Praca z rodziną dziecka z niepełnosprawnością
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 11-PR-3EDNI-s |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Praca z rodziną dziecka z niepełnosprawnością |
Jednostka: | Wydział Studiów Edukacyjnych |
Grupy: |
E-learning - przedmioty Wydziału Studiów Edukacyjnych Moodle - przedmioty Szkoły Nauk Społecznych |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
1.00
(w zależności od programu)
|
Język prowadzenia: | język polski |
Rodzaj przedmiotu: | fakultatywne |
Kierunek studiów: | pedagogika, specjalność: edukacja elementarna i nauczanie dzieci z niepełnosprawnością intelektualna w stopniu lekkim |
Poziom przedmiotu: | I stopień |
Cele kształcenia: | a) Przekazanie wiedzy dotyczącej problematyki pomocy rodzinie dziecka z niepełnosprawnością. b) Wprowadzenie do diagnozy i analizy potrzeb, problemów, patologii w rodzinie z dzieckiem z niepełnosprawnością. c) Rozwinięcie umiejętności doboru właściwych metod oddziaływań wspomagających funkcjonowanie rodziny z dzieckiem z niepełnosprawnością. d) Przekazanie wiedzy na temat standardów etycznych w pracy z rodziną dziecka z niepełnosprawnością oraz uświadomienie zakresu odpowiedzialności wobec dziecka i systemu rodzinnego. e) Wzbudzenie gotowości do interdyscyplinarnego dialogu służącego wspomaganiu rozwoju rodziny. |
Rok studiów (jeśli obowiązuje): | III rok |
Moduł zajęć/przedmiotu prowadzony zdalnie (e-learning): | NIE W przypadku konieczności realizacji zajęć w formie zdalnej (rok akademicki 2020/21 w związku z pandemią Covid-19) wykorzystanie platform internetowych, np. MS Teams, Moodle, umożliwiających ich prowadzenie w trybie on-line w czasie rzeczywistym. Dobór aktywności będzie uzależniony od treści kursu, potrzeb studentów i preferencji prowadzącego. |
Wymagania wstępne w zakresie wiedzy, umiejętności oraz kompetencji: | Elementarna wiedza z zakresu znaczenia środowiska rodzinnego dla rozwoju dziecka i psychologii społecznej, jaką student/ka powinien/powinna zdobyć na wcześniejszych latach studiów. |
Informacja o tym, gdzie można zapoznać się z materiałami do zajęć: | Literatura i materiały do zajęć zostaną udostępnione przez prowadzącego na MS Teams. |
Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK: | Wykład konwersatoryjny Dyskusja Praca z tekstem Metoda analizy przypadków Gra dydaktyczna/symulacyjna Rozwiązywanie zadań (np.: obliczeniowych, artystycznych, praktycznych) Metoda ćwiczeniowa Metoda warsztatowa Metoda projektu Metody aktywizujące (np.: „burza mózgów”) Praca w grupach |
Nakład pracy studenta (punkty ECTS): | ECTS 1 Godziny zajęć (wg planu studiów) z nauczycielem - 30 Przygotowanie do zajęć - 2 Czytanie wskazanej literatury - 3 Przygotowanie projektu- 3 Przygotowanie do egzaminu / zaliczenia - 2 |
Skrócony opis: |
Podczas zajęć zostaną zrealizowane następujące treści kształcenia: -Teorie rodziny i założenia teoretyczne wybranych terapii rodzin (postmodermizm i społeczno-konstrukcjonistyczne terapie rodzin, terapia narracyjna, psychoedukacyjna terapia rodzinna). - Czynniki wpływające na kondycję i jakość życia współczesnej rodziny z dzieckiem z niepełnosprawnością. - Problemy rodzin z dzieckiem z niepełnosprawnością. - Diagnoza potrzeb systemu rodzinnego i kierunki pomocy. Patologia – potrzeba- problem. - Wspieranie systemu rodzinnego, wspieranie rodzeństwa. Mechanizmy zmiany, osiąganie zmiany przez wgląd i działanie. - Wartości i dylematy etyczne w pracy z rodziną dziecka z niepełnosprawnością. - Korzystanie ze źródeł literaturowych. |
Literatura: |
Borowiecki P., Jakość życia osób z niepełnosprawnością i ich rodzin w perspektywie zewnętrzne i wewnętrznej – przegląd wybranych badań, „Niepełnosprawność – zagadnienia, problemy, rozwiązania”, 2016, III (20), s. 81–91. https://kn.pfron.org.pl/kn/poprzednie-numery/381,Jakosc-zycia-osob-z-niepelnosprawnoscia-i-ich-rodzin-w-perspektywie-zewnetrznej-.html Liberska H., Matuszewska M., Modele funkcjonowania rodziny z dzieckiem niepełnosprawnym, „Polskie Forum Psychologiczne”, 2012, tom 17, nr 1, s. 79-90. https://repozytorium.ukw.edu.pl/bitstream/handle/item/1060/Liberska%20Matuszewska%20Modele%20funkcjonowania%20rodziny%20z%20dzieckiem%20niepelnosprawnym.pdf?sequence=1&isAllowed=y Orlikowska M., Bołtuć I., Rodzicielstwo w rodzinie z dzieckiem z niepełnosprawnością intelektualną, „Acta Scientifica Academiae Ostroviensis. Sectio A, Nauki Humanistyczne, Społeczne i Techniczne”, 2018, nr. 12(2), s. 327-340. http://yadda.icm.edu.pl/yadda/element/bwmeta1.element.desklight-d6e7575d-c220-4c5d-8326-41980b8ddd0b Goldenberg, H., Goldenberg, I., Terapia rodzin, Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków 2006. Liberska H. (red.), Rodzina z dzieckiem niepełnosprawnym –możliwości i ograniczenia rozwoju, Wydawnictwo Difin, Warszawa 2011. |
Efekty uczenia się: |
EFEKTY KSZTAŁCENIA Po zakończeniu modułu i potwierdzeniu osiągnięcia EK student /ka: -Przedstawia założenia wybranych teorii rodziny i dostrzega możliwości ich wykorzystania w pracy z rodziną z dzieckiem z niepełnosprawnością. -Wyróżnia najważniejsze perspektywy terapii rodzin, zna i rozumie mechanizmy zmiany oraz pomocy rodzinie dziecka z niepełnosprawnością. -Potrafi prowadzić rozmowę diagnostyczną i zastosować techniki mające na celu określenie problemu rodziny dziecka z niepełnosprawnością. -Potrafi wskazać obszary pomocy rodzinie dziecka z niepełnosprawnością oraz dobrać właściwe metody oddziaływań wspomagających funkcjonowanie rodziny z dzieckiem z niepełnosprawnością. -Zna i potrafi zastosować się do standardów etycznych w pracy z rodziną dziecka z niepełnosprawnością. |
Metody i kryteria oceniania: |
Metody oceniania: -Kolokwium pisemne -Projekt Kryteria oceniania wg skali stosowanej w UAM: bardzo dobry (bdb; 5,0) dobry plus (+db; 4,5) dobry (db; 4,0) dostateczny plus (+dst; 3,5) dostateczny (dst; 3,0) niedostateczny (ndst; 2,0). |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2020/2021" (zakończony)
Okres: | 2021-03-01 - 2021-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Lucyna Myszka-Strychalska | |
Prowadzący grup: | Lucyna Myszka-Strychalska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie z notą
Konwersatorium - Zaliczenie z notą |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu.