Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Praca z rodziną dziecka z niepełnosprawnością

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 11-PR-3EDNI-s
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Praca z rodziną dziecka z niepełnosprawnością
Jednostka: Wydział Studiów Edukacyjnych
Grupy: E-learning - przedmioty Wydziału Studiów Edukacyjnych
Moodle - przedmioty Szkoły Nauk Społecznych
Punkty ECTS i inne: 0 LUB 1.00 (w zależności od programu) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: język polski
Rodzaj przedmiotu:

fakultatywne

Kierunek studiów:

pedagogika, specjalność: edukacja elementarna i nauczanie dzieci z niepełnosprawnością intelektualna w stopniu lekkim

Poziom przedmiotu:

I stopień

Cele kształcenia:

a) Przekazanie wiedzy dotyczącej problematyki pomocy rodzinie dziecka z niepełnosprawnością.

b) Wprowadzenie do diagnozy i analizy potrzeb, problemów, patologii w rodzinie z dzieckiem z niepełnosprawnością.

c) Rozwinięcie umiejętności doboru właściwych metod oddziaływań wspomagających funkcjonowanie rodziny z dzieckiem z niepełnosprawnością.

d) Przekazanie wiedzy na temat standardów etycznych w pracy z rodziną dziecka z niepełnosprawnością oraz uświadomienie zakresu odpowiedzialności wobec dziecka i systemu rodzinnego.

e) Wzbudzenie gotowości do interdyscyplinarnego dialogu służącego wspomaganiu rozwoju rodziny.


Rok studiów (jeśli obowiązuje):

III rok

Moduł zajęć/przedmiotu prowadzony zdalnie (e-learning):

NIE

W przypadku konieczności realizacji zajęć w formie zdalnej (rok akademicki 2020/21 w związku z pandemią Covid-19) wykorzystanie platform internetowych, np. MS Teams, Moodle, umożliwiających ich prowadzenie w trybie on-line w czasie rzeczywistym. Dobór aktywności będzie uzależniony od treści kursu, potrzeb studentów i preferencji prowadzącego.

Wymagania wstępne w zakresie wiedzy, umiejętności oraz kompetencji:

Elementarna wiedza z zakresu znaczenia środowiska rodzinnego dla rozwoju dziecka i psychologii społecznej, jaką student/ka powinien/powinna zdobyć na wcześniejszych latach studiów.

Informacja o tym, gdzie można zapoznać się z materiałami do zajęć:

Literatura i materiały do zajęć zostaną udostępnione przez prowadzącego na MS Teams.

Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK:

Wykład konwersatoryjny

Dyskusja

Praca z tekstem

Metoda analizy przypadków

Gra dydaktyczna/symulacyjna

Rozwiązywanie zadań (np.: obliczeniowych, artystycznych, praktycznych)

Metoda ćwiczeniowa

Metoda warsztatowa

Metoda projektu

Metody aktywizujące (np.: „burza mózgów”)

Praca w grupach


Nakład pracy studenta (punkty ECTS):

ECTS 1

Godziny zajęć (wg planu studiów) z nauczycielem - 30

Przygotowanie do zajęć - 2

Czytanie wskazanej literatury - 3

Przygotowanie projektu- 3

Przygotowanie do egzaminu / zaliczenia - 2


Skrócony opis:

Podczas zajęć zostaną zrealizowane następujące treści kształcenia:

-Teorie rodziny i założenia teoretyczne wybranych terapii rodzin (postmodermizm i społeczno-konstrukcjonistyczne terapie rodzin, terapia narracyjna, psychoedukacyjna terapia rodzinna).

- Czynniki wpływające na kondycję i jakość życia współczesnej rodziny z dzieckiem z niepełnosprawnością.

- Problemy rodzin z dzieckiem z niepełnosprawnością.

- Diagnoza potrzeb systemu rodzinnego i kierunki pomocy. Patologia – potrzeba- problem.

- Wspieranie systemu rodzinnego, wspieranie rodzeństwa. Mechanizmy zmiany, osiąganie zmiany przez wgląd i działanie.

- Wartości i dylematy etyczne w pracy z rodziną dziecka z niepełnosprawnością.

- Korzystanie ze źródeł literaturowych.

Literatura:

Borowiecki P., Jakość życia osób z niepełnosprawnością i ich rodzin w perspektywie zewnętrzne i wewnętrznej – przegląd wybranych badań, „Niepełnosprawność – zagadnienia, problemy, rozwiązania”, 2016, III (20), s. 81–91.

https://kn.pfron.org.pl/kn/poprzednie-numery/381,Jakosc-zycia-osob-z-niepelnosprawnoscia-i-ich-rodzin-w-perspektywie-zewnetrznej-.html

Liberska H., Matuszewska M., Modele funkcjonowania rodziny z dzieckiem niepełnosprawnym, „Polskie Forum Psychologiczne”, 2012, tom 17, nr 1, s. 79-90.

https://repozytorium.ukw.edu.pl/bitstream/handle/item/1060/Liberska%20Matuszewska%20Modele%20funkcjonowania%20rodziny%20z%20dzieckiem%20niepelnosprawnym.pdf?sequence=1&isAllowed=y

Orlikowska M., Bołtuć I., Rodzicielstwo w rodzinie z dzieckiem z niepełnosprawnością intelektualną, „Acta Scientifica Academiae Ostroviensis. Sectio A, Nauki Humanistyczne, Społeczne i Techniczne”, 2018, nr. 12(2), s. 327-340.

http://yadda.icm.edu.pl/yadda/element/bwmeta1.element.desklight-d6e7575d-c220-4c5d-8326-41980b8ddd0b

Goldenberg, H., Goldenberg, I., Terapia rodzin, Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków 2006.

Liberska H. (red.), Rodzina z dzieckiem niepełnosprawnym –możliwości i ograniczenia rozwoju, Wydawnictwo Difin, Warszawa 2011.

Efekty uczenia się:

EFEKTY KSZTAŁCENIA

Po zakończeniu modułu i potwierdzeniu osiągnięcia EK student /ka:

-Przedstawia założenia wybranych teorii rodziny i dostrzega możliwości ich wykorzystania w pracy z rodziną z dzieckiem z niepełnosprawnością.

-Wyróżnia najważniejsze perspektywy terapii rodzin, zna i rozumie mechanizmy zmiany oraz pomocy rodzinie dziecka z niepełnosprawnością.

-Potrafi prowadzić rozmowę diagnostyczną i zastosować techniki mające na celu określenie problemu rodziny dziecka z niepełnosprawnością.

-Potrafi wskazać obszary pomocy rodzinie dziecka z niepełnosprawnością oraz dobrać właściwe metody oddziaływań wspomagających funkcjonowanie rodziny z dzieckiem z niepełnosprawnością.

-Zna i potrafi zastosować się do standardów etycznych w pracy z rodziną dziecka z niepełnosprawnością.

Metody i kryteria oceniania:

Metody oceniania:

-Kolokwium pisemne

-Projekt

Kryteria oceniania wg skali stosowanej w UAM:

bardzo dobry (bdb; 5,0)

dobry plus (+db; 4,5)

dobry (db; 4,0)

dostateczny plus (+dst; 3,5)

dostateczny (dst; 3,0)

niedostateczny (ndst; 2,0).

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2020/2021" (zakończony)

Okres: 2021-03-01 - 2021-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Konwersatorium, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Lucyna Myszka-Strychalska
Prowadzący grup: Lucyna Myszka-Strychalska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie z notą
Konwersatorium - Zaliczenie z notą
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu.
ul. Wieniawskiego 1
61-712 Poznań
tel: +48 61 829 4000
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)