Realia i kultura współczesnej Rosji
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 09-RKWR-ZU-12 |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Realia i kultura współczesnej Rosji |
Jednostka: | Instytut Filologii Wschodniosłowiańskich |
Grupy: |
Filologia, specjalność filologia rosyjska, studia niestacjonarne II stopnia, semestr 3 Moodle - przedmioty Szkoły Nauk o Języku i Literaturze |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
3.00
(w zależności od programu)
|
Język prowadzenia: | język polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Kierunek studiów: | filologia rosyjska (studia niestacjonarne) |
Poziom przedmiotu: | I stopień |
Cele kształcenia: | wprowadzenie terminologii dotyczącej rosyjskich teorii narodowo-tożsamościowych zapoznanie z problemami życia społecznego i gospodarczego Federacji Rosyjskiej przekazanie wiedzy na temat funkcjonowania ruchów politycznych i religijnych w Rosji po 1991 r. kształtowanie umiejętności porządkowania omawianych zjawisk z punktu widzenia ich miejsca i funkcji w procesie historycznym rozwijanie zdolności samodzielnego formułowania sądów i wniosków na podstawie materiałów naukowych z zakresu realiów i kultury współczesnej Rosji |
Rok studiów (jeśli obowiązuje): | I rok |
Pełny opis: |
Rosja widziana z perspektywy człowieka Zachodu. Teorie pokrewieństwa Rosji z Azją (kwestie narodowościowe i tożsamościowe). Idea eurazjatycka jako narzędzie polityków rosyjskich. Nacjonalizm w FR lat 90-tych. Ruchy polityczne w Rosji po 1991 roku. Problemy demograficzne i socjalne europejskiej oraz azjatyckiej części FR. Życie gospodarcze FR: sytuacja wewnętrzna i stosunki międzynarodowe w zakresie polityki ekonomiczno-przemysłowej. Udział państwa rosyjskiego w sporach terytorialnych XX i XXI stuleci. System oświaty i prawodawstwo w FR po 1991 roku. Zderzenie tradycji z nowoczesnością – Rosyjska Północ w perspektywie etnograficznej. Wyznania religijne na obszarze Rosji (z uwzględnieniem Syberii i Dalekiego Wschodu). Masoneria i sekty w Rosji. |
Literatura: |
1. A. Rodimkina, Z. Riley, N. Landsman, Rosja dzisiaj, Warszawa 2003. 2. J. Bratkiewicz, Rosyjscy nacjonaliści w latach 1992-1996 : od detradycjonalizacji do retradycjonalizacji, Warszawa 1998. 3. I. Massaka, Eurazjatyzm. Z dziejów rosyjskiego misjonizmu, Wrocław 2001. 4. Imperium Putina, red. W. Konończuk, Warszawa 2007. 5. G. Przebinda, Piekło z widokiem na niebo : spotkania z Rosją 1999-2004, Kraków 2004. 6. J. Hugo-Bader, Biała gorączka, Wołowiec 2009. |
Efekty uczenia się: |
Po zakończeniu modułu (przedmiotu) i potwierdzeniu osiągnięcia efektów kształcenia student potrafi: zna, prawidłowo definiuje i stosuje terminy niezbędne dla rozumienia idei narodowo-tożsamościowych wyrosłych na gruncie rosyjskim zna ważniejsze zagadnienia z zakresu problematyki życia społecznego i gospodarczego dzisiejszej Federacji Rosyjskiej posiada poszerzoną wiedzę na temat rozwoju ruchów politycznych i religijnych w FR po 1991 r. potrafi określić znaczenie omawianych zjawisk w perspektywie historycznej umie samodzielnie formułować sądy/ wnioski dotyczące realiów życia politycznego w Rosji XX i XXI wieku |
Metody i kryteria oceniania: |
Kryteria oceniania: - obecność oraz aktywny udział na zajęciach; - systematyczne przygotowanie do zajęć; - kolokwium zaliczeniowe. Skala ocen: • bardzo dobry (bdb; 5,0): osiągnięcie przez studenta zakładanych efektów kształcenia obejmujących wszystkie istotne aspekty; • dobry plus (+db; 4,5): osiągnięcie przez studenta zakładanych efektów kształcenia obejmujących wszystkie istotne aspekty z pewnymi błędami lub nieścisłościami; • dobry (db; 4,0): osiągnięcie przez studenta zakładanych efektów kształcenia z pominięciem niektórych mniej istotnych aspektów; • dostateczny plus (+dst; 3,5): osiągnięcie przez studenta zakładanych efektów kształcenia z pominięciem niektórych istotnych aspektów lub z istotnymi nieścisłościami; • dostateczny (dst; 3,0): osiągnięcie przez studenta zakładanych efektów kształcenia z pominięciem niektórych ważnych aspektów lub z poważnymi nieścisłościami; • niedostateczny (ndst; 2,0): brak osiągnięcia przez studenta zakładanych efektów kształcenia. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2020/2021" (zakończony)
Okres: | 2020-10-01 - 2021-02-28 |
![]() |
Typ zajęć: |
Wykład, 14 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | Alicja Brus | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie z notą
Wykład - Zaliczenie z notą |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2021/2022" (zakończony)
Okres: | 2021-10-01 - 2022-02-23 |
![]() |
Typ zajęć: |
Wykład, 14 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | Alicja Brus | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie z notą
Wykład - Zaliczenie z notą |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/2023" (zakończony)
Okres: | 2022-10-01 - 2023-02-26 |
![]() |
Typ zajęć: |
Wykład, 14 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | Alicja Brus | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie z notą
Wykład - Zaliczenie z notą |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu.