Adam Mickiewicz University, Poznań - Central Authentication System
Strona główna

Romanian as a foreign language - speaking

General data

Course ID: 09-PNJRm-5LR-56
Erasmus code / ISCED: (unknown) / (unknown)
Course title: Romanian as a foreign language - speaking
Name in Polish: Praktyczna nauka języka rumuńskiego - mówienie
Organizational unit: Institute of Romance Studies
Course groups: (in Polish) Moodle - przedmioty Szkoły Nauk o Języku i Literaturze
(in Polish) Przedmioty dla etapu r3-X-S1-Rum w sem. zimowym
ECTS credit allocation (and other scores): 0 OR 0.00 (depends on study program) Basic information on ECTS credits allocation principles:
  • the annual hourly workload of the student’s work required to achieve the expected learning outcomes for a given stage is 1500-1800h, corresponding to 60 ECTS;
  • the student’s weekly hourly workload is 45 h;
  • 1 ECTS point corresponds to 25-30 hours of student work needed to achieve the assumed learning outcomes;
  • weekly student workload necessary to achieve the assumed learning outcomes allows to obtain 1.5 ECTS;
  • work required to pass the course, which has been assigned 3 ECTS, constitutes 10% of the semester student load.

view allocation of credits
Language: Romanian
Module type:

compulsory

Major:

(in Polish) filologia rumuńska


Cycle of studies:

1st cycle

Module learning aims:

(in Polish) 1/ Zapoznanie studentów ze strukturami gramatycznymi na poziomie B2/C1.

2/ Wyrobienie u studentów umiejętności użycia poznanych struktur gramatycznych.

3/ Rozwinięcie u studentów umiejętności rozumienia ze słuchu tekstów na poziomie B2/C1.

4/ Rozwinięcie u studentów umiejętności czytania ze zrozumieniem tekstów na poziomie B2/C1.

5/ Zapoznanie studentów ze słownictwem z różnych dziedzin na poziomie B2/C1.

6/ Wyrobienie u studentów umiejętności tłumaczenia zdań i tekstów z zastosowaniem poznanego słownictwa.

7/ Wykształcenie u studentów umiejętności formułowania wypowiedzi ustnych z zastosowaniem poznanego słownictwa.

8/ Wykształcenie u studentów umiejętności pisania tekstów użytkowych, argumentacyjnych i narracyjno-opisowych na poziomie B2/C1.

9/ Rozwinięcie u studentów umiejętności pracy w grupie.

Year of studies (where relevant):

Year 3

Pre-requisites in terms of knowledge, skills and social competences:

(in Polish) wiedza, umiejętności i kompetencje nabyte w ramach obowiązkowego przedmiotu/modułu Praktyczna nauka języka rumuńskiego 1, 2, 3, 4

Methods of teaching for learning outcomes achievement:

(in Polish) Wykład z prezentacją multimedialną wybranych zagadnień

Wykład konwersatoryjny

Wykład problemowy

Dyskusja

Praca z tekstem

Metoda analizy przypadkówGra dydaktyczna/symulacyjna

Rozwiązywanie zadań (np.: obliczeniowych, artystycznych, praktycznych)

Metoda ćwiczeniowaMetoda warsztatowa

Metoda projektu

Pokaz i obserwacja

Demonstracje dźwiękowe i/lub video

Metody aktywizujące (np.: „burza mózgów”, technika analizy SWOT, technika drzewka decyzyjnego, metoda „kuli śniegowej”, konstruowanie „map myśli”)

Praca w grupach

Full description: (in Polish)

Programem zajęć objęte są następujące zagadnienia:

1/ Struktury gramatyczne.

2/ Ćwiczenia ustne i pisemne na zastosowanie poznanych struktur gramatycznych.

3/ Ćwiczenia na rozumienie ze słuchu.

4/ Ćwiczenia na rozumienie tekstu czytanego (udzielanie odpowiedzi na pytania do tekstu, uzupełnianie luk itp.).

5/ Lektura tekstów dotyczących różnych dziedzin w celu poznania słownictwa.

6/ Ćwiczenia na tłumaczenie zdań i tekstów z zastosowaniem poznanego słownictwa.

7/ Konstruowanie wypowiedzi ustnych z użyciem poznanego słownictwa.

8/ Ćwiczenia rozwijające umiejętność redagowania tekstów użytkowych, argumentacyjnych i narracyjno-opisowych.

Bibliography: (in Polish)

1/ Cojocaru D., „Romanian Grammar”, http://www.seelrc.org:8080/grammar/pdf/stand_alone_romanian.pdf

2/ Cychnerski T., „Flexiunea verbală în limba română”, vol. II, Wyd. UAM, Poznań, 1999.

3/ Deboveanu-Terpu E., Wójtowiczowa J., „Zbiór polsko-rumuńskich idiomów”, Wyd. UW, Warszawa, 1984.

4/ – „Dicţionar explicativ ilustrat al limbii române”, Editura Arc & Gunivas, Chişinău, 2007.

5/ – „Dicționar ortografic, ortoepic și morfologic al limbii române”, Editura Univers Enciclopedic, Bucureşti, 2010.

6/ Doca Gh., „La langue roumaine. Synonymie Grammaticale et Correction Linguistique”, Ars Docendi, București, 2000.

7/ Geambaşu C., Porawska J., „Limba română”, Wyd. UJ, Kraków, 1999.

8/ Klimkowski T., Teodorowicz J., Ivancu E., „Słownik polsko-rumuński i rumuńsko-polski”, Wyd. Nowela, Poznań, 2012.

9/ Mirska Lasota H., Porawska J., „Wielki słownik rumuńsko-polski”, Wyd. UJ, Kraków, 2009.

Materiały własne

Learning outcomes: (in Polish)

Po zakończeniu modułu (przedmiotu) i potwierdzeniu osiągnięcia efektów kształcenia student:

1/ zna struktury gramatyczne na poziomie B2/C1.

2/ poprawnie stosuje poznane struktury gramatyczne w wypowiedziach ustnych i pisemnych.

3/ potrafi odpowiedzieć na pytania sprawdzające rozumienie tekstu ze słuchu na poziomie B2/C1.

4/ potrafi odpowiedzieć na pytania sprawdzające rozumienie tekstu czytanego na poziomie B2/C1.

5/ zna słownictwo z różnych dziedzin na poziomie B2/C1.

6/ tłumaczy zdania i teksty z zastosowaniem poznanego słownictwa.

7/ formułuje wypowiedzi ustne z zastosowaniem poznanego słownictwa.

8/ redaguje teksty użytkowe, argumentacyjne i narracyjno-opisowe na poziomie B2/C1.

9/ potrafi pracować w grupie.

Assessment methods and assessment criteria: (in Polish)

-Kolokwium pisemne

-Kolokwium ustne

-Test

-Projekt

-Esej

-Raport

-Prezentacja multimedialna

-Portfolio

-bardzo dobry (bdb; 5,0): znakomita wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne

-dobry plus (+db; 4,5): bardzo dobra wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne

-dobry (db; 4,0): dobra wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne

-dostateczny plus (+dst; 3,5): zadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne, ale ze znacznymi niedociągnięciami

-dostateczny (dst; 3,0): zadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne, ale z licznymi błędami

-niedostateczny (ndst; 2,0): niezadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne

Tryb ogłoszenia wyników zaliczenia: system USOS w ciągu 14 dni od daty ostatnich zajęć

Classes in period "Academic year 2020/2021, winter semester" (past)

Time span: 2020-10-01 - 2021-02-28
Selected timetable range:
Navigate to timetable
Type of class:
classes, 30 hours, 25 places more information
Coordinators: Justyna Teodorowicz
Group instructors: Loredana Ilie
Students list: (inaccessible to you)
Examination: Course - Graded credit
classes - Graded credit

Classes in period "Academic year 2021/2022, winter semestr" (past)

Time span: 2021-10-01 - 2022-02-23
Selected timetable range:
Navigate to timetable
Type of class:
classes, 30 hours, 25 places more information
Coordinators: (unknown)
Group instructors: (unknown)
Students list: (inaccessible to you)
Examination: Course - Graded credit
classes - Graded credit

Classes in period "Academic year 2022/2023, winter semester" (past)

Time span: 2022-10-01 - 2023-02-26
Selected timetable range:
Navigate to timetable
Type of class:
classes, 30 hours, 25 places more information
Coordinators: Loredana Ilie, Justyna Teodorowicz
Group instructors: Loredana Ilie
Students list: (inaccessible to you)
Examination: Course - Graded credit
classes - Graded credit
Course descriptions are protected by copyright.
Copyright by Adam Mickiewicz University, Poznań.
ul. Wieniawskiego 1
61-712 Poznań
tel: +48 61 829 4000
contact accessibility statement USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)