Metodyka rehabilitacji osób dorosłych z głębszą niepełnosprawnością intelektualną
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 11-MOGN-11-n |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Metodyka rehabilitacji osób dorosłych z głębszą niepełnosprawnością intelektualną |
Jednostka: | Wydział Studiów Edukacyjnych |
Grupy: |
E-learning - przedmioty Wydziału Studiów Edukacyjnych Moodle - przedmioty Szkoły Nauk Społecznych |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | język polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Kierunek studiów: | Pedagogika Specjalna, Edukacja i rehabilitacja osób z niepełnosprawnością intelektualną |
Poziom przedmiotu: | I stopień |
Cele kształcenia: | C1 Przekazanie wiedzy na temat sytuacji życiowej i funkcjonowania społecznego osób dorosłych z głębszą niepełnosprawnością intelektualną. C2 Przekazanie wiedzy na temat form, zasad i metod rehabilitacji osób dorosłych z głębszą niepełnosprawnością intelektualną. C3 Rozwinięcie umiejętności doboru metod i form pracy do potrzeb osób dorosłych z niepełnosprawnością intelektualną w różnych fazach życia. C4 Rozwinięcie umiejętności planowania i prowadzenia zajęć opiekuńczo - terapeutycznych oraz wspierających rozwój dorosłych osób z głębszą niepełnosprawnością intelektualną. C5 Zapoznanie z problematyką zaspokajania potrzeb dorosłych osób z głębszą niepełnosprawnością intelektualną w różnych fazach dorosłości. C6 Rozwinięcie umiejętności pracy w grupie. |
Skrócony opis: |
Zapoznanie studenta z tematyką dotyczącą specyfiki życia i funkcjonowania dorosłych osób z niepełnosprawnością intelektualną w różnych środowiskach. Autonomia, godność, emancypacja - możliwości i ograniczenia. Zagadnienia dotyczące zaspakajania potrzeb charakterystycznych dla dorosłości w tym potrzeb seksualnych, rodzicielskich, samodzielności i potrzeb związanych z pracą i samorozwojem. Odbiór społeczny, w tym mity i stereotypy dotyczące osób dorosłych z niepełnosprawnością intelektualną. Placówki opieki, rehabilitacji, w tym DPS, ŚDS, WTZ, i inne placówki. Rynek pracy i możliwości zatrudnienia. |
Pełny opis: |
Specyficzne właściwości życia i funkcjonowania osób dorosłych z głębszą niepełnosprawnością intelektualną Modele podejścia do niepełnosprawności i wynikające z nich formy opieki i rehabilitacji osób dorosłych z niepełnosprawnością intelektualną Wpływ środowiska na funkcjonowanie osób dorosłych z głębszą niepełnosprawnością intelektualną Postrzeganie społeczne osób dorosłych z głębszą niepełnosprawnością intelektualną Zjawisko marginalizacji i jego psychospołeczne konsekwencje. Rozwój poznawczy, fizyczny, seksualny i emocjonalno-społeczny osoby z głębszą niepełnosprawnością intelektualną we wczesnej, średniej i późnej dorosłości na tle funkcjonowania osób z normą intelektualną. Autonomia zachowań dorosłych osób z niepełnosprawnością intelektualną. Warunki i wyznaczniki rozwoju autonomii. Modele jakość życia dorosłych osób z głębszą niepełnosprawnością intelektualną. Czynniki kształtujące obiektywną i subiektywna jakość życia. System rehabilitacji zawodowej dorosłych osób z głębszą niepełnosprawnością intelektualną – wtz, otwarty, zamknięty i chroniony rynek pracy. System mieszkalnictwa osób dorosłych z głębszą niepełnosprawnością intelektualną – dps, hostele, mieszkania chronione. Organizacja czasu wolnego dorosłych osób z głębszą niepełnosprawnością intelektualną - turnusy rehabilitacyjno - wczasowe, praca harcerska, organizacje społeczne, grupy przykościelne, stowarzyszenia, sport i turystyka osób niepełnosprawnych. Planowanie zajęć opiekuńczo – terapeutycznych i wspierających rozwój dorosłych osób z głębszą niepełnosprawnością intelektualną. |
Literatura: |
1. Głodkowska, J., Giryński, A. (2006) (red.) Rehabilitacja społeczna i zawodowa osób z niepełnosprawnością intelektualną – od bierności do aktywności. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe AKAPIT. 2. Głodkowska, J., Giryński, A. (red.) (2005), Seksualność osób z niepełnosprawnością intelektualną: uwalnianie od schematów i uprzedzeń. Warszawa: Wydawnictwo APS. 3. Harwas – Napierała, B., Trempała, J. (2000), Psychologia rozwoju człowieka. Tom 2. Warszawa: PWN. 4. Kaczmarek, B. (2010) (red.), Trudna dorosłość osób z zespołem Downa. Kraków: Impuls. 5. Kościelska, M. (2001), O jakości życia w domach pomocy społecznej. W: Nowiny Psychologiczne, 2. 6. Kościelska, M. (2004), Niechciana seksualność. O ludzkich potrzebach osób niepełnosprawnych intelektualnie. Warszawa: Wydawnictwo Jacek Santorski & Co. 7. Krause, A. (2000), Integracyjne złudzenia ponowoczesności. Kraków: Impuls. 8. Lausch-Żuk, J. (1998), Terapia wspomnieniami w domach pomocy społecznej dla osób z niepełnosprawnością intelektualną. W: Rozwiązywanie problemów życiowych mieszkańców domów opieki społecznej. Jarogniewice, zeszyt 3. 9. Otrębski, W. (2001), Osoby z upośledzeniem umysłowym w sytuacji pracy. Lublin: Towarzystwo Naukowe Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego. 10. Pilecka, W., Pilecki, J. (1998), Cele rehabilitacji w domach pomocy społecznej z perspektywy potrzeb osoby niepełnosprawnej i otaczającego ją środowiska. W: Rehabilitacja w domach pomocy społecznej. Jarogniewice, zeszyt 2. 11. Piszczek M. (2003) (red:), Aktywizacja zawodowa uczniów z upośledzeniem umysłowym w stopniu znacznym i umiarkowanym. Przewodnik dla nauczycieli. Warszawa: Wydawnictwo CMPPP. 12. Rzedzicka, K., Kobylańska, A. (2003) (red.), Dorosłość, niepełnosprawność, czas współczesny. Kraków: Impuls. 13. Tarkowska, E. (1994), Życie codzienne w domach pomocy społecznej. Warszawa: Wydawnictwo Instytutu Filozofii i Socjologii PAN. 14. Tylewska – Nowak, B. (2001), Autonomia osób niepełnosprawnych w opiniach wybranych grup społecznych. Poznań: Poznańskie Zakłady Graficzne. 15. Zawiślak, A. (2011), Jakość życia osób dorosłych z niepełnosprawnością intelektualną. Warszawa: Difin. |
Efekty uczenia się: |
11-MEROD-11-s_01 zna sytuację życiową i problematykę związaną z funkcjonowaniem społecznym i zaspakajaniem potrzeb osób dorosłych z głębszą niepełnosprawnością intelektualną K_W04, KW_05, K_K01, 11-MEROD-11-s _02 zna modele opieki i rehabilitacji osób dorosłych z głębszą niepełnosprawnością intelektualną K_W10, K_U02, K_U04, K_K01, 11-MEROD-11-s _03 potrafi opisać i zinterpretować i wyjaśnić przyczyny nastawień i oczekiwań społecznych wobec osób dorosłych z głębszą niepełnosprawnością intelektualną K_W06, K_W08, K_U01, K_U04, K_K05, 11-MEROD-11-s _04 zna specyfikę funkcjonowania poznawczego, fizycznego, seksualnego i emocjonalno-społecznego osób z głębszą niepełnosprawnością intelektualną K_W05, K_U03, K_U04, K_U06, K_K01, 11-MEROD-11-s _05 potrafi wskazać i wyjaśnić czynniki rozwoju autonomii społecznej u dorosłych osób z głębszą niepełnosprawnością intelektualną K_W05, K_u04, K_U06, K_K05, 11-MEROD-11-s _06 potrafi wskazać i wyjaśnić czynniki kształtujące jakość życia dorosłych osób z głębszą niepełnosprawnością intelektualną K_W05, K_W08, K_U04, K_K01, 11-MEROD-11-s _07 zna cele, założenia oraz formy rehabilitacji zawodowej dorosłych osób z głębszą niepełnosprawnością intelektualną K_W14, K_U04, K_K01, 11-MEROD-11-s _08 zna sytuację mieszkaniową osób dorosłych z głębszą niepełnosprawnością intelektualną K_W14, K_U04, K_K01 11-MEROD-11-s _09 rozumie przyczyny problemów w organizacji czasu wolnego dorosłych osób z głębszą niepełnosprawnością intelektualną; zna instytucje, organizacje i stowarzyszenia aktywizujące dorosłe osoby z głębszą niepełnosprawnością intelektualną K_W07, K_U04, K_U06, K_K01, 11-MEROD-11-s _10 umie zaplanować zajęcia opiekuńczo - terapeutyczne oraz wspierające rozwój dorosłych osób z głębszą niepełnosprawnością intelektualną K_W05, K_W19, K_U10, K_K05, 11-MEROD-11-s _11 potrafi dobrać formy i metody rehabilitacji adekwatnie do potrzeb, wieku oraz sytuacji życiowej osób z głębszą niepełnosprawnością intelektualną K_W05, K_U04, K_U10, K_U16, K_K05, 11-MEROD-11-s _12 potrafi pracować w zespole; potrafi ocenić obiektywnie wkład pracy własnej i innych w opracowywanych wspólnie zadaniach K_U11, K_U12, K _U 14, K_K01, K_K08, 11-MEROD-11-s _13 stosuje zasady etyczne oraz bezpieczeństwa i higieny pracy z osobami dorosłymi z głębszą niepełnosprawnością intelektualną K_W17, K_W19, K_U12, K_K05, K_K03, K_K07, |
Metody i kryteria oceniania: |
5.0 - znakomita wiedz, bardzo dobre kompetencje i umiejętności personalne oraz społeczne 4.5 - ugruntowana wiedza, bardzo dobre kompetencje i umiejętności personalne oraz społeczne 4.0 - dobra wiedza, dobre kompetencje personalne oraz społeczne 3.5 - zadawalająca wiedza, ale słabo ugruntowana, dostateczne kompetencje personalne oraz społeczne 3.0 - zadawalająca wiedza, ale z licznymi błędami, dostateczne kompetencje personalne i społeczne 2.0 - niezadawalająca wiedza, niezadawalające kompetencje personalne oraz społeczne udział w zajęciach, aktywność na zajęciach, znajomość literatury, kolokwium z części ćwiczeniowej, egzamin ustny z materiałów omawianych na ćwiczeniach i wykłądach |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu.