Praktyczna nauka języka rosyjskiego
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 09-PNJR-56 |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Praktyczna nauka języka rosyjskiego |
Jednostka: | Instytut Filologii Wschodniosłowiańskich |
Grupy: |
filologia rosyjsko-angielska, studia stacjonarne licencjackie, semestr 5 Moodle - przedmioty Szkoły Nauk o Języku i Literaturze Przedmioty dla etapu r3-DL-RosUkr w sem. zimowym Przedmioty dla programu DLx-LSROS3X Przedmioty dla programu DLx-RosX |
Punkty ECTS i inne: |
5.00
LUB
4.00
LUB
6.00
LUB
3.00
(zmienne w czasie)
|
Język prowadzenia: | język rosyjski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Kierunek studiów: | kierunek studiów: filologia wschodniosłowiańska specjalności studiów: - filologia rosyjska - filologia rosyjska z filologią angielską - filologia rosyjska z filologią ukraińską - filologia rosyjska z lingwistyką stosowaną |
Poziom przedmiotu: | I stopień |
Cele kształcenia: | doskonalenie sprawności rozumienia ze słuchu w języku rosyjskim jako obcym: rozumienie różnorodnych tekstów autentycznych (wywiadów, audycji radiowych i telewizyjnych, programów naukowych, dyskusji, przemówień, wykładów) doskonalenie sprawności rozumienia ze słuchu w języku rosyjskim jako obcym: rozumienie wypowiedzi ustnej jako całości oraz umiejętność wychwycenia konkretnych informacji potrzebnych do sformułowania wniosków rozwijanie umiejętności posługiwania się płynnie złożonymi konstrukcjami i szerokim zakresem słownictwa, umożliwiającymi swobodną i efektywną komunikację w mowie i piśmie doskonalenie umiejętności wyrażania opinii oraz uczestnictwo w dyskusji z uwzględnieniem odpowiedniego stylu wypowiedzi kształtowanie umiejętności tworzenia długich, płynnych, logicznych, bogatych i spójnych pod względem treści wypowiedzi ustnych oraz pisemnych (wypracowanie), z wykorzystaniem zasad leksykalno-gramatycznych, interpunkcyjnych, ortograficznych i stylistycznych, a także z uwzględnieniem specyfiki dyskursu (naukowy, funkcjonalny) wyksztalcenie umiejętności pracy z tekstem naukowym kształtowanie i doskonalenie umiejętności tworzenia różnorodnych tekstów, w tym adnotacji, referatu, konspektu, rozprawki. doskonalenie sprawności czytania ze zrozumieniem różnego typu tekstów pisanych zawierających złożone struktury gramatyczno-leksykalne; doskonalenie techniki i poprawności czytania kształtowanie umiejętności analizy tekstów naukowych pod względem strukturalnym i językowym doskonalenie umiejętności komunikowania się w parach i grupie; doskonalenie kompetencji międzykulturowej doskonalenie umiejętności komunikacji i pracy w grupie oraz odpowiedniego stosunku do zajęć |
Rok studiów (jeśli obowiązuje): | III rok |
Moduł zajęć/przedmiotu prowadzony zdalnie (e-learning): | nie |
Wymagania wstępne w zakresie wiedzy, umiejętności oraz kompetencji: | sprawności językowe i komunikacyjne w zakresie materiału leksykalnego, gramatycznego, fonetycznego i ortograficznego zgodne z podstawą programową PNJR dla roku I. Wiedza z gramatyki oraz składni języka rosyjskiego według programu nauczania. |
Informacja o tym, gdzie można zapoznać się z materiałami do zajęć: | Ramowy plan zajęć przedstawiany jest na pierwszych zajęciach w semestrze. Zostaje on także przesłany na zbiorczą skrzynkę mailową każdej grupy. |
Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK: | Dyskusja Praca z tekstem Gra dydaktyczna/symulacyjna Metoda ćwiczeniowa Metoda projektu Demonstracje dźwiękowe i/lub video Metody aktywizujące (np.: „burza mózgów”, technika analizy SWOT, technika drzewka decyzyjnego, metoda „kuli śniegowej”, konstruowanie „map myśli”) Praca w grupach Praca w parach |
Pełny opis: |
MÓWIENIE, SŁUCHANIE: Tematy: - Aktualne wydarzenia i problemy rzeczywistości: społeczne, ekonomiczne, kulturowe (na podstawie aktualnych tekstów pisanych i mówionych zaczerpniętych ze środków masowego przekazu) - Wybory Słuchanie: rozwijanie słuchu i pamięci, słuchanie wywiadów, audycji radiowych i telewizyjnych, programów naukowych, dyskusji, przemówień, wykładów, piosenek, talk-show itd. PISANIE: Temat: Tekst jako podstawa działalności naukowej filologa - jak napisać konspekt, adnotację i referat; - praca z tekstem naukowym: wyszczególnienie wyrazów kluczowych, ułożenie planu odtwórczego (na podstawie istniejącego tekstu), analiza i poprawianie tekstu (przekształcenie, transformacja zdań/poszczególnych fragmentów tekstów tak, aby otrzymać logiczne i poprawne zdanie/fragment tekstu). Tematy: Aktualne wydarzenia i problemy rzeczywistości: społeczne, ekonomiczne; Wybory - jak napisać rozprawkę; - redagowanie tekstu rozprawki (wybrane aspekty): podział tekstu na akapity itd., zastosowanie cytatów, poprawianie tekstu pod względem spójności i logiki. GRAMATYKA (z elementami stylistyki): Tematy: 1. Odmiana imion, nazwisk i imion odojcowskich. Używanie nazwisk w tekstach naukowych z przyimkiem albo bez przyimka (согласно М. А. Шелякину, вслед за М. А. Шелякиным, по утверждению М. А. Шелякина, с точки зрения М. А. Шелякина и под.); 2. używanie wyrazów какой – который; 3. strona bierna i czynna czasownika; imiesłowy przymiotnikowe; krótsza forma imiesłowów przymiotnikowych biernych; 5. tworzenie przysłówkowych imiesłowów współczesnych i uprzednich. Imiesłowy przysłówkowe w zdaniu. ORTOGRAFIA: Tematy: 1. Pisownia wielkiej i małej litery; 2. pisownia przymiotników dzierżawczych na -ск-, -ский, -ов, -ев, -ин (Пушкинские чтения, пушкинский стиль, Далев словарь, Катин котёнок, тургеневские «Записки охотника»); 2. pisownia wyrazów złożonych z liczebnikami pisanymi cyframi; liczebniki porządkowe a dodawanie końcówek (1-го мая, 2-й вагон); 4. pisownia przyrostków -n-/ -nn- w przymiotnikach, przysłówkach, imiesłowach przymiotnikowych; 5. pisownia partykuł nie/ ni z różnymi częściami mowy; 6. używanie wybranych przyimków właściwych (кроме, между, из-за) i wtórnych (относительно, вслед за, независимо от, ввиду, в силу, вследствие, благодаря, несмотря на и др.); 7. fakultatywnie: pisownia wybranych wyrazów złożonych; pisownia przyimków; pisownia przysłówków. INTERPUNKCJA: Przecinek 1. Przecinek w zdaniach ze spójnikami podwójnymi (если... то, хотя... но, так как... то, едва... как, лишь только... как); 2. przecinek w wyrażeniach porównawczych 3. przecinek przy wyrazach i zdaniach wtrąconych; 4. przecinek przy imiesłowach przymiotnikowych; 5. przecinek przy imiesłowach przysłówkowych; 6. przecinek w zdaniu złożonym podrzędnie. Średnik 1. Średnik w rozbudowanych wypowiedzeniach złożonych; 2. średnik zastosowany do oddzielania pojedynczych zdań. Dwukropek 1. Dwukropek a wyliczenie szczegółów. Myślnik 1. Pojedyncze użycie myślnika. Cytowanie 1. Oznaczanie cytatów. Fakultatywnie: Nawiasy i wypowiedzi uzupełniające lub objaśniające tekst główny CZYTANIE: Tematy: Aktualne wydarzenia i problemy rzeczywistości: społeczne, ekonomiczne; Wybory; Tekst jako podstawa działalności naukowej filologa Czytanie tekstów ze zrozumieniem, dialogów, monologów zróżnicowanych pod względem stylu, typu i gatunku. Czytanie tekstów z wykorzystaniem techniki „brzęczącego czytania”. |
Literatura: |
Zalecana literatura (DO WYBORU, do wykorzystania podczas przygotowania do egzaminu, zaliczenia, przy pisaniu prac semestralnych/rocznych): - Н. Н. Рогозная, Читаем тексты по специальности. Лингвистика, Санкт-Петербург 2010. - А. Родимкина, З. Райли, Н. Ландсман, Россия сегодня, Warszawa 2003. - А. Махнач, Из первых уст. Русский язык для продвинутого уровня, Warszawa 2009. - С. И. Дерягина, Е. В. Мартыненко, И. И. Гадалина, В газетах пишут. Учебное пособие для иностранцев, изучающих русский язык, Москва 2001. - Л. И. Москвитина, В мире новостей, Санкт-Петербург 2009. - N. Kowalska, D. Samek, Praktyczna gramatyka języka rosyjskiego, Warszawa 2004. - Z. Burnewicz, L. Górska, Z. Nowożenowa, Ćwiczenia ze stylistyki i kultury języka rosyjskiego, Gdańsk 2002. - Ю. Л. Туманова, В. Г. Бойко, Упражнения и тексты для обучения профессиональной научной речи, Москва 1997. - А. Л. Бердичевский, Н. Н. Соловьёва, Русский язык: сферы обучения. Учебное пособие по стилистике для студентов-иностранцев, Москва 2002. - И. А. Сокольчик, Русский язык. Синтаксис и пунктуация в тестах, Минск 2010. - M. Węglińska, Jak pisać pracę magisterską?, Kraków 2005. - Inne materiały autorskie (podręczniki, czasopisma, artykuły popularno-naukowe). - S. Karolak, Słownik frazeologiczny rosyjsko-polski, Warszawa 1998, tom I i II. - М. А. Шелякин, Справочник по русской грамматике, Москва 1993. - Д. Э. Розенталь, Справочник по русскому языку. Управление в русском языке, Москва 2003. - A. Mirowicz, I. Dulewiczowa, I. Grek-Pabisowa, I. Maryniakowa, Wielki słownik rosyjsko-polski, Warszawa 1999, tom I i II. - D. Hessen, R. Szypuła, Wielki słownik polsko-rosyjski, Warszawa1998, tom I i II. - И. Б. Голуб, Упражнения по стилистике русского языка, Москва 2001. - Л.З. Голованова, Пособие по научному стилю речи, Москва 1980. - С. А. Хавронина, Г.Ф. Жидкова, Пособие по развитию навыков научной речи. Для иностранных студентов-филологов, Москва 1985. - С. А. Хавронина, О.А. Крылова, Обучение иностранцев порядку слов в русском языке, Москва 1989. |
Efekty uczenia się: |
Po zakończeniu modułu i potwierdzeniu osiągnięcia efektów uczenia się student /ka: ma uporządkowaną wiedzę na temat struktury i funkcji języka rosyjskiego, która jest zorientowana na zastosowanie praktyczne rozumie teksty autentyczne i wypowiedzi ustne, które potrafi prawidłowo analizować i interpretować ma opanowaną technikę czytania oraz posiada umiejętność czytania ze zrozumieniem złożonych tekstów pisanych potrafi skutecznie posługiwać się złożonymi konstrukcjami i szerokim zakresem słownictwa w mowie i piśmie w celu wyrażenia opinii oraz uczestnictwa w dyskusji z uwzględnieniem odpowiedniego stylu wypowiedzi umie samodzielnie tworzyć długie, logiczne wypowiedzi (zarówno ustne jak i pisemne) z uwzględnieniem specyfiki dyskursu oraz zasad leksykalno-gramatycznych, interpunkcyjnych i stylistycznych potrafi pracować z tekstem naukowym: samodzielnie wyszukiwać, analizować, interpretować i selekcjonować informację, a także tworzyć teksty własne wykorzystując zdobytą wiedzę posiada umiejętność przygotowania prac pisemnych oraz wystąpień ustnych o właściwej strukturze, kompozycji, budowie i argumentacji w języku rosyjskim |
Metody i kryteria oceniania: |
Podstawowe kryteria: ‒ obecność na zajęciach, ‒ aktywny udział i zaangażowanie w trakcie zajęć, ‒ pozytywne oceny z testów i kolokwiów (student ma prawo do poprawy niedostatecznej oceny z testów), ‒ zaliczenie kolokwium semestralnego, ‒ przygotowanie zadań domowych (2 za nieprzygotowanie), ‒ przygotowanie prezentacji, ocena całego procesu. Skala ocen / Kryteria oceniania ocena bardzo dobry (bdb; 5,0): kryterium ilościowe: przynajmniej 96% kryterium jakościowe: zakładane efekty uczenia się zostały w pełni osiągnięte. Dopuszczalne są pojedyncze nieścisłości, które nie mają istotnego znaczenia dla osiągnięcia ocenianego /-ych efektu /-ów uczenia się określonych dla przedmiotu/modułu ocena dobry plus (+db; 4,5): kryterium ilościowe: przynajmniej 91% i mniej niż 96% kryterium jakościowe: zakładane efekty uczenia się zostały osiągnięte z nielicznymi błędami, o małym znaczeniu merytorycznym. ocena dobry (db; 4,0): kryterium ilościowe: przynajmniej 81% i mniej niż 91% kryterium jakościowe: zakładane efekty uczenia się zostały osiągnięte z szeregiem niezbyt poważnych błędów lub/i pojedynczymi niedociągnięciami. ocena dostateczny plus (+dst; 3,5): kryterium ilościowe: przynajmniej 73% i mniej niż 81% kryterium jakościowe: zakładane efekty uczenia się zostały osiągnięte z istotnymi błędami i/lub brakami. ocena dostateczny (dst; 3,0): kryterium ilościowe: przynajmniej 61% i mniej niż 73% kryterium jakościowe: zakładane efekty uczenia się zostały osiągnięte z poważnymi błędami i/lub brakami (tj. minimalny akceptowalny poziom osiągnięcia efektów uczenia się) ocena niedostateczny (ndst; 2,0): kryterium ilościowe: poniżej 61% kryterium jakościowe: zakładane efekty uczenia się nie zostały osiągnięte |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2020/2021" (zakończony)
Okres: | 2020-10-01 - 2021-02-28 |
![]() |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 90 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | Aleksander Gazarian, Natalia Królikiewicz, Krzysztof Tyczko, Anna Żebrowska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie
Ćwiczenia - Zaliczenie z notą |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2021/2022" (zakończony)
Okres: | 2021-10-01 - 2022-02-23 |
![]() |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 90 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | Aleksander Gazarian, Natalia Królikiewicz, Irina Lorenc, Roman Szubin, Anna Żebrowska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie
Ćwiczenia - Zaliczenie z notą |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/2023" (zakończony)
Okres: | 2022-10-01 - 2023-02-26 |
![]() |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 90 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | Natalia Kaźmierczak, Natalia Królikiewicz, Roman Szubin, Justyna Woszczyk | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie
Ćwiczenia - Zaliczenie z notą |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu.