Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Edukacja i terapia dzieci ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 11-ETD-11-s
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Edukacja i terapia dzieci ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi
Jednostka: Wydział Studiów Edukacyjnych
Grupy: E-learning - przedmioty Wydziału Studiów Edukacyjnych
Moodle - przedmioty Szkoły Nauk Społecznych
Punkty ECTS i inne: 0 LUB 3.00 (w zależności od programu) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: język polski
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Kierunek studiów:

Pedagogika, spec. edukacja elementarna i terapia pedagogiczna

Poziom przedmiotu:

I stopień

Cele kształcenia:

• Zapoznanie z podstawowymi pojęciami oraz celami i założeniami systemu pomocy dzieciom ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi w świetle Konwencji Praw Dziecka oraz zmian w polskim systemie oświaty;

• Przekazanie wiedzy na temat teoretycznych podstaw wspomagania i wspierania oraz edukacji i terapii dzieci ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi;

• Zapoznanie się z metodami i technikami w pracy z dziećmi ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi;

• Przekazanie wiedzy i umiejętności niezbędnych do konstruowania indywidualnych programów edukacyjno-terapeutycznych oraz aktywności uwzględniających potrzeby, możliwości i ograniczenia dzieci ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi;


Rok studiów (jeśli obowiązuje):

III rok

Moduł zajęć/przedmiotu prowadzony zdalnie (e-learning):

nie, jednak w roku akademickim 2020/2021 w związku z COVID-19 zajęcia będą realizowane zdalnie na MS Teams (w całości).

Wymagania wstępne w zakresie wiedzy, umiejętności oraz kompetencji:

Nie dotyczy.

Informacja o tym, gdzie można zapoznać się z materiałami do zajęć:

Literatura i materiały niezbędne do zajęć zostaną udostępnione przez prowadzącego.

Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK:

Wykład z prezentacją multimedialną wybranych zagadnień

Dyskusja

Praca z tekstem

Metoda analizy przypadków

Metoda ćwiczeniowa

Metoda projektu (case work: Tworzenie IPET)

Demonstracje dźwiękowe i/lub video

Metody aktywizujące (np.: „burza mózgów” itp.

Praca w grupach

Nakład pracy studenta (punkty ECTS):

Godziny zajęć (wg planu studiów) z nauczycielem 30

Przygotowanie do zajęć 10

Czytanie wskazanej literatury 10

Przygotowanie pracy pisemnej, raportu, prezentacji, demonstracji, itp. 10

Przygotowanie projektu [IPET oraz np. przygotowanie referatów, charakterystyk dotyczących procesów rozwojowych uczniów o zróżnicowanych potrzebach edukacyjnych, projektów działań dydaktycznych i wychowawczych z uwzględnieniem potrzeb dzieci ze SPE itp.] 20

Przygotowanie do egzaminu / zaliczenia 10


SUMA GODZIN 90

LICZBA PUNKTÓW ECTS DLA MODUŁU ZAJĘĆ/PRZEDMIOTU 3


Skrócony opis:

Treści kształcenia:

Specjalne potrzeby edukacyjne, diagnoza; opiniowania o pomocy psychologiczno- pedagogicznej; orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego; pomoc psychologiczno-pedagogiczna; indywidualizacja; dostosowania w zakresie procesu nauczania, podejścia metodycznego oraz organizacji kształcenia.

Charakterystyka funkcjonowania dzieci o zróżnicowanych potrzebach edukacyjnych w edukacji ogólnodostępnej, mocne strony, trudności i problemy oraz zalecenia metodyczne w pracy.

Przegląd form pomocy psychologiczno-pedagogicznej oraz metod i form pracy z dziećmi ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi.

Konstruowanie dni aktywności z uwzględnieniem potrzeb dzieci z SPE oraz indywidualnych programów edukacyjno- terapeutycznych dla dzieci ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi.

Literatura:

• Bogdanowicz, M. (2002). Ryzyko dysleksji. Problem i diagnozowanie, Wydawnictwo Harmonia, Gdańsk (wybrane fragmenty).

• Franczyk, A., Krajewska K. (2005). Skarbiec nauczyciela terapeuty, Oficyna Wydawnicza Impuls, Kraków (wybrane fragmenty).

• Głodkowska J. (red.). (2011). Uczeń ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi w szkole ogólnodostępnej. Wybrane zagadnienia teoretyczne, diagnostyczne i metodyczne, Wydawnictwo Akademii Pedagogiki Specjalnej, Warszawa (wybrane fragmenty).

• Krauze-Sikorska H., Śmietańska J., Jaskulska S., Czech-Włodarczyk C., Marciniak M. (2020). Dziecko ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi w przedszkolu i szkole [w:] Pedagogika dziecka. Podręcznik akademicki (red.) H. Krauze-Sikorska, M. Klichowski, Wydawnictwo Naukowe UAM, Poznań, s. 245-264.

• Krauze-Sikorska H. (2011). Indywidualizacja w kształceniu – wyzwanie dla współczesnej szkoły [w:] Wybrane problemy psychospołecznego funkcjonowania dzieci i młodzieży z utrudnieniami w rozwoju. Profilaktyka – diagnoza – terapia. Nowe perspektywy – nowe wyzwania (red). H. Krauze-Sikorska, K. Kuszak, (wyd. II, rozszerzone). Wydawnictwo Naukowe WSPIA, Poznań, s. 55-73.

• Krauze-Sikorska H. (2011). Praca z dziećmi o specjalnych potrzebach edukacyjnych i jej implikacje dla ich rozwoju [w:] Dziecko w szkolnej rzeczywistości. Założony a rzeczywisty obraz edukacji elementarnej (red.) H. Sowińska, Wydawnictwo Naukowe UAM, Poznań, s. 479-534 (rozdz. 16).

https://repozytorium.amu.edu.pl/bitstream/10593/12848/3/Dziecko%20w%20szkolnej%20rzeczywistosci.pdf

Literatura zostanie udostępniona przez prowadzącego (mail, MS Teams itp.).

Efekty uczenia się:

Zna podstawowe pojęcia oraz cele i założeniami systemu pomocy dzieciom ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi w świetle Konwencji Praw Dziecka oraz zmian w polskim systemie oświaty.

Potrafi scharakteryzować funkcjonowanie dzieci ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi w zakresie ich mocnych stron i pojawiających się trudności oraz adekwatnie zastosować zalecenia metodyczne.

Potrafi wybrać i zastosować odpowiednie metody i techniki w pracy z dziećmi ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi.

Potrafi tworzyć indywidualne programy edukacyjno-terapeutyczne dla dzieci ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi oraz konstruować dni aktywności uwzględniające proces indywidualizacji.

Metody i kryteria oceniania:

Projekt (case work: IPET)

Esej

bardzo dobry (bdb; 5,0):

dobry plus (+db; 4,5):

dobry (db; 4,0):

dostateczny plus (+dst; 3,5):

dostateczny (dst; 3,0):

niedostateczny (ndst; 2,0):

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2020/2021" (zakończony)

Okres: 2021-03-01 - 2021-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Konwersatorium, 15 godzin więcej informacji
Wykład, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Michalina Kasprzak, Hanna Krauze-Sikorska
Prowadzący grup: Michalina Kasprzak, Hanna Krauze-Sikorska, Paulina Ratajczak
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie z notą
Konwersatorium - Zaliczenie z notą
Wykład - Zaliczenie z notą
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu.
ul. Wieniawskiego 1
61-712 Poznań
tel: +48 61 829 4000
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)