Introduction to Linguistics
General data
Course ID: | 09-WJZJ-11 |
Erasmus code / ISCED: | (unknown) / (unknown) |
Course title: | Introduction to Linguistics |
Name in Polish: | Wstęp do językoznawstwa |
Organizational unit: | Institute of Oriental Studies |
Course groups: |
(in Polish) Moodle - przedmioty Szkoły Nauk o Języku i Literaturze |
ECTS credit allocation (and other scores): |
3.00
|
Language: | Polish |
Module type: | compulsory |
Major: | (in Polish) Japonistyka |
Cycle of studies: | 1st cycle |
Module learning aims: | (in Polish) Zapoznanie uczestników z podstawowymi wiadomościami dotyczącymi: językoznawstwa jako nauka i jego relacji z innymi dyscyplinami naukowymi, działów językoznawstwa, podstawowej wiedzy nt. metod badań lingwistycznych, semiotycznych podstaw języka, języka jako systemu/struktury, teorii pochodzenia języka, pokrewieństwa i zróżnicowania języków świata, klasyfikacji i typologii języków, ochrony, rozwoju, zanikania i rewitalizacji języków, miejsca języka w kulturze i społeczeństwie, typologii systemów graficznych języków świata; oraz przygotowanie do samodzielniejszych refleksji i dociekań nad językiem, dalszego studiowania przedmiotów lingwistycznych oraz rozszerzania własnych studiów poprzez korzystanie z opracowań językoznawczych |
Year of studies (where relevant): | Year 1 |
Pre-requisites in terms of knowledge, skills and social competences: | (in Polish) Znajomość języków polskiego i angielskiego na poziomie umożliwiającym czytanie i rozumienie podręczników naukowych do językoznawstwa. |
Methods of teaching for learning outcomes achievement: | (in Polish) Wykład konwersatoryjny; Dyskusja; Metoda analizy przypadków; Zadania lingwistyczne |
Student workload (ECTS credits): | (in Polish) Godziny zajęć (wg planu studiów) z nauczycielem 30 Praca własna studenta* Przygotowanie do zajęć + zadania 15 Czytanie wskazanej literatury 20 Przygotowanie do egzaminu / zaliczenia 10 SUMA GODZIN 75 LICZBA PUNKTÓW ECTS DLA ZAJĘĆ/PRZEDMIOTU 3 |
Full description: |
(in Polish) Językoznawstwo jako dyscyplina naukowa i jego związki z innymi dyscyplinami Modele (aktu) komunikacji językowej oraz podstawowe funkcje języka Języki naturalne i teorie ich pochodzenia Język jako struktura, jego podsystemy; relacje między jednostkami języka oraz jego podsystemami Pokrewieństwo, klasyfikowanie a zróżnicowanie języków świata Zróżnicowanie systemów fonetycznych i fonologicznych języków świata Podstawowe typy morfologiczne i syntaktyczne języków świata Związki między językiem, kulturą a społeczeństwem; zagrożenie języków naturalnych Systemy pism świata |
Bibliography: |
• Crystal, David 2010. The Cambridge Encyclopedia of Language. Cambridge University Press. • Maciejewski, Witold (red.) 1999. Wielka Encyklopedia Geografii Świata. t.14 Świat języków. Poznań: Kurpisz. • Majewicz, Alfred 1989. Języki świata i ich klasyfikowanie. Warszawa: PWN. • Nau Nicole, Hornsby Michael, Karpiński Maciej, Klessa Katarzyna, Wicherkiewicz Tomasz, Wójtowicz Radosław 2014. Book of Knowledge of Languages in Danger. http://languagesindanger.eu/book-of-knowledge ; i nieco starsza wersja polska: http://pl.languagesindanger.eu • Yule, George 2019. The Study of Language. Cambridge University Press. • Breton, Roland 2003. Atlas des langues du monde. Une pluralité fragile. Paris: Éditions Autrement. |
Learning outcomes: |
(in Polish) Student: Zna charakterystykę językoznawstwa i jej miejsce wśród innych dyscyplin naukowych, a także miejsce i znaczenie japonistyki w tym obszarze, wybrane aspekty rozwoju oraz specyfikę przedmiotową i metodologiczną japonistyki. Zna model aktu komunikacji językowej oraz podstawowe funkcje języka. Rozumie, czym jest język naturalny i jakie są jego cechy oraz tłumaczy teorie pochodzenia języka naturalnego Analizuje język jako strukturę i charakteryzuje poszczególne jego podsystemy, oraz relacje między jednostkami języka oraz jego podsystemami Rozumie i wyjaśnia związki między pokrewieństwem, klasyfikowaniem a zróżnicowaniem języków świata i systemów pisma Wskazuje podstawowe typy morfologiczne i syntaktyczne języków świata oraz potrafi rozwiązywać podstawowe zadania lingwistyczne oparte na typologiach języków Krytycznie ocenia i interpretuje związki między językiem, kulturą a społeczeństwem na podstawie zdobytej wiedzy i umiejętności – zwłaszcza w kontekście zagrożenia języków naturalnych, ich ochrony i rewitalizacji języków Postrzega język jako jeden z najistotniejszych przejawów kultury i ma świadomość językowego zróżnicowania świata. Konsultuje problemy, których nie jest w stanie samodzielnie rozwiązać, z przedstawicielami odpowiednich dziedzin naukowych w celu ich krytycznej interpretacji oraz poszukiwania rozwiązań praktycznych. Wykazuje otwartość na nowe idee i gotowość do zmiany opinii w świetle dostępnych danych naukowych. |
Assessment methods and assessment criteria: |
(in Polish) Kolokwium ustne, test (do wyboru); Udział w dyskusji w czasie zajęć Skala ocen: bardzo dobry (bdb; 5,0): znakomita wiedza i umiejętności, bardzo dobre kompetencje personalne i społeczne dobry plus (+db; 4,5): bardzo dobra wiedza, umiejętności i kompetencje dobry (db; 4,0): dobra wiedza, umiejętności i kompetencje dostateczny plus (+dst; 3,5): zadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje, ale ze znacznymi niedociągnięciami dostateczny (dst; 3,0): zadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje, ale z licznymi błędami niedostateczny (ndst; 2,0): niezadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje |
Classes in period "Academic year 2020/2021, winter semester" (past)
Time span: | 2020-10-01 - 2021-02-28 |
Navigate to timetable
MO KON
TU W TH FR |
Type of class: |
discussion seminar, 30 hours, 40 places
|
|
Coordinators: | (unknown) | |
Group instructors: | Hanna Jaśkiewicz, Tomasz Wicherkiewicz | |
Students list: | (inaccessible to you) | |
Examination: |
Course -
Graded credit
discussion seminar - Graded credit |
Classes in period "Academic year 2021/2022, winter semestr" (past)
Time span: | 2021-10-01 - 2022-02-23 |
Navigate to timetable
MO TU W KON
TH FR |
Type of class: |
discussion seminar, 30 hours, 40 places
|
|
Coordinators: | (unknown) | |
Group instructors: | Tomasz Wicherkiewicz | |
Students list: | (inaccessible to you) | |
Examination: |
Course -
Graded credit
discussion seminar - Graded credit |
Classes in period "Academic year 2022/2023, winter semester" (past)
Time span: | 2022-10-01 - 2023-02-26 |
Navigate to timetable
MO TU KON
W TH FR |
Type of class: |
discussion seminar, 30 hours, 40 places
|
|
Coordinators: | (unknown) | |
Group instructors: | Tomasz Wicherkiewicz | |
Students list: | (inaccessible to you) | |
Examination: |
Course -
Graded credit
discussion seminar - Graded credit |
Copyright by Adam Mickiewicz University, Poznań.