Współczesna literatura hiszpańska I
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 09-WLH1-1LH-12 |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Współczesna literatura hiszpańska I |
Jednostka: | Instytut Języków i Literatur Romańskich |
Grupy: |
Moodle - przedmioty Szkoły Nauk o Języku i Literaturze Przedmioty dla programu S1-FHI |
Punkty ECTS i inne: |
4.00
|
Język prowadzenia: | język polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Kierunek studiów: | filologia hiszpańska |
Poziom przedmiotu: | I stopień |
Cele kształcenia: | 1/ przekazanie wiedzy o procesach historyczno-literackich zachodzących w hiszpańskiej kulturze okresu powojnia 2/ zapoznanie studentów z kluczowymi zjawiskami, tematami i pojęciami związanymi z literaturą hiszpańską okresu powojnia 3/ zaznajomienie studentów z najważniejszymi dziełami hiszpańskiej literatury powojennej 4/ wykształcenie u studentów umiejętności analityczno‐interpretacyjnych z uwzględnieniem specyfiki tekstów współczesnych 5/ kształtowanie umiejętności posługiwania się terminologią literaturoznawczą, operowania kategoriami epoki, prądu, stylu, gatunku literackiego, pojęć estetycznych 6/ kształtowanie umiejętności samodzielnych wypowiedzi ustnych oraz rozwinięcie umiejętności prowadzenia dyskusji na tematy literackie 7/ kształtowanie umiejętności poszukiwania i korzystania ze źródeł bibliograficznych oraz odwoływania się do literatury przedmiotu 8/ przekazanie wiedzy o specyfice tekstów tłumaczonych, o przekształceniach oryginału dokonywanych w procesie przekładu |
Rok studiów (jeśli obowiązuje): | I rok |
Pełny opis: |
1/ propozycje periodyzacji współczesnej literatury hiszpańskiej; epoki, formacje, prądy 2/ specyfika analizy tekstów tłumaczonych: elementy teorii i historii przekładu literackiego z języka hiszpańskiego na polski 3/ estetyka literacka „tremendyzmu” w prozie i poezji lat 40 4/ realizm społeczny lat 40 i 50: najważniejsze teksty i techniki literackie 5/ literatura wygnańcza: autorzy, tematy, dzieła hiszpańskiej literatury emigracyjnej 6/ epoka eksperymentalna w literaturze hiszpańskiej lat 60 7/ zwrot narracyjny: proza hiszpańska lat 70 8/ literatura autorstwa kobiet w epoce powojennej 9/ poezja hiszpańska okresu powojnia 10/ dramat hiszpański okresu powojnia |
Literatura: |
1. Alonso, D. Poetas españoles contemporáneos, Gredos, Madrid 1969. 2. Aszyk, U., Współczesny teatr hiszpański w walce o… teatr, Warszawa 1988. 3. Fuente, I. de la, Mujeres de la posguerra, Barcelona 2001. 4. Mainer, J. C, Historia de la literatura española, volumen 7, J. Gracia y D. Ródenas: Derrota y restitución de la modernidad 1939-2010, Barcelona 2011. 5. Martínez Cachero, J.M., La novela española entre 1936 y el fin de siglo. Madrid 1997. 6. Nora, E. de, La novela española contemporánea (1939-1967), Madrid, 1982. 7. Rico. F., Historia y critica de la literatura española, volumenes - 8: epoca contemporanea: 1939-1980; 8/1:epoca contemporanea, primer suplemento: 1939-1975; Barcelona 1980, 1989. 8. Sanz Villanueva, S., Historia de la literatura española. 6/2: Literatura actual. Barcelona 1984. 9. Sanz Villanueva, S., La novela española durante el franquismo, Madrid 2010. 10. Sawicki, P. Wojna domowa 1936-39 w hiszpańskiej prozie literackiej. Ideologiczne konteksty literatury i jej misja społeczna, PWN, Warszawa 1985. 11. Soldevilla Durante, I., Historia de la novela española. Madrid 2001. |
Efekty uczenia się: |
Po zakończeniu modułu (przedmiotu) i potwierdzeniu osiągnięcia efektów kształcenia student potrafi: 1/ identyfikować i scharakteryzować procesy historyczno-literackie zachodzące w hiszpańskiej kulturze okresu powojnia 2/ wskazać arcydzieła i kluczowe utwory literackie hiszpańskiej literatury powojennej, zreferować ich problematykę oraz kształt estetyczny z życiem terminologii literaturoznawczej 3/ scharakteryzować poszczególne okresy literackie składające się na epokę powojenną kultury hiszpańskiej 4/ zidentyfikować i objaśnić kluczowe zjawiska, tematy i pojęcia związane z literaturą hiszpańską okresu powojnia 5/ analizować i interpretować teksty literackie z zakresu hiszpańskiej literatury współczesnej z wykorzystaniem wiedzy o historii i kulturze epoki powojennej 6/ definiować i stosować omówione terminy historyczno- i teoretyczno-literackie 7/ wyjaśnić specyfikę tekstów tłumaczonych, wskazać podstawowe rodzaje przekształceń, jakim poddawany jest tekst w procesie przekładu 8/ znaleźć i wykorzystać źródła bibliograficzne dotyczące literatury przedmiotu |
Metody i kryteria oceniania: |
- obecność na zajęciach; - aktywne uczestnictwo w zajęciach; - sprawdzian podsumowujący. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2020/2021" (zakończony)
Okres: | 2020-10-01 - 2021-02-28 |
![]() |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin, 60 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Magda Potok | |
Prowadzący grup: | Magda Potok | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Konwersatorium - Egzamin |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2021/2022" (zakończony)
Okres: | 2021-10-01 - 2022-02-23 |
![]() |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin, 60 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Magda Potok | |
Prowadzący grup: | Magda Potok | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Konwersatorium - Egzamin |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/2023" (zakończony)
Okres: | 2022-10-01 - 2023-02-26 |
![]() |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin, 60 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Magda Potok | |
Prowadzący grup: | (brak danych) | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Konwersatorium - Egzamin |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/2023" (w trakcie)
Okres: | 2023-02-27 - 2023-09-30 |
![]() |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Magda Potok | |
Prowadzący grup: | Magda Potok | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Konwersatorium - Egzamin |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu.