Adam Mickiewicz University, Poznań - Central Authentication System
Strona główna

Monographic lecture 2

General data

Course ID: 09-WMSK2-11
Erasmus code / ISCED: 09.2 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (0231) Language acquisition The ISCED (International Standard Classification of Education) code has been designed by UNESCO.
Course title: Monographic lecture 2
Name in Polish: Wykład monograficzny: literatura i kultura
Organizational unit: Chair of Scandinavian Studies
Course groups: (in Polish) Grupa przedmiotów dla studentów filologii skandynawskie. II semestr
(in Polish) Grupa przedmiotów dla studentów filologii skandynawskiej. I semestr
(in Polish) Moodle - przedmioty Szkoły Nauk o Języku i Literaturze
(in Polish) Przedmioty dla programu S2-FS-NS
(in Polish) Przedmioty dla programu S2-FSDS
(in Polish) Przedmioty dla programu S2-FSX
(in Polish) Przedmioty dla programu S2-FSX
Wykład monograficzny
ECTS credit allocation (and other scores): 0 OR 2.00 (depends on study program) Basic information on ECTS credits allocation principles:
  • the annual hourly workload of the student’s work required to achieve the expected learning outcomes for a given stage is 1500-1800h, corresponding to 60 ECTS;
  • the student’s weekly hourly workload is 45 h;
  • 1 ECTS point corresponds to 25-30 hours of student work needed to achieve the assumed learning outcomes;
  • weekly student workload necessary to achieve the assumed learning outcomes allows to obtain 1.5 ECTS;
  • work required to pass the course, which has been assigned 3 ECTS, constitutes 10% of the semester student load.

view allocation of credits
Language: Polish
Module type:

compulsory

Major:

(in Polish) filologia

Cycle of studies:

2nd cycle

Module learning aims:

(in Polish) Zapoznanie studentów z wybranymi szkołami badawczymi w dziedzinie literaturoznawstwa porównawczego

Wprowadzenie do wybranych dzieł literatur skandynawskich, w kontekście własnej historii literatury oraz Europy środkowej

Zapoznanie studentów z metodologią badań skandynawistycznych zarówno w Skandynawii, jak i poza Skandynawią, w odniesieniu do literatury, kultury i przekładu

Zapoznanie studentów z wybranymi aspektami związków estetycznych i kulturowych między Skandynawią i Polską

Przedstawienie wybranych dzieł literackich spoza Skandynawii, które zainspirowały twórców skandynawskich

Zapoznanie studentów z podstawową literaturą przedmiotu oraz źródłami elektronicznymi


Full description: (in Polish)

Przekazanie informacji o specyfice poszczególnych krajów skandynawskich w dziedzinie literatury i kultury

Przekazanie pogłębionej wiedzy o historycznych uwarunkowaniach skandynawskich modeli kultury i literatury

Zapoznanie studentów z mechanizmami krytyki literackiej i krytyki przekładu w Skandynawii i Polsce

Przekazanie podstawowych informacji o kształtowaniu obrazów kultury na podstawie przekładu, w relacjach skandynawsko-polskich

Przedstawienie podstawowych informacji o roli kontekstów i związków literackich w kształtowaniu relacji między własną i europejską kulturą

Przekazanie podstawowych informacji o otwartości na inne kultury poprzez poznawanie i objaśnianie różnorodności dziedzictwa kulturowego

Przedstawienie pogłębionej informacji o wybitnych twórcach, instytucjach i mechanizmach kultury i literatury, stymulujących dialog między kulturami w Skandynawii oraz poza obszarem skandynawskim

Bibliography: (in Polish)

Beyer, Edvard (red.). Norges litteraturhistorie. Gyldendal 1998

Ciesielski, Zenon. Historia literatury szwedzkiej. Ossolineum 1990

Cymbrykiewicz, Joanna. Motyw śmierci we współczesnej poezji duńskiej. Atut 2008

Detering, Heinrich (Hg.). Dänisch-deutsche Doppelgänger. Transnationale und bikulturelle Literatur zwischen Barock und Moderne. Wallstein Verlag 2001

Krysztofiak, Maria (Hg.). Przewodnik po literaturach skandynawskich. Wydawnictwo Naukowe UAM 2000

Krysztofiak, Maria. Skandinavien und Mitteleuropa. Literarische Wahlverwandtschaften. Neisse Verlag 2005

Lönnroth, Lars, Delblanc, Sven (red.). Den Svenska Litteraturen, , Bonnier Alba 1993-1997.

Prawer, Siegbert Salomon. Comparative Literary Studies. Duckworth 1973

Zima, Peter V. Komparatistik. Einführung in die vergleichende Literaturwissenschaft. Francke Verlag 1992

Learning outcomes: (in Polish)

Po zakończeniu modułu (przedmiotu) i potwierdzeniu osiągnięcia efektów kształcenia student:

Ma poszerzoną wiedzę o wybranych zagadnieniach literaturoznawstwa komparatystycznego, w odniesieniu do literatur skandynawskich

Dysponuje poszerzoną wiedzą o związkach estetycznych i kulturowych między Skandynawią i Europą środkową w XIX , XX i XXI stuleciu

Zna podstawy metodologii badań w zakresie porównawczych studiów literaturoznawczych, zwłaszcza w zakresie krytyki literackiej i krytyki przekładu w Skandynawii i Polsce

Dysponuje poszerzoną wiedzą o relacjach literackich i kulturowych między krajami skandynawskimi oraz relacjach z Polską w okresie XIX-XXI w.

Zna dzieła skandynawskie, które zaistniały w dyskursie literatur europejskich

Zna dzieła literackie spoza Skandynawii, stanowiące inspirację dla twórców skandynawskich w zakresie estetyki, przekładu i recepcji

Na podstawie posiadanej wiedzy potrafi problematyzować wytwory kultury i literatury, szczególnie krajów skandynawskich

Assessment methods and assessment criteria: (in Polish)

F: Dyskusja w grupie na temat możliwości porównania tendencji i dzieł skandynawskich ze środkowoeuropejskimi

P: Prezentacja ustna

F: Ocena rozmowa na temat przygotowania prezentacji

P: Prezentacja ustna

. Kryteria oceny

5 – znakomita wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne

4.5 – bardzo dobra wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne

4.0 – dobra wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne

3.5 – zadawalająca wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne, ale ze znacznymi niedociągnięciami

3.0 – zadawalająca wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne, ale z licznymi błędami

2.0 – niezadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne

Classes in period "Academic year 2020/2021, winter semester" (past)

Time span: 2020-10-01 - 2021-02-28
Selected timetable range:
Navigate to timetable
Type of class:
lecture, 30 hours more information
Coordinators: (unknown)
Group instructors: Sylwia Schab
Students list: (inaccessible to you)
Examination: Course - Graded credit
lecture - Graded credit

Classes in period "Academic year 2021/2022, winter semestr" (past)

Time span: 2021-10-01 - 2022-02-23
Selected timetable range:
Navigate to timetable
Type of class:
lecture, 30 hours more information
Coordinators: (unknown)
Group instructors: Magdalena Żmuda-Trzebiatowska
Students list: (inaccessible to you)
Examination: Course - Graded credit
lecture - Graded credit

Classes in period "Academic year 2022/2023, winter semester" (past)

Time span: 2022-10-01 - 2023-02-26
Selected timetable range:
Navigate to timetable
Type of class:
lecture, 30 hours more information
Coordinators: (unknown)
Group instructors: Sylwia Schab
Students list: (inaccessible to you)
Examination: Course - Graded credit
lecture - Graded credit

Classes in period "Academic year 2023/2024, winter semester" (past)

Time span: 2023-10-01 - 2024-02-25
Selected timetable range:
Navigate to timetable
Type of class:
classes, 30 hours more information
Coordinators: (unknown)
Group instructors: Sylwia Schab
Students list: (inaccessible to you)
Examination: Graded credit
Course descriptions are protected by copyright.
Copyright by Adam Mickiewicz University, Poznań.
ul. Wieniawskiego 1
61-712 Poznań
tel: +48 61 829 4000
contact accessibility statement USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)