Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Art Therapy in Pedagogical Context

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 11-AT-11-a
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Art Therapy in Pedagogical Context
Jednostka: Wydział Studiów Edukacyjnych
Grupy: E-learning - przedmioty Wydziału Studiów Edukacyjnych
Moodle - przedmioty Szkoły Nauk Społecznych
oferta AMU-PIE na semestr letni
Punkty ECTS i inne: 6.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.
Język prowadzenia: język angielski
Kierunek studiów:

(tylko po angielsku) Education, Pedagogy

Cele kształcenia:

(tylko po angielsku) 1. Module aim (aims):

• Familiarizing students with the basic information of art therapy

• Expanding and organize the student's knowledge in the field of art therapy in Poland and European Union countries

• Presenting and familiarizing with the types of art therapy in pedagogical context

• Presenting the methods, techniques, forms and ways of art therapy in educational practice

• Developing the ability to carry out activities with elements of art therapy in education

• Developing creativity and creative attitudes of students

Moduł zajęć/przedmiotu prowadzony zdalnie (e-learning):

(tylko po angielsku) Classes online on MS Teams due to COVID-19 in 2020/21 Academic Year.

Practical Classes 30h and Seminars 15h = 45h for one course. It cannot be separated.

Wymagania wstępne w zakresie wiedzy, umiejętności oraz kompetencji:

(tylko po angielsku) Pre-requisites in terms of knowledge, skills and social competences (where relevant):

English on intermediate level (B1 level)

Pedagogical competences and knowledge


Informacja o tym, gdzie można zapoznać się z materiałami do zajęć:

(tylko po angielsku) Ask a teacher if you have a problem with materials

Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK:

(tylko po angielsku) Methods and techniques:


verbal methods: lecture, storytelling, talk, description, discussion, work with text;

methods based on observation: demonstration;

methods of practical activity of students: practical classes - work with music / movement, image, elements of art therapy (basic sub-disciplines);

activating methods: brainstorming, situational, staging, problematic, theatrical games etc.

Pełny opis: (tylko po angielsku)

Week 1: Introduction. Discussion about art therapy and group’s integrity.

Week 2: Basic knowledge about the art therapy in pedagogical context. The similarities and differences between art education and art therapy.

Week 3: The therapy in art therapy: the therapeutic process and use art therapy in education.

Week 4: The characteristic of art therapist.

Week 5: The selected types of art therapy: Visual art therapy.

Week 6: The selected types of art therapy: Music therapy.

Week 7: The selected types of art therapy: Dance movement therapy.

Week 8: The selected types of art therapy: Dramatherapy.

Week 9: The selected types of art therapy: Bibliotherapy.

Week 10: The selected methods and techniques with a different types of art therapy.

Week 11: The creative methods and techniques of work with children in art therapy - an individual and groups work.

Week 12: The selected plays and games for children in art therapy. Work in groups.

Week 13: Planning and constructing art therapy with children. Work in groups.

Week 14: Conducting art therapy activities for children. Work in groups.

Week 15: Discussion of theoretical and practical part of art therapy in pedagogical context, evaluation, summary and reflection.

Seminar, 15h: Art therapy training for children during the spring semester – work with teacher (individual or group consultations).

Literatura: (tylko po angielsku)

1. Alavinezhad R., Mousavi M., Sohrabi N. (2014). Effects of art therapy on anger and self-esteem in aggressive children. „Procedia - Social and Behavioral Sciences”. Vol. 113. Pp. 111-117. DOI: 10.1016/j.sbspro.2014.01.016.

2. Beaumont K. (2005). I like Myself! Scholastic.

3. Birkenshaw-Fleming L. (2000).Come on Everybody, Let's Sing! Comb Bound Book.

4. Cain B. S. (2001). Double-Dip Feelings: Stories to Help Children Understand Emotions, Magination Press.

5. Blomdalh C., Wijk H., Guregard S., Rusner M. (2018). Meeting oneself in inner dialogue: a manual-based Phenomenological Art Therapy as experienced by patients diagnosed with moderate to severe depression. „The Arts in Psychotherapy”. Vol. 59. Pp. 17-24. DOI: 10.1016/j.aip.2017.08.006.

6. Case C., Dalley T. (2006). The Handbook of Art Therapy. New York: Routledge.

7. Cattanach A. (ed.). (2000). Process in the Arts Therapies. Jessica Kingsley Publishers.

8. Cortina, M. A., Fazel, M. (2015). The Art Room: An evaluation of a targeted school-based group intervention for students with emotional and behavioural difficulties. „The Arts in Psychotherapy”. Vol. 42. Pp. 35–40. DOI: 10.1016/j.aip.2014.12.003.

9. Dalley T. (ed.). (2009). Art as therapy. An introduction to the use of arts as therapeutic technique. London & New York: Routledge.

10. Darrow A. A. (2008). Introduction to Approaches in Music Therapy. American Music Therapy Association.

11. Holmqvist G., Roxberg A., Larsson I., Lundqvist-Persson C. (2017). What art therapists consider to be patient’s inner change and how it may appear during art therapy. „The Arts in Psychotherapy”. Vol. 56. Pp. 45-52. DOI: 10.1016/j.aip.2017.07.005.

12. Jennings S. (ed.). (1993). The Handbook of Dramatherapy. New York: Routledge.

13. Moss P. (2013). Say Something. Tilbury House Publishers.

14. Otoshi K. (2008). One. KO Kids Books.

15. Payne H. (ed.). (1992). Dance Movement Therapy: Theory and Practice. New York: Routledge.

16. Prentki, T., Pammenter, D. (2014). Living Beyond our Means, Meaning Beyond our Lives: Theatre as Education for Change. „Applied Theatre Research”. Vol. 2. No. 1. Pp. 7-19.

17. Register D., Darrow A. A., Standley J., Swedberg O. (2007). The Use of Music to Enhance Reading Skills of Second Grade Students and Students with Reading Disabilities. „Journal of Music Therapy”. No. 44. Pp. 23-37. DOI: 10.1093/jmt/44.1.23.

18. Seuss Dr. (1996). My Many Colored Days. New York: Alfred A. Knopf.

19. Taylor D. B. (2010). Biomedical Foundations of Music as Therapy. 2nd Edition. Barton Publications.

Metody i kryteria oceniania: (tylko po angielsku)

Exams, tasks, homework assignments grading scale:

5 / A 100%-91%

4,5 / B 90%-81%

4 / C 80%-71%

3,5 / D 70%-61%

3 / E 60%-51%

2 / F 50% and less

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2020/2021" (zakończony)

Okres: 2021-03-01 - 2021-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 30 godzin więcej informacji
Seminarium, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Michalina Kasprzak
Prowadzący grup: Michalina Kasprzak
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie z notą
Ćwiczenia - Zaliczenie z notą
Seminarium - Zaliczenie z notą
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu.
ul. Wieniawskiego 1
61-712 Poznań
tel: +48 61 829 4000
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)