Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Praktyczna nauka języka niemieckiego - sprawności zintegrowane

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 09-PNJNsz-66
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Praktyczna nauka języka niemieckiego - sprawności zintegrowane
Jednostka: Instytut Filologii Wschodniosłowiańskich
Grupy: Moodle - przedmioty Szkoły Nauk o Języku i Literaturze
Przedmioty dla programu X-S1x-LSROS3X
Punkty ECTS i inne: 3.00 LUB 4.00 (zmienne w czasie) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: język niemiecki
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Kierunek studiów:

kierunek studiów: filologia wschodniosłowiańska

specjalność studiów: filologia rosyjska z lingwistyką stosowaną

Poziom przedmiotu:

I stopień

Cele kształcenia:

rozwijanie i doskonalenie słownictwa na poziomie B1+ Europejskiego Systemu Opisu Kształcenia Językowego

rozwijanie i doskonalenie kompetencji gramatycznej na poziomie B1+

rozwijanie i doskonalenie umiejętności czytania ze zrozumieniem na poziomie B1+

rozwijanie i doskonalenie umiejętności słuchania ze zrozumieniem na poziomie B1+

rozwijanie i doskonalenie kompetencji mówienia na poziomie B1+

rozwijanie i doskonalenie kompetencji pisania na poziomie B1+

zapoznanie ze zjawiskami kulturowymi dotyczącymi niemieckiego obszaru językowego na poziomie B1+

kształtowanie postawy otwartości i tolerancji wobec innych osób, poglądów i kultur

rozwijanie i doskonalenie strategii efektywnego uczenia się i organizowania pracy własnej i w grupie

Rok studiów (jeśli obowiązuje):

III rok

Moduł zajęć/przedmiotu prowadzony zdalnie (e-learning):

nie

Wymagania wstępne w zakresie wiedzy, umiejętności oraz kompetencji:

wiedza z zakresu gramatyki, słownictwa i zjawisk kulturowych dotyczących niemieckiego obszaru językowego na poziomie B1 Europejskiego systemu opisu kształcenia językowego oraz umiejętności komunikacyjne z zakresu sprawności słuchania, czytania, mówienia i pisania w języku niemieckim na tym samym poziomie

zaliczenie modułu 09-PNJNaj-18-56


Informacja o tym, gdzie można zapoznać się z materiałami do zajęć:

Ramowy plan zajęć przedstawiany jest na pierwszych zajęciach w semestrze. Zostaje on także przesłany na zbiorczą skrzynkę mailową każdej grupy.

Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK:

Dyskusja

Praca z tekstem

Gra dydaktyczna/symulacyjna

Metoda ćwiczeniowa

Metoda projektu

Pokaz i obserwacja

Demonstracje dźwiękowe i/lub video

Metody aktywizujące (np.: „burza mózgów”, technika analizy SWOT, technika drzewka decyzyjnego, metoda „kuli śniegowej”, konstruowanie „map myśli”)

Praca w grupach

Pełny opis:

Wokół przyjaźni i rodziny

Sąsiedztwo

Konflikty między generacjami

Przedmioty, produkty, eksponaty

Świat pracy

Podanie o pracę

Od kłótni do porozumienia

Negocjacje

Użycie spójników als, wenn, bevor, nachdem

Strona bierna

Strona bierna z czasownikami modalnymi

Zaimki względne w zdaniach przydawkowych

Literatura:

Albert Daniels, Renate Köhl-Kuhn, Klaus F. Mautsch, Ilse Sander, Heidrun Tremp Soares (2013). Mittelpunkt neu B2.1 Lehr- und Arbeitsbuch mit Audio CD. LektorKlett

Stanisław Bęza (2007). Nowe repetytorium z gramatyki języka niemieckiego. Wydawnictwo Naukowe PWN

Efekty uczenia się:

Po zakończeniu zajęć i potwierdzeniu osiągnięcia efektów uczenia się

student/ka:

zna słownictwo oraz gramatykę języka niemieckiego na poziomie B1+ Europejskiego Systemu Opisu Kształcenia Językowego

potrafi w języku niemieckim zrozumieć teksty czytane i słuchane, min. ankiety, wywiady, artykuły, opisy przedmiotów dotyczące tematyki omawianej na zajęciach, rozumie problematykę etyczną związaną z odpowiedzialnością za rzetelność przekazywanej wiedzy

potrafi w języku niemieckim wypowiedzieć się na tematy omawiane na zajęciach dotyczące przyjaźni, rodziny, sąsiedztwa i pracy; wrazić swoje życzenia, obojętność i aprobatę, przekonanie na jakiś temat, sformułować argumenty za i przeciw, przedstawić prezentację ustną; potrafi zabrać stanowisko w konkretnej sytuacji komunikacyjnej i odpowiednio uzasadnić swoje zdanie, a także dopytać w razie niejasności

potrafi napisać streszczenia artykułów, opisać diagram, napisać podanie o pracę, wypowiedzieć się w formie pisemnej na zadany temat, sformułować krótki tekst reklamowy

potrafi samodzielnie poszerzać wiedzę językową w oparciu o słowniki, leksykony także w wersji online, blogi

posiada umiejętność przygotowania projektu i prezentacji na zadany temat, efektywnie organizując swoją pracę podczas pracy w projekcie i przygotowań prezentacji

ma uporządkowaną wiedzę ogólną na tematy z zakresu omawianej na zajęciach problematyki, związanej w szczególności z relacjami międzyludzkimi i związanymi ze współczesnym światem pracy

ma świadomość kompleksowej natury języka, szczególnie jeśli chodzi o wieloznaczność niektórych słów, użycie spójników als, wenn, bevor, nachdem, strony biernej, strony biernej z czasownikami modalnymi i zaimków względnych w zdaniach przydawkowych

Metody i kryteria oceniania:

Kryteria oceny z zaliczenia na zajęciach prowadzonych w oparciu o podręcznik kursowy:

Obowiązkowa obecność na zajęciach oraz aktywny udział w nich.

Napisanie prac pisemnych, ocenianych wg podanych kryteriów:

- poprawność morfosyntaktyczna, ortograficzna i leksykalna: 14 pkt. (za każdy błąd morfosyntaktyczny i leksykalny odejmowane jest 0,5 pkt., a za błąd ortograficzny odejmowane jest 0,25 pkt.),

- poprawność stylistyczna: 2 pkt. (za każdy błąd odejmowane jest 0,25 pkt.),

- zgodność pracy z tematem i logiczna struktura treści – 4 pkt.

Ocena opiera się o poniższe przedziały:

bdb 19-20 pkt.

db+ 17-18 pkt.

db 15-16 pkt.

dst+ 13-14 pkt.

dst 11-12 pkt.

ndst <11 pkt.

- Przygotowanie krótkich prezentacji indywidualnych, ocenianych wg następujących kryteriów:

- zgodność treści prezentacji z tematem, logiczna struktura prezentacji – maks. 4. pkt.,

- względna swoboda wypowiedzi (istotne jest to, żeby treści nie były odczytywane z kartki) – maks. 4 pkt.,

- poprawność morfosyntaktyczna w zakresie przerobionych w trakcie kursu struktur gramatycznych – maks. 4 pkt.,

- poprawność leksykalno-semantyczna – maks. 4 pkt.,

- poprawność wymowy – maks. 4 pkt.,

- ewentualnie w zależności od tematu oprawa multimedialna prezentacji – ew. 1 pkt. (bonus punktowy).

Ocena opiera się o poniższe przedziały:

bdb 19-20 pkt.

db+ 17-18 pkt.

db 15-16 pkt.

dst+ 13-14 pkt.

dst 11-12 pkt.

ndst <11 pkt.

Napisanie testów śródsemestralnych ocenianych wg podanych kryteriów:

bdb 92-100%

db+ 85-91%

db 76%-84%

dst+ 68-75%

dst 60%-67%

ndst 0-59%

Sumienność i terminowość w zakresie przygotowywania zadań domowych.

Ilościowo-jakościowe wskaźniki oceny końcowej z przedmiotu:

5 Bardzo dobre wyniki pisemnych testów śródsemestralnych, prac pisemnych i prezentacji, bardzo aktywny udział w zajęciach, nienaganna sumienność i terminowość w zakresie przygotowywania zadań domowych, bardzo dobra frekwencja na zajęciach.

4+ Ponad dobre wyniki pisemnych testów śródsemestralnych, prac pisemnych i prezentacji, aktywny udział w zajęciach, nienaganna sumienność i terminowość w zakresie przygotowywania zadań domowych, bardzo dobra frekwencja na zajęciach.

4 Dobre wyniki pisemnych testów śródsemestralnych, prac pisemnych i prezentacji, aktywny udział w zajęciach, sumienność i terminowość w zakresie przygotowywania zadań domowych, bardzo dobra frekwencja na zajęciach.

3+ Ponad dostateczne wyniki testów śródsemestralnych, prac pisemnych i prezentacji, aktywny udział w zajęciach, przygotowywanie zadań domowych z drobnymi opóźnieniami, dobra frekwencja na zajęciach.

3 Dostateczne wyniki testów śródsemestralnych, prac pisemnych i prezentacji, aktywny udział w zajęciach, przygotowywanie zadań domowych z pewnymi opóźnieniami, dobra frekwencja na zajęciach.

2 Niezaliczenie i brak poprawy któregoś z testów śródsemestralnych, wypracowań pisemnych ocenionych na ocenę niedostateczną lub niezaliczonej prezentacji; stosunkowo częste nieprzygotowanie zadań domowych; słaba aktywność na zajęciach; niedostateczna frekwencja na zajęciach (powyżej trzech nieusprawiedliwionych nieobecności). Wystąpienie jednego z powyższych kryteriów negatywnych (z wyjątkiem kryterium aktywności na zajęciach) skutkuje wystawieniem oceny niedostatecznej.

Kryteria oceny egzaminu:

A. Egzamin pisemny obejmujący test gramatyczno-leksykalny (zawierający także komponent czytania oraz pisania) będzie oceniany wg poniższej skali:

bdb 92-100%

db+ 85-91%

db 76%-84%

dst+ 68-75%

dst 60%-67%

ndst 0-59%

B. Egzamin ustny (odpowiedzi na przygotowane w czasie zajęć zagadnienia tematyczne) oceniany będzie wg poniższych kryteriów:

- zgodność odpowiedzi z tematem, logiczna struktura wypowiedzi – maks. 4. pkt.,

- względna swoboda i płynność wypowiedzi, adekwatna dla zakładanego poziomu biegłości językowej ESOKJ – maks. 4 pkt.,

- poprawność morfosyntaktyczna w zakresie przerobionych w trakcie kursu struktur gramatycznych – maks. 4 pkt.,

- poprawność leksykalno-semantyczna w zakresie materiału zajęć – maks. 4 pkt.,

- poprawność wymowy – maks. 4 pkt.

Ocena będzie opierać się o poniższą skalę.

bdb 19-20 pkt.

db+ 17-18 pkt.

db 15-16 pkt.

dst+ 13-14 pkt.

dst 11-12 pkt.

ndst <11 pkt.

C. Ocena z egzaminu stanowi średnią ocen cząstkowych z części pisemnej i ustnej. Oba komponenty egzaminu mają równą wagę w ocenie końcowej. W przypadku uzyskania nierozstrzygającej oceny średniej, np. 4,25, ocena końcowa z egzaminu zostanie podwyższona do 4,5.

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2020/2021" (zakończony)

Okres: 2021-03-01 - 2021-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: (brak danych)
Prowadzący grup: Anna Pieczyńska-Sulik
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Egzamin
Ćwiczenia - Egzamin

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2021/2022" (zakończony)

Okres: 2022-02-24 - 2022-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 60 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Anna Pieczyńska-Sulik
Prowadzący grup: Aleksandra Lipińska, Anna Pieczyńska-Sulik
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Egzamin
Ćwiczenia - Egzamin

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/2023" (zakończony)

Okres: 2023-02-27 - 2023-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 60 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Eliza Karmińska
Prowadzący grup: Ewa Greser, Aleksandra Lipińska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Egzamin
Ćwiczenia - Egzamin

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/2024" (w trakcie)

Okres: 2024-02-26 - 2024-09-30

Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 60 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Anna Kurzaj
Prowadzący grup: Anna Kurzaj, Renata Rydian
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Egzamin
Ćwiczenia - Zaliczenie z notą
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu.
ul. Wieniawskiego 1
61-712 Poznań
tel: +48 61 829 4000
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)