Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Seminarium specjalizacyjne literaturoznawcze 1

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 09-SSL1-1MW-14
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Seminarium specjalizacyjne literaturoznawcze 1
Jednostka: Instytut Języków i Literatur Romańskich
Grupy: filologia, specjalność interdyscyplinarne studia o narracjach kulturowych, semestr 1
Moodle - przedmioty Szkoły Nauk o Języku i Literaturze
Punkty ECTS i inne: 0 LUB 0.00 LUB 7.00 LUB 10.00 LUB 6.00 (w zależności od programu) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: język włoski
Rodzaj przedmiotu:

fakultatywne

Kierunek studiów:

filologia włoska

Poziom przedmiotu:

II stopień

Cele kształcenia:

1/ wprowadzenie do problematyki badań literaturoznawczych

2/ zaznajomienie studentów z metodologią osobistych projektów badawczych w zakresie badań literaturznawczych

3/ omówienie znaczenia, konotacji, wydźwięku użyć metaforycznych i wyrażeń idiomatycznych

4/ pogłębienie wiedzy o walorach stylistycznych, tekstowych, kontekstualnych, historycznych języka

5/ formowanie umjętności krytycznoliterackich

6/ przygotowanie do wyrażania spójnych, uzasadnionych opinii krytycznych na temat tekstu

Rok studiów (jeśli obowiązuje):

I rok

Skrócony opis:

PROGETTO SICILIA

Pełny opis:

semetr zimowy 2018/2019: Progetto Sicilia

- refleksja nad różnorodnością literackich i poetyckich przedstawień Sycylii obecnych w twórczości XX i XXI wiecznych autorów piszących w języku włoskim, jak i w dialekcie

- nakreślenie kontekstu historyczno-społeczno-gospodarczego wyspy, będącego kluczem do interpretacji wybranych utworów poetyckich, jak i tych pisanych prozą

- przedstawienie różnych aspektów szeroko pojmowanej sycylijskości i próba jej dekonstrukcji w oparciu o lekturę tekstów krytycznych i źródłowych

- analiza wyspiarskiej rzeczywistości, jej paradoksów i sprzeczności w świetle omawianych utworów

- zwrócenie uwagi na specyficzne dla literatury i poezji sycylijskiej zabiegi mitologizacji i demitologizacji

- próba refleksji nad literackim i poetyckim pejzażem wyspy rozumianym jako doświadczenie granicy

- „nowi” autorzy sycylijscy – zapoznanie się ze specyfiką literaturą nowego pokolenia pisarzy sycylijskich

- zwrócenie uwagi na obecność Sycylii w sztukach wizualnych (malarstwo: Guttuso, Guccione, Iudice; fotografia: Ferdinando Scianna, Letizia Battaglia)

Literatura włoska XX wieku:S. Aleramo, Una donna

A. De Cespedes, Quaderno proibito; D. Maraini, La lunga vita di Marianna Ucria; A. Ortese, Il mare non bagna Napoli; M. Murgia, Accabadora.

Lektura dziel krytyczno-literackich.

Film jako manifestacja rzeczywistości powieściowej i glos krytyczno-literacki.

Konferencje specjalistyczne z dziedziny literaturoznawstwa - obserwacja i analiza.

Dyskusja krytyczno-literacka i międzykulturowa.

Literatura:

S. Aleramo, Una donna;

A. De Cespedes, Quaderno proibito;

D. Maraini, La lunga vita di Marianna Ucria;

M. Murgia, Accabadora;

A. Ortese, Il mare non bagna Napoli

Pisma krytyczno-literackie

Zancan Marina, Le scrittrici italiane del Novecento, Russica Romana, anno IX, 2002, Fabrizio Sera editore, Pisa-Roma, pp. 143-151

Tommasi Wanda, ‘Il segno della differenza sessuale nella storia del pensiero’

Maraini Dacia, “altre lettere” rivista di critica letteraria sulla scrittura delle donne in italia

Ginzburg Natalia, ‘Discorso sulle donne’

De Céspedes Alba, ‘Lettera a Natalia Ginzburg

Amatangelo Susan, ‘Coming to Her Senses: The Jouney of the Mother in La lunga vita di Marianna Ucrìa’, Italica, Vol. 79, (Estate 2002) pp. 240-256

Santagostino Giuseppina, ‘La lunga vita di Marianna Ucrìa: tessere la memoria sotto lo sguardo delle chimere’, Italica, Vol. 73, (Autunno 1996) pp. 410-428

Baldi Andrea, ‘Infelicità senza desideri: “Il mare non bagna Napoli” di Anna Maria Ortese, Italica, Vol. 77 (Primavera 2000) pp. 81-104

Pisma krytyczno-literackie - bibliografia dodatkowa:

Marina Zancan, Il doppio itinerario della scrittura. Le donne nella tradizione letteraria italiana, Einaudi, Torino, 1998

Cristina Benussi, ‘Per una storia della letteratura di genere’, in Elisa Deghenghi Olujiic (a cura di), La forza della fragilita’, Edit, Fiume, 2004, pp. 63-83

Cristina Benussi, Questioni di soglia: per una poetica, per un’estetica femminile, in Adriana Chemello, Gabriella Musetti (a cura di), Sconfinamenti. Confini, passaggi, soglie nella scrittura delle donne, Il Ramo d’oro, Trieste, 2008, pp. 47-62

Alessia Ronchetti, Maria Serena Sapegno, Dentro / fuori sopra / sotto: critica femminista e canone letterario negli studi di italianistica, Longo, Ravenna, 2007

Anna Nozzoli, Tabu’ e coscienza. La condizione femminile nella letteratura italiana del Novecento, La Nuova Italia, Firenze, 1978

Efekty uczenia się:

Po weryfikacji efektów kształcenia studenci:

1/ rozumieją istotę badań krytycznoliterackich

2/ zdają sobie sprawę z różnorodności podejść do tekstu literackiego, jego interpretacji

3/ potrafią zrelacjonować bieg wydarzeń skupiając się na istotnych dla opowieści wątkach

4/ umiejętnie posługują się mową zależną i niezależną przy referowaniu treści opowieści

5/ poprawnie wskazują istotne treści opowieści

6/ przedstawiają wyniki badań i analiz literackich

Metody i kryteria oceniania:

- obecność na zajęciach;

- aktywne uczestnictwo w debatach;

- prace domowe;

- sprawdzian podsumowujący.

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2020/2021" (zakończony)

Okres: 2020-10-01 - 2021-02-28
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Konwersatorium, 30 godzin, 30 miejsc więcej informacji
Koordynatorzy: Paulina Malicka
Prowadzący grup: Paulina Malicka
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie z notą
Konwersatorium - Zaliczenie z notą
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Kod ECTS:

09-SSLIT1-14

Liczba godzin przedmiotu:

30

Skrócony opis:

Zajęcia specjalizacyjne Projekt Sycylia2 (Progetto Sicilia2) są kontynuacją kursu rozpoczętego w semestrze letnim roku akademickiego 2013/2014. Zajęcia dotyczą literatury sycylijskiej XX i XXI wieku w odniesieniu do tematyki związanej z wyspiarskością i sycylijskością. Literacki obraz wyspy analizowany jest również pod kontem malarstwa i fotografii.

Pełny opis:

- zaznajomienie studenta z różnorodnością literackich i poetyckich przedstawień Sycylii obecnych w twórczości XX i XXI wiecznych autorów piszących w języku włoskim, jak i w dialekcie

- wprowadzenie w kontekst historyczno-społeczno-gospodarczy wyspy

- przedstawienie różnych aspektów szeroko pojmowanej sycylijskości

- analiza wyspiarskiej rzeczywistości w świetle omawianych utworów

- zwrócenie uwagi na specyficzne dla literatury i poezji sycylijskiej zabiegi mitologizacji i demitologizacji

- próba refleksji nad literackim i poetyckim pejzażem wyspy rozumianym jako doświadczenie granicy

- „nowi” autorzy sycylijscy – zapoznanie studenta ze specyfiką literatury nowego pokolenia pisarzy sycylijskich

- zwrócenie uwagi na obecność Sycylii w sztukach wizualnych (malarstwo: Guttuso, Guccione, Iudice; fotografia: Ferdinando Scianna, Letizia Battaglia)

Literatura:

1) Emilio Isgrò, Il brindisi all’amico infame, Nino Aragno editore, Torino, 2003.

2) Jolanda Insana, La turbativa d’incanto, Garzanti, Milano, 2012.

3) Nino De Vita, Cutusìu, Cùntura, Òmini - frammenti

4) Vitaliano Brancati, Il bell’Antonio, Mondadori, Milano, 2001.

5) Giuseppe Tomasi di Lampedusa, I racconti, Feltrinelli, Milano, 2012.

6) Vincenzo Consolo, Lo spasimo di Palermo, Mondadori, Milano, 2000.

7) Cacciatore, Gebbia, Palazzotto, Fotofinish, Einaudi, Torino, 2011.

8) Davide Enia, Così in terra, Baldini&Castoldi, Milano, 2012; Uomini e pecore, EDT, Torino, 2014.

Literatura uzupełniająca:

1) Matteo Collura, Isola senza ponte, Longanesi, Milano, 2007.

2) Matteo Collura, In Sicilia, Longanesi, Milano, 2004.

3) Matteo Collura, Sicilia. La fabbrica del mito, Longanesi, Milano, 2013.

4) Anna Tylusińska-Kowalska, Literacki pejzaż Sycylii, DiG, Warszawa, 2011.

5) Peter Robb, Sycylijski mrok, Wydawnictwo Czarne, Wołowiec, 2013.

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2021/2022" (zakończony)

Okres: 2021-10-01 - 2022-02-23
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Konwersatorium, 30 godzin, 30 miejsc więcej informacji
Koordynatorzy: Cezary Bronowski
Prowadzący grup: Cezary Bronowski
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie z notą
Konwersatorium - Zaliczenie z notą
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Kod ECTS:

09-SSLIT1-14

Liczba godzin przedmiotu:

30

Skrócony opis:

Zajęcia specjalizacyjne Projekt Sycylia2 (Progetto Sicilia2) są kontynuacją kursu rozpoczętego w semestrze letnim roku akademickiego 2013/2014. Zajęcia dotyczą literatury sycylijskiej XX i XXI wieku w odniesieniu do tematyki związanej z wyspiarskością i sycylijskością. Literacki obraz wyspy analizowany jest również pod kontem malarstwa i fotografii.

Pełny opis:

- zaznajomienie studenta z różnorodnością literackich i poetyckich przedstawień Sycylii obecnych w twórczości XX i XXI wiecznych autorów piszących w języku włoskim, jak i w dialekcie

- wprowadzenie w kontekst historyczno-społeczno-gospodarczy wyspy

- przedstawienie różnych aspektów szeroko pojmowanej sycylijskości

- analiza wyspiarskiej rzeczywistości w świetle omawianych utworów

- zwrócenie uwagi na specyficzne dla literatury i poezji sycylijskiej zabiegi mitologizacji i demitologizacji

- próba refleksji nad literackim i poetyckim pejzażem wyspy rozumianym jako doświadczenie granicy

- „nowi” autorzy sycylijscy – zapoznanie studenta ze specyfiką literatury nowego pokolenia pisarzy sycylijskich

- zwrócenie uwagi na obecność Sycylii w sztukach wizualnych (malarstwo: Guttuso, Guccione, Iudice; fotografia: Ferdinando Scianna, Letizia Battaglia)

Literatura:

1) Emilio Isgrò, Il brindisi all’amico infame, Nino Aragno editore, Torino, 2003.

2) Jolanda Insana, La turbativa d’incanto, Garzanti, Milano, 2012.

3) Nino De Vita, Cutusìu, Cùntura, Òmini - frammenti

4) Vitaliano Brancati, Il bell’Antonio, Mondadori, Milano, 2001.

5) Giuseppe Tomasi di Lampedusa, I racconti, Feltrinelli, Milano, 2012.

6) Vincenzo Consolo, Lo spasimo di Palermo, Mondadori, Milano, 2000.

7) Cacciatore, Gebbia, Palazzotto, Fotofinish, Einaudi, Torino, 2011.

8) Davide Enia, Così in terra, Baldini&Castoldi, Milano, 2012; Uomini e pecore, EDT, Torino, 2014.

Literatura uzupełniająca:

1) Matteo Collura, Isola senza ponte, Longanesi, Milano, 2007.

2) Matteo Collura, In Sicilia, Longanesi, Milano, 2004.

3) Matteo Collura, Sicilia. La fabbrica del mito, Longanesi, Milano, 2013.

4) Anna Tylusińska-Kowalska, Literacki pejzaż Sycylii, DiG, Warszawa, 2011.

5) Peter Robb, Sycylijski mrok, Wydawnictwo Czarne, Wołowiec, 2013.

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/2023" (zakończony)

Okres: 2022-10-01 - 2023-02-26
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Konwersatorium, 30 godzin, 30 miejsc więcej informacji
Koordynatorzy: Paulina Malicka
Prowadzący grup: Paulina Malicka
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie z notą
Konwersatorium - Zaliczenie z notą
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu.
ul. Wieniawskiego 1
61-712 Poznań
tel: +48 61 829 4000
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)