Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Metodyka rehabilitacji osób dorosłych z głębszą niepełnosprawnością intelektualną

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 11-MOGN-11-n
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Metodyka rehabilitacji osób dorosłych z głębszą niepełnosprawnością intelektualną
Jednostka: Wydział Studiów Edukacyjnych
Grupy: E-learning - przedmioty Wydziału Studiów Edukacyjnych
Moodle - przedmioty Szkoły Nauk Społecznych
Punkty ECTS i inne: (brak) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: język polski
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Kierunek studiów:

Pedagogika Specjalna, Edukacja i rehabilitacja osób z niepełnosprawnością intelektualną

Poziom przedmiotu:

I stopień

Cele kształcenia:

C1 Przekazanie wiedzy na temat sytuacji życiowej i funkcjonowania społecznego osób dorosłych z głębszą niepełnosprawnością intelektualną.

C2 Przekazanie wiedzy na temat form, zasad i metod rehabilitacji osób dorosłych z głębszą niepełnosprawnością intelektualną.

C3 Rozwinięcie umiejętności doboru metod i form pracy do potrzeb osób dorosłych z niepełnosprawnością intelektualną w różnych fazach życia.

C4 Rozwinięcie umiejętności planowania i prowadzenia zajęć opiekuńczo - terapeutycznych oraz wspierających rozwój dorosłych osób z głębszą niepełnosprawnością intelektualną.

C5 Zapoznanie z problematyką zaspokajania potrzeb dorosłych osób z głębszą niepełnosprawnością intelektualną w różnych fazach dorosłości.

C6 Rozwinięcie umiejętności pracy w grupie.


Skrócony opis:

Zapoznanie studenta z tematyką dotyczącą specyfiki życia i funkcjonowania dorosłych osób z niepełnosprawnością intelektualną w różnych środowiskach. Autonomia, godność, emancypacja - możliwości i ograniczenia. Zagadnienia dotyczące zaspakajania potrzeb charakterystycznych dla dorosłości w tym potrzeb seksualnych, rodzicielskich, samodzielności i potrzeb związanych z pracą i samorozwojem. Odbiór społeczny, w tym mity i stereotypy dotyczące osób dorosłych z niepełnosprawnością intelektualną. Placówki opieki, rehabilitacji, w tym DPS, ŚDS, WTZ, i inne placówki. Rynek pracy i możliwości zatrudnienia.

Pełny opis:

Specyficzne właściwości życia i funkcjonowania osób dorosłych z głębszą niepełnosprawnością intelektualną

Modele podejścia do niepełnosprawności i wynikające z nich formy opieki i rehabilitacji osób dorosłych z niepełnosprawnością intelektualną

Wpływ środowiska na funkcjonowanie osób dorosłych z głębszą niepełnosprawnością intelektualną

Postrzeganie społeczne osób dorosłych z głębszą niepełnosprawnością intelektualną

Zjawisko marginalizacji i jego psychospołeczne konsekwencje.

Rozwój poznawczy, fizyczny, seksualny i emocjonalno-społeczny osoby z głębszą niepełnosprawnością intelektualną we wczesnej, średniej i późnej dorosłości na tle funkcjonowania osób z normą intelektualną.

Autonomia zachowań dorosłych osób z niepełnosprawnością intelektualną. Warunki i wyznaczniki rozwoju autonomii.

Modele jakość życia dorosłych osób z głębszą niepełnosprawnością intelektualną. Czynniki kształtujące obiektywną i subiektywna jakość życia.

System rehabilitacji zawodowej dorosłych osób z głębszą niepełnosprawnością intelektualną – wtz, otwarty, zamknięty i chroniony rynek pracy.

System mieszkalnictwa osób dorosłych z głębszą niepełnosprawnością intelektualną – dps, hostele, mieszkania chronione.

Organizacja czasu wolnego dorosłych osób z głębszą niepełnosprawnością intelektualną - turnusy rehabilitacyjno - wczasowe, praca harcerska, organizacje społeczne, grupy przykościelne, stowarzyszenia, sport i turystyka osób niepełnosprawnych.

Planowanie zajęć opiekuńczo – terapeutycznych i wspierających rozwój dorosłych osób z głębszą niepełnosprawnością intelektualną.

Literatura:

1. Głodkowska, J., Giryński, A. (2006) (red.) Rehabilitacja społeczna i zawodowa osób z niepełnosprawnością intelektualną – od bierności do aktywności. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe AKAPIT.

2. Głodkowska, J., Giryński, A. (red.) (2005), Seksualność osób z niepełnosprawnością intelektualną: uwalnianie od schematów i uprzedzeń. Warszawa: Wydawnictwo APS.

3. Harwas – Napierała, B., Trempała, J. (2000), Psychologia rozwoju człowieka. Tom 2. Warszawa: PWN.

4. Kaczmarek, B. (2010) (red.), Trudna dorosłość osób z zespołem Downa. Kraków: Impuls.

5. Kościelska, M. (2001), O jakości życia w domach pomocy społecznej. W: Nowiny Psychologiczne, 2.

6. Kościelska, M. (2004), Niechciana seksualność. O ludzkich potrzebach osób niepełnosprawnych intelektualnie. Warszawa: Wydawnictwo Jacek Santorski & Co.

7. Krause, A. (2000), Integracyjne złudzenia ponowoczesności. Kraków: Impuls.

8. Lausch-Żuk, J. (1998), Terapia wspomnieniami w domach pomocy społecznej dla osób z niepełnosprawnością intelektualną. W: Rozwiązywanie problemów życiowych mieszkańców domów opieki społecznej. Jarogniewice, zeszyt 3.

9. Otrębski, W. (2001), Osoby z upośledzeniem umysłowym w sytuacji pracy. Lublin: Towarzystwo Naukowe Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego.

10. Pilecka, W., Pilecki, J. (1998), Cele rehabilitacji w domach pomocy społecznej z perspektywy potrzeb osoby niepełnosprawnej i otaczającego ją środowiska. W: Rehabilitacja w domach pomocy społecznej. Jarogniewice, zeszyt 2.

11. Piszczek M. (2003) (red:), Aktywizacja zawodowa uczniów z upośledzeniem umysłowym w stopniu znacznym i umiarkowanym. Przewodnik dla nauczycieli. Warszawa: Wydawnictwo CMPPP.

12. Rzedzicka, K., Kobylańska, A. (2003) (red.), Dorosłość, niepełnosprawność, czas współczesny. Kraków: Impuls.

13. Tarkowska, E. (1994), Życie codzienne w domach pomocy społecznej. Warszawa: Wydawnictwo Instytutu Filozofii i Socjologii PAN.

14. Tylewska – Nowak, B. (2001), Autonomia osób niepełnosprawnych w opiniach wybranych grup społecznych. Poznań: Poznańskie Zakłady Graficzne.

15. Zawiślak, A. (2011), Jakość życia osób dorosłych z niepełnosprawnością intelektualną. Warszawa: Difin.

Efekty uczenia się:

11-MEROD-11-s_01 zna sytuację życiową i problematykę związaną z funkcjonowaniem społecznym i zaspakajaniem potrzeb osób dorosłych z głębszą niepełnosprawnością intelektualną K_W04, KW_05, K_K01,

11-MEROD-11-s _02 zna modele opieki i rehabilitacji osób dorosłych z głębszą niepełnosprawnością intelektualną K_W10, K_U02, K_U04, K_K01,

11-MEROD-11-s _03 potrafi opisać i zinterpretować i wyjaśnić przyczyny nastawień i oczekiwań społecznych wobec osób dorosłych z głębszą niepełnosprawnością intelektualną K_W06, K_W08, K_U01, K_U04, K_K05,

11-MEROD-11-s _04 zna specyfikę funkcjonowania poznawczego, fizycznego, seksualnego i emocjonalno-społecznego osób z głębszą niepełnosprawnością intelektualną K_W05, K_U03, K_U04, K_U06, K_K01,

11-MEROD-11-s _05 potrafi wskazać i wyjaśnić czynniki rozwoju autonomii społecznej u dorosłych osób z głębszą niepełnosprawnością intelektualną K_W05, K_u04, K_U06, K_K05,

11-MEROD-11-s _06 potrafi wskazać i wyjaśnić czynniki kształtujące jakość życia dorosłych osób z głębszą niepełnosprawnością intelektualną K_W05, K_W08, K_U04, K_K01,

11-MEROD-11-s _07 zna cele, założenia oraz formy rehabilitacji zawodowej dorosłych osób z głębszą niepełnosprawnością intelektualną K_W14, K_U04, K_K01,

11-MEROD-11-s _08 zna sytuację mieszkaniową osób dorosłych z głębszą niepełnosprawnością intelektualną K_W14, K_U04, K_K01

11-MEROD-11-s _09 rozumie przyczyny problemów w organizacji czasu wolnego dorosłych osób z głębszą niepełnosprawnością intelektualną;

zna instytucje, organizacje i stowarzyszenia aktywizujące dorosłe osoby z głębszą niepełnosprawnością intelektualną K_W07, K_U04, K_U06, K_K01,

11-MEROD-11-s _10 umie zaplanować zajęcia opiekuńczo - terapeutyczne oraz wspierające rozwój dorosłych osób z głębszą niepełnosprawnością intelektualną K_W05, K_W19, K_U10, K_K05,

11-MEROD-11-s _11 potrafi dobrać formy i metody rehabilitacji adekwatnie do potrzeb, wieku oraz sytuacji życiowej osób z głębszą niepełnosprawnością intelektualną K_W05, K_U04, K_U10, K_U16, K_K05,

11-MEROD-11-s _12 potrafi pracować w zespole;

potrafi ocenić obiektywnie wkład pracy własnej i innych w opracowywanych wspólnie zadaniach K_U11, K_U12, K _U 14, K_K01, K_K08,

11-MEROD-11-s _13 stosuje zasady etyczne oraz bezpieczeństwa i higieny pracy z osobami dorosłymi z głębszą niepełnosprawnością intelektualną K_W17, K_W19, K_U12, K_K05, K_K03, K_K07,

Metody i kryteria oceniania:

5.0 - znakomita wiedz, bardzo dobre kompetencje i umiejętności personalne oraz społeczne

4.5 - ugruntowana wiedza, bardzo dobre kompetencje i umiejętności personalne oraz społeczne

4.0 - dobra wiedza, dobre kompetencje personalne oraz społeczne

3.5 - zadawalająca wiedza, ale słabo ugruntowana, dostateczne kompetencje personalne oraz społeczne

3.0 - zadawalająca wiedza, ale z licznymi błędami, dostateczne kompetencje personalne i społeczne

2.0 - niezadawalająca wiedza, niezadawalające kompetencje personalne oraz społeczne

udział w zajęciach, aktywność na zajęciach, znajomość literatury, kolokwium z części ćwiczeniowej, egzamin ustny z materiałów omawianych na ćwiczeniach i wykłądach

Przedmiot nie jest oferowany w żadnym z aktualnych cykli dydaktycznych.
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu.
ul. Wieniawskiego 1
61-712 Poznań
tel: +48 61 829 4000
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)