Profilaktyka psychopedagogiczna
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 11-PRP-11-s |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Profilaktyka psychopedagogiczna |
Jednostka: | Wydział Studiów Edukacyjnych |
Grupy: |
E-learning - przedmioty Wydziału Studiów Edukacyjnych Moodle - przedmioty Szkoły Nauk Społecznych |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
2.00
(w zależności od programu)
|
Język prowadzenia: | język polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Kierunek studiów: | Pedagogika Poradnictwo i Pomoc Psychopedagogiczna |
Poziom przedmiotu: | II stopień |
Cele kształcenia: | 1) pogłębienie wiedzy z zakresu profilaktyki psychopedagogicznej. 2) pogłębienie i uporządkowanie wiedzy na temat celów, form, metod, technik i strategii stosowanych w profilaktyce psychopedagogicznej. 3) przekazanie wiedzy na temat kompetencji osób prowadzących zajęcia profilaktyczne 4) pogłębienie i uporządkowanie wiedzy na temat zasad projektowania zajęć profilaktycznych 5) kształtowanie umiejętności opracowywania scenariusza zajęć profilaktycznych 6) uporządkowanie wiedzy na temat zasad opracowywania i dokonywania ewaluacji zajęć profilaktycznych |
Rok studiów (jeśli obowiązuje): | I rok |
Moduł zajęć/przedmiotu prowadzony zdalnie (e-learning): | W roku akademickim 2020/2021 przedmiot jest prowadzony zdalnie |
Wymagania wstępne w zakresie wiedzy, umiejętności oraz kompetencji: | Wiedza z zakresu pedagogiki i psychologii. |
Informacja o tym, gdzie można zapoznać się z materiałami do zajęć: | www.wse.amu.edu.pl Teams |
Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK: | Analiza formułowania wniosków z przeczytanej literatury. Ocena umiejętności prezentowania zadanych treści. Ocena projektu zajęć profilaktycznych. Ocena indywidualnego scenariusza zajęć profilaktycznych. |
Nakład pracy studenta (punkty ECTS): | Godziny zajęć (wg planu studiów) z nauczycielem 15 Analiza literatury i materiałów do zajęć, przygotowanie prezentacji multimedialnej 15 Przygotowanie scenariusza zajęć profilaktycznych 10 Zebranie i analiza materiałów, opracowanie przykładowych narzędzi ewaluacyjnych 10 SUMA GODZIN 50 SUMARYCZNA LICZBA PUNKTÓW ECTS DLA MODUŁU (PRZEDMIOTU) 2 |
Skrócony opis: |
Teoretyczne podstawy j profilaktyki, jej cele, poziomy, obszary, formy i metody działania. Teoretyczne podstawy zachowań ryzykownych dzieci i młodzieży Analiza strategii profilaktycznych. Kryteria oddziaływań profilaktycznych w środowisku lokalnym Zasady projektowania zajęć profilaktycznych Metodyka pisania scenariuszy zajęć profilaktycznych Ewaluacja zajęć profilaktycznych |
Literatura: |
- B. Jankowiak, Zachowania ryzykowne współczesnej młodzieży, Poznań 2017 - A. Matysiak-Błaszczyk, B. Jankowiak, Młodzież między ochroną a ryzykiem: wspieranie rozwoju oraz pomoc psychologiczno-pedagogiczna dla adolescentów i adolescentem, Poznań 2017 - Z. Gaś, Psychoprofilaktyka: procedury konstruowania programów wczesnej interwencji, Warszawa 1998 - J. Szymańska, Programy profilaktyczne. Podstawy profesjonalnej psychoprofilaktyki, Warszawa 2000 - J. D. Hawkins, B. Nederhood, Podręcznik ewaluacji programów profilaktycznych, Warszawa 1994 - www.profilaktyk.org - www.wydawnictwo.ignatianum.edu.pl/profilaktyka-spoleczna - www.autorytet.org |
Efekty uczenia się: |
Zna i rozumie teoretyczne podstawy profilaktyki psychologiczno – pedagogicznej -P7S_WG, Posiada wiedzę na temat zachowań ryzykownych dzieci i młodzieży- P7S_WK Potrafi prawidłowo dobrać kryteria oddziaływań profilaktycznych- P7S_UW Zna i stosuje zasady projektowania zajęć profilaktycznych- P7S_UW, P7S¬_UK Posiada umiejętności opracowywania scenariuszy zajęć profilaktycznych- P7S_UW, P7S¬_UK Potrafi opracować program profilaktyczny-P7S_UW, P7S¬_UK Potrafi dokonywać ewaluacji programów profilaktycznych- P7S_UW, P7S¬_UK Zna zasady etyczne działania pedagoga w obszarze profilaktyki- P7S_KR |
Metody i kryteria oceniania: |
Projekt Prezentacja multimedialna Kryteria oceniania wg skali stosowanej w UAM: bardzo dobry (bdb; 5,0): dobry plus (+db; 4,5): dobry (db; 4,0): dostateczny plus (+dst; 3,5): dostateczny (dst; 3,0): niedostateczny (ndst; 2,0): |
Praktyki zawodowe: |
Nie dotyczy |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2020/2021" (zakończony)
Okres: | 2021-03-01 - 2021-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Agata Matysiak-Błaszczyk | |
Prowadzący grup: | Agata Matysiak-Błaszczyk | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie z notą
Konwersatorium - Zaliczenie z notą |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2021/2022" (zakończony)
Okres: | 2022-02-24 - 2022-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Agata Matysiak-Błaszczyk, Joanna Nawój-Połoczańska | |
Prowadzący grup: | Joanna Nawój-Połoczańska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie z notą
Konwersatorium - Zaliczenie z notą |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/2023" (zakończony)
Okres: | 2023-02-27 - 2023-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Agata Matysiak-Błaszczyk, Joanna Nawój-Połoczańska | |
Prowadzący grup: | Agata Matysiak-Błaszczyk | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie z notą
Konwersatorium - Zaliczenie z notą |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/2024" (w trakcie)
Okres: | 2024-02-26 - 2024-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Agata Matysiak-Błaszczyk, Joanna Nawój-Połoczańska | |
Prowadzący grup: | Agata Matysiak-Błaszczyk | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie z notą
Konwersatorium - Zaliczenie z notą |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu.