Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Metodyka doradztwa indywidualnego i grupowego

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 11-MDIG-11-s
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Metodyka doradztwa indywidualnego i grupowego
Jednostka: Wydział Studiów Edukacyjnych
Grupy: E-learning - przedmioty Wydziału Studiów Edukacyjnych
Moodle - przedmioty Szkoły Nauk Społecznych
Punkty ECTS i inne: 0 LUB 4.00 (w zależności od programu) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: język polski
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Kierunek studiów:

Pedagogika: doradztwo zawodowe i personalne

Cele kształcenia:

• Zapoznanie z zasadami doboru i zastosowania metod doradztwa zawodowego Rozwinięcie umiejętności projektowania, realizowania i ewaluowania zajęć grupowych

• Rozwinięcie umiejętności projektowania i przeprowadzania rozmowy doradczej

• Rozwinięcie umiejętności pracy doradczej z klientami o zróżnicowanych potrzebach doradczych

• Rozwinięcie umiejętności wykorzystywania różnych metod i narzedzi w doradztwie indywidualnym i grupowym

• Rozwinięcie umiejętności komunikacji i pracy w zespole Rozwinięcie umiejętności ewaluowania własnej pracy doradczej Rozwinięcie umiejętności w zakresie wykorzystywania różnorodnych źródeł informacji do projektowania procesu doradczego


Moduł zajęć/przedmiotu prowadzony zdalnie (e-learning):

brak

przedmiot prowadzony zdalnie w roku akademickim 2020/21 ze względu na pandemię COVID-19

Wymagania wstępne w zakresie wiedzy, umiejętności oraz kompetencji:

Brak

Informacja o tym, gdzie można zapoznać się z materiałami do zajęć:

Osoba prowadząca przekazuje informacje studentom podczas pierwszych zajęć

Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK:

Wykład, dyskusja, case study, gry, konstruowanie własnych narzędzi

Nakład pracy studenta (punkty ECTS):

Godziny zajęć (wg planu studiów) z nauczycielem 

25 

Praca własna studenta* 

Przygotowanie do zajęć  15 

Czytanie wskazanej literatury  25

przygotowanie projektu 20 

Przygotowanie do egzaminu / zaliczenia  15 

Przygotowanie gry dydaktycznej   20 

SUMA GODZIN  120



Skrócony opis:

Praktyka doradztwa zawodowego w relacji do jego koncepcji teoretycznych. Doradztwo zawodowe wobec zmieniających się wzorów ludzkiego życia - modele poradnictwa w działalności doradczej.

Obszary działalności doradczej w biegu życia człowieka. Doradztwo w kontekście biegu życia zawodowego człowieka - indywidualne formy pracy doradczej, grupowe zajęcia treningowo-warsztatowe. Młodzież podmiotem indywidualnych i grupowych działań doradczych. Kontrakt w procesie doradczym. Komunikacja interpersonalna jako podstawowe narzędzie pracy doradcy zawodowego. Rozmowa doradcza. Metody aktywizujące w doradztwie zawodowym. Projekt edukacyjny, gra terenowa, metody plastyczne w pracy doradczej. Rodzaje technik pracy grupowej, zasady organizowania warsztatów, treningów, prezentacji. Ewaluacja usług doradczych.

Pełny opis:

Student

1. Uzyskuje wiedzę na temat: praktycznych konsekwencji przyjętych w doradztwie zawodowym założeń teoretycznych, całożyciowego charakteru doradztwa zawodowego - metod i technik pracy indywidualnej i grupowej na poszczególych etapach życia człowieka, specyfiki pracy doradczej adresowanej do młodzieży w okresie planowania kariery edukacyjno-zawodowej

2. Rozumie specyfikę funkcji doradczych realizowanych przez doradcę zawodowego w odniesieniu do człowieka na różnych etapach życia, dostrzega dynamiczny i holistyczny charakter poradnictwa zawodowego oraz konieczność zróżnicowanych działań indywidualnych i/lub grupowych w zależności od potrzeb osób ubiegających sie o poradę

3. Posiada umiejętność planowania, organizowania, realizowania i ewaluowania zajęć z zakresu doradztwa zawodowego dla różnych grup adresatów, posiada kompetencje w zakresie technik pracy w doradztwie indywidualnym i grupowym oraz metod aktywizujących i metody projektów edukacyjnych.

4. Posiada umiejętność refleksyjnego analizowania literatury naukowej dotyczącej problematyki doradztwa zawodowego, konstruowania dłuższych wypowiedzi ustnych w formie indywidualnych i grupowych prezentacji i głosu w dyskusji w zakresie tematycznym realizowanym na zajęciach, gromadzenia, selekcjonowania i wykorzystywania informacji metodycznych dotyczących pracy indywidualnej i grupowej w ramach poradnictwa zawodowego

Literatura:

De Bono E., Sześć myślowych kapeluszy, Gliwice 2008  

Dołęga-Herzog H., Rosalska M., Wykorzystywanie metod kreatywnych w przygotowaniu uczniów do wyboru zawodu. Propozycje rozwiązań metodycznych. KOWEZiU, Warszawa 2014 na: 

Górka A.E., Nadzieja i aktywne zaangażowanie w poradnictwie kariery Normana E. Amundsona, 2018 

Jedliński K. i inni, Trening interpersonalny, Warszawa 2008 

Minta J. Od aktora do autora. Wspieranie młodzieży w konstruowaniu własnej kariery. Warszawa 2012 

Minta J., Rozmowa doradcza we współczesnym poradnictwie kariery w: Metody i narzędzia  

Paszkowska-Rogacz A., Tarkowska M. (2004): Metody pracy w grupach w poradnictwie zawodowym, Warszawa 

Peavy R. Vance, Poradnictwo socjodynamiczne. Praktyczne podejście do nadawania znaczeń, Bielsko Biała 2014 

Rosalska M., Wawrzonek A., Między szkołą a rynkiem pracy. Doradztwo zawodowe w szkołach zawodowych, Warszawa 2012 

Solarczyk-Ambrozik E. (red.), Doradztwo zawodowe w perspektywie całożyciowego uczenia się, Poznań 2016 (wybrane rozdziały)

Kwartalnik Doradca Kariery

Efekty uczenia się:

Wymienia podstawowe grupy metod stosowanych w doradztwie zawodowym

Wymienia i charakteryzuje etapy procesu doradczego

Wymienia i charakteryzuje etapy pracy grupy

Prawidłowo dobiera i stosuje metody pracy z grupą i techniki ewaluacji

Zna i stosuje techniki rozmowy doradczej

Potrafi zaprojektować oddziaływania doradcze dla zróżnicowanych grup klientów

Zna i charakteryzuje specyfikę pracy doradczej z osobami w różnych fazach rozwoju zawodowego

Zna i potrafi wykorzystać w procesie doradczym programy doradcze, bazy danych, zasoby internetowe

Potrafi na forum grupy zaprezentować i uargumentować własne propozycje rozwiązań doradczych

Metody i kryteria oceniania:

projekt edukacyjny - WSDZ

prezentacje,

gra edukacyjna/dydaktyczna

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2020/2021" (zakończony)

Okres: 2021-03-01 - 2021-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Konwersatorium, 15 godzin więcej informacji
Wykład, 10 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Anna Wawrzonek
Prowadzący grup: Anna Wawrzonek
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Egzamin
Konwersatorium - Zaliczenie z notą
Wykład - Egzamin
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Kod ECTS:

11-MDIG-11-s 

Cele kształcenia przedmiotu cyklu:

Zapoznanie z zaawansowanymi zasadami doboru i zastosowania metod doradztwa zawodowego

Rozwinięcie umiejętności projektowania, realizowania i ewaluowania zajęć grupowych  

Rozwinięcie umiejętności projektowania i przeprowadzania rozmowy doradczej  

Rozwinięcie umiejętności pracy doradczej z klientami o zróżnicowanych potrzebach doradczych  

Rozwinięcie umiejętności wykorzystywania różnych metod i narzędzi w doradztwie indywidualnym i grupowym    

Rozwinięcie umiejętności ewaluowania własnej pracy doradczej  

Rozwinięcie umiejętności w zakresie wykorzystywania różnorodnych źródeł informacji do projektowania procesu doradczego  

Skrócony opis:

Zajęcia ukierunkowane są na zapoznanie studenta ze specyfiką funkcji doradczych realizowanych przez doradcę zawodowego w odniesieniu do człowieka na różnych etapach życia, wskazanie na dynamiczny, holistyczny i zindywidualizowany charakter poradnictwa zawodowego

Pełny opis:

Zajęcia ukierunkowane są na zapoznanie studentów z zagadnieniami z zakresu metodyki doradztwa indywidualnego i grupowego oraz rozwijanie umiejętności metodycznych w tym zakresie. W szczególności na rozwinięcie umiejętności projektowania, realizowania i ewaluowania zajęć grupowych oraz rozwinięcie umiejętności projektowania i przeprowadzania rozmowy doradczej a także projektowania wewnątrzszkolnego systemu doradztwa zawodowego. Zajęcia służą również rozwijaniu umiejętności tworzenia własnego warsztatu pracy.

Literatura:

De Bono E., Sześć myślowych kapeluszy, Gliwice 2008  

Dołęga-Herzog H., Rosalska M., Wykorzystywanie metod kreatywnych w przygotowaniu uczniów do wyboru zawodu. Propozycje rozwiązań metodycznych. KOWEZiU, Warszawa 2014 na: 

Górka A.E., Nadzieja i aktywne zaangażowanie w poradnictwie kariery Normana E. Amundsona, 2018 

Jedliński K. i inni, Trening interpersonalny, Warszawa 2008 

Minta J. Od aktora do autora. Wspieranie młodzieży w konstruowaniu własnej kariery. Warszawa 2012 

Minta J., Rozmowa doradcza we współczesnym poradnictwie kariery w: Metody i narzędzia  

Paszkowska-Rogacz A., Tarkowska M. (2004): Metody pracy w grupach w poradnictwie zawodowym, Warszawa 

Peavy R. Vance, Poradnictwo socjodynamiczne. Praktyczne podejście do nadawania znaczeń, Bielsko Biała 2014 

Rosalska M., Wawrzonek A., Między szkołą a rynkiem pracy. Doradztwo zawodowe w szkołach zawodowych, Warszawa 2012 

Solarczyk-Ambrozik E. (red.), Doradztwo zawodowe w perspektywie całożyciowego uczenia się, Poznań 2016 (wybrane rozdziały)

Kwartalnik Doradca Kariery

Uwagi:

W roku akademickim 2020/21 przedmiot realizowany jest w formie zdalnej ze względu na pandemię COVID-19

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2021/2022" (zakończony)

Okres: 2022-02-24 - 2022-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Konwersatorium, 15 godzin więcej informacji
Wykład, 10 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Anna Wawrzonek
Prowadzący grup: Anna Wawrzonek
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Egzamin
Konwersatorium - Zaliczenie z notą
Wykład - Egzamin
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu.
ul. Wieniawskiego 1
61-712 Poznań
tel: +48 61 829 4000
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)