Literatura: |
1. Bitniok M., Dysfunkcje mózgu a komunikacja językowa, Wydawnictwo ATH, Bielsko-Biała, 2007,
2. Bogdanowicz M, Integracja percepcyjno-motoryczna. Terapia – diagnoza – terapia, Wyd. Centrum Medyczne Pomocy Psychologoiczno - Pedagogicznej, Warszawa 2002,
3. Cieszyńska J, Korendo M., Wczesna interwencja terapeutyczna. Stymulacja rozwoju dziecka od noworodka do 6 roku życia, Wydawnictwo Edukacyjne Kraków, 2007,
4. Emiluta - Rozya D., Wspomaganie rozwoju mowy dziecka w wieku przedszkolnym, Wyd. Centrum Medyczne Pomocy Psychologoiczno - Pedagogicznej, Warszawa, 2006,
5. Franek A., Regieł M., Zabawy rozwijające mowę twojego dziecka, GW „HARMONIA”, Gdańsk,2009,
6. Grabias S (red.), Zaburzenia mowy, WN UMCS, Lublin 2001,
7. Jastrzębowska G., Podstawy teorii i diagnozy logopedycznej, Wydawnictwo UO, Opole 1989,
8. Jastrzębowska G., Gałkowski T (red.), Logopedia. Pytania i odpowiedzi, Wydawnictwo UO, Opole 1999,
9. Krasowicz-Kupis G., Rozwój świadomości językowej dziecka. Teoria i praktyka Wydawnictwo UMCS, Lublin 2004,
10. Porayski- Pomsta J., Umiejętności komunikacyjne dzieci w wieku przedszkolnym, Studium psycholingwistyczne, W UW, Warszawa 1994,
11. McKay M. M. davis, P. Fanning, Sztuka skutecznego porozumiewania się GWP, Gdańsk 2001,
12. Michalik M., Siudak A.(red), Zagadnienia mowy i myślenia, Nowa Logopedia Tom I, Collegium Columbianum, Kraków 2010,
13. Rocławski B., Opieka logopedyczna od poczęcia, Glottispol, Gdańsk, 1997,
14. Sprawka R. Graban J. Logopedyczne zabawy grupowe dla dzieci od 4 do 7 lat, GW Harmonia, Gdańsk, 2005,
15. Stręk K. , Jedno dziecko - dwa języki. Po polsku i po niemiecku o dwujęzycznym wychowaniu, Berlin, JUGEND für Europa — Deutsche Agentur für das EU-Aktionsprogramm JUGEND, 2006,
16.Michalak-Widera I, Węsierska K, (2014), Społeczne i ekonomiczne konsekwencje stosowania procedur skutecznej profilaktyki logopedycznej, - materiał dostarczony przez prowadzącego zajęcia
|
Efekty uczenia się: |
_01 potrafi wykorzystać w pracy z dziećmi w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym wiedzę dotyczącą medycznych, językoznawczych i psychologicznych podstaw kształtowania się mowy człowieka oraz jego psychospołecznego rozwoju; K_W05,K_W06,
_02 rozpoznaje złożoność zjawisk, od których zależy prawidłowy rozwój mowy, potrafi dokonać analizy i oceny mowy z punktu widzenia jej rozwoju i normy (protodiagnoza logopedyczna); K_W05,K_W06,K_U02,
K_K06,
_03 samodzielnie przygotowuje i poprowadzi zajęcia stymulujące rozwój mowy małego dziecka, K_W06,K_W15,K_U02,
K_U05,K_K04,
|
Metody i kryteria oceniania: |
obecność i aktywność na zajęciach,
kolokwium zaliczeniowe,
bardzo dobry (bdb; 5,0): znakomita wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne
dobry plus (+db; 4,5): bardzo dobra wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne
dobry (db; 4,0): dobra wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne
dostateczny plus (+dst; 3,5): zadawalająca wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne, ale ze znacznymi niedociągnięciami
dostateczny (dst; 3,0): zadawalająca wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne, ale z licznymi błędami
niedostateczny (ndst; 2,0): niezadawalająca wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne
|