Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Przygotowanie do praktyki zawodowej

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 11-PPZRS-11-s
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Przygotowanie do praktyki zawodowej
Jednostka: Wydział Studiów Edukacyjnych
Grupy: E-learning - przedmioty Wydziału Studiów Edukacyjnych
Moodle - przedmioty Szkoły Nauk Społecznych
Punkty ECTS i inne: 0 LUB 1.00 (w zależności od programu) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: (brak danych)
Kierunek studiów:

PEDAGOGIKA

Poziom przedmiotu:

I stopień

Cele kształcenia:

Zapoznanie z siecią placówek tworzących system resocjalizacji, w szczególności poznanie realizowanych przez nie zadań, sposobów funkcjonowania, organizacji pracy, uczestników procesów pedagogicznych oraz dokumentacji.

Dostarczenie wiedzy o potrzebach uczestników procesów resocjalizacyjnych w wybranych placówkach.

Rozwinięcie kompetencji w zakresie komunikacji interpersonalnej. Przygotowanie do pracy w zespole interdyscyplinarnym.

Zapoznanie z podstawowymi zasadami, metodami i technikami prowadzenia działań resocjalizacyjnych w placówkach.

Przekazanie elementarnej wiedzy o bezpieczeństwie i higienie pracy w instytucjach systemu resocjalizacji.

Zapoznanie z zasadami etycznymi w pracy pedagoga resocjalizacyjnego.


Rok studiów (jeśli obowiązuje):

II rok

Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK:

Praca z tekstami źródłowymi

Umożliwienie współudziału w zadaniach projektowych. Analiza doświadczeń.


Nakład pracy studenta (punkty ECTS):

1

Pełny opis:

System instytucji resocjalizacyjnych w Polsce. Uwarunkowania historyczne i prawne (powtórzenie).

Pedagog w relacji z klientem instytucji resocjalizacyjnych. Interdyscyplinarny i zespołowy wymiar pracy pedagoga. Etyka w pracy pedagoga.

Wprowadzenie do metodyki oddziaływań edukacyjnych, wychowawczych i opiekuńczych, kulturalnych i pomocowych w wybranych instytucjach systemu resocjalizacji.

Zasady bezpieczeństwa i higieny pracy w instytucjach resocjalizacyjnych. Stres i wypalenie zawodowe.

Literatura:

Bałandynowicz A., Probacja. Resocjalizacja z udziałem społeczeństwa, Warszawa 2006.

Biel K., Kusztal J. (red.), Dziecko zagrożone wykluczeniem, Kraków 2011.

Bilska E., Wypalenie zawodowe pracowników placówek resocjalizacyjnych – zjawisko, zagrożenia, wsparcie, Warszawa 2010.

Borowski R., Wysocki D., Instytucje wychowania resocjalizującego, Płock 2001.

Deptuła M., Profilaktyka w grupach ryzyka. Diagnoza, Warszawa 2009.

Geldard K., Geldard D., Budowanie relacji w pracy z dziećmi, młodzieżą i rodzicami, Warszawa 2009.

Kuć M., Prawne podstawy resocjalizacji, Warszawa 2011.

Kurlak I, Gretkowski A. (red.), Pomoc dziecku i rodzinie w sytuacji kryzysowej: teoria, historia, praktyka, Sandomierz 2008.

Kusztal J., System resocjalizacji młodzieży niedostosowanej społecznie w Polsce i w Niemczech, Kraków 2009.

Pytka L., Pedagogika resocjalizacyjna, Warszawa 2000.

Stańdo- Kawecka B., Prawo karne nieletnich. Od opieki do odpowiedzialności, Kraków 2008.

Stańdo-Kawecka B., Prawne podstawy resocjalizacji, Kraków 2000.

Urban B., Stanik J.M., Resocjalizacja, Warszawa 2007.

Wilkowska – Płóciennik A., Postępowanie w sprawach nieletnich, Warszawa 2011.

Efekty uczenia się:

Po zakończeniu modułu (przedmiotu) i potwierdzeniu osiągnięcia efektów kształcenia student potrafi:

Opisuje podstawowe instytucje tworzące system resocjalizacji .

Przedstawia podstawowe zadania, normy i procedury stosowane w działalności opiekuńczej, wychowawczej, edukacyjnej, kulturalnej i pomocowej w instytucjach systemu resocjalizacji .

Charakteryzuje głównych uczestników oddziaływań resocjalizacyjnych, a także środowiska wychowawcze z których pochodzą.

Prezentuje podstawowe umiejętności w zakresie komunikacji interpersonalnej z klientami i pracownikami instytucji resocjalizacyjnych.

Operuje elementarną wiedzą o bezpieczeństwie i higienie pracy w instytucjach resocjalizacyjnych.

Działa zgodnie z zasadami etycznymi

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2020/2021" (zakończony)

Okres: 2021-03-01 - 2021-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Konwersatorium, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Katarzyna Pawełek
Prowadzący grup: Katarzyna Pawełek
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie z notą
Konwersatorium - Zaliczenie z notą
Pełny opis:

System instytucji resocjalizacyjnych w Polsce. Uwarunkowania historyczne i prawne (powtórzenie).

Pedagog w relacji z klientem instytucji resocjalizacyjnych. Interdyscyplinarny i zespołowy wymiar pracy pedagoga. Etyka w pracy pedagoga.

Wprowadzenie do metodyki oddziaływań edukacyjnych, wychowawczych i opiekuńczych, kulturalnych i pomocowych w wybranych instytucjach systemu resocjalizacji.

Zasady bezpieczeństwa i higieny pracy w instytucjach resocjalizacyjnych. Stres i wypalenie zawodowe.

Literatura:

Bałandynowicz A., Probacja. Resocjalizacja z udziałem społeczeństwa, Warszawa 2006.

Biel K., Kusztal J. (red.), Dziecko zagrożone wykluczeniem, Kraków 2011.

Bilska E., Wypalenie zawodowe pracowników placówek resocjalizacyjnych – zjawisko, zagrożenia, wsparcie, Warszawa 2010.

Borowski R., Wysocki D., Instytucje wychowania resocjalizującego, Płock 2001.

Deptuła M., Profilaktyka w grupach ryzyka. Diagnoza, Warszawa 2009.

Geldard K., Geldard D., Budowanie relacji w pracy z dziećmi, młodzieżą i rodzicami, Warszawa 2009.

Kuć M., Prawne podstawy resocjalizacji, Warszawa 2011.

Kurlak I, Gretkowski A. (red.), Pomoc dziecku i rodzinie w sytuacji kryzysowej: teoria, historia, praktyka, Sandomierz 2008.

Kusztal J., System resocjalizacji młodzieży niedostosowanej społecznie w Polsce i w Niemczech, Kraków 2009.

Pytka L., Pedagogika resocjalizacyjna, Warszawa 2000.

Stańdo- Kawecka B., Prawo karne nieletnich. Od opieki do odpowiedzialności, Kraków 2008.

Stańdo-Kawecka B., Prawne podstawy resocjalizacji, Kraków 2000.

Urban B., Stanik J.M., Resocjalizacja, Warszawa 2007.

Wilkowska – Płóciennik A., Postępowanie w sprawach nieletnich, Warszawa 2011.

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2021/2022" (zakończony)

Okres: 2022-02-24 - 2022-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Konwersatorium, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Hanna Karaszewska
Prowadzący grup: Hanna Karaszewska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie z notą
Konwersatorium - Zaliczenie z notą
Pełny opis:

System instytucji resocjalizacyjnych w Polsce. Uwarunkowania historyczne i prawne (powtórzenie).

Pedagog w relacji z klientem instytucji resocjalizacyjnych. Interdyscyplinarny i zespołowy wymiar pracy pedagoga. Etyka w pracy pedagoga.

Wprowadzenie do metodyki oddziaływań edukacyjnych, wychowawczych i opiekuńczych, kulturalnych i pomocowych w wybranych instytucjach systemu resocjalizacji.

Zasady bezpieczeństwa i higieny pracy w instytucjach resocjalizacyjnych. Stres i wypalenie zawodowe.

Literatura:

Bałandynowicz A., Probacja. Resocjalizacja z udziałem społeczeństwa, Warszawa 2006.

Biel K., Kusztal J. (red.), Dziecko zagrożone wykluczeniem, Kraków 2011.

Bilska E., Wypalenie zawodowe pracowników placówek resocjalizacyjnych – zjawisko, zagrożenia, wsparcie, Warszawa 2010.

Borowski R., Wysocki D., Instytucje wychowania resocjalizującego, Płock 2001.

Deptuła M., Profilaktyka w grupach ryzyka. Diagnoza, Warszawa 2009.

Geldard K., Geldard D., Budowanie relacji w pracy z dziećmi, młodzieżą i rodzicami, Warszawa 2009.

Kuć M., Prawne podstawy resocjalizacji, Warszawa 2011.

Kurlak I, Gretkowski A. (red.), Pomoc dziecku i rodzinie w sytuacji kryzysowej: teoria, historia, praktyka, Sandomierz 2008.

Kusztal J., System resocjalizacji młodzieży niedostosowanej społecznie w Polsce i w Niemczech, Kraków 2009.

Pytka L., Pedagogika resocjalizacyjna, Warszawa 2000.

Stańdo- Kawecka B., Prawo karne nieletnich. Od opieki do odpowiedzialności, Kraków 2008.

Stańdo-Kawecka B., Prawne podstawy resocjalizacji, Kraków 2000.

Urban B., Stanik J.M., Resocjalizacja, Warszawa 2007.

Wilkowska – Płóciennik A., Postępowanie w sprawach nieletnich, Warszawa 2011.

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/2023" (zakończony)

Okres: 2023-02-27 - 2023-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Konwersatorium, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Katarzyna Jadach
Prowadzący grup: Katarzyna Jadach
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie z notą
Konwersatorium - Zaliczenie z notą
Pełny opis:

System instytucji resocjalizacyjnych w Polsce. Uwarunkowania historyczne i prawne (powtórzenie).

Pedagog w relacji z klientem instytucji resocjalizacyjnych. Interdyscyplinarny i zespołowy wymiar pracy pedagoga. Etyka w pracy pedagoga.

Wprowadzenie do metodyki oddziaływań edukacyjnych, wychowawczych i opiekuńczych, kulturalnych i pomocowych w wybranych instytucjach systemu resocjalizacji.

Zasady bezpieczeństwa i higieny pracy w instytucjach resocjalizacyjnych. Stres i wypalenie zawodowe.

Literatura:

Bałandynowicz A., Probacja. Resocjalizacja z udziałem społeczeństwa, Warszawa 2006.

Biel K., Kusztal J. (red.), Dziecko zagrożone wykluczeniem, Kraków 2011.

Bilska E., Wypalenie zawodowe pracowników placówek resocjalizacyjnych – zjawisko, zagrożenia, wsparcie, Warszawa 2010.

Borowski R., Wysocki D., Instytucje wychowania resocjalizującego, Płock 2001.

Deptuła M., Profilaktyka w grupach ryzyka. Diagnoza, Warszawa 2009.

Geldard K., Geldard D., Budowanie relacji w pracy z dziećmi, młodzieżą i rodzicami, Warszawa 2009.

Kuć M., Prawne podstawy resocjalizacji, Warszawa 2011.

Kurlak I, Gretkowski A. (red.), Pomoc dziecku i rodzinie w sytuacji kryzysowej: teoria, historia, praktyka, Sandomierz 2008.

Kusztal J., System resocjalizacji młodzieży niedostosowanej społecznie w Polsce i w Niemczech, Kraków 2009.

Pytka L., Pedagogika resocjalizacyjna, Warszawa 2000.

Stańdo- Kawecka B., Prawo karne nieletnich. Od opieki do odpowiedzialności, Kraków 2008.

Stańdo-Kawecka B., Prawne podstawy resocjalizacji, Kraków 2000.

Urban B., Stanik J.M., Resocjalizacja, Warszawa 2007.

Wilkowska – Płóciennik A., Postępowanie w sprawach nieletnich, Warszawa 2011.

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/2024" (w trakcie)

Okres: 2024-02-26 - 2024-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Konwersatorium, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Sonia Dzierzyńska-Breś
Prowadzący grup: Sonia Dzierzyńska-Breś
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie z notą
Konwersatorium - Zaliczenie z notą
Pełny opis:

System instytucji resocjalizacyjnych w Polsce. Uwarunkowania historyczne i prawne (powtórzenie).

Pedagog w relacji z klientem instytucji resocjalizacyjnych. Interdyscyplinarny i zespołowy wymiar pracy pedagoga. Etyka w pracy pedagoga.

Wprowadzenie do metodyki oddziaływań edukacyjnych, wychowawczych i opiekuńczych, kulturalnych i pomocowych w wybranych instytucjach systemu resocjalizacji.

Zasady bezpieczeństwa i higieny pracy w instytucjach resocjalizacyjnych. Stres i wypalenie zawodowe.

Literatura:

Bałandynowicz A., Probacja. Resocjalizacja z udziałem społeczeństwa, Warszawa 2006.

Biel K., Kusztal J. (red.), Dziecko zagrożone wykluczeniem, Kraków 2011.

Bilska E., Wypalenie zawodowe pracowników placówek resocjalizacyjnych – zjawisko, zagrożenia, wsparcie, Warszawa 2010.

Borowski R., Wysocki D., Instytucje wychowania resocjalizującego, Płock 2001.

Deptuła M., Profilaktyka w grupach ryzyka. Diagnoza, Warszawa 2009.

Geldard K., Geldard D., Budowanie relacji w pracy z dziećmi, młodzieżą i rodzicami, Warszawa 2009.

Kuć M., Prawne podstawy resocjalizacji, Warszawa 2011.

Kurlak I, Gretkowski A. (red.), Pomoc dziecku i rodzinie w sytuacji kryzysowej: teoria, historia, praktyka, Sandomierz 2008.

Kusztal J., System resocjalizacji młodzieży niedostosowanej społecznie w Polsce i w Niemczech, Kraków 2009.

Pytka L., Pedagogika resocjalizacyjna, Warszawa 2000.

Stańdo- Kawecka B., Prawo karne nieletnich. Od opieki do odpowiedzialności, Kraków 2008.

Stańdo-Kawecka B., Prawne podstawy resocjalizacji, Kraków 2000.

Urban B., Stanik J.M., Resocjalizacja, Warszawa 2007.

Wilkowska – Płóciennik A., Postępowanie w sprawach nieletnich, Warszawa 2011.

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu.
ul. Wieniawskiego 1
61-712 Poznań
tel: +48 61 829 4000
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)