Zajęcia specjalizacyjne - literaturoznawstwo
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 09-ZSL-ZU-11 |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Zajęcia specjalizacyjne - literaturoznawstwo |
Jednostka: | Instytut Języków i Literatur Romańskich |
Grupy: |
Filologia, specjalność filologia hiszpańska, studia niestacjonarne I stopnia, semestr 1 Moodle - przedmioty Szkoły Nauk o Języku i Literaturze |
Punkty ECTS i inne: |
8.00
|
Język prowadzenia: | język hiszpański |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Kierunek studiów: | Filologia Hiszpańska |
Poziom przedmiotu: | II stopień |
Cele kształcenia: | 1. zapoznanie z metodologią analizy tekstów literackich 2. wyrobienie u studentów umiejętności analizy tekstów literackich 3. wyrobienie u studentów umiejętności posługiwania się podstawowymi terminami dotyczącymi krytyki i analizy literackiej 4. zapoznanie z teorią literatury fantastycznej, rozpatrując ją w ogólnym kontekście taksonomii gatunków literackich 5. wyrobienie u studentów umiejętności zidentyfikowania określonych tekstów należących do skarbu hiszpańskiej literatury fantastycznej 6. przekazanie wiedzy o konkretnych nurtach artystycznych związanych z literaturą fantastyczną, istniejących w literaturze hiszpańskojęzycznej 7. przekazanie wiedzy o myśli i filozofii związanej z literacką twórczością fantastyczną w ramach świata hiszpańskojęzycznego 8. wyrobienie u studentów umiejętności analizy tekstów literatury fantastycznej w języku hiszpańskiej 9. kształtowanie otwartości na kultury obcojęzyczne |
Rok studiów (jeśli obowiązuje): | I rok |
Skrócony opis: |
Analiza i dostosowanie teorii literatury fantastycznej do hiszpańskojęzycznych utworów należących do tego gatunku literackiego |
Pełny opis: |
1. metodologia analizy tekstów literackich 2. elementy analizy tekstów literackich 3. podstawowe terminy dotyczące krytyki i analizy literackiej 4. najważniejsze elementy teorii literatury fantastycznej 5. konkretne nurty artystyczne związane z literaturą fantastyczną, istniejące w literaturze hiszpańskojęzycznej 6. myśl i filozofia związana z literacką twórczością fantastyczną w ramach świata hiszpańskojęzycznego |
Literatura: |
Belelystryka Arreola, Juan José (1986). Confabulario definitivo. Madryt: Cátedra. Baroja, Pío (1998). Vidas sombrías. Madryt: Biblioteca Nueva. Benet, Juan (1998). Cuentos completos. Madryt: Alfaguara. Blasco Ibáñez, Vicente (2002). La araña negra: Obra Completa. Sewilla: Renacimiento. Borges, Jorge Luis (2011). Ficciones. Barcelona: Debolsillo. — (2011). El libro de arena. Barcelona: Debolsillo. Clarasó, Noel (1948). ¡Miedo! El Manantial que no Cesa, 67. Barcelona: Janés. Cortázar, Julio (2006). Bestiario. Madryt: Punto de Lectura. — (2009). Final del juego. Madryt: Punto de Lectura. Cunqueiro, Álvaro (2003). Merlín y familia. Barcelona: Destino. Fernández Cubas, Cristina (1998). Los altillos de Brumal / En el hemisferio sur. Barcelona: Plaza & Janés. Matute, Ana María (2006). Olvidado rey Gudú. Barcelona: Destino. Merino, José María (1990). El viajero perdido. Madryt: Alfaguara. Sastre, Alfonso (1998). Las noches lúgubres. Hondarribia: Argitaletxe Hiru. Sawa, Miguel (2010). Historias de locos. Sewilla: Renacimiento. Serrano Poncela, Segundo (1968). Los huéspedes. Caracas: Monte Ávila Editores. Unamuno, Miguel (2011). Cuentos completos. Madryt: Páginas de Espuma. Valera, Luis (1905). Del antaño quimérico. Madryt: A. Pérez. Monografie naukowe Ceserani, Remo (1999). Lo fantástico. Przeł. Juan Díaz de Atauri. La Balsa de la Medusa, 104. Madryt: Visor. Jackson, Rosemary (1988). Fantasy: The literature of subversion. Londyn & Nowy York: Routledge. Martínez de Mingo, Luis (2004). Miedo y literatura. Ensayo, 21. Madryt: Edaf. Risco, Antón, Ignacio Soldevila & Arcadio López-Casanova (eds.) (1998). El relato fantástico: Historia y sistema. Biblioteca Filológica, 8. Salamanca: Colegio de España. Roas, David (ed.) (2001). Teorías de lo fantástico. Bibliotheca Philologica / Lecturas. Madryt: Arco/Libros. Todorov, Tzvetan (1970). Introduction à la littérature fantastique. Paryż: Seuil. |
Efekty uczenia się: |
1. charakteryzuje metodologię analizy tekstów literackich 2. analizuje teksty literackie 3. posługuje się podstawowymi terminami dotyczącymi krytyki i analizy literackiej 4. objaśnia najważniejsze elementy teorii literatury fantastycznej 5. identyfikuje określone teksty należące do skarbu hiszpańskiej literatury fantastycznej 6. rozpoznaje i charakteryzuje konkretne nurty artystyczne związane z literaturą fantastyczną, istniejące w literaturze hiszpańskojęzycznej 7. charakteryzuje myśl i filozofię związaną z literacką twórczością fantastyczną w ramach świata hiszpańskojęzycznego 8. analizuje teksty literatury fantastycznej w języku hiszpańskiej 9. szacuje kultury obcojęzyczne |
Metody i kryteria oceniania: |
- Test pisemny (75%) - Dyskusja podczas konwersatorium (25%) |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2020/2021" (zakończony)
Okres: | 2020-10-01 - 2021-02-28 |
![]() |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | Alfons Gregori i Gomis | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Konwersatorium - Egzamin |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2021/2022" (zakończony)
Okres: | 2021-10-01 - 2022-02-23 |
![]() |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | Alfons Gregori i Gomis | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Konwersatorium - Egzamin |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/2023" (zakończony)
Okres: | 2022-10-01 - 2023-02-26 |
![]() |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | Alfons Gregori i Gomis | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Konwersatorium - Egzamin |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu.