Praktyczna nauka języka portugalskiego - czytanie
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 09-PNJPcz-3LP-36 |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Praktyczna nauka języka portugalskiego - czytanie |
Jednostka: | Instytut Języków i Literatur Romańskich |
Grupy: |
Moodle - przedmioty Szkoły Nauk o Języku i Literaturze Przedmioty dla programu S1-FPO |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
0.00
LUB
1.00
(w zależności od programu)
|
Język prowadzenia: | język portugalski |
Kierunek studiów: | filologia portugalska |
Cele kształcenia: | a) przekazanie wiedzy, która umożliwi osiągnięcie poziomu B1 według europejskiego systemu opisu kształcenia językowego. b) doskonalenie zdolności wypowiedzi ustnych i pisemnych, tak aby były one jasne, spójne, logiczne oraz jednolite stylistycznie na poziomie B1 c) rozwinięcie umiejętności wypowiedzi ustnych oraz rozumienia ze słuchu, poprzez udostępnianie narzędzi, które pozwolą nawiązać znajomości z rodzimymi użytkownikami języka tak, by wypowiedzi były płynne i naturalne, a komunikacja miała miejsce bez wysiłku ze strony współrozmówców. d) przedstawienie funkcji komunikacyjnych oraz słownictwa, zintegrowanych z treścią materiałów wykorzystanych do ćwiczeń. e) przekazanie wiedzy o podstawowych pojęciach z zakresu struktury różnych form pisanych, np. korespondencja prywatna, krótki esej, ogłoszenia, wypełnianie formularzy, cv, wywiady, notatka prasowa, rozprawka. f) wyrobienie umiejętności prawidłowego stosowania słownictwa charakterystycznego dla następujących tematów: życie publiczne, zagadnienia współczesnego świata, środowisko naturalne, emigracja i imigracja, wywiady ze sławnymi ludźmi, sytuacja społeczna, polityczna i ekonomiczna Portugalii, Portugalia kontynentalna i Wyspy, „portugalidade”. Stosowanie różnorodnych środków stylistycznych. g) rozwinięcie umiejętności korzystania z różnorodnych pomocy językowych i źródeł informacji h) rozwój umiejętności czytania ze zrozumieniem tekstów literackich i nieliterackich takich jak fragmenty prozy, sztuk teatralnych, opowiadań, poezja oraz artykuły prasowe i internetowe dotyczące konkretnych tematów życia społecznego, ekonomicznego, politycznego. i) rozwój umiejętności bardziej zaawansowanej argumentacji, negocjacji i dyskusji w języku portugalskim. j) rozwój umiejętności posługiwania się trybem rozkazującym. k) rozwój umiejętności posługiwania się trybem łącznym czasu teraźniejszego i przyszłego. l) rozwój umiejętności posługiwania się konstrukcjami bezokolicznikowymi. ł) nabycie umiejętności tworzenia czasowników pochodnych od czasowników fazer, pôr, pedir, ter, ver, vir, dar, ficar, passar. m) rozwinięcie umiejętności współdziałania w grupie. n) kształtowanie świadomości o wielokulturowości Luzofonii i języka portugalskiego. |
Wymagania wstępne w zakresie wiedzy, umiejętności oraz kompetencji: | Osiągnięcie efektów kształcenia modułu z poprzedniego semestru poprzez uzyskanie zaliczenia na ocenę. Poziom kompetencji językowej A2. |
Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK: | TRYB STACJONARNY Dyskusja Praca z tekstem Gra dydaktyczna / symulacja Metoda ćwiczeniowa Demonstracje dźwiękowe i/lub wideo TRYB ZDALNY Zajęcia odbywają się on-line na platformie TEAMS |
Pełny opis: |
Przedstawienie zasobów leksykalnych oraz struktur. Prezentacje indywidualne, w parach bądź w grupach na tematy osobiste, społeczne i codzienne ze szczególnym zwróceniem uwagi na słownictwo i na potrzebne funkcje komunikacyjne. Przedstawienie zasobów leksykalnych oraz struktur. Debaty w grupach na tematy osobiste, społeczne i codzienne ze szczególnym zwróceniem uwagi na słownictwo i na potrzebne funkcje komunikacyjne (argumentacja, wyrażanie opinii, przeciwstawianie się rozmówcy, itp.) Prezentacja słownictwa do wykorzystania w redakcji różnorodnych typów tekstów. Ćwiczenia praktyczne: czytanie tekstu, wyodrębniając przydatne wyrazy i zwroty. Redagowanie własnych tekstów. Prezentacja słownictwa i związków frazeologicznych przydatnych w różnych rodzajach wypowiedzi. Czytanie tekstów i formułowanie opinii – „Bitwa na argumenty” między dwiema grupami. Prezentacja zagadnień będących tematem debaty, prowadzenie debaty na wybrane tematy. Wypowiedzi indywidualne oraz praca w grupach, debata pomiędzy poszczególnymi grupami, argumentacja i kontrargumentacja w języku portugalskim. |
Literatura: |
- Ana Tavares: Português XXI 2, Lisboa-Porto, Lidel, 2011. - Olga Mata Coimbra, Isabel Coimbra: Gramática activa 1 i 2, Lisboa-Coimbra-Porto, Lidel, 2000; - Carla Oliveira: Gramática Aplicada Níveis Inicial e Elementar, Texto Editores, Lisboa, 2007. - - Carla Oliveira: Gramática Aplicada Níveis Intermédio e Avançado, Texto Editores, Lisboa, 2007. - . Leonel Melo Rosa: Vamos lá começar!, Lisboa-Porto-Coimbra, Lidel, 2001; - Celso Cunha, Lindley Cintra: Nova Gramática do Português Contemporâneo, Edições João Sá da Costa, Lisboa, 1987; - Dicionário da Língua Portuguesa, Porto Editora, Porto, 2013 - Leonel Melo Rosa: Vamos lá continuar!, Lisboa-Porto-Coimbra, Lidel, 2001 - Mendes Silva, Português. Língua Viva, Teorema - Teresa Sousa Henriques, Frederico de Freitas, Qual É A Dúvida?, Lisboa-Porto, Lidel - Guia do Acordo Ortográfico 1990 - W. Charchalis, Antologia opowiadań portugalskich do nauki języka portugalskiego, dzieło niepublikowane. |
Efekty uczenia się: |
Formułuje przejrzyste, rozbudowane wypowiedzi na różne tematy związane z osobistymi, społecznymi i codziennymi problemami; i porozumiewa się na tyle płynnie i spontanicznie, że może prowadzić dość swobodne rozmowy z rodzimymi użytkownikami języka. Potrafi brać czynny udział w dyskusjach, argumentując i kontrargumentując. Jest w stanie zrozumieć dłuższe wypowiedzi, wykłady, wywiady i rozmowy, pod warunkiem, ze temat jest mu znany. Zna schemat redagowania tekstu argumentacyjnego, eseju, opisu, krótkiej notatki prasowej, listu prywatnego, wywiadu, korespondencji mailowej, rozprawki. Redaguje teksty, tworzy spójną, logiczną i przekonującą wypowiedź pisemną. Stosuje urozmaicone i dość bogate słownictwo oraz frazeologię zgodnie z tematem i formą wypowiedzi. Rozumie bardziej zaawansowane teksty literackie i nieliterackie, obejmujące szeroki zakres słownictwa. Potrafi prawidłowo zinterpretować przeczytane treści i wyrazić własną opinię na ich temat. Potrafi prowadzić bardziej złożoną dyskusję z innymi studentami na tematy uniwersalne. Używa poprawnych struktur gramatycznych w wypowiedziach na tematy mu znane. |
Metody i kryteria oceniania: |
TRYB STACJONARNY Kolokwium pisemne Kolokwium ustne Test Esej Zadania ustne Odsłuchy TRYB ZDALNY Zajęcia kończą się zaliczeniem na ocenę. Zaliczenie przedmiotu będzie hybrydowe: zaliczenie ciągłe (3 prace każda po 20% oceny końcowej) + test końcowy (40% oceny końcowej) Terminy zaliczenia: trzy kolokwia/prace w ciągu semestru + test końcowy na ostatnich zajęciach w semestrze zimowym – tryb on-line, TEAMS. Wyniki zostaną podane w USOSie w ciągu max. tygodnia. Informację o wpisaniu ocen do systemu podam na grupowego maila. Prawo do 1 nieobecności nieusprawiedliwionej. Pozostałe nieobecności muszą być usprawiedliwione za pomocą zwolnienia lekarskiego. W przypadkach wyjątkowych student może prosić o możliwość zaliczenia dodatkowej nieobecności – każdy przypadek będzie rozpatrywany oddzielnie. Zgoda na zaliczenie na podstawie wyznaczonej indywidualnej pracy studenta. Kryteria oceniania wg skali stosowanej w UAM: bardzo dobry (bdb; 5,0): znakomita wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne 93% - 100% dobry plus (+db; 4,5): bardzo dobra wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne 87% - 92% dobry (db; 4,0): dobra wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne 71% - 86% dostateczny plus (+dst; 3,5): zadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne, ale ze znacznymi niedociągnięciami 66% - 70% dostateczny (dst; 3,0): zadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne, ale z licznymi błędami 61 – 65% niedostateczny (ndst; 2,0): niezadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne. Błędy zaburzające komunikacje 0%-60% |
Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2020/2021" (zakończony)
Okres: | 2020-10-01 - 2021-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: | (brak danych) | |
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | (brak danych) | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2020/2021" (zakończony)
Okres: | 2020-10-01 - 2021-02-28 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ CW
PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Grażyna Jadwiszczak | |
Prowadzący grup: | Grażyna Jadwiszczak | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie
Ćwiczenia - Zaliczenie z notą |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2020/2021" (zakończony)
Okres: | 2021-03-01 - 2021-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: | (brak danych) | |
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | (brak danych) | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2021/2022" (zakończony)
Okres: | 2021-10-01 - 2022-02-23 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | (brak danych) | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie
Ćwiczenia - Zaliczenie z notą |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2021/2022" (zakończony)
Okres: | 2022-02-24 - 2022-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: | (brak danych) | |
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | (brak danych) | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/2023" (zakończony)
Okres: | 2022-10-01 - 2023-02-26 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT CW
|
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Grażyna Jadwiszczak | |
Prowadzący grup: | Grażyna Jadwiszczak | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie
Ćwiczenia - Zaliczenie z notą |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/2023" (zakończony)
Okres: | 2023-02-27 - 2023-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: | (brak danych) | |
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | (brak danych) | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu.