Profilaktyka logopedyczna
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 11-PRL-3PS-L-s |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Profilaktyka logopedyczna |
Jednostka: | Wydział Studiów Edukacyjnych |
Grupy: |
Moodle - przedmioty Szkoły Nauk Społecznych |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
1.00
(w zależności od programu)
|
Język prowadzenia: | język polski |
Kierunek studiów: | Pedagogika specjalna - Logopedia |
Poziom przedmiotu: | jednolite magisterskie |
Cele kształcenia: | C_1 Zapoznanie z etapami rozwoju sprawności językowych dzieci w różnych okresach ich życia i rozwoju. C_2. Poznanie uwarunkowań rozwoju mowy i jego mechanizmami oraz metodami stymulowania sprawności językowych. C_3. Kształtowanie umiejętności diagnozowania poziomu rozwoju mowy dziecka w wieku poniemowlęcym, przedszkolnym i wczesnoszkolnym. C_4. Uwrażliwienie studentów na diagnozowanie zaburzeń związanych z rozwojem mowy dziecka. |
Rok studiów (jeśli obowiązuje): | III rok |
Moduł zajęć/przedmiotu prowadzony zdalnie (e-learning): | nie |
Wymagania wstępne w zakresie wiedzy, umiejętności oraz kompetencji: | Potwierdzona podstawowa wiedza z zakresu pedagogiki ogólnej i psychologii rozwojowej oraz z podstaw biomedcznych podstaw rozwoju i wychowania w odniesieniu do budowy i funkcjonowania narządów mownych. |
Informacja o tym, gdzie można zapoznać się z materiałami do zajęć: | Platforma moodle |
Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK: | dyskusja, metoda ćwiczeniowa, prezentacje, demonstracja dźwięków i video |
Nakład pracy studenta (punkty ECTS): | 1 ECTS 15 godzin konwersatorium 10 godzin praca własna studenta, przygotowanie do zajęć i przygotowanie do zaliczenia |
Skrócony opis: |
profilaktyka logopedyczna - co to jest profilaktyka logopedyczna, na jakich poziomach się odbywa, kto może ją prowadzić. Jakie działania wchodzą zaliczamy do profilaktyki logopedycznej. |
Pełny opis: |
Profilaktyka logopedyczna - co to jest profilaktyka logopedyczna. Praca rodzica pedagoga i logopedy w ramach profilaktyki logopedycznej. Profilaktyka logopedyczna w poszczególnych etapach rozwoju mowy. Normy rozwoju mowy. |
Literatura: |
1. Bitniok M., Dysfunkcje mózgu a komunikacja językowa, Wydawnictwo ATH, Bielsko-Biała, 2007, 2. Bogdanowicz M, Integracja percepcyjno-motoryczna. Terapia – diagnoza – terapia, Wyd. Centrum Medyczne Pomocy Psychologoiczno - Pedagogicznej, Warszawa 2002, 3. Cieszyńska J, Korendo M., Wczesna interwencja terapeutyczna. Stymulacja rozwoju dziecka od noworodka do 6 roku życia, Wydawnictwo Edukacyjne Kraków, 2007, 4. Emiluta - Rozya D., Wspomaganie rozwoju mowy dziecka w wieku przedszkolnym, Wyd. Centrum Medyczne Pomocy Psychologoiczno - Pedagogicznej, Warszawa, 2006, 5. Franek A., Regieł M., Zabawy rozwijające mowę twojego dziecka, GW „HARMONIA”, Gdańsk,2009, 6. Grabias S (red.), Zaburzenia mowy, WN UMCS, Lublin 2001, 7. Jastrzębowska G., Podstawy teorii i diagnozy logopedycznej, Wydawnictwo UO, Opole 1989, 8. Jastrzębowska G., Gałkowski T (red.), Logopedia. Pytania i odpowiedzi, Wydawnictwo UO, Opole 1999, 9. Krasowicz-Kupis G., Rozwój świadomości językowej dziecka. Teoria i praktyka Wydawnictwo UMCS, Lublin 2004, 10. Porayski- Pomsta J., Umiejętności komunikacyjne dzieci w wieku przedszkolnym, Studium psycholingwistyczne, W UW, Warszawa 1994, 11. McKay M. M. davis, P. Fanning, Sztuka skutecznego porozumiewania się GWP, Gdańsk 2001, 12. Michalik M., Siudak A.(red), Zagadnienia mowy i myślenia, Nowa Logopedia Tom I, Collegium Columbianum, Kraków 2010, 13. Rocławski B., Opieka logopedyczna od poczęcia, Glottispol, Gdańsk, 1997, 14. Sprawka R. Graban J. Logopedyczne zabawy grupowe dla dzieci od 4 do 7 lat, GW Harmonia, Gdańsk, 2005, 15. Stręk K. , Jedno dziecko - dwa języki. Po polsku i po niemiecku o dwujęzycznym wychowaniu, Berlin, JUGEND für Europa — Deutsche Agentur für das EU-Aktionsprogramm JUGEND, 2006, Michalak-Widera I, Węsierska K, (2014), Społeczne i ekonomiczne konsekwencje stosowania procedur skutecznej profilaktyki logopedycznej, - materiał dostarczony przez prowadzącego zajęcia |
Efekty uczenia się: |
_01 potrafi wykorzystać w pracy z dziećmi w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym wiedzę dotyczącą medycznych, językoznawczych i psychologicznych podstaw kształtowania się mowy człowieka oraz jego psychospołecznego rozwoju; _02 rozpoznaje złożoność zjawisk, od których zależy prawidłowy rozwój mowy, potrafi dokonać analizy i oceny mowy z punktu widzenia jej rozwoju i normy (protodiagnoza logopedyczna); _03 samodzielnie przygotowuje i poprowadzi zajęcia stymulujące rozwój mowy małego dziecka, |
Metody i kryteria oceniania: |
obecność i aktywność na zajęciach, kolokwium zaliczeniowe, bardzo dobry (bdb; 5,0): znakomita wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne dobry plus (+db; 4,5): bardzo dobra wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne dobry (db; 4,0): dobra wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne dostateczny plus (+dst; 3,5): zadawalająca wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne, ale ze znacznymi niedociągnięciami dostateczny (dst; 3,0): zadawalająca wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne, ale z licznymi błędami niedostateczny (ndst; 2,0): niezadawalająca wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne |
Praktyki zawodowe: |
nie |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2021/2022" (zakończony)
Okres: | 2021-10-01 - 2022-02-23 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Beata Tylewska-Nowak | |
Prowadzący grup: | Beata Tylewska-Nowak | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie z notą
Konwersatorium - Zaliczenie z notą |
|
Cele kształcenia przedmiotu cyklu: | C_1 Zapoznanie z etapami rozwoju sprawności językowych dzieci w różnych okresach ich życia i rozwoju. C_2. Poznanie uwarunkowań rozwoju mowy i jego mechanizmami oraz metodami stymulowania sprawności językowych. C_3. Kształtowanie umiejętności diagnozowania poziomu rozwoju mowy dziecka w wieku poniemowlęcym, przedszkolnym i wczesnoszkolnym. C_4. Uwrażliwienie studentów na diagnozowanie zaburzeń związanych z rozwojem mowy dziecka. |
|
Skrócony opis: |
profilaktyka logopedyczna - co to jest profilaktyka logopedyczna, na jakich poziomach się odbywa, kto może ją prowadzić. Jakie działania wchodzą zaliczamy do profilaktyki logopedycznej. |
|
Pełny opis: |
Profilaktyka logopedyczna - co to jest profilaktyka logopedyczna. Praca rodzica pedagoga i logopedy w ramach profilaktyki logopedycznej. Profilaktyka logopedyczna w poszczególnych etapach rozwoju mowy. Normy rozwoju mowy. |
|
Literatura: |
1. Bitniok M., Dysfunkcje mózgu a komunikacja językowa, Wydawnictwo ATH, Bielsko-Biała, 2007, 2. Bogdanowicz M, Integracja percepcyjno-motoryczna. Terapia – diagnoza – terapia, Wyd. Centrum Medyczne Pomocy Psychologoiczno - Pedagogicznej, Warszawa 2002, 3. Cieszyńska J, Korendo M., Wczesna interwencja terapeutyczna. Stymulacja rozwoju dziecka od noworodka do 6 roku życia, Wydawnictwo Edukacyjne Kraków, 2007, 4. Emiluta - Rozya D., Wspomaganie rozwoju mowy dziecka w wieku przedszkolnym, Wyd. Centrum Medyczne Pomocy Psychologoiczno - Pedagogicznej, Warszawa, 2006, 5. Franek A., Regieł M., Zabawy rozwijające mowę twojego dziecka, GW „HARMONIA”, Gdańsk,2009, 6. Grabias S (red.), Zaburzenia mowy, WN UMCS, Lublin 2001, 7. Jastrzębowska G., Podstawy teorii i diagnozy logopedycznej, Wydawnictwo UO, Opole 1989, 8. Jastrzębowska G., Gałkowski T (red.), Logopedia. Pytania i odpowiedzi, Wydawnictwo UO, Opole 1999, 9. Krasowicz-Kupis G., Rozwój świadomości językowej dziecka. Teoria i praktyka Wydawnictwo UMCS, Lublin 2004, 10. Porayski- Pomsta J., Umiejętności komunikacyjne dzieci w wieku przedszkolnym, Studium psycholingwistyczne, W UW, Warszawa 1994, 11. McKay M. M. davis, P. Fanning, Sztuka skutecznego porozumiewania się GWP, Gdańsk 2001, 12. Michalik M., Siudak A.(red), Zagadnienia mowy i myślenia, Nowa Logopedia Tom I, Collegium Columbianum, Kraków 2010, 13. Rocławski B., Opieka logopedyczna od poczęcia, Glottispol, Gdańsk, 1997, 14. Sprawka R. Graban J. Logopedyczne zabawy grupowe dla dzieci od 4 do 7 lat, GW Harmonia, Gdańsk, 2005, 15. Stręk K. , Jedno dziecko - dwa języki. Po polsku i po niemiecku o dwujęzycznym wychowaniu, Berlin, JUGEND für Europa — Deutsche Agentur für das EU-Aktionsprogramm JUGEND, 2006, 16.Michalak-Widera I, Węsierska K, (2014), Społeczne i ekonomiczne konsekwencje stosowania procedur skutecznej profilaktyki logopedycznej, - materiał dostarczony przez prowadzącego zajęcia |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu.