Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Promocja zdrowia

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 11-PZ-11-s
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Promocja zdrowia
Jednostka: Wydział Studiów Edukacyjnych
Grupy: E-learning - przedmioty Wydziału Studiów Edukacyjnych
Moodle - przedmioty Szkoły Nauk Społecznych
Punkty ECTS i inne: 0 LUB 4.00 (w zależności od programu) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: język polski
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Kierunek studiów:

pedagogika, specjalność socjoterapia i promocja zdrowia

Poziom przedmiotu:

I stopień

Cele kształcenia:

a. Przekazanie wiedzy na temat modeli, podejść, obszarów działań w promocji zdrowia

b. Przekazanie wiedzy na temat wdrożeń idei promocji zdrowia i projektów promocji zdrowia

c. Przekazanie wiedzy na temat paradygmatów zdrowia i ich praktycznych implikacji dla promocji zdrowia

d. Uświadomienie zależności między promocją zdrowia a profilaktyką w teorii i praktyce społecznej



Rok studiów (jeśli obowiązuje):

I rok

Moduł zajęć/przedmiotu prowadzony zdalnie (e-learning):

zaleznie od decyzji władz- stacjonarnie albo na polatformie moodle lub teams

Wymagania wstępne w zakresie wiedzy, umiejętności oraz kompetencji:

brak

Informacja o tym, gdzie można zapoznać się z materiałami do zajęć:

zaleznie od cyklu kształcenia na platformach moodle lub teams

Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK:

Wykład konwersatoryjny

Wykład problemowy

Dyskusja

Praca z tekstem

Wykonywanie zadań umożliwiających ćwiczenie umiejętności analizy tekstów i dokonywania uogólnień oraz wyciągania wniosków na podstawie literatury i osobistych doświadczeń

Demonstracje dźwiękowe i/lub video

metody aktywizujące i ćwiczeniowe

analiza prac własnych i wypowiedzi studentów


Nakład pracy studenta (punkty ECTS):

4

Skrócony opis:

Zajęcia mają na celu zapoznanie studentów z ideą promocji zdrowia rozumianego holistycznie, zgodnie z definicja przyjętą przez WHO. W toku zajęć studenci poznają podstawowe pojęcia z zakresu promocji zdrowia:

zdrowie behawioralne, potoczna świadomość zdrowia, model Lalonda; behawioralne, poznawcze i społeczno-kulturowe uwarunkowania zdrowia. Studenci dokonują rozróżnienia między różnymi stopniami profilaktyki, wyodrębniając jednocześnie obszary działań profilaktycznych i promocyjnych. W toku zajęć studenci analizują i omawiają stan zdrowia społeczeństwa polskiego oraz jego determinanty. Analizie poddane są również pozytywne i negatywne aspekty obecności zdrowia w mediach, a także mechanizmy wpływu społecznego i możliwość ich zastosowania w promocji zdrowia.

Pełny opis:
Efekty uczenia się:

Zna pojęcie promocja zdrowia, definicje, koncepcje, założenia, obszary działań i podejścia, strategie działania, metody, modele promocji zdrowia, aspekty promocji zdrowia ważne dla praktyki, przykłady działań i programów promujących zdrowie, projekty Szkoła Promująca Zdrowie, zdrowy zakład pracy, zdrowe miasto, zdrowy szpital,

Zna zasady etyczne i kompetencje promotora zdrowia, zagadnienia etyczne pracy w obszarze promocji zdrowia, drażliwe tematy, dylematy i kontrowersje w pracy promotora zdrowia

Zna podobieństwa i różnice między promocją zdrowia a profilaktyką, zna definicje, poziomy, zna przykłady działań prewencyjnych, zna programy profilaktyczne i promujące zdrowie

Zna definicje zdrowia i jego pozytywne ujęcie jako wartość, zasób, środek, zna pojęcia pokrewne - wellness, well-being, dobrostan, szczęście, zdrowie psychiczne, zdrowie seksualne, promocja zdrowia psychicznego, reprodukcyjnego, zna sposoby wsparcia i promocji zdrowia psychicznego

Zna czynniki warunkujące zdrowie - czynniki ryzyka chorób, zasoby zdrowotne - indywidualne i środowiskowe, zasady zdrowego stylu życia - zachowania zdrowotne, prozdrowotne antyzdrowotne.

Ma wiedzę na temat stanu zdrowia, długości życia, stylu życia, zachowań zdrowotnych dorosłych Polaków w świetle badań, raportów i danych statystycznych

Ma wiedzę na temat stanu zdrowia, stylu życia, zachowań zdrowotnych dzieci i młodzieży w świetle badań, raportów i danych statystycznych

Ma umiejętności autorefleksji i samoświadomość w zakresie osobistych zachowań i przekonań pro i antyzdrowotnych w swoim stylu życia

Zna przykłady programów profilaktycznych i promujących zdrowie i ich aspekty etyczne

Ma wiedzę na temat promocji zdrowia w mediach, zna aspekty pozytywne i negatywne marketingu społecznego, zna zasady współpracy z mediami w zakresie promocji zdrowia, umie dokonać krytycznej analizy komunikatów medialnych, prozdrowotnych kampanii społecznych oraz sprawdzić wiarygodność informacji o zdrowiu w mediach

Zna cechy, zasady, etapy tworzenia, podejścia oraz przykłady wdrożeń idei promocji zdrowia w Szkole Promującej Zdrowie i zakładach pracy

Zna podstawowe zasady promocji zdrowia w sferze odżywiania i aktywności fizycznej – zna piramidę zdrowego żywienia, zdrowotne konsekwencje fast food vs slow food, wpływ różnych form aktywności fizycznej na zdrowie

Zna zastosowania promocji zdrowia w walce z chorobami układu krążenia i nowotworowymi - Kodeks Ochrony Serca, Kodeks Walki z Rakiem

Zna zastosowania promocji zdrowia w walce z chorobami cywilizacyjnymi – nadwaga i otyłość, zna czynniki ryzyka i czynniki chroniące w problematyce nadwagi

Zna zastosowania promocji zdrowia w walce ze stresem, zna prozdrowotne i antyzdrowotne wzory zachowania i techniki radzenia sobie ze stresem

Metody i kryteria oceniania:

ocena z wykładu na podstawie testu zaliczeniowego obejmującego tresci wykładowe oraz rozdziały wskazane w podręczniku

ocena końcowa z ćwiczeń jest średnia uzyskaną z testu zaliczeniowego z treści ćwiczeń oraz ocen za: aktywny udział w zajęciach (ustne wypowiedzi, komentarze, dyskusje) oraz wykonane i zaprezentowane prace pisemne wskazujące poziom opanowania wiedzy, znajomości tematyki zajęć i opracowywanych treści oraz umiejętności analizy tekstów, dokonywania uogólnień, wyciągania wniosków dotyczących problematyki ochrony i promocji zdrowia na podstawie literatury i osobistych doświadczeń, a także kompetencje społeczne w zakresie aktywnego współuczestnictwa w procesie realizacji zajęć, terminowe wykonywanie prac i ich poprawność merytoryczna i redakcyjna (zgodnie z zasadami określonymi w programie zajęć)

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2020/2021" (zakończony)

Okres: 2021-03-01 - 2021-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Konwersatorium, 30 godzin więcej informacji
Wykład, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Ewa Kasperek-Golimowska, Katarzyna Waszyńska
Prowadzący grup: Ewa Kasperek-Golimowska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie z notą
Konwersatorium - Zaliczenie z notą
Wykład - Zaliczenie z notą
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Liczba godzin przedmiotu:

45

Cele kształcenia przedmiotu cyklu:

1. Cele modułu zajęć/przedmiotu

a. Przekazanie informacji na temat modeli, podejść, obszarów działań w promocji zdrowia

b. Przekazanie i wymiana informacji na temat wdrożeń idei promocji zdrowia i projektów promocji zdrowia

c. Przekazanie informacji na temat paradygmatów zdrowia i ich praktycznych implikacji dla promocji zdrowia

d. Uświadomienie zależności między promocją zdrowia a profilaktyką w teorii i praktyce społecznej

e. Rozwijanie zainteresowań tematyką zdrowia i motywacji do realizacji zdrowego stylu życia


Pełny opis:

przedmiot zawiera nastepujące treści - beda ce w czesci przedmiotem wyboru przez studentów

Promocja zdrowia, definicje, koncepcje, założenia, obszary działań i podejścia, strategie działania, metody, modele promocji zdrowia, aspekty promocji zdrowia ważne dla praktyki, przykłady działań i programów promujących zdrowie, projekty Szkoła Promująca Zdrowie, zdrowy zakład pracy, zdrowe miasto, zdrowy szpital,

Etyka i kompetencje promotora zdrowia

Profilaktyka a promocja zdrowia, definicje, poziomy, przykłady działań prewencyjnych, kierunki działania nowoczesnej profilaktyki a promocja zdrowia

Zdrowie jako kluczowe pojęcie w promocji zdrowia – analiza pojęciowa, pojęcia pokrewne i bliskoznaczne, pozytywna definicja zdrowia psychicznego, zdrowie seksualne, reprodukcyjne, sposoby ochrony i promocji zdrowia psychicznego

Czynniki warunkujące zdrowie - czynniki ryzyka chorób, zasoby zdrowotne - indywidualne i środowiskowe. Zasady zdrowego stylu życia - zachowania zdrowotne, prozdrowotne antyzdrowotne.

Analiza danych na temat stanu zdrowia, długości życia, stylu życia, zachowań zdrowotnych Polaków w świetle badań i danych statystycznych

Analiza danych na temat stanu zdrowia, stylu życia, zachowań zdrowotnych dzieci i młodzieży w świetle badań, raportów i danych statystycznych

Autorefleksja i samoświadomość w zakresie osobistych zachowań i przekonań pro i antyzdrowotnych w osobistym stylu życia

Analiza dostępnych programów profilaktycznych i promujących zdrowie

Promocja zdrowia w mediach - aspekty pozytywne i negatywne, marketing społeczny prozdrowotne kampanie społeczne, zasady współpracy z mediami w zakresie promocji zdrowia, krytyczna analiza komunikatów medialnych, wiarygodność informacji o zdrowiu w mediach

Teoria i praktyka Szkół Promujących Zdrowie i promocji zdrowia w miejscu pracy - cechy, zasady, etapy tworzenia, podejścia oraz przykłady wdrożeń idei promocji zdrowia w konkretnej szkole i zakładzie pracy

Promocja zdrowia w sferze odżywiania i aktywności fizycznej

Zastosowania promocji zdrowia w walce z chorobami układu krążenia i nowotworowymi Kodeks Ochrony Serca, Kodeks Walki z Rakiem

Zastosowania promocji zdrowia w walce z chorobami cywilizacyjnymi – nadwaga i otyłość - czynniki ryzyka i czynniki chroniące w problematyce nadwagi i otyłości

Zastosowania promocji zdrowia w walce ze stresem - prozdrowotne i antyzdrowotne wzory zachowania i techniki radzenia sobie ze stresem

Literatura:

5. Zalecana literatura: (studenci mają do wyboru określone źródła wiedzy zależnie od dostępności i mogą wykorzystać fragmenty zależnie od wyboru tematyki w zakresie niezbędnym do przygotowania zadań na zajęcia)

Borzucka- Sitkiewicz, K. (2006). Promocja zdrowia i edukacja zdrowotna. Przewodnik dla edukatorów zdrowia. Kraków: Impuls (Rozdział I i II).

Karski, J.B. (2006, 2011). Praktyka i teoria promocji zdrowia. Wybrane zagadnienia. Warszawa; CEDEWU (Rozdział 3. Zdrowie, normy etyczne i zasady światopoglądowe, Rozdział 17. Projekty i programy promocji zdrowia i ich rozwój w Polsce, Rozdział XIX Dokumenty)

Kasperek-Golimowska, E. (2011). Zdrowie z perspektywy psychopedagogicznej W: A. Cybal - Michalska, W. Segiet, D. Kopeć (red.). Studia z pedagogiki i nauk pogranicza. Poznań: Wydawnictwo Naukowe UAM

Narodowy Program Zdrowia (NPZ) 2016 – 2020 - Rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 4 sierpnia 2016 r. w sprawie Narodowego Programu Zdrowia na lata 2016–2020 http://dziennikustaw.gov.pl/DU/2016/1492/1

Promocja zdrowia w szkole https://www.ore.edu.pl/category/szkola/promocja-zdrowia/

Edukacja zdrowotna w szkole. Poradnik dla dyrektorów szkół i nauczycieli

https://www.ore.edu.pl/2019/05/edukacja-zdrowotna-w-szkole-poradnik-dla-dyrektorow-szkol-i-nauczycieli

Edukacja zdrowotna w przedszkolu https://www.ore.edu.pl/2015/02/edukacja-zdrowotna/

ORE Wydział Wychowania i Profilaktyki – publikacje- poradniki i scenariusze https://www.ore.edu.pl/2017/04/edukacja-zdrowotna-3/

Szkoła Promująca Zdrowie https://www.ore.edu.pl/category/wydzialy/promocja-zdrowia-w-szkole/promocja-zdrowia-w-szkole-aktualnosci/

Raport HBSC „Zdrowie i zachowania zdrowotne młodzieży szkolnej w Polsce” (dla grupy 11-15 lat) http://www.imid.med.pl/images/dopobrania/Zdrowie_i_zachowania_zdrowotne_www.pdf

Woynarowska, B. (2007). Edukacja zdrowotna. PWN (część I Rozdział I, II, V, R.4.5. Etyczne aspekty s. 121 -125, część II rozdział 5 zdrowie psychospołeczne ABCD)

https://www.ore.edu.pl/materialy-do-pobrania/

Uwagi:

w cyklu edukacyjnym2020/2021 przedmiot realizowany zdalnie platforma teams

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2021/2022" (zakończony)

Okres: 2022-02-24 - 2022-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Konwersatorium, 30 godzin więcej informacji
Wykład, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Ewa Kasperek-Golimowska, Katarzyna Waszyńska
Prowadzący grup: Ewa Kasperek-Golimowska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie z notą
Konwersatorium - Zaliczenie z notą
Wykład - Zaliczenie z notą
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Liczba godzin przedmiotu:

45

Cele kształcenia przedmiotu cyklu:

1. Cele modułu zajęć/przedmiotu

a. Przekazanie informacji na temat modeli, podejść, obszarów działań w promocji zdrowia

b. Przekazanie i wymiana informacji na temat wdrożeń idei promocji zdrowia i projektów promocji zdrowia

c. Przekazanie informacji na temat paradygmatów zdrowia i ich praktycznych implikacji dla promocji zdrowia

d. Uświadomienie zależności między promocją zdrowia a profilaktyką w teorii i praktyce społecznej

e. Rozwijanie zainteresowań tematyką zdrowia i motywacji do realizacji zdrowego stylu życia


Pełny opis:

przedmiot zawiera nastepujące treści - beda ce w czesci przedmiotem wyboru przez studentów

Promocja zdrowia, definicje, koncepcje, założenia, obszary działań i podejścia, strategie działania, metody, modele promocji zdrowia, aspekty promocji zdrowia ważne dla praktyki, przykłady działań i programów promujących zdrowie, projekty Szkoła Promująca Zdrowie, zdrowy zakład pracy, zdrowe miasto, zdrowy szpital,

Etyka i kompetencje promotora zdrowia

Profilaktyka a promocja zdrowia, definicje, poziomy, przykłady działań prewencyjnych, kierunki działania nowoczesnej profilaktyki a promocja zdrowia

Zdrowie jako kluczowe pojęcie w promocji zdrowia – analiza pojęciowa, pojęcia pokrewne i bliskoznaczne, pozytywna definicja zdrowia psychicznego, zdrowie seksualne, reprodukcyjne, sposoby ochrony i promocji zdrowia psychicznego

Czynniki warunkujące zdrowie - czynniki ryzyka chorób, zasoby zdrowotne - indywidualne i środowiskowe. Zasady zdrowego stylu życia - zachowania zdrowotne, prozdrowotne antyzdrowotne.

Analiza danych na temat stanu zdrowia, długości życia, stylu życia, zachowań zdrowotnych Polaków w świetle badań i danych statystycznych

Analiza danych na temat stanu zdrowia, stylu życia, zachowań zdrowotnych dzieci i młodzieży w świetle badań, raportów i danych statystycznych

Autorefleksja i samoświadomość w zakresie osobistych zachowań i przekonań pro i antyzdrowotnych w osobistym stylu życia

Analiza dostępnych programów profilaktycznych i promujących zdrowie

Promocja zdrowia w mediach - aspekty pozytywne i negatywne, marketing społeczny prozdrowotne kampanie społeczne, zasady współpracy z mediami w zakresie promocji zdrowia, krytyczna analiza komunikatów medialnych, wiarygodność informacji o zdrowiu w mediach

Teoria i praktyka Szkół Promujących Zdrowie i promocji zdrowia w miejscu pracy - cechy, zasady, etapy tworzenia, podejścia oraz przykłady wdrożeń idei promocji zdrowia w konkretnej szkole i zakładzie pracy

Promocja zdrowia w sferze odżywiania i aktywności fizycznej

Zastosowania promocji zdrowia w walce z chorobami układu krążenia i nowotworowymi Kodeks Ochrony Serca, Kodeks Walki z Rakiem

Zastosowania promocji zdrowia w walce z chorobami cywilizacyjnymi – nadwaga i otyłość - czynniki ryzyka i czynniki chroniące w problematyce nadwagi i otyłości

Zastosowania promocji zdrowia w walce ze stresem - prozdrowotne i antyzdrowotne wzory zachowania i techniki radzenia sobie ze stresem

Literatura:

5. Zalecana literatura: (studenci mają do wyboru określone źródła wiedzy zależnie od dostępności i mogą wykorzystać fragmenty zależnie od wyboru tematyki w zakresie niezbędnym do przygotowania zadań na zajęcia)

Borzucka- Sitkiewicz, K. (2006). Promocja zdrowia i edukacja zdrowotna. Przewodnik dla edukatorów zdrowia. Kraków: Impuls (Rozdział I i II).

Karski, J.B. (2006, 2011). Praktyka i teoria promocji zdrowia. Wybrane zagadnienia. Warszawa; CEDEWU (Rozdział 3. Zdrowie, normy etyczne i zasady światopoglądowe, Rozdział 17. Projekty i programy promocji zdrowia i ich rozwój w Polsce, Rozdział XIX Dokumenty)

Kasperek-Golimowska, E. (2011). Zdrowie z perspektywy psychopedagogicznej W: A. Cybal - Michalska, W. Segiet, D. Kopeć (red.). Studia z pedagogiki i nauk pogranicza. Poznań: Wydawnictwo Naukowe UAM

Narodowy Program Zdrowia (NPZ) 2016 – 2020 - Rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 4 sierpnia 2016 r. w sprawie Narodowego Programu Zdrowia na lata 2016–2020 http://dziennikustaw.gov.pl/DU/2016/1492/1

Promocja zdrowia w szkole https://www.ore.edu.pl/category/szkola/promocja-zdrowia/

Edukacja zdrowotna w szkole. Poradnik dla dyrektorów szkół i nauczycieli

https://www.ore.edu.pl/2019/05/edukacja-zdrowotna-w-szkole-poradnik-dla-dyrektorow-szkol-i-nauczycieli

Edukacja zdrowotna w przedszkolu https://www.ore.edu.pl/2015/02/edukacja-zdrowotna/

ORE Wydział Wychowania i Profilaktyki – publikacje- poradniki i scenariusze https://www.ore.edu.pl/2017/04/edukacja-zdrowotna-3/

Szkoła Promująca Zdrowie https://www.ore.edu.pl/category/wydzialy/promocja-zdrowia-w-szkole/promocja-zdrowia-w-szkole-aktualnosci/

Raport HBSC „Zdrowie i zachowania zdrowotne młodzieży szkolnej w Polsce” (dla grupy 11-15 lat) http://www.imid.med.pl/images/dopobrania/Zdrowie_i_zachowania_zdrowotne_www.pdf

Woynarowska, B. (2007). Edukacja zdrowotna. PWN (część I Rozdział I, II, V, R.4.5. Etyczne aspekty s. 121 -125, część II rozdział 5 zdrowie psychospołeczne ABCD)

https://www.ore.edu.pl/materialy-do-pobrania/

Uwagi:

w cyklu edukacyjnym2020/2021 przedmiot realizowany zdalnie platforma teams

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/2023" (zakończony)

Okres: 2023-02-27 - 2023-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Konwersatorium, 30 godzin więcej informacji
Wykład, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Ewa Kasperek-Golimowska
Prowadzący grup: Ewa Kasperek-Golimowska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie z notą
Konwersatorium - Zaliczenie z notą
Wykład - Zaliczenie z notą
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Liczba godzin przedmiotu:

45

Cele kształcenia przedmiotu cyklu:

1. Cele modułu zajęć/przedmiotu

a. Przekazanie informacji na temat modeli, podejść, obszarów działań w promocji zdrowia

b. Przekazanie i wymiana informacji na temat wdrożeń idei promocji zdrowia i projektów promocji zdrowia

c. Przekazanie informacji na temat paradygmatów zdrowia i ich praktycznych implikacji dla promocji zdrowia

d. Uświadomienie zależności między promocją zdrowia a profilaktyką w teorii i praktyce społecznej

e. Rozwijanie zainteresowań tematyką zdrowia i motywacji do realizacji zdrowego stylu życia


Pełny opis:

przedmiot zawiera nastepujące treści - beda ce w czesci przedmiotem wyboru przez studentów

Promocja zdrowia, definicje, koncepcje, założenia, obszary działań i podejścia, strategie działania, metody, modele promocji zdrowia, aspekty promocji zdrowia ważne dla praktyki, przykłady działań i programów promujących zdrowie, projekty Szkoła Promująca Zdrowie, zdrowy zakład pracy, zdrowe miasto, zdrowy szpital,

Etyka i kompetencje promotora zdrowia

Profilaktyka a promocja zdrowia, definicje, poziomy, przykłady działań prewencyjnych, kierunki działania nowoczesnej profilaktyki a promocja zdrowia

Zdrowie jako kluczowe pojęcie w promocji zdrowia – analiza pojęciowa, pojęcia pokrewne i bliskoznaczne, pozytywna definicja zdrowia psychicznego, zdrowie seksualne, reprodukcyjne, sposoby ochrony i promocji zdrowia psychicznego

Czynniki warunkujące zdrowie - czynniki ryzyka chorób, zasoby zdrowotne - indywidualne i środowiskowe. Zasady zdrowego stylu życia - zachowania zdrowotne, prozdrowotne antyzdrowotne.

Analiza danych na temat stanu zdrowia, długości życia, stylu życia, zachowań zdrowotnych Polaków w świetle badań i danych statystycznych

Analiza danych na temat stanu zdrowia, stylu życia, zachowań zdrowotnych dzieci i młodzieży w świetle badań, raportów i danych statystycznych

Autorefleksja i samoświadomość w zakresie osobistych zachowań i przekonań pro i antyzdrowotnych w osobistym stylu życia

Analiza dostępnych programów profilaktycznych i promujących zdrowie

Promocja zdrowia w mediach - aspekty pozytywne i negatywne, marketing społeczny prozdrowotne kampanie społeczne, zasady współpracy z mediami w zakresie promocji zdrowia, krytyczna analiza komunikatów medialnych, wiarygodność informacji o zdrowiu w mediach

Teoria i praktyka Szkół Promujących Zdrowie i promocji zdrowia w miejscu pracy - cechy, zasady, etapy tworzenia, podejścia oraz przykłady wdrożeń idei promocji zdrowia w konkretnej szkole i zakładzie pracy

Promocja zdrowia w sferze odżywiania i aktywności fizycznej

Zastosowania promocji zdrowia w walce z chorobami układu krążenia i nowotworowymi Kodeks Ochrony Serca, Kodeks Walki z Rakiem

Zastosowania promocji zdrowia w walce z chorobami cywilizacyjnymi – nadwaga i otyłość - czynniki ryzyka i czynniki chroniące w problematyce nadwagi i otyłości

Zastosowania promocji zdrowia w walce ze stresem - prozdrowotne i antyzdrowotne wzory zachowania i techniki radzenia sobie ze stresem

Literatura:

5. Zalecana literatura: (studenci mają do wyboru określone źródła wiedzy zależnie od dostępności i mogą wykorzystać fragmenty zależnie od wyboru tematyki w zakresie niezbędnym do przygotowania zadań na zajęcia)

Borzucka- Sitkiewicz, K. (2006). Promocja zdrowia i edukacja zdrowotna. Przewodnik dla edukatorów zdrowia. Kraków: Impuls (Rozdział I i II).

Karski, J.B. (2006, 2011). Praktyka i teoria promocji zdrowia. Wybrane zagadnienia. Warszawa; CEDEWU (Rozdział 3. Zdrowie, normy etyczne i zasady światopoglądowe, Rozdział 17. Projekty i programy promocji zdrowia i ich rozwój w Polsce, Rozdział XIX Dokumenty)

Kasperek-Golimowska, E. (2011). Zdrowie z perspektywy psychopedagogicznej W: A. Cybal - Michalska, W. Segiet, D. Kopeć (red.). Studia z pedagogiki i nauk pogranicza. Poznań: Wydawnictwo Naukowe UAM

Narodowy Program Zdrowia (NPZ) 2016 – 2020 - Rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 4 sierpnia 2016 r. w sprawie Narodowego Programu Zdrowia na lata 2016–2020 http://dziennikustaw.gov.pl/DU/2016/1492/1

Promocja zdrowia w szkole https://www.ore.edu.pl/category/szkola/promocja-zdrowia/

Edukacja zdrowotna w szkole. Poradnik dla dyrektorów szkół i nauczycieli

https://www.ore.edu.pl/2019/05/edukacja-zdrowotna-w-szkole-poradnik-dla-dyrektorow-szkol-i-nauczycieli

Edukacja zdrowotna w przedszkolu https://www.ore.edu.pl/2015/02/edukacja-zdrowotna/

ORE Wydział Wychowania i Profilaktyki – publikacje- poradniki i scenariusze https://www.ore.edu.pl/2017/04/edukacja-zdrowotna-3/

Szkoła Promująca Zdrowie https://www.ore.edu.pl/category/wydzialy/promocja-zdrowia-w-szkole/promocja-zdrowia-w-szkole-aktualnosci/

Raport HBSC „Zdrowie i zachowania zdrowotne młodzieży szkolnej w Polsce” (dla grupy 11-15 lat) http://www.imid.med.pl/images/dopobrania/Zdrowie_i_zachowania_zdrowotne_www.pdf

Woynarowska, B. (2007). Edukacja zdrowotna. PWN (część I Rozdział I, II, V, R.4.5. Etyczne aspekty s. 121 -125, część II rozdział 5 zdrowie psychospołeczne ABCD)

https://www.ore.edu.pl/materialy-do-pobrania/

Uwagi:

w cyklu edukacyjnym2020/2021 przedmiot realizowany zdalnie platforma teams

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/2024" (w trakcie)

Okres: 2024-02-26 - 2024-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Konwersatorium, 30 godzin więcej informacji
Wykład, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Ewa Kasperek-Golimowska
Prowadzący grup: Ewa Kasperek-Golimowska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie z notą
Konwersatorium - Zaliczenie z notą
Wykład - Zaliczenie z notą
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Liczba godzin przedmiotu:

45

Cele kształcenia przedmiotu cyklu:

1. Cele modułu zajęć/przedmiotu

a. Przekazanie informacji na temat modeli, podejść, obszarów działań w promocji zdrowia

b. Przekazanie i wymiana informacji na temat wdrożeń idei promocji zdrowia i projektów promocji zdrowia

c. Przekazanie informacji na temat paradygmatów zdrowia i ich praktycznych implikacji dla promocji zdrowia

d. Uświadomienie zależności między promocją zdrowia a profilaktyką w teorii i praktyce społecznej

e. Rozwijanie zainteresowań tematyką zdrowia i motywacji do realizacji zdrowego stylu życia


Pełny opis:

przedmiot zawiera nastepujące treści - beda ce w czesci przedmiotem wyboru przez studentów

Promocja zdrowia, definicje, koncepcje, założenia, obszary działań i podejścia, strategie działania, metody, modele promocji zdrowia, aspekty promocji zdrowia ważne dla praktyki, przykłady działań i programów promujących zdrowie, projekty Szkoła Promująca Zdrowie, zdrowy zakład pracy, zdrowe miasto, zdrowy szpital,

Etyka i kompetencje promotora zdrowia

Profilaktyka a promocja zdrowia, definicje, poziomy, przykłady działań prewencyjnych, kierunki działania nowoczesnej profilaktyki a promocja zdrowia

Zdrowie jako kluczowe pojęcie w promocji zdrowia – analiza pojęciowa, pojęcia pokrewne i bliskoznaczne, pozytywna definicja zdrowia psychicznego, zdrowie seksualne, reprodukcyjne, sposoby ochrony i promocji zdrowia psychicznego

Czynniki warunkujące zdrowie - czynniki ryzyka chorób, zasoby zdrowotne - indywidualne i środowiskowe. Zasady zdrowego stylu życia - zachowania zdrowotne, prozdrowotne antyzdrowotne.

Analiza danych na temat stanu zdrowia, długości życia, stylu życia, zachowań zdrowotnych Polaków w świetle badań i danych statystycznych

Analiza danych na temat stanu zdrowia, stylu życia, zachowań zdrowotnych dzieci i młodzieży w świetle badań, raportów i danych statystycznych

Autorefleksja i samoświadomość w zakresie osobistych zachowań i przekonań pro i antyzdrowotnych w osobistym stylu życia

Analiza dostępnych programów profilaktycznych i promujących zdrowie

Promocja zdrowia w mediach - aspekty pozytywne i negatywne, marketing społeczny prozdrowotne kampanie społeczne, zasady współpracy z mediami w zakresie promocji zdrowia, krytyczna analiza komunikatów medialnych, wiarygodność informacji o zdrowiu w mediach

Teoria i praktyka Szkół Promujących Zdrowie i promocji zdrowia w miejscu pracy - cechy, zasady, etapy tworzenia, podejścia oraz przykłady wdrożeń idei promocji zdrowia w konkretnej szkole i zakładzie pracy

Promocja zdrowia w sferze odżywiania i aktywności fizycznej

Zastosowania promocji zdrowia w walce z chorobami układu krążenia i nowotworowymi Kodeks Ochrony Serca, Kodeks Walki z Rakiem

Zastosowania promocji zdrowia w walce z chorobami cywilizacyjnymi – nadwaga i otyłość - czynniki ryzyka i czynniki chroniące w problematyce nadwagi i otyłości

Zastosowania promocji zdrowia w walce ze stresem - prozdrowotne i antyzdrowotne wzory zachowania i techniki radzenia sobie ze stresem

Literatura:

5. Zalecana literatura: (studenci mają do wyboru określone źródła wiedzy zależnie od dostępności i mogą wykorzystać fragmenty zależnie od wyboru tematyki w zakresie niezbędnym do przygotowania zadań na zajęcia)

Borzucka- Sitkiewicz, K. (2006). Promocja zdrowia i edukacja zdrowotna. Przewodnik dla edukatorów zdrowia. Kraków: Impuls (Rozdział I i II).

Karski, J.B. (2006, 2011). Praktyka i teoria promocji zdrowia. Wybrane zagadnienia. Warszawa; CEDEWU (Rozdział 3. Zdrowie, normy etyczne i zasady światopoglądowe, Rozdział 17. Projekty i programy promocji zdrowia i ich rozwój w Polsce, Rozdział XIX Dokumenty)

Kasperek-Golimowska, E. (2011). Zdrowie z perspektywy psychopedagogicznej W: A. Cybal - Michalska, W. Segiet, D. Kopeć (red.). Studia z pedagogiki i nauk pogranicza. Poznań: Wydawnictwo Naukowe UAM

Narodowy Program Zdrowia (NPZ) 2016 – 2020 - Rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 4 sierpnia 2016 r. w sprawie Narodowego Programu Zdrowia na lata 2016–2020 http://dziennikustaw.gov.pl/DU/2016/1492/1

Promocja zdrowia w szkole https://www.ore.edu.pl/category/szkola/promocja-zdrowia/

Edukacja zdrowotna w szkole. Poradnik dla dyrektorów szkół i nauczycieli

https://www.ore.edu.pl/2019/05/edukacja-zdrowotna-w-szkole-poradnik-dla-dyrektorow-szkol-i-nauczycieli

Edukacja zdrowotna w przedszkolu https://www.ore.edu.pl/2015/02/edukacja-zdrowotna/

ORE Wydział Wychowania i Profilaktyki – publikacje- poradniki i scenariusze https://www.ore.edu.pl/2017/04/edukacja-zdrowotna-3/

Szkoła Promująca Zdrowie https://www.ore.edu.pl/category/wydzialy/promocja-zdrowia-w-szkole/promocja-zdrowia-w-szkole-aktualnosci/

Raport HBSC „Zdrowie i zachowania zdrowotne młodzieży szkolnej w Polsce” (dla grupy 11-15 lat) http://www.imid.med.pl/images/dopobrania/Zdrowie_i_zachowania_zdrowotne_www.pdf

Woynarowska, B. (2007). Edukacja zdrowotna. PWN (część I Rozdział I, II, V, R.4.5. Etyczne aspekty s. 121 -125, część II rozdział 5 zdrowie psychospołeczne ABCD)

https://www.ore.edu.pl/materialy-do-pobrania/

Uwagi:

w cyklu edukacyjnym2020/2021 przedmiot realizowany zdalnie platforma teams

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu.
ul. Wieniawskiego 1
61-712 Poznań
tel: +48 61 829 4000
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)