Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Seminarium specjalizacyjne - językoznawstwo hiszpańskie i iberoamerykańskie

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 09-SSJHI-5LH-11
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Seminarium specjalizacyjne - językoznawstwo hiszpańskie i iberoamerykańskie
Jednostka: Instytut Języków i Literatur Romańskich
Grupy: Moodle - przedmioty Szkoły Nauk o Języku i Literaturze
Przedmioty dla programu X-S1x-HiszX
Punkty ECTS i inne: 0 LUB 5.00 LUB 4.50 (w zależności od programu) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: język hiszpański
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Kierunek studiów:

Filologia hiszpańska

Poziom przedmiotu:

I stopień

Cele kształcenia:

• Wprowadzenie do problematyki zagadnień z wybranych dziedzin językoznawstwa hiszpańskiego (np. języki na Półwyspie Iberyjskim, język hiszpański w Am. Łacińskiej, wpływ kultur na rozwój języka hiszpańskiego);

• Przedstawienie ogólnych zasad merytorycznych, formalnych i technicznych dotyczących pisania krótkich prac o charakterze naukowym, a stanowiących przygotowanie do licencjatu.

• Wyrobienie u studentów umiejętności praktycznej analizy wybranych materiałów źródłowych.

• Przekazanie wiedzy z zakresu konstrukcji pracy, wyboru tematu pracy, stylu i języka pracy naukowej, błędów językowych w naukowym języku hiszpańskim.

• Rozwinięcie umiejętności komunikacji i pracy w grupie

• Rozwinięcie umiejętności zbierania danych, redagowania not bibliograficznych, pisania referatu.

• Wyrobienie u studentów wykorzystywania sprawności korzystania ze źródeł z zakresu językoznawstwa hiszpańskiego.


Wymagania wstępne w zakresie wiedzy, umiejętności oraz kompetencji:

Znajomość języka hiszpańskiego co najmniej na poziomie B2. Wiedza dotycząca podstawowych zagadnień językoznawczych (w tym akwizycja języka, gramatyka opisowa-morfologia). Samodzielność w poszukiwaniu wiedzy z różnych źródeł. Podstawowe umiejętności krytycznej analizy problemów badawczych. Kompetencje ciągłego dokształcenia się.

Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK:

Wykład z prezentacją multimedialną wybranych zagadnień

Wykład konwersatoryjny

Wykład problemowy

Dyskusja

Praca z tekstem

Metoda analizy przypadków

Uczenie problemowe (Problem-based learning)

Demonstracje dźwiękowe i/lub video

Inne (jakie?) – prezentacje indywidualne na wybrany temat dot. językoznawstwa iberoamerykańskiego;


Pełny opis:

1. Praca licencjacka - regulamin UAM

2. Techniki pisania prac naukowych.

3. Struktura i opracowanie pracy naukowej.

4. Analiza wybranych artykułów z zakresu językoznawstwa hiszpańskojęzycznego. .

5.Aspekty formalne dot. prezentacji referatu. Techniki prezentacji.

6. Ewaluacja pracy akademickiej.

7. Refleksje na temat języka, kultury i komunikacji (językoznawstwo hiszpańskojęzyczne)

Literatura:

‒ ARIZA, M., (1998). El comentario filológico de textos, Arco/Libros, Madrid.

‒ BIELEC, E., J., (2000). Podręcznik pisania prac, Drukarnia Patria, Kraków.

‒ ECO, U., (2006). Cómo se hace una tesis, Gedisa, Barcelona.

‒ CREME, P., (2000). Escribir en la universidad, Gedisa , Barcelona, 2001.

‒ LAPESA, R. (1996). El español moderno y contemporáneo, Gredos, Madrid. .

‒ MAĆKIEWICZ J., (1995). Jak pisać teksty naukowe, UG, Gdańsk.

‒ OLIVER, P., (1999). Jak pisać prace uniwersyteckie, Kraków.

‒ PYTKOWSKi W., (1995). Organizacja badań i ocena prac naukowych, PWN, Warszawa.

‒ PUŁŁO, A., (2004). Prace magisterskie i licencjackie. Wskazówki dla studentów, Lexis Nexis, Warszawa.

‒ WILCZYŃSKA, W., MICHOŃSKA-STADNIK A., (2010), Metodologia badań w glottodydaktyce, Avalon, Kraków.

Efekty uczenia się:

Po zakończeniu zajęć i potwierdzeniu osiągnięcia EU

student/ka:

Wyjaśnia specyfikę badań językoznawczych w zakresie analizy porównawczej języka hiszpańskiego i innych języków obecnych na Półwyspie, w tym dialektów i jego odmian.

Analizuje wybrane artykuły naukowe z dziedziny językoznawstwa. Zna podstawowe metody badawcze.

Ma uporządkowaną wiedzę na temat struktury i opracowania pracy licencjackiej.

Zna założenia pisania pracy z dydaktyki językowej. Identyfikuje rodzaj prac: aplikacyjnej, analityczno - krytycznej i empirycznej oraz wyjaśnia ich cele oraz strukturę.

Zna i rozumie podstawowe pojęcia i zasady z zakresu ochrony własności intelektualnej i prawa autorskiego.

Potrafi wybrać temat, dziedzinę oraz określić problem badawczy pracy licencjackiej z zakresu językoznawstwa i dydaktyki j. hiszpańskiego. Zna kryteria oceny pracy licencjackiej.

Ma świadomość kompleksowej natury języka ze szczególnym uwzględnieniem obszaru kulturowego języka hiszpańskiego

Wie, jak kompletować wybraną bibliografię, zna zasady cytowania, umie redagować noty bibliograficzne.

Samodzielnie opracowuje materiały źródłowe. Zna zasady obsługi edytora tekstu

Korzysta ze źródeł literaturowych; wie, jak korzystać ze źródeł elektronicznych (Internet)

Metody i kryteria oceniania:

Metody:

Esej

Egzamin praktyczny (obserwacja wykonawstwa)

Kryteria:

5,0 – znakomita wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne

4.5 – bardzo dobra wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne

4.0 – dobra wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne

3.5 – zadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne, ale ze znacznymi niedociągnięciami

3.0 – zadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne, ale z licznymi błędami

2.0 – niezadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2020/2021" (zakończony)

Okres: 2020-10-01 - 2021-02-28
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Konwersatorium, 30 godzin, 20 miejsc więcej informacji
Koordynatorzy: Sylwia Mikołajczak
Prowadzący grup: Sylwia Mikołajczak
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie
Konwersatorium - Zaliczenie
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Liczba godzin przedmiotu:

30

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2021/2022" (zakończony)

Okres: 2021-10-01 - 2022-02-23
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Konwersatorium, 30 godzin, 20 miejsc więcej informacji
Koordynatorzy: Sylwia Mikołajczak
Prowadzący grup: Sylwia Mikołajczak
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie
Konwersatorium - Zaliczenie
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Liczba godzin przedmiotu:

30

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/2023" (zakończony)

Okres: 2022-10-01 - 2023-02-26
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Konwersatorium, 30 godzin, 25 miejsc więcej informacji
Koordynatorzy: Sylwia Mikołajczak
Prowadzący grup: Sylwia Mikołajczak
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie
Konwersatorium - Zaliczenie z notą

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/2024" (zakończony)

Okres: 2023-10-01 - 2024-02-25
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Konwersatorium, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Xavier Pascual Lopez
Prowadzący grup: Xavier Pascual Lopez
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie
Konwersatorium - Zaliczenie z notą
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu.
ul. Wieniawskiego 1
61-712 Poznań
tel: +48 61 829 4000
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)