Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Teoretyczne i metodyczne podstawy coachingu

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 11-TMPC-11-s
Kod Erasmus / ISCED: 05.0 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (0110) Pedagogika Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Teoretyczne i metodyczne podstawy coachingu
Jednostka: Wydział Studiów Edukacyjnych
Grupy: E-learning - przedmioty Wydziału Studiów Edukacyjnych
Moodle - przedmioty Szkoły Nauk Społecznych
Punkty ECTS i inne: 0 LUB 4.00 (w zależności od programu) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: język polski
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Kierunek studiów:

Pedagogika

Poziom przedmiotu:

II stopień

Cele kształcenia:

Celem modułu jest zapoznanie Studentów z teoretycznymi i metodycznymi podstawami coachingu

Celem modułu jest zapoznanie studentów i wyposażenie w umiejętności sprawnego korzystania z wybranych metod, technik i narzędzi coachingowych które mogą być stosowane w pracy pedagogicznej

Rok studiów (jeśli obowiązuje):

II rok

Wymagania wstępne w zakresie wiedzy, umiejętności oraz kompetencji:

Wiedza i umiejętności z zakresu pedagogiki ogólnej, psychologii ogólnej, psychologii rozwoju człowieka, realizowanych w ramach zajęć w poprzednich latach studiów.

Informacja o tym, gdzie można zapoznać się z materiałami do zajęć:

Na pierwszym spotkaniu u prowadzącego zajęcia.

Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK:

Wykład z prezentacją multimedialną wybranych zagadnień

Wykład konwersatoryjny

Wykład problemowy

Nakład pracy studenta (punkty ECTS):

Forma aktywności Średnia liczba godzin na zrealizowanie aktywności

Godziny zajęć (wg planu studiów) z nauczycielem 15

Praca własna studenta* Przygotowanie do zajęć 20

Czytanie wskazanej literatury 20

Przygotowanie do egzaminu / zaliczenia 25

Inne (jakie?) –Analiza strony www ICF, PSKiR, kodeksu etycznego ICF, 20


SUMA GODZIN 100

LICZBA PUNKTÓW ECTS DLA MODUŁU ZAJĘĆ/PRZEDMIOTU 4


Skrócony opis:

Celem modułu jest zapoznanie Studentów z teoretycznymi i metodycznymi podstawami coachingu

Celem modułu jest zapoznanie studentów i wyposażenie w umiejętności sprawnego korzystania z wybranych metod, technik i narzędzi coachingowych które mogą być stosowane w pracy pedagogicznej.

Pełny opis:

Historia coachingu

Definicje coachingu i sześć podstawowych zasad coachingu

Coaching a inne form pracy- mentoring, szkolenie, konsulting, terapia, doradztwo

Metodyka procesu coachingowego w strukturze GROW.

Cele procesu i sesji

Etyczne zasady coachingu

Literatura:

J. Bird, S. Gornal, „Sztuka coachingu. Zbiór narzędzi i wskazówek”. Galaktyka 2017

J. Rogers „Coaching”, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, 2015 rozdział 1

S. Thorpe, J. Clifford, „Podręcznik coachingu”, Dom Wydawniczy REBIS, Poznań 2013

rozdział 1, 2.

J. Withmore, “Coaching. Trening efektywności” , część 1 (s.15-29.) GROW (s. 73-112).

H. Law, S. Ireland Z. Hussain “Psychologia coachingu”, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2010, (od Ustalenie celu s.44-52).

J. Starr „Podręcznik coachingu. Sprawdzone techniki treningu personalnego”, Oficyna, Warszawa 2011, rozdział 3.

B. Wójec, „Geneza i definicje coachingu”, Coaching Review 1/2012 (online)

https://www.kozminski.edu.pl/fileadmin/wspolne_elementy/Jednostki/Czasopismo_MBA/CoachingReview_1-2012_light_all.pdf

J. Kozielska, A. Skowrońska-Pućka „Coaching - czym jest, a czym nie jest? O możliwościach wykorzystania coachingu jako formy niedyrektywnego wspierania w edukacji. [w:] „Dymensje poradnictwa i wsparcia społecznego w perspektywie interdyscyplinarnej”, M. Piorunek (red). Wydawnictwo Naukowe UAM, Poznań 2015 (online)

https://repozytorium.amu.edu.pl/bitstream/10593/22706/1/Piorunek_Dymensje_Poradnictwa_2015_internet.pdf

L. Ćwikła „Efektywność działań w procesie coachingowym. Między deklaracją a gotowością do zmiany” [w:] „Dymensje poradnictwa i wsparcia społecznego w perspektywie interdyscyplinarnej”, M. Piorunek (red). Wydawnictwo Naukowe UAM, Poznań 2015 (online)

https://repozytorium.amu.edu.pl/bitstream/10593/22706/1/Piorunek_Dymensje_Poradnictwa_2015_internet.pdf

Skany przesłane przez prowadzącego zajęcia.

Efekty uczenia się:

Zna historię coachingu

Zna definicje coachingu i sześć podstawowych zasad coachingu

Potrafi odróżnić coaching od inych form pracy- mentoring, szkolenie, konsulting, terapia, doradztwo

Zna metodykę procesu coachingowego w struktuirze GROW. Potrafi poprawnie formułować cele procesu i sesji

Zna i stosuje etyczne zasady coachingu

Posiada wiedzę o specyfice coachingu, w tym podstawowych obszarach i możliwościach stosowania tej formy oddziaływania w pracy pedagoga, nauczyciela.

Zna oraz poprawnie i odpowiedzialnie stosuje wybrane metody i narzędzia z obszaru coachingu w edukacji

Zna i potrafi wykorzystać narzędzia badania potrzeb rozwojowych

Zna i potrafi wykorzystać narzędzia organizacji procesu

Zna i potrafi zastosować narzędzia budowania relacji

Zna i potrafi zastosować narzędzia tworzenia wizji i wyznaczania celów

Zna i potrafi zastosować narzędzia pracy z motywacją i wartościami

Zna i potrafi zastosować narzędzia twórczego myślenia

Zna i potrafi zastosować narzędzia refleksji

Zna i potrafi zastosować narzędzia przełamywania impasu

Zna i potrafi zastosować narzędzia ewaluacji procesu

Udoskonalił umiejętność pracy grupowej i indywidualnej

Ze zrozumieniem analizuje literaturę tematu.

Metody i kryteria oceniania:

4. Kryteria oceniania

5 – znakomita wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne

4.5 – bardzo dobra wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne

4.0 – dobra wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne

3.5 – zadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne, ale ze znacznymi niedociągnięciami

3.0 – zadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne, ale z licznymi błędami

2.0 – niezadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społecznej

Egzamin

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2020/2021" (zakończony)

Okres: 2021-03-01 - 2021-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Agnieszka Skowrońska-Pućka
Prowadzący grup: Agnieszka Skowrońska-Pućka
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Egzamin
Wykład - Egzamin
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Kod ECTS:

05.0

Cele kształcenia przedmiotu cyklu:

Celem modułu jest zapoznanie Studentów z teoretycznymi i metodycznymi podstawami coachingu

Skrócony opis:

Celem modułu jest zapoznanie studentów i wyposażenie w umiejętności sprawnego korzystania z wybranych metod, technik i narzędzi coachingowych które mogą być stosowane w pracy pedagogicznej.

Pełny opis:

Coaching – rozstrzygnięcia terminologiczne i zarys historyczny. Coaching a inne formy pomocy. Różnice i podobieństwa.

Model GROW, CARE, EARS

Cel w coachingu. Cele transakcyjne i transformacyjne. Cele a motywacja.

Wybrane narzędzia coachingowe.

Wybrane techniki coachingowe.

Zasady etyczne w pracy coacha

Literatura:

J. Bird, S. Gornal, „Sztuka coachingu. Zbiór narzędzi i wskazówek”. Galaktyka 2017

J. Rogers „Coaching”, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, 2015 rozdział 1

S. Thorpe, J. Clifford, „Podręcznik coachingu”, Dom Wydawniczy REBIS, Poznań 2013

rozdział 1, 2.

J. Withmore, “Coaching. Trening efektywności” , część 1 (s.15-29.) GROW (s. 73-112).

H. Law, S. Ireland Z. Hussain “Psychologia coachingu”, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2010, (od Ustalenie celu s.44-52).

J. Starr „Podręcznik coachingu. Sprawdzone techniki treningu personalnego”, Oficyna, Warszawa 2011, rozdział 3.

B. Wójec, „Geneza i definicje coachingu”, Coaching Review 1/2012 (online)

https://www.kozminski.edu.pl/fileadmin/wspolne_elementy/Jednostki/Czasopismo_MBA/CoachingReview_1-2012_light_all.pdf

J. Kozielska, A. Skowrońska-Pućka „Coaching - czym jest, a czym nie jest? O możliwościach wykorzystania coachingu jako formy niedyrektywnego wspierania w edukacji. [w:] „Dymensje poradnictwa i wsparcia społecznego w perspektywie interdyscyplinarnej”, M. Piorunek (red). Wydawnictwo Naukowe UAM, Poznań 2015 (online)

https://repozytorium.amu.edu.pl/bitstream/10593/22706/1/Piorunek_Dymensje_Poradnictwa_2015_internet.pdf

L. Ćwikła „Efektywność działań w procesie coachingowym. Między deklaracją a gotowością do zmiany” [w:] „Dymensje poradnictwa i wsparcia społecznego w perspektywie interdyscyplinarnej”, M. Piorunek (red). Wydawnictwo Naukowe UAM, Poznań 2015 (online)

https://repozytorium.amu.edu.pl/bitstream/10593/22706/1/Piorunek_Dymensje_Poradnictwa_2015_internet.pdf

Skany przesłane przez prowadzącego zajęcia.

Uwagi:

Część materiałów dostępnych jest w zakładce PLIKI na platformie Microsoft Teams.

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2021/2022" (zakończony)

Okres: 2021-10-01 - 2022-02-23
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Agnieszka Skowrońska-Pućka
Prowadzący grup: Agnieszka Skowrońska-Pućka
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Egzamin
Wykład - Egzamin

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/2023" (zakończony)

Okres: 2022-10-01 - 2023-02-26
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Agnieszka Skowrońska-Pućka
Prowadzący grup: Agnieszka Skowrońska-Pućka
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Egzamin
Wykład - Egzamin

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/2024" (zakończony)

Okres: 2023-10-01 - 2024-02-25
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Agnieszka Skowrońska-Pućka
Prowadzący grup: Agnieszka Skowrońska-Pućka
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Egzamin
Wykład - Egzamin
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu.
ul. Wieniawskiego 1
61-712 Poznań
tel: +48 61 829 4000
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)