Seminarium specjalizacyjne językoznawcze 2
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 09-SSJ2-MF-12 |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Seminarium specjalizacyjne językoznawcze 2 |
Jednostka: | Instytut Języków i Literatur Romańskich |
Grupy: |
Filologia, specjalność filologia romańska, studia stacjonarne II stopnia, semestr 3 Moodle - przedmioty Szkoły Nauk o Języku i Literaturze |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
0.00
(w zależności od programu)
|
Język prowadzenia: | język francuski |
Rodzaj przedmiotu: | fakultatywne |
Kierunek studiów: | filologia romańska |
Poziom przedmiotu: | II stopień |
Wymagania wstępne w zakresie wiedzy, umiejętności oraz kompetencji: | Znajomość języka francuskiego na poziomie B2/C1. Wiedza podstawowa z zakresu jęzkoznawstwa ogólnego. |
Informacja o tym, gdzie można zapoznać się z materiałami do zajęć: | Materiały do zajęć udostępniane są za pomocą platformy Moodle. |
Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK: | W SEMESTRZE ZIMOWYM 2020/2021 PRZEDMIOT REALIZOWANY W SYSTEMIE ZDALNYM NOSI NAZWĘ "Analyse discursive – terminologie, méthodologie et application (2)" I ŁĄCZY SIĘ TEMATYCZNIE Z DRUGIM SEMINARIUM, PROWADZONYM PRZEZ P. DR EWĘ PIROGOWSKĄ. |
Nakład pracy studenta (punkty ECTS): | 9 punktów ETCS |
Skrócony opis: |
Celem konwersatorium jest zapoznanie studentów z francuską szkołą analizy dyskursu i przygotowanie do pracy naukowej w tym zakresie. |
Pełny opis: |
Kurs przewiduje wprowadzenie słuchaczy do zagadnień szczegółowych związanych z analizą dyskursu na gruncie szkoły francuskiej, koncentruje się na problemach demokratyzacji dyskursu i tworzenia tzw. wspólnoty dyskursu na przykładzie wybranych gatunków, m.in. komentarza prasowego i komentarza zamieszczanego na forach internetowych. |
Literatura: |
AMOSSY R. & BURGER M. (2011), Polémiques médiatiques et journalistiques, Semen, 31, [En ligne] http://journals.openedition.org/semen/9072 Amossy, R. (2014). La violence verbale : fonctions et limites. Les « flammes » dans les conversations numériques [dans] Apologie de la polémique, Paris : Presses Universitaires de France, pp. 175-228. Charaudeau, P. (2001). Visées discursives, genres situationnels et construction textuelle, Analyse des discours. Types et genres, Éd. Universitaires du Sud, Toulouse, [En ligne] http://www.patrick-charaudeau.com/Visees-discursives-genres,83.html Charaudeau, P. (2005). Les médias et l’information. L’impossible transparence du discours, De Boeck-Ina, Louvain-la-Neuve. Charaudeau, P. (2006). Discours journalistique et positionnements énonciatifs. Frontières et dérives, Semen, 22, [En ligne] http://semen.revues.org/2793 Charaudeau, P. (2009). Une éthique du discours médiatique est-elle possible ?, Communication, 27/2, [En ligne] http://www.patrick-charaudeau.com/Une-ethique-du-discours-mediatique.html Charaudeau, P., Maingueneau, D. (2002). Dictionnaire d’analyse du discours, Le Seuil. Grzmil-Tylutki, H. (2010). Francuska lingwistyczna teoria dyskursu. Historia, tendencje, perspektywy, Kraków : Universitas, pp. 366. Laforest, M., Vincent, D. (2004). La qualification péjorative dans tous ses états, Langue française, 144, pp. 59-81. Maingueneau, D. (2002). Analyser les textes de communication, Nathan, Paris. Tétu, J.-F. (2004). L’émotion dans les médias : Dispositifs, formes et figures, Mots. Les langages du politique, 75, [En ligne] https://journals.openedition.org/mots/2843 Vincent, D., Barbeau, G. B. (2012). Insulte, disqualification, persuasion et tropes communicationnels : à qui l’insulte profite-t-elle?, Argumentation et Analyse du Discours, 8, [En ligne] URL : http://journals.openedition.org/aad/1252 |
Efekty uczenia się: |
Po zakończeniu zajęć i potwierdzeniu osiągnięcia EU student/ka: -wyjaśnia terminy z zakresu badań nad dyskursem -orientuje się w aktualnie prowadzonych badaniach dyskursywnych w ramach francuskiej szkoły analizy dyskursu medialnego -zna wybrane gatunki dyskursywne i potrafi wskazać ich cechy dystynktywne -rozumie zjawisko demokratyzacji wypowiedzi w przestrzeni publicznej i potrafi je opisać wskazując odpowiednie przykłady -rozumie na czym polega konstrukcja wspólnoty dyskursywnej w wymiarze komunikacji formalnej (instytucjonalnej) i potrafi dokonać opisu tego zjawiska na przykładzie informacji prasowej -rozumie na czym polega konstrukcja wspólnoty dyskursywnej w wymiarze komunikacji nieformalnej i potrafi dokonać opisu tego zjawiska na przykładzie wybranych forów dyskusyjnych -zna podstawowe wykładniki języka nienawiści w przestrzeni publicznej w odniesieniu do mediów społecznościowych -potrafi zbudować korpus badawczy składający się z odpowiedniej grupy jednostek dyskursywnych i dokonać ich analizy jakościowej wskazując zjawisko dominujące -potrafi zredagować podstawowe teksty użytkowe: tekst informacyjny, komentarz prasowy, komentarz na forum -potrafi pracować samodzielnie -potrafi pracować w grupie |
Metody i kryteria oceniania: |
Obowiązuje zaliczenie przedmiotu na ocenę na koniec semestru. Ocena wynika z ilości zgromadzonych w semestrze punktów, stosuje się następującą skalę procentową do wystawienia oceny: 60,0-68,0 % dostateczny > 68,0-75,0 % dostateczny + > 75,0-85,0 % dobry > 85,0-90,0 % dobry + > 90,0% bardzo dobry Uzyskanie oceny pozytywnej z przedmiotu umożliwia podejście do egzaminu. Do wystawienia oceny z egzaminu stosuje się tą samą skalę (patrz wyżej). |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2020/2021" (zakończony)
Okres: | 2020-10-01 - 2021-02-28 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ KON
PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Jolanta Dyoniziak | |
Prowadzący grup: | Jolanta Dyoniziak | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie z notą
Konwersatorium - Zaliczenie z notą |
|
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
|
Kod ECTS: | 9 PUNKTÓW ETCS |
|
Liczba godzin przedmiotu: | 30 |
|
Skrócony opis: |
Analyse discursive – terminologie, méthodologie et application (2) Analiza dyskursywna- terminologia, metodologia, badania (2) |
|
Pełny opis: |
Kurs przewiduje wprowadzenie słuchaczy do zagadnień szczegółowych związanych z analizą dyskursu na gruncie szkoły francuskiej, koncentruje się na problemach demokratyzacji dyskursu i tworzenia tzw. wspólnoty dyskursu na przykładzie wybranych gatunków, m.in. komentarza prasowego i komentarza zamieszczanego na forach internetowych. |
|
Literatura: |
AMOSSY R. & BURGER M. (2011), Polémiques médiatiques et journalistiques, Semen, 31, [En ligne] http://journals.openedition.org/semen/9072 Amossy, R. (2014). La violence verbale : fonctions et limites. Les « flammes » dans les conversations numériques [dans] Apologie de la polémique, Paris : Presses Universitaires de France, pp. 175-228. Charaudeau, P. (2001). Visées discursives, genres situationnels et construction textuelle, Analyse des discours. Types et genres, Éd. Universitaires du Sud, Toulouse, [En ligne] http://www.patrick-charaudeau.com/Visees-discursives-genres,83.html Charaudeau, P. (2005). Les médias et l’information. L’impossible transparence du discours, De Boeck-Ina, Louvain-la-Neuve. Charaudeau, P. (2006). Discours journalistique et positionnements énonciatifs. Frontières et dérives, Semen, 22, [En ligne] http://semen.revues.org/2793 Charaudeau, P. (2009). Une éthique du discours médiatique est-elle possible ?, Communication, 27/2, [En ligne] http://www.patrick-charaudeau.com/Une-ethique-du-discours-mediatique.html Charaudeau, P., Maingueneau, D. (2002). Dictionnaire d’analyse du discours, Le Seuil. Grzmil-Tylutki, H. (2010). Francuska lingwistyczna teoria dyskursu. Historia, tendencje, perspektywy, Kraków : Universitas, pp. 366. Laforest, M., Vincent, D. (2004). La qualification péjorative dans tous ses états, Langue française, 144, pp. 59-81. Maingueneau, D. (2002). Analyser les textes de communication, Nathan, Paris. Tétu, J.-F. (2004). L’émotion dans les médias : Dispositifs, formes et figures, Mots. Les langages du politique, 75, [En ligne] https://journals.openedition.org/mots/2843 Vincent, D., Barbeau, G. B. (2012). Insulte, disqualification, persuasion et tropes communicationnels : à qui l’insulte profite-t-elle?, Argumentation et Analyse du Discours, 8, [En ligne] URL : http://journals.openedition.org/aad/1252 |
|
Uwagi: |
W SEMESTRZE ZIMOWYM 2020/2021 PRZEDMIOT REALIZOWANY W SYSTEMIE ZDALNYM NOSI NAZWĘ "Analyse discursive – terminologie, méthodologie et application (2)" I ŁĄCZY SIĘ TEMATYCZNIE Z DRUGIM SEMINARIUM, PROWADZONYM PRZEZ P. DR EWĘ PIROGOWSKĄ "Analyse discursive – terminologie, méthodologie et application (1)". |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2021/2022" (zakończony)
Okres: | 2021-10-01 - 2022-02-23 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT KON
|
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Jolanta Dyoniziak | |
Prowadzący grup: | Jolanta Dyoniziak | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie z notą
Konwersatorium - Zaliczenie z notą |
|
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
|
Kod ECTS: | 9 PUNKTÓW ETCS |
|
Liczba godzin przedmiotu: | 30 |
|
Skrócony opis: |
Analyse discursive – terminologie, méthodologie et application (2) Analiza dyskursywna- terminologia, metodologia, badania (2) |
|
Pełny opis: |
Kurs przewiduje wprowadzenie słuchaczy do zagadnień szczegółowych związanych z analizą dyskursu na gruncie szkoły francuskiej, koncentruje się na problemach demokratyzacji dyskursu i tworzenia tzw. wspólnoty dyskursu na przykładzie wybranych gatunków, m.in. komentarza prasowego i komentarza zamieszczanego na forach internetowych. |
|
Literatura: |
AMOSSY R. & BURGER M. (2011), Polémiques médiatiques et journalistiques, Semen, 31, [En ligne] http://journals.openedition.org/semen/9072 Amossy, R. (2014). La violence verbale : fonctions et limites. Les « flammes » dans les conversations numériques [dans] Apologie de la polémique, Paris : Presses Universitaires de France, pp. 175-228. Charaudeau, P. (2001). Visées discursives, genres situationnels et construction textuelle, Analyse des discours. Types et genres, Éd. Universitaires du Sud, Toulouse, [En ligne] http://www.patrick-charaudeau.com/Visees-discursives-genres,83.html Charaudeau, P. (2005). Les médias et l’information. L’impossible transparence du discours, De Boeck-Ina, Louvain-la-Neuve. Charaudeau, P. (2006). Discours journalistique et positionnements énonciatifs. Frontières et dérives, Semen, 22, [En ligne] http://semen.revues.org/2793 Charaudeau, P. (2009). Une éthique du discours médiatique est-elle possible ?, Communication, 27/2, [En ligne] http://www.patrick-charaudeau.com/Une-ethique-du-discours-mediatique.html Charaudeau, P., Maingueneau, D. (2002). Dictionnaire d’analyse du discours, Le Seuil. Grzmil-Tylutki, H. (2010). Francuska lingwistyczna teoria dyskursu. Historia, tendencje, perspektywy, Kraków : Universitas, pp. 366. Laforest, M., Vincent, D. (2004). La qualification péjorative dans tous ses états, Langue française, 144, pp. 59-81. Maingueneau, D. (2002). Analyser les textes de communication, Nathan, Paris. Tétu, J.-F. (2004). L’émotion dans les médias : Dispositifs, formes et figures, Mots. Les langages du politique, 75, [En ligne] https://journals.openedition.org/mots/2843 Vincent, D., Barbeau, G. B. (2012). Insulte, disqualification, persuasion et tropes communicationnels : à qui l’insulte profite-t-elle?, Argumentation et Analyse du Discours, 8, [En ligne] URL : http://journals.openedition.org/aad/1252 |
|
Uwagi: |
W SEMESTRZE ZIMOWYM 2020/2021 PRZEDMIOT REALIZOWANY W SYSTEMIE ZDALNYM NOSI NAZWĘ "Analyse discursive – terminologie, méthodologie et application (2)" I ŁĄCZY SIĘ TEMATYCZNIE Z DRUGIM SEMINARIUM, PROWADZONYM PRZEZ P. DR EWĘ PIROGOWSKĄ "Analyse discursive – terminologie, méthodologie et application (1)". |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/2023" (zakończony)
Okres: | 2022-10-01 - 2023-02-26 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | (brak danych) | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie z notą
Konwersatorium - Zaliczenie z notą |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/2024" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-02-25 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ KON
PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Jolanta Dyoniziak | |
Prowadzący grup: | Jolanta Dyoniziak | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie z notą
Konwersatorium - Zaliczenie z notą |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu.