Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Problemy współczesnych społeczeństw

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 11-PWS-11-s
Kod Erasmus / ISCED: 05.9 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Problemy współczesnych społeczeństw
Jednostka: Wydział Studiów Edukacyjnych
Grupy: E-learning - przedmioty Wydziału Studiów Edukacyjnych
Moodle - przedmioty Szkoły Nauk Społecznych
Strona przedmiotu: http://www.wse.amu.edu.pl
Punkty ECTS i inne: 0 LUB 3.00 (w zależności od programu) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: język polski
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Kierunek studiów:

Pedagogika

Poziom przedmiotu:

I stopień

Cele kształcenia:

Przekazanie wiedzy z zakresu dynamiki zjawisk społecznych w procesie transformacji systemowej i okresie posttransformacyjnym

Dokonanie analizy zmian sytuacji społeczeństwa polskiego w wybranych obszarach na tle tendencji europejskich

Przekazanie wiedzy o roli pedagoga w procesach zmian społecznych


Rok studiów (jeśli obowiązuje):

I rok

Wymagania wstępne w zakresie wiedzy, umiejętności oraz kompetencji:

Wiedza o społeczeństwie i procesach społecznych na poziomie szkoły ogólnokształcącej

Skrócony opis:

Stawanie się społeczeństwa: zmiana społeczna w ujęciu teoretycznym. Trauma zmiany społecznej w Europie Środkowo-wschodniej: geneza, symptomy, strategie zaradcze.

Kapitał społeczny i jego rola w budowaniu nowoczesnego społeczeństwa. Przemiany moralności i więzi społecznych w Polsce i Europie.

Między uprzywilejowaniem a wykluczeniem: współczesne środowiska wychowawcze i ich problemy. Budowanie aktywności lokalnej.

System edukacji wobec zmiany społecznej. Edukacja a sukces życiowy. Wyrównywanie szans. Umasowienie szkolnictwa wyższego i jego konsekwencje. W drodze do społeczeństwa cyfrowego.

Barwy codzienności, czyli co dla Polaków bardzo ważne, ważne i nieważne…

Współczesne społeczeństwa a proces globalizacji.

Pełny opis:

Stawanie się społeczeństwa: zmiana społeczna w ujęciu teoretycznym. Trauma zmiany społecznej w Europie Środkowo-wschodniej: geneza, symptomy, strategie zaradcze.

Kapitał społeczny i jego rola w budowaniu nowoczesnego społeczeństwa. Przemiany moralności i więzi społecznych w Polsce i Europie.

Między uprzywilejowaniem a wykluczeniem: współczesne środowiska wychowawcze i ich problemy. Budowanie aktywności lokalnej.

System edukacji wobec zmiany społecznej. Edukacja a sukces życiowy. Wyrównywanie szans. Umasowienie szkolnictwa wyższego i jego konsekwencje. W drodze do społeczeństwa cyfrowego.

Barwy codzienności, czyli co dla Polaków bardzo ważne, ważne i nieważne…

Współczesne społeczeństwa a proces globalizacji.

Literatura:

Barczykowska A., Kapitał społeczny a zjawiska patologii społecznej w wielkim mieście, Kraków 2011.

Cybal- Michalska A.(red.),Jednostka, społeczeństwo i edukacja w globalnym świecie, Poznań-Leszno 2006.

Golimowska S., Wilkin J., Bednarski M., Sztanderska U., Socha M.W., Balcerzak-Paradowska B.(red.), Więzi społeczne i przemiany gospodarcze. Polska i inne kraje europejskie, Warszawa 2009.

Kurczewska J.(red.), Zmiana społeczna. Teorie i doświadczenia polskie, Warszawa 1999.

Marody M., Giza-Poleszczuk, Przemiany więzi społecznych. Zarys teorii zmiany społecznej, Warszawa 2004.

Palska H., Bieda i dostatek. O nowych stylach życia w Polsce końca lat dziewięćdziesiątych, Warszawa 2002.

Radziewicz-Winnicki A., Społeczeństwo w trakcie zmiany, Gdańsk 2004.

Sztompka P., Bogunia-Borowska M.(red.), Socjologia codzienności, Kraków 2008.

Sztompka P., Socjologia zmian społecznych, Kraków 2010.

Sztumski J.(red.), Pokolenie wygranych? Ciąg dalszy badań nad sytuacją dzieci i młodzieży w procesie transformacji, Katowice 2006.

Tarkowska E.(red.), Ubóstwo i wykluczenie społeczne młodzieży, Warszawa 2007.

Efekty uczenia się:

Wyjaśnia zjawisko zmiany społecznej w oparciu o wybrane modele teoretyczne.

Charakteryzuje szanse i zagrożenia związane ze zmianą społeczną oraz ich znaczenie dla życia społecznego.

Omawia relacje pomiędzy poszczególnymi elementami struktury społecznej.

Analizuje typowe środowiska wychowawcze w Polsce w kontekście zmiany społecznej

Prezentuje indywidualne, zbiorowe i instytucjonalne strategie adaptacyjne w okresie zmiany społecznej.

Opisuje problemy pojawiające się w społeczeństwach doby globalizacji

Konstruuje zadania dla pedagoga w kontekście zmiany społecznej.

Metody i kryteria oceniania:

5.0 - znakomita wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne

4.5 - bardzo dobra wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne

4.0 - dobra wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne

3.5 - zadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne, ale ze znacznymi niedociągnięciami

3.0 - zadawalająca wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne, ale z licznymi błędami

2.0 - niezadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2020/2021" (zakończony)

Okres: 2021-03-01 - 2021-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Konwersatorium, 15 godzin więcej informacji
Wykład, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Ewelina Silecka-Marek
Prowadzący grup: Ewelina Silecka-Marek
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie z notą
Konwersatorium - Zaliczenie z notą
Wykład - Zaliczenie z notą
Literatura:

Barczykowska A., Kapitał społeczny a zjawiska patologii społecznej w wielkim mieście, Kraków 2011.

Cybal- Michalska A.(red.),Jednostka, społeczeństwo i edukacja w globalnym świecie, Poznań-Leszno 2006.

Golimowska S., Wilkin J., Bednarski M., Sztanderska U., Socha M.W., Balcerzak-Paradowska B.(red.), Więzi społeczne i przemiany gospodarcze. Polska i inne kraje europejskie, Warszawa 2009.

Kurczewska J.(red.), Zmiana społeczna. Teorie i doświadczenia polskie, Warszawa 1999.

Marody M., Giza-Poleszczuk, Przemiany więzi społecznych. Zarys teorii zmiany społecznej, Warszawa 2004.

Palska H., Bieda i dostatek. O nowych stylach życia w Polsce końca lat dziewięćdziesiątych, Warszawa 2002.

Radziewicz-Winnicki A., Społeczeństwo w trakcie zmiany, Gdańsk 2004.

Sztompka P., Bogunia-Borowska M.(red.), Socjologia codzienności, Kraków 2008.

Sztompka P., Socjologia zmian społecznych, Kraków 2010.

Sztumski J.(red.), Pokolenie wygranych? Ciąg dalszy badań nad sytuacją dzieci i młodzieży w procesie transformacji, Katowice 2006.

Tarkowska E.(red.), Ubóstwo i wykluczenie społeczne młodzieży, Warszawa 2007.

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2021/2022" (zakończony)

Okres: 2022-02-24 - 2022-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Konwersatorium, 15 godzin więcej informacji
Wykład, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Ewelina Silecka-Marek
Prowadzący grup: Ewelina Silecka-Marek
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie z notą
Konwersatorium - Zaliczenie z notą
Wykład - Zaliczenie z notą
Literatura:

Barczykowska A., Kapitał społeczny a zjawiska patologii społecznej w wielkim mieście, Kraków 2011.

Cybal- Michalska A.(red.),Jednostka, społeczeństwo i edukacja w globalnym świecie, Poznań-Leszno 2006.

Golimowska S., Wilkin J., Bednarski M., Sztanderska U., Socha M.W., Balcerzak-Paradowska B.(red.), Więzi społeczne i przemiany gospodarcze. Polska i inne kraje europejskie, Warszawa 2009.

Kurczewska J.(red.), Zmiana społeczna. Teorie i doświadczenia polskie, Warszawa 1999.

Marody M., Giza-Poleszczuk, Przemiany więzi społecznych. Zarys teorii zmiany społecznej, Warszawa 2004.

Palska H., Bieda i dostatek. O nowych stylach życia w Polsce końca lat dziewięćdziesiątych, Warszawa 2002.

Radziewicz-Winnicki A., Społeczeństwo w trakcie zmiany, Gdańsk 2004.

Sztompka P., Bogunia-Borowska M.(red.), Socjologia codzienności, Kraków 2008.

Sztompka P., Socjologia zmian społecznych, Kraków 2010.

Sztumski J.(red.), Pokolenie wygranych? Ciąg dalszy badań nad sytuacją dzieci i młodzieży w procesie transformacji, Katowice 2006.

Tarkowska E.(red.), Ubóstwo i wykluczenie społeczne młodzieży, Warszawa 2007.

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/2023" (zakończony)

Okres: 2023-02-27 - 2023-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Konwersatorium, 15 godzin więcej informacji
Wykład, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Ewelina Silecka-Marek
Prowadzący grup: Ewelina Silecka-Marek
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie z notą
Konwersatorium - Zaliczenie z notą
Wykład - Zaliczenie z notą
Literatura:

Barczykowska A., Kapitał społeczny a zjawiska patologii społecznej w wielkim mieście, Kraków 2011.

Cybal- Michalska A.(red.),Jednostka, społeczeństwo i edukacja w globalnym świecie, Poznań-Leszno 2006.

Golimowska S., Wilkin J., Bednarski M., Sztanderska U., Socha M.W., Balcerzak-Paradowska B.(red.), Więzi społeczne i przemiany gospodarcze. Polska i inne kraje europejskie, Warszawa 2009.

Kurczewska J.(red.), Zmiana społeczna. Teorie i doświadczenia polskie, Warszawa 1999.

Marody M., Giza-Poleszczuk, Przemiany więzi społecznych. Zarys teorii zmiany społecznej, Warszawa 2004.

Palska H., Bieda i dostatek. O nowych stylach życia w Polsce końca lat dziewięćdziesiątych, Warszawa 2002.

Radziewicz-Winnicki A., Społeczeństwo w trakcie zmiany, Gdańsk 2004.

Sztompka P., Bogunia-Borowska M.(red.), Socjologia codzienności, Kraków 2008.

Sztompka P., Socjologia zmian społecznych, Kraków 2010.

Sztumski J.(red.), Pokolenie wygranych? Ciąg dalszy badań nad sytuacją dzieci i młodzieży w procesie transformacji, Katowice 2006.

Tarkowska E.(red.), Ubóstwo i wykluczenie społeczne młodzieży, Warszawa 2007.

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/2024" (w trakcie)

Okres: 2024-02-26 - 2024-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Konwersatorium, 15 godzin więcej informacji
Wykład, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Ewelina Silecka-Marek
Prowadzący grup: Ewelina Silecka-Marek
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie z notą
Konwersatorium - Zaliczenie z notą
Wykład - Zaliczenie z notą
Literatura:

Barczykowska A., Kapitał społeczny a zjawiska patologii społecznej w wielkim mieście, Kraków 2011.

Cybal- Michalska A.(red.),Jednostka, społeczeństwo i edukacja w globalnym świecie, Poznań-Leszno 2006.

Golimowska S., Wilkin J., Bednarski M., Sztanderska U., Socha M.W., Balcerzak-Paradowska B.(red.), Więzi społeczne i przemiany gospodarcze. Polska i inne kraje europejskie, Warszawa 2009.

Kurczewska J.(red.), Zmiana społeczna. Teorie i doświadczenia polskie, Warszawa 1999.

Marody M., Giza-Poleszczuk, Przemiany więzi społecznych. Zarys teorii zmiany społecznej, Warszawa 2004.

Palska H., Bieda i dostatek. O nowych stylach życia w Polsce końca lat dziewięćdziesiątych, Warszawa 2002.

Radziewicz-Winnicki A., Społeczeństwo w trakcie zmiany, Gdańsk 2004.

Sztompka P., Bogunia-Borowska M.(red.), Socjologia codzienności, Kraków 2008.

Sztompka P., Socjologia zmian społecznych, Kraków 2010.

Sztumski J.(red.), Pokolenie wygranych? Ciąg dalszy badań nad sytuacją dzieci i młodzieży w procesie transformacji, Katowice 2006.

Tarkowska E.(red.), Ubóstwo i wykluczenie społeczne młodzieży, Warszawa 2007.

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu.
ul. Wieniawskiego 1
61-712 Poznań
tel: +48 61 829 4000
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)