Adam Mickiewicz University, Poznań - Central Authentication System
Strona główna

Introduction to Linguistics

General data

Course ID: 09-WJZJ-11
Erasmus code / ISCED: (unknown) / (unknown)
Course title: Introduction to Linguistics
Name in Polish: Wstęp do językoznawstwa
Organizational unit: Institute of Oriental Studies
Course groups: (in Polish) Moodle - przedmioty Szkoły Nauk o Języku i Literaturze
ECTS credit allocation (and other scores): 3.00 Basic information on ECTS credits allocation principles:
  • the annual hourly workload of the student’s work required to achieve the expected learning outcomes for a given stage is 1500-1800h, corresponding to 60 ECTS;
  • the student’s weekly hourly workload is 45 h;
  • 1 ECTS point corresponds to 25-30 hours of student work needed to achieve the assumed learning outcomes;
  • weekly student workload necessary to achieve the assumed learning outcomes allows to obtain 1.5 ECTS;
  • work required to pass the course, which has been assigned 3 ECTS, constitutes 10% of the semester student load.

view allocation of credits
Language: Polish
Module type:

compulsory

Major:

(in Polish) Japonistyka

Cycle of studies:

1st cycle

Module learning aims:

(in Polish) Zapoznanie uczestników z podstawowymi wiadomościami dotyczącymi: językoznawstwa jako nauka i jego relacji z innymi dyscyplinami naukowymi, działów językoznawstwa, podstawowej wiedzy nt. metod badań lingwistycznych, semiotycznych podstaw języka, języka jako systemu/struktury, teorii pochodzenia języka, pokrewieństwa i zróżnicowania języków świata, klasyfikacji i typologii języków, ochrony, rozwoju, zanikania i rewitalizacji języków, miejsca języka w kulturze i społeczeństwie, typologii systemów graficznych języków świata; oraz przygotowanie do samodzielniejszych refleksji i dociekań nad językiem, dalszego studiowania przedmiotów lingwistycznych oraz rozszerzania własnych studiów poprzez korzystanie z opracowań językoznawczych

Year of studies (where relevant):

Year 1

Pre-requisites in terms of knowledge, skills and social competences:

(in Polish) Znajomość języków polskiego i angielskiego na poziomie umożliwiającym czytanie i rozumienie podręczników naukowych do językoznawstwa.

Methods of teaching for learning outcomes achievement:

(in Polish) Wykład konwersatoryjny;

Dyskusja;

Metoda analizy przypadków;

Zadania lingwistyczne

Student workload (ECTS credits):

(in Polish) Godziny zajęć (wg planu studiów) z nauczycielem 30

Praca własna studenta* Przygotowanie do zajęć + zadania 15

Czytanie wskazanej literatury 20

Przygotowanie do egzaminu / zaliczenia 10


SUMA GODZIN 75

LICZBA PUNKTÓW ECTS DLA ZAJĘĆ/PRZEDMIOTU 3


Full description: (in Polish)

Językoznawstwo jako dyscyplina naukowa i jego związki z innymi dyscyplinami

Modele (aktu) komunikacji językowej oraz podstawowe funkcje języka

Języki naturalne i teorie ich pochodzenia

Język jako struktura, jego podsystemy; relacje między jednostkami języka oraz jego podsystemami

Pokrewieństwo, klasyfikowanie a zróżnicowanie języków świata

Zróżnicowanie systemów fonetycznych i fonologicznych języków świata

Podstawowe typy morfologiczne i syntaktyczne języków świata

Związki między językiem, kulturą a społeczeństwem; zagrożenie języków naturalnych

Systemy pism świata

Bibliography:

• Crystal, David 2010. The Cambridge Encyclopedia of Language. Cambridge University Press.

• Maciejewski, Witold (red.) 1999. Wielka Encyklopedia Geografii Świata. t.14 Świat języków. Poznań: Kurpisz.

• Majewicz, Alfred 1989. Języki świata i ich klasyfikowanie. Warszawa: PWN.

• Nau Nicole, Hornsby Michael, Karpiński Maciej, Klessa Katarzyna, Wicherkiewicz Tomasz, Wójtowicz Radosław 2014. Book of Knowledge of Languages in Danger. http://languagesindanger.eu/book-of-knowledge ; i nieco starsza wersja polska: http://pl.languagesindanger.eu

• Yule, George 2019. The Study of Language. Cambridge University Press.

• Breton, Roland 2003. Atlas des langues du monde. Une pluralité fragile. Paris: Éditions Autrement.

Learning outcomes: (in Polish)

Student:

Zna charakterystykę językoznawstwa i jej miejsce wśród innych dyscyplin naukowych, a także miejsce i znaczenie japonistyki w tym obszarze, wybrane aspekty rozwoju oraz specyfikę przedmiotową i metodologiczną japonistyki.

Zna model aktu komunikacji językowej oraz podstawowe funkcje języka.

Rozumie, czym jest język naturalny i jakie są jego cechy oraz tłumaczy teorie pochodzenia języka naturalnego

Analizuje język jako strukturę i charakteryzuje poszczególne jego podsystemy, oraz relacje między jednostkami języka oraz jego podsystemami

Rozumie i wyjaśnia związki między pokrewieństwem, klasyfikowaniem a zróżnicowaniem języków świata i systemów pisma

Wskazuje podstawowe typy morfologiczne i syntaktyczne języków świata oraz potrafi rozwiązywać podstawowe zadania lingwistyczne oparte na typologiach języków

Krytycznie ocenia i interpretuje związki między językiem, kulturą a społeczeństwem na podstawie zdobytej wiedzy i umiejętności – zwłaszcza w kontekście zagrożenia języków naturalnych, ich ochrony i rewitalizacji języków

Postrzega język jako jeden z najistotniejszych przejawów kultury i ma świadomość językowego zróżnicowania świata.

Konsultuje problemy, których nie jest w stanie samodzielnie rozwiązać, z przedstawicielami odpowiednich dziedzin naukowych w celu ich krytycznej interpretacji oraz poszukiwania rozwiązań praktycznych.

Wykazuje otwartość na nowe idee i gotowość do zmiany opinii w świetle dostępnych danych naukowych.

Assessment methods and assessment criteria: (in Polish)

Kolokwium ustne, test (do wyboru);

Udział w dyskusji w czasie zajęć

Skala ocen:

bardzo dobry (bdb; 5,0): znakomita wiedza i umiejętności, bardzo dobre kompetencje personalne i społeczne

dobry plus (+db; 4,5): bardzo dobra wiedza, umiejętności i kompetencje

dobry (db; 4,0): dobra wiedza, umiejętności i kompetencje

dostateczny plus (+dst; 3,5): zadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje, ale ze znacznymi niedociągnięciami

dostateczny (dst; 3,0): zadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje, ale z licznymi błędami

niedostateczny (ndst; 2,0): niezadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje

Classes in period "Academic year 2020/2021, winter semester" (past)

Time span: 2020-10-01 - 2021-02-28
Selected timetable range:
Navigate to timetable
Type of class:
discussion seminar, 30 hours, 40 places more information
Coordinators: (unknown)
Group instructors: Hanna Jaśkiewicz, Tomasz Wicherkiewicz
Students list: (inaccessible to you)
Examination: Course - Graded credit
discussion seminar - Graded credit

Classes in period "Academic year 2021/2022, winter semestr" (past)

Time span: 2021-10-01 - 2022-02-23
Selected timetable range:
Navigate to timetable
Type of class:
discussion seminar, 30 hours, 40 places more information
Coordinators: (unknown)
Group instructors: Tomasz Wicherkiewicz
Students list: (inaccessible to you)
Examination: Course - Graded credit
discussion seminar - Graded credit

Classes in period "Academic year 2022/2023, winter semester" (past)

Time span: 2022-10-01 - 2023-02-26
Selected timetable range:
Navigate to timetable
Type of class:
discussion seminar, 30 hours, 40 places more information
Coordinators: (unknown)
Group instructors: Tomasz Wicherkiewicz
Students list: (inaccessible to you)
Examination: Course - Graded credit
discussion seminar - Graded credit
Course descriptions are protected by copyright.
Copyright by Adam Mickiewicz University, Poznań.
ul. Wieniawskiego 1
61-712 Poznań
tel: +48 61 829 4000
contact accessibility statement mapa serwisu USOSweb 7.0.4.0-2 (2024-05-20)