcją Beaty Sochy]. - Łódź : Instytut Nauk Społeczno-Ekonomicznych, 2013

‒ Skałbania . B (2011) Diagnostyka pedagogiczna : wybrane obszary badawcze i rozwiązania praktyczne - Wyd. 2. - Kraków : Oficyna Wydawnicza "Impuls" (fragmenty)

‒ Wysocka. E (2009) Diagnoza w resocjalizacji : obszary problemowe i modele rozwiązań w ujęciu psychopedagogicznym / Warszawa : Wydawnictwo Naukowe PWN (fragmenty)

Dodatkowo: materiały przekazane przez prowadzącą w trakcie zajęć.

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/2024" (w trakcie)

Okres: 2024-02-26 - 2024-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Konwersatorium, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Sonia Dzierzyńska-Breś
Prowadzący grup: Sonia Dzierzyńska-Breś
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie z notą
Konwersatorium - Zaliczenie z notą
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Cele kształcenia przedmiotu cyklu:

Celem przedmiotu jest zapoznanie studenta z podstawowymi zasadami projektowania i prowadzenia badań pedagogicznych (w tym diagnostycznych) oraz metodami, technikami i wybranymi narzędziami realizacji badań pedagogicznych. Celem będzie również nabycie przez studenta umiejętności przeprowadzenia analizy wybranych przykładów, zaprojektowanie i przeprowadzenie badania o charakterze diagnostycznym oraz dokonanie analizy uzyskanych wyników wraz z ich prezentacją, umiejętność dokonania ewaluacji, analizy i interpretacji własnych działań oraz wskazanie obszarów wymagających zmian

Literatura:

‒ Bronk. D, Outsiderzy w szkolnej ławce? : dysleksja rozwojowa - diagnoza i rzeczywistość / // Problemy Wczesnej Edukacji. - 2009, nr 1, s. 174-180 dostępny na: http://yadda.icm.edu.pl/yadda/element/bwmeta1.element.ceon.element-374d4a52-5371-34ab-890b-f57bdd9ddcfa, dostęp z dnia 08.09.2020

‒ Czub. M (2014), Diagnoza funkcjonowania społeczno- emocjonalnego dziecka w wieku od 1,5 do 5,5 lat, Instytut Badań edukacyjnych, Warszawa, dostępny na: file:///C:/Users/ThinkPad/AppData/Local/Temp/ibe-podrecznik-diagnoza-funkcjonowania-spoleczno-emocjonalnego-1.pdf, dostęp z dnia 08.09.2020

‒ Domagała - Zyśk. E, Knopik.T, Oszwa.U (2017), Diagnoza funkcjonalna rozwoju społeczno-emocjonalnego uczniów w wieku 9-13 lat, ORE, Warszawa, dostępny na: https://efs.men.gov.pl/wpcontent/uploads/2017/08/zal.15_troska_podrecznik_do_modelowego_zestawu_narzedzi_diagnoza_funkcjonalna_rozwoju-_spol_emoc.pdf dostęp z dnia 08.09.2020

‒ Grudziewska., E (2017)Diagnoza w socjoterapii / redakcja naukowa Warszawa : Difin

‒ Junik. W, Diagnostyka pedagogiczna dziecka z rodziny z problemem alkoholowym / // Remedium. - 2005, nr 1, s. 1-3

‒ Kołakowski. A, Zaburzenia zachowania u dzieci.Teoria i praktyka,GWP 2014 (fragmenty)

‒ Krakowiak. K red. (2017), Diagnoza specjalnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych dzieci i młodzieży, ORE Warszawa, dostępny na: file:///C:/Users/ThinkPad/AppData/Local/Temp/Za%C5%82%C4%85cznik%20nr6%20do%20SzOPZ_Diagnoza%20specjalnych%20potrzeb%20rozwojowych%20i%20edukacyjnych(1).pdf, dostęp z dnia 08.09.2020

‒ Kulesza, M (2017), Rodzinne zasoby w pedagogice społecznej i praktyce psychopedagogicznej / Marta Kulesza. - Warszawa : Difin.

‒ Program pracy z uczniami zagrożonymi wypadnięciem z systemu oświaty / [pod redakcją Beaty Sochy]. - Łódź : Instytut Nauk Społeczno-Ekonomicznych, 2013

‒ Skałbania . B (2011) Diagnostyka pedagogiczna : wybrane obszary badawcze i rozwiązania praktyczne - Wyd. 2. - Kraków : Oficyna Wydawnicza "Impuls" (fragmenty)

‒ Wysocka. E (2009) Diagnoza w resocjalizacji : obszary problemowe i modele rozwiązań w ujęciu psychopedagogicznym / Warszawa : Wydawnictwo Naukowe PWN (fragmenty)

Dodatkowo: materiały przekazane przez prowadzącą w trakcie zajęć.

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu.
ul. Wieniawskiego 1
61-712 Poznań
tel: +48 61 829 4000
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)