Metodyka doradztwa indywidualnego i grupowego
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 11-MDIG-11-s |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Metodyka doradztwa indywidualnego i grupowego |
Jednostka: | Wydział Studiów Edukacyjnych |
Grupy: |
E-learning - przedmioty Wydziału Studiów Edukacyjnych Moodle - przedmioty Szkoły Nauk Społecznych |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
4.00
(w zależności od programu)
|
Język prowadzenia: | język polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Kierunek studiów: | Pedagogika: doradztwo zawodowe i personalne |
Cele kształcenia: | • Zapoznanie z zasadami doboru i zastosowania metod doradztwa zawodowego Rozwinięcie umiejętności projektowania, realizowania i ewaluowania zajęć grupowych • Rozwinięcie umiejętności projektowania i przeprowadzania rozmowy doradczej • Rozwinięcie umiejętności pracy doradczej z klientami o zróżnicowanych potrzebach doradczych • Rozwinięcie umiejętności wykorzystywania różnych metod i narzedzi w doradztwie indywidualnym i grupowym • Rozwinięcie umiejętności komunikacji i pracy w zespole Rozwinięcie umiejętności ewaluowania własnej pracy doradczej Rozwinięcie umiejętności w zakresie wykorzystywania różnorodnych źródeł informacji do projektowania procesu doradczego |
Moduł zajęć/przedmiotu prowadzony zdalnie (e-learning): | brak przedmiot prowadzony zdalnie w roku akademickim 2020/21 ze względu na pandemię COVID-19 |
Wymagania wstępne w zakresie wiedzy, umiejętności oraz kompetencji: | Brak |
Informacja o tym, gdzie można zapoznać się z materiałami do zajęć: | Osoba prowadząca przekazuje informacje studentom podczas pierwszych zajęć |
Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK: | Wykład, dyskusja, case study, gry, konstruowanie własnych narzędzi |
Nakład pracy studenta (punkty ECTS): | Godziny zajęć (wg planu studiów) z nauczycielem 25 Praca własna studenta* Przygotowanie do zajęć 15 Czytanie wskazanej literatury 25 przygotowanie projektu 20 Przygotowanie do egzaminu / zaliczenia 15 Przygotowanie gry dydaktycznej 20 SUMA GODZIN 120 |
Skrócony opis: |
Praktyka doradztwa zawodowego w relacji do jego koncepcji teoretycznych. Doradztwo zawodowe wobec zmieniających się wzorów ludzkiego życia - modele poradnictwa w działalności doradczej. Obszary działalności doradczej w biegu życia człowieka. Doradztwo w kontekście biegu życia zawodowego człowieka - indywidualne formy pracy doradczej, grupowe zajęcia treningowo-warsztatowe. Młodzież podmiotem indywidualnych i grupowych działań doradczych. Kontrakt w procesie doradczym. Komunikacja interpersonalna jako podstawowe narzędzie pracy doradcy zawodowego. Rozmowa doradcza. Metody aktywizujące w doradztwie zawodowym. Projekt edukacyjny, gra terenowa, metody plastyczne w pracy doradczej. Rodzaje technik pracy grupowej, zasady organizowania warsztatów, treningów, prezentacji. Ewaluacja usług doradczych. |
Pełny opis: |
Student 1. Uzyskuje wiedzę na temat: praktycznych konsekwencji przyjętych w doradztwie zawodowym założeń teoretycznych, całożyciowego charakteru doradztwa zawodowego - metod i technik pracy indywidualnej i grupowej na poszczególych etapach życia człowieka, specyfiki pracy doradczej adresowanej do młodzieży w okresie planowania kariery edukacyjno-zawodowej 2. Rozumie specyfikę funkcji doradczych realizowanych przez doradcę zawodowego w odniesieniu do człowieka na różnych etapach życia, dostrzega dynamiczny i holistyczny charakter poradnictwa zawodowego oraz konieczność zróżnicowanych działań indywidualnych i/lub grupowych w zależności od potrzeb osób ubiegających sie o poradę 3. Posiada umiejętność planowania, organizowania, realizowania i ewaluowania zajęć z zakresu doradztwa zawodowego dla różnych grup adresatów, posiada kompetencje w zakresie technik pracy w doradztwie indywidualnym i grupowym oraz metod aktywizujących i metody projektów edukacyjnych. 4. Posiada umiejętność refleksyjnego analizowania literatury naukowej dotyczącej problematyki doradztwa zawodowego, konstruowania dłuższych wypowiedzi ustnych w formie indywidualnych i grupowych prezentacji i głosu w dyskusji w zakresie tematycznym realizowanym na zajęciach, gromadzenia, selekcjonowania i wykorzystywania informacji metodycznych dotyczących pracy indywidualnej i grupowej w ramach poradnictwa zawodowego |
Literatura: |
De Bono E., Sześć myślowych kapeluszy, Gliwice 2008 Dołęga-Herzog H., Rosalska M., Wykorzystywanie metod kreatywnych w przygotowaniu uczniów do wyboru zawodu. Propozycje rozwiązań metodycznych. KOWEZiU, Warszawa 2014 na: Górka A.E., Nadzieja i aktywne zaangażowanie w poradnictwie kariery Normana E. Amundsona, 2018 Jedliński K. i inni, Trening interpersonalny, Warszawa 2008 Minta J. Od aktora do autora. Wspieranie młodzieży w konstruowaniu własnej kariery. Warszawa 2012 Minta J., Rozmowa doradcza we współczesnym poradnictwie kariery w: Metody i narzędzia Paszkowska-Rogacz A., Tarkowska M. (2004): Metody pracy w grupach w poradnictwie zawodowym, Warszawa Peavy R. Vance, Poradnictwo socjodynamiczne. Praktyczne podejście do nadawania znaczeń, Bielsko Biała 2014 Rosalska M., Wawrzonek A., Między szkołą a rynkiem pracy. Doradztwo zawodowe w szkołach zawodowych, Warszawa 2012 Solarczyk-Ambrozik E. (red.), Doradztwo zawodowe w perspektywie całożyciowego uczenia się, Poznań 2016 (wybrane rozdziały) Kwartalnik Doradca Kariery |
Efekty uczenia się: |
Wymienia podstawowe grupy metod stosowanych w doradztwie zawodowym Wymienia i charakteryzuje etapy procesu doradczego Wymienia i charakteryzuje etapy pracy grupy Prawidłowo dobiera i stosuje metody pracy z grupą i techniki ewaluacji Zna i stosuje techniki rozmowy doradczej Potrafi zaprojektować oddziaływania doradcze dla zróżnicowanych grup klientów Zna i charakteryzuje specyfikę pracy doradczej z osobami w różnych fazach rozwoju zawodowego Zna i potrafi wykorzystać w procesie doradczym programy doradcze, bazy danych, zasoby internetowe Potrafi na forum grupy zaprezentować i uargumentować własne propozycje rozwiązań doradczych |
Metody i kryteria oceniania: |
projekt edukacyjny - WSDZ prezentacje, gra edukacyjna/dydaktyczna |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2020/2021" (zakończony)
Okres: | 2021-03-01 - 2021-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 15 godzin
Wykład, 10 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Anna Wawrzonek | |
Prowadzący grup: | Anna Wawrzonek | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Konwersatorium - Zaliczenie z notą Wykład - Egzamin |
|
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
|
Kod ECTS: | 11-MDIG-11-s |
|
Cele kształcenia przedmiotu cyklu: | Zapoznanie z zaawansowanymi zasadami doboru i zastosowania metod doradztwa zawodowego Rozwinięcie umiejętności projektowania, realizowania i ewaluowania zajęć grupowych Rozwinięcie umiejętności projektowania i przeprowadzania rozmowy doradczej Rozwinięcie umiejętności pracy doradczej z klientami o zróżnicowanych potrzebach doradczych Rozwinięcie umiejętności wykorzystywania różnych metod i narzędzi w doradztwie indywidualnym i grupowym Rozwinięcie umiejętności ewaluowania własnej pracy doradczej Rozwinięcie umiejętności w zakresie wykorzystywania różnorodnych źródeł informacji do projektowania procesu doradczego |
|
Skrócony opis: |
Zajęcia ukierunkowane są na zapoznanie studenta ze specyfiką funkcji doradczych realizowanych przez doradcę zawodowego w odniesieniu do człowieka na różnych etapach życia, wskazanie na dynamiczny, holistyczny i zindywidualizowany charakter poradnictwa zawodowego |
|
Pełny opis: |
Zajęcia ukierunkowane są na zapoznanie studentów z zagadnieniami z zakresu metodyki doradztwa indywidualnego i grupowego oraz rozwijanie umiejętności metodycznych w tym zakresie. W szczególności na rozwinięcie umiejętności projektowania, realizowania i ewaluowania zajęć grupowych oraz rozwinięcie umiejętności projektowania i przeprowadzania rozmowy doradczej a także projektowania wewnątrzszkolnego systemu doradztwa zawodowego. Zajęcia służą również rozwijaniu umiejętności tworzenia własnego warsztatu pracy. |
|
Literatura: |
De Bono E., Sześć myślowych kapeluszy, Gliwice 2008 Dołęga-Herzog H., Rosalska M., Wykorzystywanie metod kreatywnych w przygotowaniu uczniów do wyboru zawodu. Propozycje rozwiązań metodycznych. KOWEZiU, Warszawa 2014 na: Górka A.E., Nadzieja i aktywne zaangażowanie w poradnictwie kariery Normana E. Amundsona, 2018 Jedliński K. i inni, Trening interpersonalny, Warszawa 2008 Minta J. Od aktora do autora. Wspieranie młodzieży w konstruowaniu własnej kariery. Warszawa 2012 Minta J., Rozmowa doradcza we współczesnym poradnictwie kariery w: Metody i narzędzia Paszkowska-Rogacz A., Tarkowska M. (2004): Metody pracy w grupach w poradnictwie zawodowym, Warszawa Peavy R. Vance, Poradnictwo socjodynamiczne. Praktyczne podejście do nadawania znaczeń, Bielsko Biała 2014 Rosalska M., Wawrzonek A., Między szkołą a rynkiem pracy. Doradztwo zawodowe w szkołach zawodowych, Warszawa 2012 Solarczyk-Ambrozik E. (red.), Doradztwo zawodowe w perspektywie całożyciowego uczenia się, Poznań 2016 (wybrane rozdziały) Kwartalnik Doradca Kariery |
|
Uwagi: |
W roku akademickim 2020/21 przedmiot realizowany jest w formie zdalnej ze względu na pandemię COVID-19 |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2021/2022" (zakończony)
Okres: | 2022-02-24 - 2022-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 15 godzin
Wykład, 10 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Anna Wawrzonek | |
Prowadzący grup: | Anna Wawrzonek | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Konwersatorium - Zaliczenie z notą Wykład - Egzamin |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu.