Teoretyczne i metodyczne podstawy coachingu
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 11-TMPC-11-s |
Kod Erasmus / ISCED: |
05.0
|
Nazwa przedmiotu: | Teoretyczne i metodyczne podstawy coachingu |
Jednostka: | Wydział Studiów Edukacyjnych |
Grupy: |
E-learning - przedmioty Wydziału Studiów Edukacyjnych Moodle - przedmioty Szkoły Nauk Społecznych |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
4.00
(w zależności od programu)
|
Język prowadzenia: | język polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Kierunek studiów: | Pedagogika |
Poziom przedmiotu: | II stopień |
Cele kształcenia: | Celem modułu jest zapoznanie Studentów z teoretycznymi i metodycznymi podstawami coachingu Celem modułu jest zapoznanie studentów i wyposażenie w umiejętności sprawnego korzystania z wybranych metod, technik i narzędzi coachingowych które mogą być stosowane w pracy pedagogicznej |
Rok studiów (jeśli obowiązuje): | II rok |
Wymagania wstępne w zakresie wiedzy, umiejętności oraz kompetencji: | Wiedza i umiejętności z zakresu pedagogiki ogólnej, psychologii ogólnej, psychologii rozwoju człowieka, realizowanych w ramach zajęć w poprzednich latach studiów. |
Informacja o tym, gdzie można zapoznać się z materiałami do zajęć: | Na pierwszym spotkaniu u prowadzącego zajęcia. |
Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK: | Wykład z prezentacją multimedialną wybranych zagadnień Wykład konwersatoryjny Wykład problemowy |
Nakład pracy studenta (punkty ECTS): | Forma aktywności Średnia liczba godzin na zrealizowanie aktywności Godziny zajęć (wg planu studiów) z nauczycielem 15 Praca własna studenta* Przygotowanie do zajęć 20 Czytanie wskazanej literatury 20 Przygotowanie do egzaminu / zaliczenia 25 Inne (jakie?) –Analiza strony www ICF, PSKiR, kodeksu etycznego ICF, 20 SUMA GODZIN 100 LICZBA PUNKTÓW ECTS DLA MODUŁU ZAJĘĆ/PRZEDMIOTU 4 |
Skrócony opis: |
Celem modułu jest zapoznanie Studentów z teoretycznymi i metodycznymi podstawami coachingu Celem modułu jest zapoznanie studentów i wyposażenie w umiejętności sprawnego korzystania z wybranych metod, technik i narzędzi coachingowych które mogą być stosowane w pracy pedagogicznej. |
Pełny opis: |
Historia coachingu Definicje coachingu i sześć podstawowych zasad coachingu Coaching a inne form pracy- mentoring, szkolenie, konsulting, terapia, doradztwo Metodyka procesu coachingowego w strukturze GROW. Cele procesu i sesji Etyczne zasady coachingu |
Literatura: |
J. Bird, S. Gornal, „Sztuka coachingu. Zbiór narzędzi i wskazówek”. Galaktyka 2017 J. Rogers „Coaching”, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, 2015 rozdział 1 S. Thorpe, J. Clifford, „Podręcznik coachingu”, Dom Wydawniczy REBIS, Poznań 2013 rozdział 1, 2. J. Withmore, “Coaching. Trening efektywności” , część 1 (s.15-29.) GROW (s. 73-112). H. Law, S. Ireland Z. Hussain “Psychologia coachingu”, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2010, (od Ustalenie celu s.44-52). J. Starr „Podręcznik coachingu. Sprawdzone techniki treningu personalnego”, Oficyna, Warszawa 2011, rozdział 3. B. Wójec, „Geneza i definicje coachingu”, Coaching Review 1/2012 (online) https://www.kozminski.edu.pl/fileadmin/wspolne_elementy/Jednostki/Czasopismo_MBA/CoachingReview_1-2012_light_all.pdf J. Kozielska, A. Skowrońska-Pućka „Coaching - czym jest, a czym nie jest? O możliwościach wykorzystania coachingu jako formy niedyrektywnego wspierania w edukacji. [w:] „Dymensje poradnictwa i wsparcia społecznego w perspektywie interdyscyplinarnej”, M. Piorunek (red). Wydawnictwo Naukowe UAM, Poznań 2015 (online) https://repozytorium.amu.edu.pl/bitstream/10593/22706/1/Piorunek_Dymensje_Poradnictwa_2015_internet.pdf L. Ćwikła „Efektywność działań w procesie coachingowym. Między deklaracją a gotowością do zmiany” [w:] „Dymensje poradnictwa i wsparcia społecznego w perspektywie interdyscyplinarnej”, M. Piorunek (red). Wydawnictwo Naukowe UAM, Poznań 2015 (online) https://repozytorium.amu.edu.pl/bitstream/10593/22706/1/Piorunek_Dymensje_Poradnictwa_2015_internet.pdf Skany przesłane przez prowadzącego zajęcia. |
Efekty uczenia się: |
Zna historię coachingu Zna definicje coachingu i sześć podstawowych zasad coachingu Potrafi odróżnić coaching od inych form pracy- mentoring, szkolenie, konsulting, terapia, doradztwo Zna metodykę procesu coachingowego w struktuirze GROW. Potrafi poprawnie formułować cele procesu i sesji Zna i stosuje etyczne zasady coachingu Posiada wiedzę o specyfice coachingu, w tym podstawowych obszarach i możliwościach stosowania tej formy oddziaływania w pracy pedagoga, nauczyciela. Zna oraz poprawnie i odpowiedzialnie stosuje wybrane metody i narzędzia z obszaru coachingu w edukacji Zna i potrafi wykorzystać narzędzia badania potrzeb rozwojowych Zna i potrafi wykorzystać narzędzia organizacji procesu Zna i potrafi zastosować narzędzia budowania relacji Zna i potrafi zastosować narzędzia tworzenia wizji i wyznaczania celów Zna i potrafi zastosować narzędzia pracy z motywacją i wartościami Zna i potrafi zastosować narzędzia twórczego myślenia Zna i potrafi zastosować narzędzia refleksji Zna i potrafi zastosować narzędzia przełamywania impasu Zna i potrafi zastosować narzędzia ewaluacji procesu Udoskonalił umiejętność pracy grupowej i indywidualnej Ze zrozumieniem analizuje literaturę tematu. |
Metody i kryteria oceniania: |
4. Kryteria oceniania 5 – znakomita wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne 4.5 – bardzo dobra wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne 4.0 – dobra wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne 3.5 – zadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne, ale ze znacznymi niedociągnięciami 3.0 – zadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne, ale z licznymi błędami 2.0 – niezadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społecznej Egzamin |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2020/2021" (zakończony)
Okres: | 2021-03-01 - 2021-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Agnieszka Skowrońska-Pućka | |
Prowadzący grup: | Agnieszka Skowrońska-Pućka | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Wykład - Egzamin |
|
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
|
Kod ECTS: | 05.0 |
|
Cele kształcenia przedmiotu cyklu: | Celem modułu jest zapoznanie Studentów z teoretycznymi i metodycznymi podstawami coachingu |
|
Skrócony opis: |
Celem modułu jest zapoznanie studentów i wyposażenie w umiejętności sprawnego korzystania z wybranych metod, technik i narzędzi coachingowych które mogą być stosowane w pracy pedagogicznej. |
|
Pełny opis: |
Coaching – rozstrzygnięcia terminologiczne i zarys historyczny. Coaching a inne formy pomocy. Różnice i podobieństwa. Model GROW, CARE, EARS Cel w coachingu. Cele transakcyjne i transformacyjne. Cele a motywacja. Wybrane narzędzia coachingowe. Wybrane techniki coachingowe. Zasady etyczne w pracy coacha |
|
Literatura: |
J. Bird, S. Gornal, „Sztuka coachingu. Zbiór narzędzi i wskazówek”. Galaktyka 2017 J. Rogers „Coaching”, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, 2015 rozdział 1 S. Thorpe, J. Clifford, „Podręcznik coachingu”, Dom Wydawniczy REBIS, Poznań 2013 rozdział 1, 2. J. Withmore, “Coaching. Trening efektywności” , część 1 (s.15-29.) GROW (s. 73-112). H. Law, S. Ireland Z. Hussain “Psychologia coachingu”, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2010, (od Ustalenie celu s.44-52). J. Starr „Podręcznik coachingu. Sprawdzone techniki treningu personalnego”, Oficyna, Warszawa 2011, rozdział 3. B. Wójec, „Geneza i definicje coachingu”, Coaching Review 1/2012 (online) https://www.kozminski.edu.pl/fileadmin/wspolne_elementy/Jednostki/Czasopismo_MBA/CoachingReview_1-2012_light_all.pdf J. Kozielska, A. Skowrońska-Pućka „Coaching - czym jest, a czym nie jest? O możliwościach wykorzystania coachingu jako formy niedyrektywnego wspierania w edukacji. [w:] „Dymensje poradnictwa i wsparcia społecznego w perspektywie interdyscyplinarnej”, M. Piorunek (red). Wydawnictwo Naukowe UAM, Poznań 2015 (online) https://repozytorium.amu.edu.pl/bitstream/10593/22706/1/Piorunek_Dymensje_Poradnictwa_2015_internet.pdf L. Ćwikła „Efektywność działań w procesie coachingowym. Między deklaracją a gotowością do zmiany” [w:] „Dymensje poradnictwa i wsparcia społecznego w perspektywie interdyscyplinarnej”, M. Piorunek (red). Wydawnictwo Naukowe UAM, Poznań 2015 (online) https://repozytorium.amu.edu.pl/bitstream/10593/22706/1/Piorunek_Dymensje_Poradnictwa_2015_internet.pdf Skany przesłane przez prowadzącego zajęcia. |
|
Uwagi: |
Część materiałów dostępnych jest w zakładce PLIKI na platformie Microsoft Teams. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2021/2022" (zakończony)
Okres: | 2021-10-01 - 2022-02-23 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Agnieszka Skowrońska-Pućka | |
Prowadzący grup: | Agnieszka Skowrońska-Pućka | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Wykład - Egzamin |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/2023" (zakończony)
Okres: | 2022-10-01 - 2023-02-26 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Agnieszka Skowrońska-Pućka | |
Prowadzący grup: | Agnieszka Skowrońska-Pućka | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Wykład - Egzamin |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/2024" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-02-25 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Agnieszka Skowrońska-Pućka | |
Prowadzący grup: | Agnieszka Skowrońska-Pućka | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Wykład - Egzamin |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu.