Seminarium specjalizacyjne - praktyka komentarza tekstu literackiego
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 09-SSPKTL-5LH-11 |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Seminarium specjalizacyjne - praktyka komentarza tekstu literackiego |
Jednostka: | Instytut Języków i Literatur Romańskich |
Grupy: |
Moodle - przedmioty Szkoły Nauk o Języku i Literaturze Przedmioty dla programu X-S1x-HiszX |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
5.00
LUB
4.50
(w zależności od programu)
|
Język prowadzenia: | język hiszpański |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Kierunek studiów: | filologia hiszpańska |
Poziom przedmiotu: | I stopień |
Cele kształcenia: | 1. Przekazanie wiedzy o wybranych pojęciach z zakresu literaturoznawstwa (z uwzględnieniem różnic między terminologią polskojęzyczną i hiszpańskojęzyczną). 2. Rozwinięcie umiejętności analizy dzieła literackiego z uwzględnieniem podstawowej wiedzy o strukturze wewnętrznej utworu. 3. Przekazanie wiedzy o poziomach analizy tekstu literackiego. 4. Przekazanie wiedzy o stanie badań literaturoznawczych, różnych metodach opisu zjawisk literackich wypracowanych przez wybrane teorie literaturoznawcze XX i XXI wieku. 5. Ukazanie praktycznych zastosowań analizy tekstu literackiego, w szczególności w odniesieniu do wymagań pracy licencjackiej. 6. Doskonalenie umiejętności korzystania ze źródeł literaturowych. 7. Wyrobienie u studentów umiejętności analizy i interpretacji tekstów teoretycznoliterackich. 8. Wyrobienie u studentów umiejętności formułowania uzasadnionych sądów oraz świadomego i krytycznego udziału we współczesnej debacie literaturoznawczej. |
Rok studiów (jeśli obowiązuje): | III rok |
Wymagania wstępne w zakresie wiedzy, umiejętności oraz kompetencji: | Znajomość języka hiszpanskiego na poziomie B1. |
Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK: | Wykład z prezentacją multimedialną wybranych zagadnień Wykład konwersatoryjny Wykład problemowy Dyskusja Praca z tekstem Metoda analizy przypadków Metoda badawcza (dociekania naukowego) Metoda warsztatowa |
Skrócony opis: |
Następujące zagadnienia objęte sa programem zajęć: charakterystyka ogólna tekstu (tekst na tle epoki, prądów literackich, tendencji artystycznych); analiza planu treści (narrator, punkt widzenia, świat przedstawiony, fabuła, bohater); analiza środków wyrazu dzieła literackiego na poziomie fonetyczno-fonologicznym, morfoskładniowym i semantycznym; wybrane zagadnienia dotyczące kompozycji i technik utworu narracyjnego (monolog wewnętrzny, Bildungsroman, czas i przestrzeń); praca z tekstem literackim: ustalenie celu analizy, wybór założeń metodologicznych i ich zastosowanie w kolejnych etapach komentarza tekstu. |
Pełny opis: |
Charakterystyka ogólna tekstu (tekst na tle epoki, prądów literackich, tendencji artystycznych) Analiza planu treści (narrator, punkt widzenia, świat przedstawiony, fabuła, bohater). Analiza środków wyrazu dzieła literackiego na poziomie foniczno-fonologiznym, morfosyntaktycznym i semantycznym Wybrane zagadnienia dotyczące kompozycji i technik utworu narracyjnego (monolog wewnętrzny, Bildungsroman, czas i przestrzeń) Przegląd wybranych teorii literaturoznawczych XX i XXI wieku (na przykładzie tekstów literackich), takich jak: psychoanaliza, poststrukturalizm i dekonstrukcja, nowy historyzm, krytyka feministyczna, studia nas męskością. Praca z tekstem literackim: ustalenie celu analizy, wybór założeń metodologicznych i ich zastosowanie w kolejnych etapach komentarza tekstu |
Literatura: |
BURZYŃSKA, A., Anty-teoria literatury, Kraków, Universitas, 2006. CABO ASEGUINOLAZA, F. y RÁBADE VILLAR, M. do C., Manual de Teoría de la Literatura, Madrid, Castalia, 2006. CUESTA ABAD, J.M. y JIMÉNEZ HEFFERNAN, J. (eds.), Teorías literarias del siglo XX, Madrid, Akal, 2005. CULLER, J., Breve introducción a la teoría literaria, Barcelona, Crítica, 2000. DÍEZ BORQUE, J.M., Comentario de textos literarios, Madrid, Playor, 1982 GARCÍA BERRIO, A. y HERNÁNDEZ FERNÁNDEZ, Mª. T., Crítica literaria. Iniciación al estudio de la literatura, Madrid, Cátedra, 2004. GARRIDO DOMÍNGUEZ, A., El texto narrativo, Madrid, Editorial Síntesis, 1996 GÓMEZ REDONDO, F., Manual de Crítica Literaria contemporánea, Castalia, 2008 MARKOWSKI, M.P., Teorie literatury XX wieku, Kraków, Znak, 2006. SELDEN, R. (ed.), Historia de la crítica literaria del siglo XX: del formalismo al postestructuralismo, Madrid, Akal, 2010. VV.AA, The Cambridge History of Literary Criticism, Cambridge University Press. |
Efekty uczenia się: |
Po zakończeniu przedmiotu i potwierdzeniu osiągnięcia efektów kształcenia student: wyjaśnia omówione terminy z dziedziny literaturoznawstwa przeprowadza analizę tekstu literackiego na poziomie planu treści i środków wyrazu stosuje terminologię literaturoznawczą w przeprowadzanej analizie tekstu literackiego oraz zna różnice między systemem terminologicznym polskojęzycznym i hiszpańskojęzycznym rozróżnia i charakteryzuje wybrane metody badań literackich. formułuje cele analizy tekstu literackiego dla potrzeb pracy licencjackiej korzysta ze źródeł literaturowych formułuje uprawomocnione sądy dotyczące omówionych zagadnień |
Metody i kryteria oceniania: |
Metody oceniania: Egzamin pisemny Projekt Kryteria oceniania: bardzo dobry (bdb; 5,0): znakomita wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne dobry plus (+db; 4,5): bardzo dobra wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne dobry (db; 4,0): dobra wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne dostateczny plus (+dst; 3,5): zadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne, ale ze znacznymi niedociągnięciami dostateczny (dst; 3,0): zadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne, ale z licznymi błędami niedostateczny (ndst; 2,0): niezadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2020/2021" (zakończony)
Okres: | 2020-10-01 - 2021-02-28 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ KON
PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin, 20 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Wiosna Szukała | |
Prowadzący grup: | Wiosna Szukała | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie
Konwersatorium - Zaliczenie |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2021/2022" (zakończony)
Okres: | 2021-10-01 - 2022-02-23 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT KON
|
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin, 20 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Wiosna Szukała | |
Prowadzący grup: | Wiosna Szukała | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie
Konwersatorium - Zaliczenie |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/2023" (zakończony)
Okres: | 2022-10-01 - 2023-02-26 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR KON
CZ PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin, 25 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Wiosna Szukała | |
Prowadzący grup: | Wiosna Szukała | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie
Konwersatorium - Zaliczenie z notą |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/2024" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-02-25 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT KON
|
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Wiosna Szukała | |
Prowadzący grup: | Wiosna Szukała | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie
Konwersatorium - Zaliczenie z notą |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu.