Prawne aspekty zawodu nauczyciela
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 11-PAZN-1PPW-s |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Prawne aspekty zawodu nauczyciela |
Jednostka: | Wydział Studiów Edukacyjnych |
Grupy: |
E-learning - przedmioty Wydziału Studiów Edukacyjnych Moodle - przedmioty Szkoły Nauk Społecznych |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
1.00
(w zależności od programu)
|
Język prowadzenia: | język polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Kierunek studiów: | pedagogika |
Poziom przedmiotu: | I stopień |
Cele kształcenia: | Wprowadzenie w podstawowe zagadnienia, pojęcia i zasady z zakresu prawa, jakiemu podlega pedagog – nauczyciel w systemie oświaty oraz wykształcenie wstępnej gotowości współorganizowania środowiska szkolnego zgodnie z podstawowymi zasadami wynikającymi z pragmatyki nauczycielskiej i prawa rodzinnego. |
Rok studiów (jeśli obowiązuje): | I rok |
Moduł zajęć/przedmiotu prowadzony zdalnie (e-learning): | co do asady nie, jednak w roku akademickim 2020/2021 w związku z COVID-19 zajęcia będą realizowane zdalnie na MS Teams i platformie Moodle (w całości). |
Wymagania wstępne w zakresie wiedzy, umiejętności oraz kompetencji: | brak. |
Informacja o tym, gdzie można zapoznać się z materiałami do zajęć: | prowadzący zajęcia mogą udostępnić skany wybranych fragmentów literatury w formie plików w MS Teams (do korzystania wyłącznie w celach dydaktycznych w ramach zajęć). Ponadto źródłem materiałów jest internetowa baza aktów prawnych odstępna na stronie: http://isap.sejm.gov.pl/ |
Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK: | wykład konwersatoryjny (z wykorzystaniem Ms Teams) dyskusja praca z tekstem |
Nakład pracy studenta (punkty ECTS): | godziny zajęć (wg planu studiów) z nauczycielem: 5 h ĆW |
Pełny opis: |
Wykładnia terminów: system oświaty, placówka oświatowa, pragmatyka zawodowa, odpowiedzialność prawna, władza rodzicielska, małoletni i krótka charakterystyka podstawowych aktów prawa oświatowego. Przegląd regulacji prawnych pod kątem standardów postępowania w wybranych sytuacjach edukacyjno-wychowawczych. Charakterystyka statusu prawnego nauczyciela. Omówienie zakresu obowiązków i podstaw odpowiedzialności prawnej (nauczycielska pragmatyka zawodowa). Charakterystyka statusu prawnego osoby małoletniej w kontekście relacji rodzinnoprawnych oraz sytuacji szkolnej. |
Literatura: |
M. Andrzejewski (red.), Prawna ochrona rodziny – skrypt dla studentów pedagogiki i innych nauk społecznych, Wyd. C.H.Beck, Warszawa 2018 (rozdział III § 14. Władza rodzicielska, s. 88-104). K. Jadach, Odpowiedzialność prawna nauczycieli za bezpieczeństwo dziecka w placówce oświatowej – zarys problemu, Studia Prawnicze i administracyjne 2017/2 (https://wsm.warszawa.pl/wydawnictwo/studia-prawnicze-i-administracyjne/studia-prawnicze-i-administracyjne-numery-archiwalne) D. Dwojewski, P. Kuzior, M. Kowalski, Karta Nauczyciela – komentarz praktyczny, Wyd. Wiedza i Praktyka, Warszawa 2018 (rozdział 2. Obowiązki nauczycieli) M. Kowalski, P. Kuzior, M. Mazur, A. Trochimiuk, Odpowiedzialność pracownika oświaty. Jakie konsekwencje może ponieść nauczyciel i pracownik niepedagogiczny, Wiedza i Praktyka sp. z o.o., Warszawa 2020 (rozdział I. Odpowiedzialność dyscyplinarna; rozdział II. Odpowiedzialność porządkowa; rozdział IV. Odpowiedzialność karna; rozdział V. Odpowiedzialność za jakość pracy). |
Efekty uczenia się: |
Student: 1/ zna podstawową terminologię: system oświaty, placówka oświatowa, nauczyciel, odpowiedzialność prawna, władza rodzicielska, dziecko i posiada orientację w zakresie podstaw prawnych regulujących system oświaty w Polsce; 2/ potrafi wykorzystywać wiedzę z zakresu prawa w celu analizowania i interpretowania problemów edukacyjnych i wychowawczych; 3/ posiada orientację w zakresie statusu i odpowiedzialności prawnej nauczyciela oraz wstępną gotowość do odpowiedzialnego pełnienia roli zawodowej z uwzględnieniem zasad wynikających z nauczycielskiej pragmatyki; 4/ posiada podstawową wiedzę dot. statusu prawnego dziecka w placówce oświatowej oraz wstępną gotowość współorganizowania środowiska szkolnego z uwzględnieniem klauzuli dobra dziecka i uprawnień rodziców. |
Metody i kryteria oceniania: |
Metody oceniania - obecność i aktywność na zajęciach. Kryteria oceniania wg skali stosowanej w UAM: bardzo dobry (bdb; 5,0): dobry plus (+db; 4,5): dobry (db; 4,0): dostateczny plus (+dst; 3,5): dostateczny (dst; 3,0): niedostateczny (ndst; 2,0): |
Praktyki zawodowe: |
nie dotyczy. |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2020/2021" (zakończony)
Okres: | 2021-03-01 - 2021-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 5 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Sylwia Jaskulska | |
Prowadzący grup: | Marek Andrzejewski, Katarzyna Jadach | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie
Konwersatorium - Zaliczenie |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2021/2022" (zakończony)
Okres: | 2022-02-24 - 2022-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 5 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | Krzysztof Chmielewski, Dorota Rondalska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie
Konwersatorium - Zaliczenie |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/2023" (zakończony)
Okres: | 2023-02-27 - 2023-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 5 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | Marek Andrzejewski | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie
Konwersatorium - Zaliczenie |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/2024" (w trakcie)
Okres: | 2024-02-26 - 2024-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 5 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | Dorota Rondalska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie
Konwersatorium - Zaliczenie |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu.