Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Praktyczna nauka języka portugalskiego - czytanie

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 09-PNJPcz-3LP-36
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Praktyczna nauka języka portugalskiego - czytanie
Jednostka: Instytut Języków i Literatur Romańskich
Grupy: Moodle - przedmioty Szkoły Nauk o Języku i Literaturze
Przedmioty dla programu S1-FPO
Punkty ECTS i inne: 0 LUB 0.00 LUB 1.00 (w zależności od programu) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: język portugalski
Kierunek studiów:

filologia portugalska

Cele kształcenia:

a) przekazanie wiedzy, która umożliwi osiągnięcie poziomu B1 według europejskiego systemu opisu kształcenia językowego.


b) doskonalenie zdolności wypowiedzi ustnych i pisemnych, tak aby były one jasne, spójne, logiczne oraz jednolite stylistycznie na poziomie B1


c) rozwinięcie umiejętności wypowiedzi ustnych oraz rozumienia ze słuchu, poprzez udostępnianie narzędzi, które pozwolą nawiązać znajomości z rodzimymi użytkownikami języka tak, by wypowiedzi były płynne i naturalne, a komunikacja miała miejsce bez wysiłku ze strony współrozmówców.


d) przedstawienie funkcji komunikacyjnych oraz słownictwa, zintegrowanych z treścią materiałów wykorzystanych do ćwiczeń.


e) przekazanie wiedzy o podstawowych pojęciach z zakresu struktury różnych form pisanych, np. korespondencja prywatna, krótki esej, ogłoszenia, wypełnianie formularzy, cv, wywiady, notatka prasowa, rozprawka.


f) wyrobienie umiejętności prawidłowego stosowania słownictwa charakterystycznego dla następujących tematów: życie publiczne, zagadnienia współczesnego świata, środowisko naturalne, emigracja i imigracja, wywiady ze sławnymi ludźmi, sytuacja społeczna, polityczna i ekonomiczna Portugalii, Portugalia kontynentalna i Wyspy, „portugalidade”. Stosowanie różnorodnych środków stylistycznych.


g) rozwinięcie umiejętności korzystania z różnorodnych pomocy językowych i źródeł informacji


h) rozwój umiejętności czytania ze zrozumieniem tekstów literackich i nieliterackich takich jak fragmenty prozy, sztuk teatralnych, opowiadań, poezja oraz artykuły prasowe i internetowe dotyczące konkretnych tematów życia społecznego, ekonomicznego, politycznego.


i) rozwój umiejętności bardziej zaawansowanej argumentacji, negocjacji i dyskusji w języku portugalskim.


j) rozwój umiejętności posługiwania się trybem rozkazującym.


k) rozwój umiejętności posługiwania się trybem łącznym czasu teraźniejszego i przyszłego.


l) rozwój umiejętności posługiwania się konstrukcjami bezokolicznikowymi.


ł) nabycie umiejętności tworzenia czasowników pochodnych od czasowników fazer, pôr, pedir, ter, ver, vir, dar, ficar, passar.


m) rozwinięcie umiejętności współdziałania w grupie.


n) kształtowanie świadomości o wielokulturowości Luzofonii i języka portugalskiego.

Wymagania wstępne w zakresie wiedzy, umiejętności oraz kompetencji:

Osiągnięcie efektów kształcenia modułu z poprzedniego semestru poprzez uzyskanie zaliczenia na ocenę.


Poziom kompetencji językowej A2.

Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK:

TRYB STACJONARNY

Dyskusja


Praca z tekstem


Gra dydaktyczna / symulacja


Metoda ćwiczeniowa


Demonstracje dźwiękowe i/lub wideo


TRYB ZDALNY

Zajęcia odbywają się on-line na platformie TEAMS

Pełny opis:

Przedstawienie zasobów leksykalnych oraz struktur. Prezentacje indywidualne, w parach bądź w grupach na tematy osobiste, społeczne i codzienne ze szczególnym zwróceniem uwagi na słownictwo i na potrzebne funkcje komunikacyjne.

Przedstawienie zasobów leksykalnych oraz struktur. Debaty w grupach na tematy osobiste, społeczne i codzienne ze szczególnym zwróceniem uwagi na słownictwo i na potrzebne funkcje komunikacyjne (argumentacja, wyrażanie opinii, przeciwstawianie się rozmówcy, itp.)

Prezentacja słownictwa do wykorzystania w redakcji różnorodnych typów tekstów.

Ćwiczenia praktyczne: czytanie tekstu, wyodrębniając przydatne wyrazy i zwroty. Redagowanie własnych tekstów.

Prezentacja słownictwa i związków frazeologicznych przydatnych w różnych rodzajach wypowiedzi.

Czytanie tekstów i formułowanie opinii – „Bitwa na argumenty” między dwiema grupami.

Prezentacja zagadnień będących tematem debaty, prowadzenie debaty na wybrane tematy. Wypowiedzi indywidualne oraz praca w grupach, debata pomiędzy poszczególnymi grupami, argumentacja i kontrargumentacja w języku portugalskim.

Literatura:

- Ana Tavares: Português XXI 2, Lisboa-Porto, Lidel, 2011.

- Olga Mata Coimbra, Isabel Coimbra: Gramática activa 1 i 2, Lisboa-Coimbra-Porto, Lidel, 2000;

- Carla Oliveira: Gramática Aplicada Níveis Inicial e Elementar, Texto Editores, Lisboa, 2007.

- - Carla Oliveira: Gramática Aplicada Níveis Intermédio e Avançado, Texto Editores, Lisboa, 2007.

- . Leonel Melo Rosa: Vamos lá começar!, Lisboa-Porto-Coimbra, Lidel, 2001;

- Celso Cunha, Lindley Cintra: Nova Gramática do Português Contemporâneo, Edições João Sá da Costa, Lisboa, 1987;

- Dicionário da Língua Portuguesa, Porto Editora, Porto, 2013

- Leonel Melo Rosa: Vamos lá continuar!, Lisboa-Porto-Coimbra, Lidel, 2001

- Mendes Silva, Português. Língua Viva, Teorema

- Teresa Sousa Henriques, Frederico de Freitas, Qual É A Dúvida?, Lisboa-Porto, Lidel

- Guia do Acordo Ortográfico 1990

- W. Charchalis, Antologia opowiadań portugalskich do nauki języka portugalskiego, dzieło niepublikowane.

Efekty uczenia się:

Formułuje przejrzyste, rozbudowane wypowiedzi na różne tematy związane z osobistymi, społecznymi i codziennymi problemami; i porozumiewa się na tyle płynnie i spontanicznie, że może prowadzić dość swobodne rozmowy z rodzimymi użytkownikami języka.

Potrafi brać czynny udział w dyskusjach, argumentując i kontrargumentując.

Jest w stanie zrozumieć dłuższe wypowiedzi, wykłady, wywiady i rozmowy, pod warunkiem, ze temat jest mu znany.

Zna schemat redagowania tekstu argumentacyjnego, eseju, opisu, krótkiej notatki prasowej, listu prywatnego, wywiadu, korespondencji mailowej, rozprawki.

Redaguje teksty, tworzy spójną, logiczną i przekonującą wypowiedź pisemną.

Stosuje urozmaicone i dość bogate słownictwo oraz frazeologię zgodnie z tematem i formą wypowiedzi.

Rozumie bardziej zaawansowane teksty literackie i nieliterackie, obejmujące szeroki zakres słownictwa.

Potrafi prawidłowo zinterpretować przeczytane treści i wyrazić własną opinię na ich temat.

Potrafi prowadzić bardziej złożoną dyskusję z innymi studentami na tematy uniwersalne.

Używa poprawnych struktur gramatycznych w wypowiedziach na tematy mu znane.

Metody i kryteria oceniania:

TRYB STACJONARNY

Kolokwium pisemne

Kolokwium ustne

Test

Esej

Zadania ustne

Odsłuchy

TRYB ZDALNY

Zajęcia kończą się zaliczeniem na ocenę. Zaliczenie przedmiotu będzie hybrydowe: zaliczenie ciągłe (3 prace każda po 20% oceny końcowej) + test końcowy (40% oceny końcowej)

Terminy zaliczenia: trzy kolokwia/prace w ciągu semestru + test końcowy na ostatnich zajęciach w semestrze zimowym – tryb on-line, TEAMS. Wyniki zostaną podane w USOSie w ciągu max. tygodnia. Informację o wpisaniu ocen do systemu podam na grupowego maila.

Prawo do 1 nieobecności nieusprawiedliwionej. Pozostałe nieobecności muszą być usprawiedliwione za pomocą zwolnienia lekarskiego. W przypadkach wyjątkowych student może prosić o możliwość zaliczenia dodatkowej nieobecności – każdy przypadek będzie rozpatrywany oddzielnie. Zgoda na zaliczenie na podstawie wyznaczonej indywidualnej pracy studenta.

Kryteria oceniania wg skali stosowanej w UAM:

bardzo dobry (bdb; 5,0): znakomita wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne

93% - 100%

dobry plus (+db; 4,5): bardzo dobra wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i

społeczne 87% - 92%

dobry (db; 4,0): dobra wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne 71% - 86%

dostateczny plus (+dst; 3,5): zadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i

społeczne, ale ze znacznymi niedociągnięciami 66% - 70%

dostateczny (dst; 3,0): zadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i

społeczne, ale z licznymi błędami 61 – 65%

niedostateczny (ndst; 2,0): niezadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i

społeczne. Błędy zaburzające komunikacje 0%-60%

Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2020/2021" (zakończony)

Okres: 2020-10-01 - 2021-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć: (brak danych)
Koordynatorzy: (brak danych)
Prowadzący grup: (brak danych)
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2020/2021" (zakończony)

Okres: 2020-10-01 - 2021-02-28
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Grażyna Jadwiszczak
Prowadzący grup: Grażyna Jadwiszczak
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie
Ćwiczenia - Zaliczenie z notą

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2020/2021" (zakończony)

Okres: 2021-03-01 - 2021-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć: (brak danych)
Koordynatorzy: (brak danych)
Prowadzący grup: (brak danych)
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2021/2022" (zakończony)

Okres: 2021-10-01 - 2022-02-23
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: (brak danych)
Prowadzący grup: (brak danych)
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie
Ćwiczenia - Zaliczenie z notą

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2021/2022" (zakończony)

Okres: 2022-02-24 - 2022-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć: (brak danych)
Koordynatorzy: (brak danych)
Prowadzący grup: (brak danych)
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/2023" (zakończony)

Okres: 2022-10-01 - 2023-02-26
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Grażyna Jadwiszczak
Prowadzący grup: Grażyna Jadwiszczak
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie
Ćwiczenia - Zaliczenie z notą

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/2023" (zakończony)

Okres: 2023-02-27 - 2023-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć: (brak danych)
Koordynatorzy: (brak danych)
Prowadzący grup: (brak danych)
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu.
ul. Wieniawskiego 1
61-712 Poznań
tel: +48 61 829 4000
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)