Seminarium specjalizacyjne - językoznawstwo hiszpańskie i iberoamerykańskie
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 09-SSJHI-5LH-11 |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Seminarium specjalizacyjne - językoznawstwo hiszpańskie i iberoamerykańskie |
Jednostka: | Instytut Języków i Literatur Romańskich |
Grupy: |
Moodle - przedmioty Szkoły Nauk o Języku i Literaturze Przedmioty dla programu X-S1x-HiszX |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
5.00
LUB
4.50
(w zależności od programu)
|
Język prowadzenia: | język hiszpański |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Kierunek studiów: | Filologia hiszpańska |
Poziom przedmiotu: | I stopień |
Cele kształcenia: | • Wprowadzenie do problematyki zagadnień z wybranych dziedzin językoznawstwa hiszpańskiego (np. języki na Półwyspie Iberyjskim, język hiszpański w Am. Łacińskiej, wpływ kultur na rozwój języka hiszpańskiego); • Przedstawienie ogólnych zasad merytorycznych, formalnych i technicznych dotyczących pisania krótkich prac o charakterze naukowym, a stanowiących przygotowanie do licencjatu. • Wyrobienie u studentów umiejętności praktycznej analizy wybranych materiałów źródłowych. • Przekazanie wiedzy z zakresu konstrukcji pracy, wyboru tematu pracy, stylu i języka pracy naukowej, błędów językowych w naukowym języku hiszpańskim. • Rozwinięcie umiejętności komunikacji i pracy w grupie • Rozwinięcie umiejętności zbierania danych, redagowania not bibliograficznych, pisania referatu. • Wyrobienie u studentów wykorzystywania sprawności korzystania ze źródeł z zakresu językoznawstwa hiszpańskiego. |
Wymagania wstępne w zakresie wiedzy, umiejętności oraz kompetencji: | Znajomość języka hiszpańskiego co najmniej na poziomie B2. Wiedza dotycząca podstawowych zagadnień językoznawczych (w tym akwizycja języka, gramatyka opisowa-morfologia). Samodzielność w poszukiwaniu wiedzy z różnych źródeł. Podstawowe umiejętności krytycznej analizy problemów badawczych. Kompetencje ciągłego dokształcenia się. |
Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK: | Wykład z prezentacją multimedialną wybranych zagadnień Wykład konwersatoryjny Wykład problemowy Dyskusja Praca z tekstem Metoda analizy przypadków Uczenie problemowe (Problem-based learning) Demonstracje dźwiękowe i/lub video Inne (jakie?) – prezentacje indywidualne na wybrany temat dot. językoznawstwa iberoamerykańskiego; |
Pełny opis: |
1. Praca licencjacka - regulamin UAM 2. Techniki pisania prac naukowych. 3. Struktura i opracowanie pracy naukowej. 4. Analiza wybranych artykułów z zakresu językoznawstwa hiszpańskojęzycznego. . 5.Aspekty formalne dot. prezentacji referatu. Techniki prezentacji. 6. Ewaluacja pracy akademickiej. 7. Refleksje na temat języka, kultury i komunikacji (językoznawstwo hiszpańskojęzyczne) |
Literatura: |
‒ ARIZA, M., (1998). El comentario filológico de textos, Arco/Libros, Madrid. ‒ BIELEC, E., J., (2000). Podręcznik pisania prac, Drukarnia Patria, Kraków. ‒ ECO, U., (2006). Cómo se hace una tesis, Gedisa, Barcelona. ‒ CREME, P., (2000). Escribir en la universidad, Gedisa , Barcelona, 2001. ‒ LAPESA, R. (1996). El español moderno y contemporáneo, Gredos, Madrid. . ‒ MAĆKIEWICZ J., (1995). Jak pisać teksty naukowe, UG, Gdańsk. ‒ OLIVER, P., (1999). Jak pisać prace uniwersyteckie, Kraków. ‒ PYTKOWSKi W., (1995). Organizacja badań i ocena prac naukowych, PWN, Warszawa. ‒ PUŁŁO, A., (2004). Prace magisterskie i licencjackie. Wskazówki dla studentów, Lexis Nexis, Warszawa. ‒ WILCZYŃSKA, W., MICHOŃSKA-STADNIK A., (2010), Metodologia badań w glottodydaktyce, Avalon, Kraków. |
Efekty uczenia się: |
Po zakończeniu zajęć i potwierdzeniu osiągnięcia EU student/ka: Wyjaśnia specyfikę badań językoznawczych w zakresie analizy porównawczej języka hiszpańskiego i innych języków obecnych na Półwyspie, w tym dialektów i jego odmian. Analizuje wybrane artykuły naukowe z dziedziny językoznawstwa. Zna podstawowe metody badawcze. Ma uporządkowaną wiedzę na temat struktury i opracowania pracy licencjackiej. Zna założenia pisania pracy z dydaktyki językowej. Identyfikuje rodzaj prac: aplikacyjnej, analityczno - krytycznej i empirycznej oraz wyjaśnia ich cele oraz strukturę. Zna i rozumie podstawowe pojęcia i zasady z zakresu ochrony własności intelektualnej i prawa autorskiego. Potrafi wybrać temat, dziedzinę oraz określić problem badawczy pracy licencjackiej z zakresu językoznawstwa i dydaktyki j. hiszpańskiego. Zna kryteria oceny pracy licencjackiej. Ma świadomość kompleksowej natury języka ze szczególnym uwzględnieniem obszaru kulturowego języka hiszpańskiego Wie, jak kompletować wybraną bibliografię, zna zasady cytowania, umie redagować noty bibliograficzne. Samodzielnie opracowuje materiały źródłowe. Zna zasady obsługi edytora tekstu Korzysta ze źródeł literaturowych; wie, jak korzystać ze źródeł elektronicznych (Internet) |
Metody i kryteria oceniania: |
Metody: Esej Egzamin praktyczny (obserwacja wykonawstwa) Kryteria: 5,0 – znakomita wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne 4.5 – bardzo dobra wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne 4.0 – dobra wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne 3.5 – zadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne, ale ze znacznymi niedociągnięciami 3.0 – zadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne, ale z licznymi błędami 2.0 – niezadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2020/2021" (zakończony)
Okres: | 2020-10-01 - 2021-02-28 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR KON
CZ PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin, 20 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Sylwia Mikołajczak | |
Prowadzący grup: | Sylwia Mikołajczak | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie
Konwersatorium - Zaliczenie |
|
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
|
Liczba godzin przedmiotu: | 30 |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2021/2022" (zakończony)
Okres: | 2021-10-01 - 2022-02-23 |
Przejdź do planu
PN WT KON
ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin, 20 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Sylwia Mikołajczak | |
Prowadzący grup: | Sylwia Mikołajczak | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie
Konwersatorium - Zaliczenie |
|
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
|
Liczba godzin przedmiotu: | 30 |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/2023" (zakończony)
Okres: | 2022-10-01 - 2023-02-26 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT KON
|
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin, 25 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Sylwia Mikołajczak | |
Prowadzący grup: | Sylwia Mikołajczak | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie
Konwersatorium - Zaliczenie z notą |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/2024" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-02-25 |
Przejdź do planu
PN WT KON
ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Xavier Pascual Lopez | |
Prowadzący grup: | Xavier Pascual Lopez | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie
Konwersatorium - Zaliczenie z notą |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu.