Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Profilaktyka logopedyczna 11-PRL-3PS-L-s
Konwersatorium (KON) Semestr zimowy 2021/2022

Informacje o zajęciach (wspólne dla wszystkich grup)

Liczba godzin: 15
Limit miejsc: (brak limitu)
Zaliczenie: Zaliczenie z notą
Literatura:

1. Bitniok M., Dysfunkcje mózgu a komunikacja językowa, Wydawnictwo ATH, Bielsko-Biała, 2007,

2. Bogdanowicz M, Integracja percepcyjno-motoryczna. Terapia – diagnoza – terapia, Wyd. Centrum Medyczne Pomocy Psychologoiczno - Pedagogicznej, Warszawa 2002,

3. Cieszyńska J, Korendo M., Wczesna interwencja terapeutyczna. Stymulacja rozwoju dziecka od noworodka do 6 roku życia, Wydawnictwo Edukacyjne Kraków, 2007,

4. Emiluta - Rozya D., Wspomaganie rozwoju mowy dziecka w wieku przedszkolnym, Wyd. Centrum Medyczne Pomocy Psychologoiczno - Pedagogicznej, Warszawa, 2006,

5. Franek A., Regieł M., Zabawy rozwijające mowę twojego dziecka, GW „HARMONIA”, Gdańsk,2009,

6. Grabias S (red.), Zaburzenia mowy, WN UMCS, Lublin 2001,

7. Jastrzębowska G., Podstawy teorii i diagnozy logopedycznej, Wydawnictwo UO, Opole 1989,

8. Jastrzębowska G., Gałkowski T (red.), Logopedia. Pytania i odpowiedzi, Wydawnictwo UO, Opole 1999,

9. Krasowicz-Kupis G., Rozwój świadomości językowej dziecka. Teoria i praktyka Wydawnictwo UMCS, Lublin 2004,

10. Porayski- Pomsta J., Umiejętności komunikacyjne dzieci w wieku przedszkolnym, Studium psycholingwistyczne, W UW, Warszawa 1994,

11. McKay M. M. davis, P. Fanning, Sztuka skutecznego porozumiewania się GWP, Gdańsk 2001,

12. Michalik M., Siudak A.(red), Zagadnienia mowy i myślenia, Nowa Logopedia Tom I, Collegium Columbianum, Kraków 2010,

13. Rocławski B., Opieka logopedyczna od poczęcia, Glottispol, Gdańsk, 1997,

14. Sprawka R. Graban J. Logopedyczne zabawy grupowe dla dzieci od 4 do 7 lat, GW Harmonia, Gdańsk, 2005,

15. Stręk K. , Jedno dziecko - dwa języki. Po polsku i po niemiecku o dwujęzycznym wychowaniu, Berlin, JUGEND für Europa — Deutsche Agentur für das EU-Aktionsprogramm JUGEND, 2006,

16.Michalak-Widera I, Węsierska K, (2014), Społeczne i ekonomiczne konsekwencje stosowania procedur skutecznej profilaktyki logopedycznej, - materiał dostarczony przez prowadzącego zajęcia

Efekty uczenia się:

_01 potrafi wykorzystać w pracy z dziećmi w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym wiedzę dotyczącą medycznych, językoznawczych i psychologicznych podstaw kształtowania się mowy człowieka oraz jego psychospołecznego rozwoju; K_W05,K_W06,

_02 rozpoznaje złożoność zjawisk, od których zależy prawidłowy rozwój mowy, potrafi dokonać analizy i oceny mowy z punktu widzenia jej rozwoju i normy (protodiagnoza logopedyczna); K_W05,K_W06,K_U02,

K_K06,

_03 samodzielnie przygotowuje i poprowadzi zajęcia stymulujące rozwój mowy małego dziecka, K_W06,K_W15,K_U02,

K_U05,K_K04,

Metody i kryteria oceniania:

obecność i aktywność na zajęciach,

kolokwium zaliczeniowe,

bardzo dobry (bdb; 5,0): znakomita wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne

dobry plus (+db; 4,5): bardzo dobra wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne

dobry (db; 4,0): dobra wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne

dostateczny plus (+dst; 3,5): zadawalająca wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne, ale ze znacznymi niedociągnięciami

dostateczny (dst; 3,0): zadawalająca wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne, ale z licznymi błędami

niedostateczny (ndst; 2,0): niezadawalająca wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne

Zakres tematów:

Etapy rozwoju mowy dziecięcej,

Wspomaganie rozwoju mowy - rola ssania, prawidłowego połykania, gryzienia i karmienia,

Wspomaganie rozwoju mowy - okres niemowlęcy i poniemowlęcy,

Wspomaganie rozwoju mowy - okres przedszkolny i wczesnoszkolny

Metody dydaktyczne:

dyskusja, prezentacje multimedialne, pokaz audio i video,

Grupy zajęciowe

zobacz na planie zajęć

Grupa Termin(y) Prowadzący Miejsca Liczba osób w grupie / limit miejsc Akcje
1 (brak danych), (sala nieznana)
Beata Tylewska-Nowak 22/26 szczegóły
2 (brak danych), (sala nieznana)
Beata Tylewska-Nowak 25/26 szczegóły
Wszystkie zajęcia odbywają się w budynku:
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu.
ul. Wieniawskiego 1
61-712 Poznań
tel: +48 61 829 4000
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)