Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Praktyczna nauka języka portugalskiego - tekst pisany i tłumaczenie

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 09-PNJPtpt-4LP-46
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Praktyczna nauka języka portugalskiego - tekst pisany i tłumaczenie
Jednostka: Instytut Języków i Literatur Romańskich
Grupy: Moodle - przedmioty Szkoły Nauk o Języku i Literaturze
Przedmioty dla programu S1-FPO
Punkty ECTS i inne: 0 LUB 0.00 LUB 3.00 (w zależności od programu) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: język portugalski
Kierunek studiów:

filologia portugalska

Cele kształcenia:

a) przekazanie wiedzy, która umożliwi osiągnięcie poziomu B1+ według europejskiego systemu opisu kształcenia językowego.

b) doskonalenie zdolności wypowiedzi ustnych i pisemnych, tak aby były one jasne, spójne, logiczne oraz jednolite stylistycznie.

c) rozwinięcie umiejętności wypowiedzi ustnych oraz rozumienia ze słuchu, poprzez udostępnianie narzędzi, które pozwolą nawiązać znajomości z rodzimymi użytkownikami języka tak, by wypowiedzi były płynne i naturalne, a komunikacja miała miejsce bez wysiłku ze strony współrozmówców.

d) przedstawienie funkcji komunikatywnych oraz słownictwa, które będą zintegrowane z treścią materiałów wykorzystanych do ćwiczeń.

e) przekazanie wiedzy o podstawowych pojęciach z zakresu struktury różnych form pisanych, np. tekst argumentujący, opis uczuć, przeżyć i doświadczeń, korespondencja biznesowa.

f) wyrobienie umiejętności prawidłowego stosowania słownictwa charakterystycznego dla następujących tematów: tradycje i zwyczaje, turystyka, problemy społeczne i polityczne, nowe technologie, style życia. Stosowanie różnorodnych przymiotników oraz środków stylistycznych.

g) wyrobienie u studentów umiejętności redagowania tekstów argumentujących, esejów, korespondencji biznesowej.

h) rozwinięcie umiejętności korzystania ze słownika jedno-i dwujęzycznego oraz innych źródeł informacji.

i) rozwój umiejętności czytania ze zrozumieniem bardziej zaawansowanych tekstów literackich i nieliterackich takich jak fragmenty prozy, sztuk teatralnych, opowiadań oraz artykułów obejmujących dość szeroki zakres słownictwa abstrakcyjnego.

j) rozwój kompetencji językowej w zakresie słownictwa abstrakcyjnego.

k) rozwój umiejętności bardziej zaawansowanej argumentacji, negocjacji i dyskusji w języku portugalskim.

l) rozwój umiejętności posługiwania się trybem łączącym.

m) rozwój umiejętności posługiwania się zdaniami: warunkowym, przyczynowym, czasowym, celowym, wynikowym.

n) rozwój umiejętności posługiwania się zdaniem przysłówkowym i bezokolicznikowym.

o) nabycie umiejętności posługiwania się konstrukcjami peryfrastycznymi.

p) wyrobienie u studentów umiejętności rozpoznawania rejestrów języka w mowie i piśmie.

r) rozwinięcie umiejętności komunikacji interpersonalnej, pracy w grupie i wspólnej realizacji zadań.

s) kształtowanie świadomości o wielokulturowości, różnorodności i tradycji krajów luzofońskich w świecie, a także otwartości na kultury obcojęzyczne.

Wymagania wstępne w zakresie wiedzy, umiejętności oraz kompetencji:

Osiągnięcie efektów kształcenia modułu z poprzedniego semestru poprzez uzyskanie zaliczenia na ocenę.

Poziom kompetencji językowej B1.

Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK:

Dyskusja, praca z tekstem, gra dydaktyczna/symulacja, metoda ćwiczeniowa, demonstracje dźwiękowe i/lub wideo

Pełny opis:

Tematy społeczne, polityka, ekologia.

Przedstawianie opinii, w której wyraża zgodę lub jej brak, akceptację warunków lub wyraża swoje warunki.

Formułowanie hipotez i założeń dotyczące teraźniejszości, przeszłości oraz

przyszłości.

Struktury wyrażające: prawdopodobieństwo, życzenia, warunek. Informacje

z zastosowaniem trybu łączącego.

Struktura tekstu argumentacyjnego, eseju, korespondencji biznesowej,

maili, CV, listu motywacyjnego.

Lektura i analiza przykładowych tekstów (literackich i nieliterackich)

Słownictwo użyteczne przy redagowaniu tekstu argumentacyjnego,

korespondencji biznesowej i maili.

Dłuższe debaty i dyskusje w grupach, parach bądź indywidualnie dotycząca

różnych tematów.

Tryb łączący.

Zdania: warunkowe, przyczynowe, czasowe, celowe, wynikowe.

Konstrukcje peryfrastyczne.

Poszerzenie informacji na temat zasad ortografii, akcentacji, podziału

sylabicznego wyrazów i interpunkcji.

Literatura:

- Ana Tavares: Português XXI 3, Lisboa-Porto, Lidel, 2011.

- Olga Mata Coimbra, Isabel Coimbra: Gramática activa 2, Lisboa-Coimbra-Porto, Lidel, 2000;

- Carla Oliveira: Gramática Aplicada Níveis Intermédio e Avançado, Texto Editores, Lisboa, 2007.

- Leonel Melo Rosa: Vamos lá começar!, Lisboa-Porto-Coimbra, Lidel, 2001;

- Celso Cunha, Lindley Cintra: Nova Gramática do Português Contemporâneo, Edições João Sá da Costa, Lisboa, 1987;

- Dicionário da Língua Portuguesa, Porto Editora, Porto, 2013

- Leonel Melo Rosa: Vamos lá continuar!, Lisboa-Porto-Coimbra, Lidel, 2001

- Mendes Silva, Português. Língua Viva, Teorema

- Teresa Sousa Henriques, Frederico de Freitas, Qual É A Dúvida?, Lisboa-Porto, Lidel

- Guia do Acordo Ortográfico 1990

- Maria Assis Costa: Modelos de Cartas Comerciais em Português e Inglês, Edições Cetop, 1998.

Efekty uczenia się:

Po zakończeniu zajęć i potwierdzeniu osiągnięcia EU student/ka:

Formułuje przejrzyste, rozbudowane wypowiedzi na różne tematy związane z osobistymi, społecznymi i codziennymi problemami; i porozumiewa się na tyle płynnie i spontanicznie, że może prowadzić dość swobodne rozmowy z rodzimymi użytkownikami języka.

Potrafi brać czynny udział w dyskusjach, argumentując i kontrargumentując.

Jest w stanie zrozumieć dłuższe wypowiedzi, wykłady, wywiady i rozmowy.

Zna schemat redagowania tekstu argumentacyjnego, eseju, CV, listu motywacyjnego, listów biznesowych i maili.

Redaguje teksty, tworzy spójną, logiczną i przekonującą wypowiedź pisemną.

Stosuje urozmaicone i dość bogate słownictwo oraz frazeologię zgodnie z tematem i formą wypowiedzi.

Rozumie zaawansowane teksty literackie i nieliterackie, obejmujące szeroki zakres słownictwa, nie znając koniecznie 100% słownictwa.

Potrafi prawidłowo zinterpretować przeczytane treści i wyrazić własną opinię na ich temat.

Potrafi prowadzić bardziej złożoną dyskusję z innymi studentami na tematy uniwersalne.

Pokazuje stosunkowo wysoki stopień gramatycznej kontroli.

Nie popełnia błędów, które powodują niezrozumienie przekazu i potrafi samodzielnie poprawić prawie wszystkie błędy.

Metody i kryteria oceniania:

Egzamin pisemny, egzamin ustny.

Kolokwium pisemne.

Test, esej, zadania ustne, odsłuchy.

Kryteria oceniania wg skali stosowanej w UAM:

bardzo dobry (bdb; 5,0): znakomita wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne 93% - 100%

dobry plus (+db; 4,5): bardzo dobra wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne 87% - 92%

dobry (db; 4,0): dobra wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne 71% - 86%

dostateczny plus (+dst; 3,5): zadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne, ale ze znacznymi niedociągnięciami 66% - 70%

dostateczny (dst; 3,0): zadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne, ale z licznymi błędami 61 – 65%

niedostateczny (ndst; 2,0): niezadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne. Błędy zaburzające komunikacje 0%-60%

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2020/2021" (zakończony)

Okres: 2020-10-01 - 2021-02-28
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć: (brak danych)
Koordynatorzy: (brak danych)
Prowadzący grup: (brak danych)
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2020/2021" (zakończony)

Okres: 2021-03-01 - 2021-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Grażyna Jadwiszczak
Prowadzący grup: Grażyna Jadwiszczak
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie
Ćwiczenia - Zaliczenie z notą

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2021/2022" (zakończony)

Okres: 2021-10-01 - 2022-02-23
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć: (brak danych)
Koordynatorzy: (brak danych)
Prowadzący grup: (brak danych)
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2021/2022" (zakończony)

Okres: 2022-02-24 - 2022-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: (brak danych)
Prowadzący grup: (brak danych)
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie
Ćwiczenia - Zaliczenie z notą

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/2023" (zakończony)

Okres: 2022-10-01 - 2023-02-26
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć: (brak danych)
Koordynatorzy: (brak danych)
Prowadzący grup: (brak danych)
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/2023" (zakończony)

Okres: 2023-02-27 - 2023-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Grażyna Jadwiszczak
Prowadzący grup: Grażyna Jadwiszczak
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie
Ćwiczenia - Zaliczenie z notą
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu.
ul. Wieniawskiego 1
61-712 Poznań
tel: +48 61 829 4000
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)