Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu - Centralny System UwierzytelnianiaNie jesteś zalogowany | zaloguj się
katalog przedmiotów - pomoc

Wstęp do językoznawstwa

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 09-WDJKSA-11 Kod Erasmus / ISCED: 09.3 / (0232) Język ojczysty
Nazwa przedmiotu: Wstęp do językoznawstwa
Jednostka: Katedra Studiów Azjatyckich
Grupy: Filologia, specjalność arabistyka, studia stacjonarne I stopnia, semestr 1
Filologia, specjalność hebraistyka, studia stacjonarne I stopnia, semestr 1
turkologia, studia stacjonarne licencjackie, semestr 1
Punkty ECTS i inne: 0 LUB 2.00 (w zależności od programu)
zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: język polski
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Kierunek studiów:

filologia, program kształcenia: turkologia

Poziom przedmiotu:

I stopień

Cele kształcenia:

Zapoznanie studentów (nie posiadających teoretycznego przygotowania lingwistycznego) z podstawowymi zagadnieniami językoznawstwa jako nauki i jego relacjach z innymi dyscyplinami naukowymi, poszczególnymi działami językoznawstwa,


Wprowadzenie w problematykę i metodologię badań lingwistycznych, semiotycznymi podstawami języka i unikalnością języka jako systemu, teoriami pochodzenia języka, strukturą języka i jego podsystemów: fonetycznym i fonologicznym, morfologicznym, syntaktycznym i semantycznym, oraz metodami ich opisu, pokrewieństwem i zróżnicowaniem języków świata, klasyfikowaniem i typologiami języków (rozwiązywanie opartych na typologiach zadań lingwistycznych), typologią systemów graficznych języków świata,


Zapoznanie z kwestiami ekolingwistyki – ochrony i rewitalizacji języków, miejscem języka w kulturze i społeczeństwie,


Przygotowanie do samodzielniejszych refleksji i dociekań nad językiem, dalszego studiowania (obowiązkowych i fakultatywnych) przedmiotów lingwistycznych oraz rozszerzania własnych studiów poprzez korzystanie z opracowań językoznawczych.


Rok studiów (jeśli obowiązuje):

I rok

Pełny opis:

Językoznawstwo jako nauka i jego relacje z innymi dyscyplinami naukowymi

Działy językoznawstwa

Podstawowe metody badań lingwistycznych

Semiotyczne podstawy języka, język jako system/struktura

Teorie pochodzenia języka

Pokrewieństwo i zróżnicowanie języków świata

Klasyfikacje i typologie języków

Ekolingwistyka – ochrona i rewitalizacja języków, miejsce języka w kulturze i społeczeństwie

Typologia systemów graficznych języków świata

Przygotowanie do samodzielniejszych refleksji i dociekań nad językiem, dalszego studiowania przedmiotów lingwistycznych oraz rozszerzania własnych studiów poprzez korzystanie z opracowań językoznawczych

Literatura:

Breton, Roland 2003. Atlas des langues du monde. Une pluralité fragile. Paris: Éditions Autrement.

Crystal, David 1997. The Cambridge Encyclopedia of Language. Cambridge University Press.

Maciejewski, Witold (red.) Wielka Encyklopedia Geografii Świata. t.14 Świat języków. Poznań: Kurpisz.

Majewicz, Alfred 1989. Języki świata i ich klasyfikowanie. Warszawa: PWN.

Martí, Fèlix i in. 2005. Words and Worlds. World Languages Review. Clevedon: Multilingual Matters Ltd.

Yule, George 2010. The study of language. Cambridge University Press.

Efekty kształcenia:

Po zakończeniu modułu i potwierdzeniu osiągnięcia efektów kształcenia student:

Charakteryzuje językoznawstwo jako dyscyplinę naukową i jego miejsce wśród innych dyscyplin naukowych

Opisuje model aktu komunikacji językowej oraz podstawowe funkcje języka

Rozumie, czym jest język naturalny i jakie są jego cechy oraz tłumaczy teorie pochodzenia języka naturalnego

Analizuje język jako strukturę i charakteryzuje poszczególne jego podsystemy, oraz relacje między jednostkami języka oraz jego podsystemami

Rozumie i wyjaśnia związki między pokrewieństwem, klasyfikowaniem a zróżnicowaniem języków świata i systemów pisma

Potrafi rozwiązywać podstawowe zadania lingwistyczne oparte na typologiach języków

Wskazuje podstawowe typy morfologiczne i syntaktyczne języków świata

Interpretuje związki między językiem, kulturą a społeczeństwem – zwłaszcza w kontekście zagrożenia języków naturalnych, ich ochrony i rewitalizacji języków

Postrzega język jako jeden z najistotniejszych przejawów kultury i ma świadomość językowego zróżnicowania świata

Metody i kryteria oceniania:

Sprawdzenie wiedzy i umiejętności na zajęciach podczas dyskusji (F) egzamin testowy / ustny (P)

Omawianie tekstów (F)

Praktyki zawodowe:

nie dotyczy

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2017/2018" (zakończony)

Okres: 2017-10-01 - 2018-02-21
Wybrany podział planu:


powiększ
zobacz plan zajęć
Typ zajęć: Wykład, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: (brak danych)
Prowadzący grup: Katarzyna Klessa
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Egzamin

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2017/2018" (zakończony)

Okres: 2018-02-22 - 2018-09-30
Wybrany podział planu:


powiększ
zobacz plan zajęć
Typ zajęć: Konwersatorium, 30 godzin, 50 miejsc więcej informacji
Koordynatorzy: (brak danych)
Prowadzący grup: (brak danych)
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Egzamin

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2018/2019" (w trakcie)

Okres: 2018-10-01 - 2019-02-24

Wybrany podział planu:


powiększ
zobacz plan zajęć
Typ zajęć: Wykład, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: (brak danych)
Prowadzący grup: Katarzyna Klessa
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Egzamin

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2018/2019" (jeszcze nie rozpoczęty)

Okres: 2019-02-25 - 2019-09-30
Wybrany podział planu:


powiększ
zobacz plan zajęć
Typ zajęć: Konwersatorium, 30 godzin, 50 miejsc więcej informacji
Koordynatorzy: (brak danych)
Prowadzący grup: (brak danych)
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Egzamin
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu.