Praktyczna nauka języka portugalskiego - czytanie
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 09-PNJPcz-4LP-46 |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Praktyczna nauka języka portugalskiego - czytanie |
Jednostka: | Instytut Języków i Literatur Romańskich |
Grupy: |
Moodle - przedmioty Szkoły Nauk o Języku i Literaturze Przedmioty dla programu S1-FPO |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
0.00
LUB
3.00
(w zależności od programu)
|
Język prowadzenia: | język portugalski |
Kierunek studiów: | filologia portugalska |
Cele kształcenia: | a) przekazanie wiedzy, która umożliwi osiągnięcie poziomu B1+ według europejskiego systemu opisu kształcenia językowego. b) doskonalenie zdolności wypowiedzi ustnych i pisemnych, tak aby były one jasne, spójne, logiczne oraz jednolite stylistycznie. c) rozwinięcie umiejętności wypowiedzi ustnych oraz rozumienia ze słuchu, poprzez udostępnianie narzędzi, które pozwolą nawiązać znajomości z rodzimymi użytkownikami języka tak, by wypowiedzi były płynne i naturalne, a komunikacja miała miejsce bez wysiłku ze strony współrozmówców. d) przedstawienie funkcji komunikatywnych oraz słownictwa, które będą zintegrowane z treścią materiałów wykorzystanych do ćwiczeń. e) przekazanie wiedzy o podstawowych pojęciach z zakresu struktury różnych form pisanych, np. tekst argumentujący, opis uczuć, przeżyć i doświadczeń, korespondencja biznesowa. f) wyrobienie umiejętności prawidłowego stosowania słownictwa charakterystycznego dla następujących tematów: tradycje i zwyczaje, turystyka, problemy społeczne i polityczne, nowe technologie, style życia. Stosowanie różnorodnych przymiotników oraz środków stylistycznych. g) wyrobienie u studentów umiejętności redagowania tekstów argumentujących, esejów, korespondencji biznesowej. h) rozwinięcie umiejętności korzystania ze słownika jedno-i dwujęzycznego oraz innych źródeł informacji. i) rozwój umiejętności czytania ze zrozumieniem bardziej zaawansowanych tekstów literackich i nieliterackich takich jak fragmenty prozy, sztuk teatralnych, opowiadań oraz artykułów obejmujących dość szeroki zakres słownictwa abstrakcyjnego. j) rozwój kompetencji językowej w zakresie słownictwa abstrakcyjnego. k) rozwój umiejętności bardziej zaawansowanej argumentacji, negocjacji i dyskusji w języku portugalskim. l) rozwój umiejętności posługiwania się trybem łączącym. m) rozwój umiejętności posługiwania się zdaniami: warunkowym, przyczynowym, czasowym, celowym, wynikowym. n) rozwój umiejętności posługiwania się zdaniem przysłówkowym i bezokolicznikowym. o) nabycie umiejętności posługiwania się konstrukcjami peryfrastycznymi. p) wyrobienie u studentów umiejętności rozpoznawania rejestrów języka w mowie i piśmie. r) rozwinięcie umiejętności komunikacji interpersonalnej, pracy w grupie i wspólnej realizacji zadań. s) kształtowanie świadomości o wielokulturowości, różnorodności i tradycji krajów luzofońskich w świecie, a także otwartości na kultury obcojęzyczne. |
Wymagania wstępne w zakresie wiedzy, umiejętności oraz kompetencji: | Osiągnięcie efektów kształcenia modułu z poprzedniego semestru poprzez uzyskanie zaliczenia na ocenę. Poziom kompetencji językowej B1. |
Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK: | Dyskusja, praca z tekstem, gra dydaktyczna/symulacja, metoda ćwiczeniowa, demonstracje dźwiękowe i/lub wideo |
Pełny opis: |
Tematy społeczne, polityka, ekologia. Przedstawianie opinii, w której wyraża zgodę lub jej brak, akceptację warunków lub wyraża swoje warunki. Formułowanie hipotez i założeń dotyczące teraźniejszości, przeszłości oraz przyszłości. Struktury wyrażające: prawdopodobieństwo, życzenia, warunek. Informacje z zastosowaniem trybu łączącego. Struktura tekstu argumentacyjnego, eseju, korespondencji biznesowej, maili, CV, listu motywacyjnego. Lektura i analiza przykładowych tekstów (literackich i nieliterackich) Słownictwo użyteczne przy redagowaniu tekstu argumentacyjnego, korespondencji biznesowej i maili. Dłuższe debaty i dyskusje w grupach, parach bądź indywidualnie dotycząca różnych tematów. Tryb łączący. Zdania: warunkowe, przyczynowe, czasowe, celowe, wynikowe. Konstrukcje peryfrastyczne. Poszerzenie informacji na temat zasad ortografii, akcentacji, podziału sylabicznego wyrazów i interpunkcji. |
Literatura: |
- Ana Tavares: Português XXI 3, Lisboa-Porto, Lidel, 2011. - Olga Mata Coimbra, Isabel Coimbra: Gramática activa 2, Lisboa-Coimbra-Porto, Lidel, 2000; - Carla Oliveira: Gramática Aplicada Níveis Intermédio e Avançado, Texto Editores, Lisboa, 2007. - Leonel Melo Rosa: Vamos lá começar!, Lisboa-Porto-Coimbra, Lidel, 2001; - Celso Cunha, Lindley Cintra: Nova Gramática do Português Contemporâneo, Edições João Sá da Costa, Lisboa, 1987; - Dicionário da Língua Portuguesa, Porto Editora, Porto, 2013 - Leonel Melo Rosa: Vamos lá continuar!, Lisboa-Porto-Coimbra, Lidel, 2001 - Mendes Silva, Português. Língua Viva, Teorema - Teresa Sousa Henriques, Frederico de Freitas, Qual É A Dúvida?, Lisboa-Porto, Lidel - Guia do Acordo Ortográfico 1990 - Maria Assis Costa: Modelos de Cartas Comerciais em Português e Inglês, Edições Cetop, 1998. |
Efekty uczenia się: |
Po zakończeniu zajęć i potwierdzeniu osiągnięcia EU student/ka: Formułuje przejrzyste, rozbudowane wypowiedzi na różne tematy związane z osobistymi, społecznymi i codziennymi problemami; i porozumiewa się na tyle płynnie i spontanicznie, że może prowadzić dość swobodne rozmowy z rodzimymi użytkownikami języka. Potrafi brać czynny udział w dyskusjach, argumentując i kontrargumentując. Jest w stanie zrozumieć dłuższe wypowiedzi, wykłady, wywiady i rozmowy. Zna schemat redagowania tekstu argumentacyjnego, eseju, CV, listu motywacyjnego, listów biznesowych i maili. Redaguje teksty, tworzy spójną, logiczną i przekonującą wypowiedź pisemną. Stosuje urozmaicone i dość bogate słownictwo oraz frazeologię zgodnie z tematem i formą wypowiedzi. Rozumie zaawansowane teksty literackie i nieliterackie, obejmujące szeroki zakres słownictwa, nie znając koniecznie 100% słownictwa. Potrafi prawidłowo zinterpretować przeczytane treści i wyrazić własną opinię na ich temat. Potrafi prowadzić bardziej złożoną dyskusję z innymi studentami na tematy uniwersalne. Pokazuje stosunkowo wysoki stopień gramatycznej kontroli. Nie popełnia błędów, które powodują niezrozumienie przekazu i potrafi samodzielnie poprawić prawie wszystkie błędy. |
Metody i kryteria oceniania: |
Egzamin pisemny, egzamin ustny. Kolokwium pisemne. Test, esej, zadania ustne, odsłuchy. Kryteria oceniania wg skali stosowanej w UAM: bardzo dobry (bdb; 5,0): znakomita wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne 93% - 100% dobry plus (+db; 4,5): bardzo dobra wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne 87% - 92% dobry (db; 4,0): dobra wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne 71% - 86% dostateczny plus (+dst; 3,5): zadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne, ale ze znacznymi niedociągnięciami 66% - 70% dostateczny (dst; 3,0): zadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne, ale z licznymi błędami 61 – 65% niedostateczny (ndst; 2,0): niezadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne. Błędy zaburzające komunikacje 0%-60% |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2020/2021" (zakończony)
Okres: | 2020-10-01 - 2021-02-28 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: | (brak danych) | |
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | (brak danych) | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2020/2021" (zakończony)
Okres: | 2021-03-01 - 2021-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CW
CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Wojciech Charchalis | |
Prowadzący grup: | Wojciech Charchalis | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie
Ćwiczenia - Zaliczenie z notą |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2021/2022" (zakończony)
Okres: | 2021-10-01 - 2022-02-23 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: | (brak danych) | |
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | (brak danych) | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2021/2022" (zakończony)
Okres: | 2022-02-24 - 2022-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | (brak danych) | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie
Ćwiczenia - Zaliczenie z notą |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/2023" (zakończony)
Okres: | 2022-10-01 - 2023-02-26 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: | (brak danych) | |
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | (brak danych) | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/2023" (zakończony)
Okres: | 2023-02-27 - 2023-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT CW
|
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Grażyna Jadwiszczak | |
Prowadzący grup: | Grażyna Jadwiszczak | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie
Ćwiczenia - Zaliczenie z notą |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu.