Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Seminarium specjalizacyjne językoznawcze 2

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 09-SSJ2-MF-12
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Seminarium specjalizacyjne językoznawcze 2
Jednostka: Instytut Języków i Literatur Romańskich
Grupy: Filologia, specjalność filologia romańska, studia stacjonarne II stopnia, semestr 3
Moodle - przedmioty Szkoły Nauk o Języku i Literaturze
Punkty ECTS i inne: 0 LUB 0.00 (w zależności od programu) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: język francuski
Rodzaj przedmiotu:

fakultatywne

Kierunek studiów:

filologia romańska

Poziom przedmiotu:

II stopień

Wymagania wstępne w zakresie wiedzy, umiejętności oraz kompetencji:

Znajomość języka francuskiego na poziomie B2/C1. Wiedza podstawowa z zakresu jęzkoznawstwa ogólnego.

Informacja o tym, gdzie można zapoznać się z materiałami do zajęć:

Materiały do zajęć udostępniane są za pomocą platformy Moodle.

Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK:

W SEMESTRZE ZIMOWYM 2020/2021 PRZEDMIOT REALIZOWANY W SYSTEMIE ZDALNYM NOSI NAZWĘ "Analyse discursive – terminologie, méthodologie et application (2)" I ŁĄCZY SIĘ TEMATYCZNIE Z DRUGIM SEMINARIUM, PROWADZONYM PRZEZ P. DR EWĘ PIROGOWSKĄ.

Nakład pracy studenta (punkty ECTS):

9 punktów ETCS

Skrócony opis:

Celem konwersatorium jest zapoznanie studentów z francuską szkołą analizy dyskursu i przygotowanie do pracy naukowej w tym zakresie.

Pełny opis:

Kurs przewiduje wprowadzenie słuchaczy do zagadnień szczegółowych związanych z analizą dyskursu na gruncie szkoły francuskiej, koncentruje się na problemach demokratyzacji dyskursu i tworzenia tzw. wspólnoty dyskursu na przykładzie wybranych gatunków, m.in. komentarza prasowego i komentarza zamieszczanego na forach internetowych.

Literatura:

AMOSSY R. & BURGER M. (2011), Polémiques médiatiques et journalistiques, Semen, 31, [En ligne] http://journals.openedition.org/semen/9072

Amossy, R. (2014). La violence verbale : fonctions et limites. Les « flammes » dans les conversations numériques [dans] Apologie de la polémique, Paris : Presses Universitaires de France, pp. 175-228.

Charaudeau, P. (2001). Visées discursives, genres situationnels et construction textuelle, Analyse des discours. Types et genres, Éd. Universitaires du Sud, Toulouse, [En ligne] http://www.patrick-charaudeau.com/Visees-discursives-genres,83.html

Charaudeau, P. (2005). Les médias et l’information. L’impossible transparence du discours, De Boeck-Ina, Louvain-la-Neuve.

Charaudeau, P. (2006). Discours journalistique et positionnements énonciatifs. Frontières et dérives, Semen, 22, [En ligne] http://semen.revues.org/2793

Charaudeau, P. (2009). Une éthique du discours médiatique est-elle possible ?, Communication, 27/2, [En ligne] http://www.patrick-charaudeau.com/Une-ethique-du-discours-mediatique.html

Charaudeau, P., Maingueneau, D. (2002). Dictionnaire d’analyse du discours, Le Seuil.

Grzmil-Tylutki, H. (2010). Francuska lingwistyczna teoria dyskursu. Historia, tendencje, perspektywy, Kraków : Universitas, pp. 366.

Laforest, M., Vincent, D. (2004). La qualification péjorative dans tous ses états, Langue française, 144, pp. 59-81.

Maingueneau, D. (2002). Analyser les textes de communication, Nathan, Paris.

Tétu, J.-F. (2004). L’émotion dans les médias : Dispositifs, formes et figures, Mots. Les langages du politique, 75, [En ligne] https://journals.openedition.org/mots/2843

Vincent, D., Barbeau, G. B. (2012). Insulte, disqualification, persuasion et tropes communicationnels : à qui l’insulte profite-t-elle?, Argumentation et Analyse du Discours, 8, [En ligne] URL : http://journals.openedition.org/aad/1252

Efekty uczenia się:

Po zakończeniu zajęć i potwierdzeniu osiągnięcia EU student/ka:

-wyjaśnia terminy z zakresu badań nad dyskursem

-orientuje się w aktualnie prowadzonych badaniach dyskursywnych w ramach francuskiej szkoły analizy dyskursu medialnego

-zna wybrane gatunki dyskursywne i potrafi wskazać ich cechy dystynktywne

-rozumie zjawisko demokratyzacji wypowiedzi w przestrzeni publicznej i potrafi je opisać wskazując odpowiednie przykłady

-rozumie na czym polega konstrukcja wspólnoty dyskursywnej w wymiarze komunikacji formalnej (instytucjonalnej) i potrafi dokonać opisu tego zjawiska na przykładzie informacji prasowej

-rozumie na czym polega konstrukcja wspólnoty dyskursywnej w wymiarze komunikacji nieformalnej i potrafi dokonać opisu tego zjawiska na przykładzie wybranych forów dyskusyjnych

-zna podstawowe wykładniki języka nienawiści w przestrzeni publicznej w odniesieniu do mediów społecznościowych

-potrafi zbudować korpus badawczy składający się z odpowiedniej grupy jednostek dyskursywnych i dokonać ich analizy jakościowej wskazując zjawisko dominujące

-potrafi zredagować podstawowe teksty użytkowe: tekst informacyjny, komentarz prasowy, komentarz na forum

-potrafi pracować samodzielnie

-potrafi pracować w grupie

Metody i kryteria oceniania:

Obowiązuje zaliczenie przedmiotu na ocenę na koniec semestru. Ocena wynika z ilości zgromadzonych w semestrze punktów, stosuje się następującą skalę procentową do wystawienia oceny:

60,0-68,0 % dostateczny

> 68,0-75,0 % dostateczny +​

> 75,0-85,0 % dobry​

> 85,0-90,0 % dobry +​

> 90,0% bardzo dobry​

Uzyskanie oceny pozytywnej z przedmiotu umożliwia podejście do egzaminu. Do wystawienia oceny z egzaminu stosuje się tą samą skalę (patrz wyżej).

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2020/2021" (zakończony)

Okres: 2020-10-01 - 2021-02-28
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Konwersatorium, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Jolanta Dyoniziak
Prowadzący grup: Jolanta Dyoniziak
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie z notą
Konwersatorium - Zaliczenie z notą
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Kod ECTS:

9 PUNKTÓW ETCS

Liczba godzin przedmiotu:

30

Skrócony opis:

Analyse discursive – terminologie, méthodologie et application (2)

Analiza dyskursywna- terminologia, metodologia, badania (2)

Pełny opis:

Kurs przewiduje wprowadzenie słuchaczy do zagadnień szczegółowych związanych z analizą dyskursu na gruncie szkoły francuskiej, koncentruje się na problemach demokratyzacji dyskursu i tworzenia tzw. wspólnoty dyskursu na przykładzie wybranych gatunków, m.in. komentarza prasowego i komentarza zamieszczanego na forach internetowych.

Literatura:

AMOSSY R. & BURGER M. (2011), Polémiques médiatiques et journalistiques, Semen, 31, [En ligne] http://journals.openedition.org/semen/9072

Amossy, R. (2014). La violence verbale : fonctions et limites. Les « flammes » dans les conversations numériques [dans] Apologie de la polémique, Paris : Presses Universitaires de France, pp. 175-228.

Charaudeau, P. (2001). Visées discursives, genres situationnels et construction textuelle, Analyse des discours. Types et genres, Éd. Universitaires du Sud, Toulouse, [En ligne] http://www.patrick-charaudeau.com/Visees-discursives-genres,83.html

Charaudeau, P. (2005). Les médias et l’information. L’impossible transparence du discours, De Boeck-Ina, Louvain-la-Neuve.

Charaudeau, P. (2006). Discours journalistique et positionnements énonciatifs. Frontières et dérives, Semen, 22, [En ligne] http://semen.revues.org/2793

Charaudeau, P. (2009). Une éthique du discours médiatique est-elle possible ?, Communication, 27/2, [En ligne] http://www.patrick-charaudeau.com/Une-ethique-du-discours-mediatique.html

Charaudeau, P., Maingueneau, D. (2002). Dictionnaire d’analyse du discours, Le Seuil.

Grzmil-Tylutki, H. (2010). Francuska lingwistyczna teoria dyskursu. Historia, tendencje, perspektywy, Kraków : Universitas, pp. 366.

Laforest, M., Vincent, D. (2004). La qualification péjorative dans tous ses états, Langue française, 144, pp. 59-81.

Maingueneau, D. (2002). Analyser les textes de communication, Nathan, Paris.

Tétu, J.-F. (2004). L’émotion dans les médias : Dispositifs, formes et figures, Mots. Les langages du politique, 75, [En ligne] https://journals.openedition.org/mots/2843

Vincent, D., Barbeau, G. B. (2012). Insulte, disqualification, persuasion et tropes communicationnels : à qui l’insulte profite-t-elle?, Argumentation et Analyse du Discours, 8, [En ligne] URL : http://journals.openedition.org/aad/1252

Uwagi:

W SEMESTRZE ZIMOWYM 2020/2021 PRZEDMIOT REALIZOWANY W SYSTEMIE ZDALNYM NOSI NAZWĘ "Analyse discursive – terminologie, méthodologie et application (2)" I ŁĄCZY SIĘ TEMATYCZNIE Z DRUGIM SEMINARIUM, PROWADZONYM PRZEZ P. DR EWĘ PIROGOWSKĄ "Analyse discursive – terminologie, méthodologie et application (1)".

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2021/2022" (zakończony)

Okres: 2021-10-01 - 2022-02-23
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Konwersatorium, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Jolanta Dyoniziak
Prowadzący grup: Jolanta Dyoniziak
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie z notą
Konwersatorium - Zaliczenie z notą
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Kod ECTS:

9 PUNKTÓW ETCS

Liczba godzin przedmiotu:

30

Skrócony opis:

Analyse discursive – terminologie, méthodologie et application (2)

Analiza dyskursywna- terminologia, metodologia, badania (2)

Pełny opis:

Kurs przewiduje wprowadzenie słuchaczy do zagadnień szczegółowych związanych z analizą dyskursu na gruncie szkoły francuskiej, koncentruje się na problemach demokratyzacji dyskursu i tworzenia tzw. wspólnoty dyskursu na przykładzie wybranych gatunków, m.in. komentarza prasowego i komentarza zamieszczanego na forach internetowych.

Literatura:

AMOSSY R. & BURGER M. (2011), Polémiques médiatiques et journalistiques, Semen, 31, [En ligne] http://journals.openedition.org/semen/9072

Amossy, R. (2014). La violence verbale : fonctions et limites. Les « flammes » dans les conversations numériques [dans] Apologie de la polémique, Paris : Presses Universitaires de France, pp. 175-228.

Charaudeau, P. (2001). Visées discursives, genres situationnels et construction textuelle, Analyse des discours. Types et genres, Éd. Universitaires du Sud, Toulouse, [En ligne] http://www.patrick-charaudeau.com/Visees-discursives-genres,83.html

Charaudeau, P. (2005). Les médias et l’information. L’impossible transparence du discours, De Boeck-Ina, Louvain-la-Neuve.

Charaudeau, P. (2006). Discours journalistique et positionnements énonciatifs. Frontières et dérives, Semen, 22, [En ligne] http://semen.revues.org/2793

Charaudeau, P. (2009). Une éthique du discours médiatique est-elle possible ?, Communication, 27/2, [En ligne] http://www.patrick-charaudeau.com/Une-ethique-du-discours-mediatique.html

Charaudeau, P., Maingueneau, D. (2002). Dictionnaire d’analyse du discours, Le Seuil.

Grzmil-Tylutki, H. (2010). Francuska lingwistyczna teoria dyskursu. Historia, tendencje, perspektywy, Kraków : Universitas, pp. 366.

Laforest, M., Vincent, D. (2004). La qualification péjorative dans tous ses états, Langue française, 144, pp. 59-81.

Maingueneau, D. (2002). Analyser les textes de communication, Nathan, Paris.

Tétu, J.-F. (2004). L’émotion dans les médias : Dispositifs, formes et figures, Mots. Les langages du politique, 75, [En ligne] https://journals.openedition.org/mots/2843

Vincent, D., Barbeau, G. B. (2012). Insulte, disqualification, persuasion et tropes communicationnels : à qui l’insulte profite-t-elle?, Argumentation et Analyse du Discours, 8, [En ligne] URL : http://journals.openedition.org/aad/1252

Uwagi:

W SEMESTRZE ZIMOWYM 2020/2021 PRZEDMIOT REALIZOWANY W SYSTEMIE ZDALNYM NOSI NAZWĘ "Analyse discursive – terminologie, méthodologie et application (2)" I ŁĄCZY SIĘ TEMATYCZNIE Z DRUGIM SEMINARIUM, PROWADZONYM PRZEZ P. DR EWĘ PIROGOWSKĄ "Analyse discursive – terminologie, méthodologie et application (1)".

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/2023" (zakończony)

Okres: 2022-10-01 - 2023-02-26
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Konwersatorium, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: (brak danych)
Prowadzący grup: (brak danych)
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie z notą
Konwersatorium - Zaliczenie z notą

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/2024" (zakończony)

Okres: 2023-10-01 - 2024-02-25
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Konwersatorium, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Jolanta Dyoniziak
Prowadzący grup: Jolanta Dyoniziak
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie z notą
Konwersatorium - Zaliczenie z notą
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu.
ul. Wieniawskiego 1
61-712 Poznań
tel: +48 61 829 4000
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)