Wstęp do językoznawstwa
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 09-WDJKSA-11 |
Kod Erasmus / ISCED: |
09.3
|
Nazwa przedmiotu: | Wstęp do językoznawstwa |
Jednostka: | Instytut Etnolingwistyki |
Grupy: |
Moodle - przedmioty Szkoły Nauk o Języku i Literaturze |
Punkty ECTS i inne: |
2.00
|
Język prowadzenia: | język polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Kierunek studiów: | filologia, program kształcenia: turkologia |
Poziom przedmiotu: | I stopień |
Cele kształcenia: | Zapoznanie studentów (nie posiadających teoretycznego przygotowania lingwistycznego) z podstawowymi zagadnieniami językoznawstwa jako nauki i jego relacjach z innymi dyscyplinami naukowymi, poszczególnymi działami językoznawstwa, Wprowadzenie w problematykę i metodologię badań lingwistycznych, semiotycznymi podstawami języka i unikalnością języka jako systemu, teoriami pochodzenia języka, strukturą języka i jego podsystemów: fonetycznym i fonologicznym, morfologicznym, syntaktycznym i semantycznym, oraz metodami ich opisu, pokrewieństwem i zróżnicowaniem języków świata, klasyfikowaniem i typologiami języków (rozwiązywanie opartych na typologiach zadań lingwistycznych), typologią systemów graficznych języków świata, Zapoznanie z kwestiami ekolingwistyki – ochrony i rewitalizacji języków, miejscem języka w kulturze i społeczeństwie, Przygotowanie do samodzielniejszych refleksji i dociekań nad językiem, dalszego studiowania (obowiązkowych i fakultatywnych) przedmiotów lingwistycznych oraz rozszerzania własnych studiów poprzez korzystanie z opracowań językoznawczych. |
Rok studiów (jeśli obowiązuje): | I rok |
Pełny opis: |
Językoznawstwo jako nauka i jego relacje z innymi dyscyplinami naukowymi Działy językoznawstwa Podstawowe metody badań lingwistycznych Semiotyczne podstawy języka, język jako system/struktura Teorie pochodzenia języka Pokrewieństwo i zróżnicowanie języków świata Klasyfikacje i typologie języków Ekolingwistyka – ochrona i rewitalizacja języków, miejsce języka w kulturze i społeczeństwie Typologia systemów graficznych języków świata Przygotowanie do samodzielniejszych refleksji i dociekań nad językiem, dalszego studiowania przedmiotów lingwistycznych oraz rozszerzania własnych studiów poprzez korzystanie z opracowań językoznawczych |
Literatura: |
Breton, Roland 2003. Atlas des langues du monde. Une pluralité fragile. Paris: Éditions Autrement. Crystal, David 1997. The Cambridge Encyclopedia of Language. Cambridge University Press. Maciejewski, Witold (red.) Wielka Encyklopedia Geografii Świata. t.14 Świat języków. Poznań: Kurpisz. Majewicz, Alfred 1989. Języki świata i ich klasyfikowanie. Warszawa: PWN. Martí, Fèlix i in. 2005. Words and Worlds. World Languages Review. Clevedon: Multilingual Matters Ltd. Yule, George 2010. The study of language. Cambridge University Press. |
Efekty uczenia się: |
Po zakończeniu modułu i potwierdzeniu osiągnięcia efektów kształcenia student: Charakteryzuje językoznawstwo jako dyscyplinę naukową i jego miejsce wśród innych dyscyplin naukowych Opisuje model aktu komunikacji językowej oraz podstawowe funkcje języka Rozumie, czym jest język naturalny i jakie są jego cechy oraz tłumaczy teorie pochodzenia języka naturalnego Analizuje język jako strukturę i charakteryzuje poszczególne jego podsystemy, oraz relacje między jednostkami języka oraz jego podsystemami Rozumie i wyjaśnia związki między pokrewieństwem, klasyfikowaniem a zróżnicowaniem języków świata i systemów pisma Potrafi rozwiązywać podstawowe zadania lingwistyczne oparte na typologiach języków Wskazuje podstawowe typy morfologiczne i syntaktyczne języków świata Interpretuje związki między językiem, kulturą a społeczeństwem – zwłaszcza w kontekście zagrożenia języków naturalnych, ich ochrony i rewitalizacji języków Postrzega język jako jeden z najistotniejszych przejawów kultury i ma świadomość językowego zróżnicowania świata |
Metody i kryteria oceniania: |
Sprawdzenie wiedzy i umiejętności na zajęciach podczas dyskusji (F) egzamin testowy / ustny (P) Omawianie tekstów (F) |
Praktyki zawodowe: |
nie dotyczy |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2021/2022" (zakończony)
Okres: | 2021-10-01 - 2022-02-23 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | (brak danych) | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Wykład - Egzamin |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2021/2022" (zakończony)
Okres: | 2022-02-24 - 2022-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin, 50 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | (brak danych) | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Konwersatorium - Egzamin |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/2023" (zakończony)
Okres: | 2022-10-01 - 2023-02-26 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | (brak danych) | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Wykład - Egzamin |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/2023" (zakończony)
Okres: | 2023-02-27 - 2023-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin, 50 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | (brak danych) | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Konwersatorium - Egzamin |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu.