Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Profilaktyka logopedyczna

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 11-PRL-3PS-L-s
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Profilaktyka logopedyczna
Jednostka: Wydział Studiów Edukacyjnych
Grupy: Moodle - przedmioty Szkoły Nauk Społecznych
Punkty ECTS i inne: 0 LUB 1.00 (w zależności od programu) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: język polski
Kierunek studiów:

Pedagogika specjalna - Logopedia

Poziom przedmiotu:

jednolite magisterskie

Cele kształcenia:

C_1 Zapoznanie z etapami rozwoju sprawności językowych dzieci w różnych okresach ich życia i rozwoju.

C_2. Poznanie uwarunkowań rozwoju mowy i jego mechanizmami oraz metodami stymulowania sprawności językowych.

C_3. Kształtowanie umiejętności diagnozowania poziomu rozwoju mowy dziecka w wieku poniemowlęcym, przedszkolnym i wczesnoszkolnym.

C_4. Uwrażliwienie studentów na diagnozowanie zaburzeń związanych z rozwojem mowy dziecka.


Rok studiów (jeśli obowiązuje):

III rok

Moduł zajęć/przedmiotu prowadzony zdalnie (e-learning):

nie

Wymagania wstępne w zakresie wiedzy, umiejętności oraz kompetencji:

Potwierdzona podstawowa wiedza z zakresu pedagogiki ogólnej i psychologii rozwojowej oraz z podstaw biomedcznych podstaw rozwoju i wychowania w odniesieniu do budowy i funkcjonowania narządów mownych.



Informacja o tym, gdzie można zapoznać się z materiałami do zajęć:

Platforma moodle

Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK:

dyskusja, metoda ćwiczeniowa, prezentacje, demonstracja dźwięków i video

Nakład pracy studenta (punkty ECTS):

1 ECTS

15 godzin konwersatorium 10 godzin praca własna studenta, przygotowanie do zajęć i przygotowanie do zaliczenia

Skrócony opis:

profilaktyka logopedyczna - co to jest profilaktyka logopedyczna, na jakich poziomach się odbywa, kto może ją prowadzić. Jakie działania wchodzą zaliczamy do profilaktyki logopedycznej.

Pełny opis:

Profilaktyka logopedyczna - co to jest profilaktyka logopedyczna. Praca rodzica pedagoga i logopedy w ramach profilaktyki logopedycznej. Profilaktyka logopedyczna w poszczególnych etapach rozwoju mowy. Normy rozwoju mowy.

Literatura:

1. Bitniok M., Dysfunkcje mózgu a komunikacja językowa, Wydawnictwo ATH, Bielsko-Biała, 2007,

2. Bogdanowicz M, Integracja percepcyjno-motoryczna. Terapia – diagnoza – terapia, Wyd. Centrum Medyczne Pomocy Psychologoiczno - Pedagogicznej, Warszawa 2002,

3. Cieszyńska J, Korendo M., Wczesna interwencja terapeutyczna. Stymulacja rozwoju dziecka od noworodka do 6 roku życia, Wydawnictwo Edukacyjne Kraków, 2007,

4. Emiluta - Rozya D., Wspomaganie rozwoju mowy dziecka w wieku przedszkolnym, Wyd. Centrum Medyczne Pomocy Psychologoiczno - Pedagogicznej, Warszawa, 2006,

5. Franek A., Regieł M., Zabawy rozwijające mowę twojego dziecka, GW „HARMONIA”, Gdańsk,2009,

6. Grabias S (red.), Zaburzenia mowy, WN UMCS, Lublin 2001,

7. Jastrzębowska G., Podstawy teorii i diagnozy logopedycznej, Wydawnictwo UO, Opole 1989,

8. Jastrzębowska G., Gałkowski T (red.), Logopedia. Pytania i odpowiedzi, Wydawnictwo UO, Opole 1999,

9. Krasowicz-Kupis G., Rozwój świadomości językowej dziecka. Teoria i praktyka Wydawnictwo UMCS, Lublin 2004,

10. Porayski- Pomsta J., Umiejętności komunikacyjne dzieci w wieku przedszkolnym, Studium psycholingwistyczne, W UW, Warszawa 1994,

11. McKay M. M. davis, P. Fanning, Sztuka skutecznego porozumiewania się GWP, Gdańsk 2001,

12. Michalik M., Siudak A.(red), Zagadnienia mowy i myślenia, Nowa Logopedia Tom I, Collegium Columbianum, Kraków 2010,

13. Rocławski B., Opieka logopedyczna od poczęcia, Glottispol, Gdańsk, 1997,

14. Sprawka R. Graban J. Logopedyczne zabawy grupowe dla dzieci od 4 do 7 lat, GW Harmonia, Gdańsk, 2005,

15. Stręk K. , Jedno dziecko - dwa języki. Po polsku i po niemiecku o dwujęzycznym wychowaniu, Berlin, JUGEND für Europa — Deutsche Agentur für das EU-Aktionsprogramm JUGEND, 2006,

Michalak-Widera I, Węsierska K, (2014), Społeczne i ekonomiczne konsekwencje stosowania procedur skutecznej profilaktyki logopedycznej, - materiał dostarczony przez prowadzącego zajęcia

Efekty uczenia się:

_01 potrafi wykorzystać w pracy z dziećmi w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym wiedzę dotyczącą medycznych, językoznawczych i psychologicznych podstaw kształtowania się mowy człowieka oraz jego psychospołecznego rozwoju;

_02 rozpoznaje złożoność zjawisk, od których zależy prawidłowy rozwój mowy, potrafi dokonać analizy i oceny mowy z punktu widzenia jej rozwoju i normy (protodiagnoza logopedyczna);

_03 samodzielnie przygotowuje i poprowadzi zajęcia stymulujące rozwój mowy małego dziecka,

Metody i kryteria oceniania:

obecność i aktywność na zajęciach,

kolokwium zaliczeniowe,

bardzo dobry (bdb; 5,0): znakomita wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne

dobry plus (+db; 4,5): bardzo dobra wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne

dobry (db; 4,0): dobra wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne

dostateczny plus (+dst; 3,5): zadawalająca wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne, ale ze znacznymi niedociągnięciami

dostateczny (dst; 3,0): zadawalająca wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne, ale z licznymi błędami

niedostateczny (ndst; 2,0): niezadawalająca wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne

Praktyki zawodowe:

nie

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2021/2022" (zakończony)

Okres: 2021-10-01 - 2022-02-23
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Konwersatorium, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Beata Tylewska-Nowak
Prowadzący grup: Beata Tylewska-Nowak
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie z notą
Konwersatorium - Zaliczenie z notą
Cele kształcenia przedmiotu cyklu:

C_1 Zapoznanie z etapami rozwoju sprawności językowych dzieci w różnych okresach ich życia i rozwoju.

C_2. Poznanie uwarunkowań rozwoju mowy i jego mechanizmami oraz metodami stymulowania sprawności językowych.

C_3. Kształtowanie umiejętności diagnozowania poziomu rozwoju mowy dziecka w wieku poniemowlęcym, przedszkolnym i wczesnoszkolnym.

C_4. Uwrażliwienie studentów na diagnozowanie zaburzeń związanych z rozwojem mowy dziecka.

Skrócony opis:

profilaktyka logopedyczna - co to jest profilaktyka logopedyczna, na jakich poziomach się odbywa, kto może ją prowadzić. Jakie działania wchodzą zaliczamy do profilaktyki logopedycznej.

Pełny opis:

Profilaktyka logopedyczna - co to jest profilaktyka logopedyczna. Praca rodzica pedagoga i logopedy w ramach profilaktyki logopedycznej. Profilaktyka logopedyczna w poszczególnych etapach rozwoju mowy. Normy rozwoju mowy.

Literatura:

1. Bitniok M., Dysfunkcje mózgu a komunikacja językowa, Wydawnictwo ATH, Bielsko-Biała, 2007,

2. Bogdanowicz M, Integracja percepcyjno-motoryczna. Terapia – diagnoza – terapia, Wyd. Centrum Medyczne Pomocy Psychologoiczno - Pedagogicznej, Warszawa 2002,

3. Cieszyńska J, Korendo M., Wczesna interwencja terapeutyczna. Stymulacja rozwoju dziecka od noworodka do 6 roku życia, Wydawnictwo Edukacyjne Kraków, 2007,

4. Emiluta - Rozya D., Wspomaganie rozwoju mowy dziecka w wieku przedszkolnym, Wyd. Centrum Medyczne Pomocy Psychologoiczno - Pedagogicznej, Warszawa, 2006,

5. Franek A., Regieł M., Zabawy rozwijające mowę twojego dziecka, GW „HARMONIA”, Gdańsk,2009,

6. Grabias S (red.), Zaburzenia mowy, WN UMCS, Lublin 2001,

7. Jastrzębowska G., Podstawy teorii i diagnozy logopedycznej, Wydawnictwo UO, Opole 1989,

8. Jastrzębowska G., Gałkowski T (red.), Logopedia. Pytania i odpowiedzi, Wydawnictwo UO, Opole 1999,

9. Krasowicz-Kupis G., Rozwój świadomości językowej dziecka. Teoria i praktyka Wydawnictwo UMCS, Lublin 2004,

10. Porayski- Pomsta J., Umiejętności komunikacyjne dzieci w wieku przedszkolnym, Studium psycholingwistyczne, W UW, Warszawa 1994,

11. McKay M. M. davis, P. Fanning, Sztuka skutecznego porozumiewania się GWP, Gdańsk 2001,

12. Michalik M., Siudak A.(red), Zagadnienia mowy i myślenia, Nowa Logopedia Tom I, Collegium Columbianum, Kraków 2010,

13. Rocławski B., Opieka logopedyczna od poczęcia, Glottispol, Gdańsk, 1997,

14. Sprawka R. Graban J. Logopedyczne zabawy grupowe dla dzieci od 4 do 7 lat, GW Harmonia, Gdańsk, 2005,

15. Stręk K. , Jedno dziecko - dwa języki. Po polsku i po niemiecku o dwujęzycznym wychowaniu, Berlin, JUGEND für Europa — Deutsche Agentur für das EU-Aktionsprogramm JUGEND, 2006,

16.Michalak-Widera I, Węsierska K, (2014), Społeczne i ekonomiczne konsekwencje stosowania procedur skutecznej profilaktyki logopedycznej, - materiał dostarczony przez prowadzącego zajęcia

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu.
ul. Wieniawskiego 1
61-712 Poznań
tel: +48 61 829 4000
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)