Aktywizowanie środowiska lokalnego dziecka z niepełnosprawnościami
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 11-ASLDN-11-s |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Aktywizowanie środowiska lokalnego dziecka z niepełnosprawnościami |
Jednostka: | Wydział Studiów Edukacyjnych |
Grupy: |
E-learning - przedmioty Wydziału Studiów Edukacyjnych Moodle - przedmioty Szkoły Nauk Społecznych |
Punkty ECTS i inne: |
2.00
|
Język prowadzenia: | język polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Kierunek studiów: | Pedagogika |
Poziom przedmiotu: | I stopień |
Cele kształcenia: | -Przekazanie informacji z zakresu organizacji środowiska lokalnego i możliwości jego aktywizacji - Zapoznanie z miejscem instytucji edukacyjnych, upowszechniania kultury i pomocowych w środowisku lokalnym - Zapoznanie z rolą i zakresem działań osób oraz instytucji wspierających rodzinę i dzieci z niepełnosprawnościami - Uświadomienie znaczenia animacji |
Moduł zajęć/przedmiotu prowadzony zdalnie (e-learning): | Nie, jednak w roku akademickim 2020/2021 w związku z COVID-19 zajęcia będą realizowane zdalnie na MS Teams (w całości). |
Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK: | - dyskusja - metoda ćwiczeniowa - praca indywidualna i praca grupowa - praca własna studenta |
Nakład pracy studenta (punkty ECTS): | Godziny zajęć (wg planu studiów) z nauczycielem - 30 Praca własna studenta: przygotowanie do ćwiczeń i grupowych dyskusji - 6 Praca własna studenta: czytanie zalecanej literatury - 8 Praca własna studenta: realizacja zadań cząstkowych - 9 Praca własna studenta: przygotowanie do zaliczenia - 7 2 punkty ECTS |
Skrócony opis: |
Aktywizowanie środowisk społecznych jako wzmaganie ich aktywności oraz przeciwdziałanie marginalizacji. Uczestnictwo w kulturze, czas wolny i jego zagospodarowanie. Środowisko lokalne jako płaszczyzna aktywności. Wybrane problemy dotykające współczesną rodzinę dziecka z niepełnosprawnościami w środowisku lokalnym. Animacja jako metoda aktywizowania. Organizacje pozarządowe i ich znaczenie. Integrowanie działań wychowawczych na rzecz dzieci z niepełnosprawnościami. |
Pełny opis: |
Aktywizowanie środowisk społecznych jako wzmaganie ich aktywności oraz przeciwdziałanie marginalizacji. Uczestnictwo w kulturze, czas wolny i jego zagospodarowanie w kontekście funkcjonowanie środowiska na rzecz dzieci z niepełnosprawnościami. Środowisko lokalne jako płaszczyzna działań. Znaczenie społeczności lokalnej. Wybrane problemy dotykające współczesną rodzinę dziecka z niepełnosprawnościami w środowisku lokalnym. Rola i znaczenie osób oraz instytucji o charakterze edukacyjnym, służących upowszechnianiu kultury oraz pomocowych, wspierających rodzinę dziecka z niepełnosprawnościami w środowisku lokalnym. Animacja jako metoda aktywizowania jednostek, grup i społeczności lokalnych. Rola animatora. Organizacje pozarządowe i ich znaczenie w aktywizacji na co dzień rodzin i dzieci z niepełnosprawnościami. Integrowanie działań wychowawczych różnych placówek/organizacji na rzecz dzieci z niepełnosprawnościami. |
Literatura: |
K. Segiet, K. Słupska, A. Tokaj (red.), Animacja w środowisku. O potrzebie kreowania działań lokalnych (teoria a praktyka społeczna), Poznań 2017. J. Prokopowicz, M. Hausman-Pniewska, Współtworzę Zatorze, czyli animacja podwórkowa na olsztyńskim Zatorzu, Olsztyn 2016, dostęp online: www.forumanimatorow.org A. I. Brzezińska, M. Ohme., A. Resler-Maj, R. Kaczan, M. Wiliński., Droga do samodzielności. Jak wspomagać rozwój dzieci i młodzieży z ograniczeniami sprawności, Gdańsk 2009. P. P. Grzybowski, Czerwony nos i radość życia. Działalność doktorów klaunów w opiniach wolontariuszy, [w:] P. P. Grzybowski, N. Woderska (red.), Wolontariat – czas stracony czy bezcenny?, Bydgoszcz 2014, dostęp online: www.bibliotekawolontariatu.pl Stowarzyszenie Centrum Wolontariatu, Wolontariusz – beneficjent – przystanek w drodze do rozwoju osobistego na przykładzie indywidualnym, Warszawa 2015, dostęp online: www.bibliotekawolontariatu.pl E. Góralczyk, Dziecko przewlekle chore. Psychologiczne aspekty funkcjonowania dziecka w szkole i przedszkolu. Informacje dla pedagogów i opiekunów. Seria: One są wśród nas, Warszawa 2009, dostęp online: www.bc.ore.edu.pl |
Efekty uczenia się: |
Po zakończeniu modułu (przedmiotu) i potwierdzeniu osiągnięcia efektów kształcenia student potrafi: - Uzasadnić potrzebę aktywizowania środowiska lokalnego, w kontekście dynamizowania jego codziennego funkcjonowania oraz wsparcia w sytuacjach trudnych, służącego przeciwdziałaniu marginalizacji - Objaśnić znaczenie właściwego zagospodarowania czasu wolnego, umiejętnego korzystania z dóbr kultury i potrzeby współpracy oraz dokonać analizy funkcjonowania instytucji edukacyjnych, upowszechniania kultury i pomocowych, działających w środowisku na rzecz dzieci z niepełnosprawnościami - Scharakteryzować specyfikę środowiska lokalnego jako płaszczyzny działań oraz wykorzystać w pracy pedagogicznej metodę organizowania środowiska, czyli aktywizowania społeczności lokalnej - Wskazać trudności i problemy, z którymi boryka się w środowisku lokalnym współczesna rodzina dziecka z niepełnosprawnościami - Aktywizować środowisko poprzez wykorzystanie różnych form i metod pracy z dziećmi z niepełnosprawnościami, w tym animacji - Ocenić warunki i możliwości działań systemowych (osób, instytucji, organizacji) na rzecz aktywizacji dzieci z niepełnosprawnościami - Identyfikować potrzeby środowiska lokalnego i inicjować wspólne działania nastawione na optymalizację procesów rozwojowych i wychowawczych dzieci z niepełnosprawnościami - Podejmować działania pedagogiczne w środowisku i współpracować z innymi w tym zakresie |
Metody i kryteria oceniania: |
Dyskusja podczas zajęć. Ocena z zaliczenia. Ocena przygotowanych zadań. Kryteria oceniania: bardzo dobry (bdb; 5,0): dobry plus (+db; 4,5): dobry (db; 4,0): dostateczny plus (+dst; 3,5): dostateczny (dst; 3,0): niedostateczny (ndst; 2,0): |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2020/2021" (zakończony)
Okres: | 2020-10-01 - 2021-02-28 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Kamila Słupska | |
Prowadzący grup: | Kamila Słupska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie z notą
Konwersatorium - Zaliczenie z notą |
|
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
|
Liczba godzin przedmiotu: | 30 |
|
Cele kształcenia przedmiotu cyklu: | - Przekazanie informacji z zakresu organizacji środowiska lokalnego i możliwości jego aktywizacji - Zapoznanie z miejscem instytucji edukacyjnych, upowszechniania kultury i pomocowych w środowisku lokalnym - Zapoznanie z rolą i zakresem działań osób oraz instytucji wspierających rodzinę i dzieci z niepełnosprawnościami - Uświadomienie znaczenia animacji |
|
Skrócony opis: |
Aktywizowanie środowisk społecznych jako wzmaganie ich aktywności oraz przeciwdziałanie marginalizacji. Uczestnictwo w kulturze, czas wolny i jego zagospodarowanie. Środowisko lokalne jako płaszczyzna aktywności. Wybrane problemy dotykające współczesną rodzinę dziecka z niepełnosprawnościami w środowisku lokalnym. Animacja jako metoda aktywizowania. Organizacje pozarządowe i ich znaczenie. Integrowanie działań wychowawczych na rzecz dzieci z niepełnosprawnościami. |
|
Pełny opis: |
Aktywizowanie środowisk społecznych jako wzmaganie ich aktywności oraz przeciwdziałanie marginalizacji. Uczestnictwo w kulturze, czas wolny i jego zagospodarowanie w kontekście funkcjonowanie środowiska na rzecz dzieci z niepełnosprawnościami. Środowisko lokalne jako płaszczyzna działań. Znaczenie społeczności lokalnej. Wybrane problemy dotykające współczesną rodzinę dziecka z niepełnosprawnościami w środowisku lokalnym. Rola i znaczenie osób oraz instytucji o charakterze edukacyjnym, służących upowszechnianiu kultury oraz pomocowych, wspierających rodzinę dziecka z niepełnosprawnościami w środowisku lokalnym. Animacja jako metoda aktywizowania jednostek, grup i społeczności lokalnych. Rola animatora. Organizacje pozarządowe i ich znaczenie w aktywizacji na co dzień rodzin i dzieci z niepełnosprawnościami. Integrowanie działań wychowawczych różnych placówek/organizacji na rzecz dzieci z niepełnosprawnościami. |
|
Literatura: |
K. Segiet, K. Słupska, A. Tokaj (red.), Animacja w środowisku. O potrzebie kreowania działań lokalnych (teoria a praktyka społeczna), Poznań 2017. J. Prokopowicz, M. Hausman-Pniewska, Współtworzę Zatorze, czyli animacja podwórkowa na olsztyńskim Zatorzu, Olsztyn 2016, dostęp online: www.forumanimatorow.org A. I. Brzezińska, M. Ohme., A. Resler-Maj, R. Kaczan, M. Wiliński., Droga do samodzielności. Jak wspomagać rozwój dzieci i młodzieży z ograniczeniami sprawności, Gdańsk 2009. P. P. Grzybowski, Czerwony nos i radość życia. Działalność doktorów klaunów w opiniach wolontariuszy, [w:] P. P. Grzybowski, N. Woderska (red.), Wolontariat – czas stracony czy bezcenny?, Bydgoszcz 2014, dostęp online: www.bibliotekawolontariatu.pl Stowarzyszenie Centrum Wolontariatu, Wolontariusz – beneficjent – przystanek w drodze do rozwoju osobistego na przykładzie indywidualnym, Warszawa 2015, dostęp online: www.bibliotekawolontariatu.pl E. Góralczyk, Dziecko przewlekle chore. Psychologiczne aspekty funkcjonowania dziecka w szkole i przedszkolu. Informacje dla pedagogów i opiekunów. Seria: One są wśród nas, Warszawa 2009, dostęp online: www.bc.ore.edu.pl |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu.