Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Seminarium specjalizacyjne - praktyka komentarza tekstu literackiego

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 09-SSPKTL-5LH-11
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Seminarium specjalizacyjne - praktyka komentarza tekstu literackiego
Jednostka: Instytut Języków i Literatur Romańskich
Grupy: Moodle - przedmioty Szkoły Nauk o Języku i Literaturze
Przedmioty dla programu X-S1x-HiszX
Punkty ECTS i inne: 0 LUB 5.00 LUB 4.50 (w zależności od programu) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: język hiszpański
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Kierunek studiów:

filologia hiszpańska

Poziom przedmiotu:

I stopień

Cele kształcenia:

1. Przekazanie wiedzy o wybranych pojęciach z zakresu literaturoznawstwa (z uwzględnieniem różnic między terminologią polskojęzyczną i hiszpańskojęzyczną).

2. Rozwinięcie umiejętności analizy dzieła literackiego z uwzględnieniem podstawowej wiedzy o strukturze wewnętrznej utworu.

3. Przekazanie wiedzy o poziomach analizy tekstu literackiego.

4. Przekazanie wiedzy o stanie badań literaturoznawczych, różnych metodach opisu zjawisk literackich wypracowanych przez wybrane teorie literaturoznawcze XX i XXI wieku.

5. Ukazanie praktycznych zastosowań analizy tekstu literackiego, w szczególności w odniesieniu do wymagań pracy licencjackiej.

6. Doskonalenie umiejętności korzystania ze źródeł literaturowych.

7. Wyrobienie u studentów umiejętności analizy i interpretacji tekstów teoretycznoliterackich.

8. Wyrobienie u studentów umiejętności formułowania uzasadnionych sądów oraz świadomego i krytycznego udziału we współczesnej debacie literaturoznawczej.


Rok studiów (jeśli obowiązuje):

III rok

Wymagania wstępne w zakresie wiedzy, umiejętności oraz kompetencji:

Znajomość języka hiszpanskiego na poziomie B1.

Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK:

Wykład z prezentacją multimedialną wybranych zagadnień

Wykład konwersatoryjny

Wykład problemowy

Dyskusja

Praca z tekstem

Metoda analizy przypadków

Metoda badawcza (dociekania naukowego)

Metoda warsztatowa


Skrócony opis:

Następujące zagadnienia objęte sa programem zajęć: charakterystyka ogólna tekstu (tekst na tle epoki, prądów literackich, tendencji artystycznych); analiza planu treści (narrator, punkt widzenia, świat przedstawiony, fabuła, bohater); analiza środków wyrazu dzieła literackiego na poziomie fonetyczno-fonologicznym, morfoskładniowym i semantycznym; wybrane zagadnienia dotyczące kompozycji i technik utworu narracyjnego (monolog wewnętrzny, Bildungsroman, czas i przestrzeń); praca z tekstem literackim: ustalenie celu analizy, wybór założeń metodologicznych i ich zastosowanie w kolejnych etapach komentarza tekstu.

Pełny opis:

Charakterystyka ogólna tekstu (tekst na tle epoki, prądów literackich, tendencji artystycznych)

Analiza planu treści (narrator, punkt widzenia, świat przedstawiony, fabuła, bohater).

Analiza środków wyrazu dzieła literackiego na poziomie foniczno-fonologiznym, morfosyntaktycznym i semantycznym

Wybrane zagadnienia dotyczące kompozycji i technik utworu narracyjnego (monolog wewnętrzny, Bildungsroman, czas i przestrzeń)

Przegląd wybranych teorii literaturoznawczych XX i XXI wieku (na przykładzie tekstów literackich), takich jak: psychoanaliza, poststrukturalizm i dekonstrukcja, nowy historyzm, krytyka feministyczna, studia nas męskością.

Praca z tekstem literackim: ustalenie celu analizy, wybór założeń metodologicznych i ich zastosowanie w kolejnych etapach komentarza tekstu

Literatura:

BURZYŃSKA, A., Anty-teoria literatury, Kraków, Universitas, 2006.

CABO ASEGUINOLAZA, F. y RÁBADE VILLAR, M. do C., Manual de Teoría de la Literatura, Madrid, Castalia, 2006.

CUESTA ABAD, J.M. y JIMÉNEZ HEFFERNAN, J. (eds.), Teorías literarias del siglo XX, Madrid, Akal, 2005.

CULLER, J., Breve introducción a la teoría literaria, Barcelona, Crítica, 2000.

DÍEZ BORQUE, J.M., Comentario de textos literarios, Madrid, Playor, 1982

GARCÍA BERRIO, A. y HERNÁNDEZ FERNÁNDEZ, Mª. T., Crítica literaria. Iniciación al estudio de la literatura, Madrid, Cátedra, 2004.

GARRIDO DOMÍNGUEZ, A., El texto narrativo, Madrid, Editorial Síntesis, 1996

GÓMEZ REDONDO, F., Manual de Crítica Literaria contemporánea, Castalia, 2008

MARKOWSKI, M.P., Teorie literatury XX wieku, Kraków, Znak, 2006.

SELDEN, R. (ed.), Historia de la crítica literaria del siglo XX: del formalismo al postestructuralismo, Madrid, Akal, 2010.

VV.AA, The Cambridge History of Literary Criticism, Cambridge University Press.

Efekty uczenia się:

Po zakończeniu przedmiotu i potwierdzeniu osiągnięcia efektów kształcenia student:

wyjaśnia omówione terminy z dziedziny literaturoznawstwa

przeprowadza analizę tekstu literackiego na poziomie planu treści i środków wyrazu

stosuje terminologię literaturoznawczą w przeprowadzanej analizie tekstu literackiego oraz zna różnice między systemem terminologicznym polskojęzycznym i hiszpańskojęzycznym

rozróżnia i charakteryzuje wybrane metody badań literackich.

formułuje cele analizy tekstu literackiego dla potrzeb pracy licencjackiej

korzysta ze źródeł literaturowych

formułuje uprawomocnione sądy dotyczące omówionych zagadnień

Metody i kryteria oceniania:

Metody oceniania:

Egzamin pisemny

Projekt

Kryteria oceniania:

bardzo dobry (bdb; 5,0): znakomita wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne

dobry plus (+db; 4,5): bardzo dobra wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne

dobry (db; 4,0): dobra wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne

dostateczny plus (+dst; 3,5): zadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne, ale ze znacznymi niedociągnięciami

dostateczny (dst; 3,0): zadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne, ale z licznymi błędami

niedostateczny (ndst; 2,0): niezadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2020/2021" (zakończony)

Okres: 2020-10-01 - 2021-02-28
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Konwersatorium, 30 godzin, 20 miejsc więcej informacji
Koordynatorzy: Wiosna Szukała
Prowadzący grup: Wiosna Szukała
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie
Konwersatorium - Zaliczenie

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2021/2022" (zakończony)

Okres: 2021-10-01 - 2022-02-23
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Konwersatorium, 30 godzin, 20 miejsc więcej informacji
Koordynatorzy: Wiosna Szukała
Prowadzący grup: Wiosna Szukała
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie
Konwersatorium - Zaliczenie

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/2023" (zakończony)

Okres: 2022-10-01 - 2023-02-26
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Konwersatorium, 30 godzin, 25 miejsc więcej informacji
Koordynatorzy: Wiosna Szukała
Prowadzący grup: Wiosna Szukała
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie
Konwersatorium - Zaliczenie z notą

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/2024" (zakończony)

Okres: 2023-10-01 - 2024-02-25
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Konwersatorium, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Wiosna Szukała
Prowadzący grup: Wiosna Szukała
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie
Konwersatorium - Zaliczenie z notą
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu.
ul. Wieniawskiego 1
61-712 Poznań
tel: +48 61 829 4000
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)