Praktyczna nauka języka niemieckiego - sprawności zintegrowane
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 09-PNJNsz-66 |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Praktyczna nauka języka niemieckiego - sprawności zintegrowane |
Jednostka: | Instytut Filologii Wschodniosłowiańskich |
Grupy: |
Moodle - przedmioty Szkoły Nauk o Języku i Literaturze Przedmioty dla programu X-S1x-LSROS3X |
Punkty ECTS i inne: |
3.00
LUB
4.00
(zmienne w czasie)
|
Język prowadzenia: | język niemiecki |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Kierunek studiów: | kierunek studiów: filologia wschodniosłowiańska specjalność studiów: filologia rosyjska z lingwistyką stosowaną |
Poziom przedmiotu: | I stopień |
Cele kształcenia: | rozwijanie i doskonalenie słownictwa na poziomie B1+ Europejskiego Systemu Opisu Kształcenia Językowego rozwijanie i doskonalenie kompetencji gramatycznej na poziomie B1+ rozwijanie i doskonalenie umiejętności czytania ze zrozumieniem na poziomie B1+ rozwijanie i doskonalenie umiejętności słuchania ze zrozumieniem na poziomie B1+ rozwijanie i doskonalenie kompetencji mówienia na poziomie B1+ rozwijanie i doskonalenie kompetencji pisania na poziomie B1+ zapoznanie ze zjawiskami kulturowymi dotyczącymi niemieckiego obszaru językowego na poziomie B1+ kształtowanie postawy otwartości i tolerancji wobec innych osób, poglądów i kultur rozwijanie i doskonalenie strategii efektywnego uczenia się i organizowania pracy własnej i w grupie |
Rok studiów (jeśli obowiązuje): | III rok |
Moduł zajęć/przedmiotu prowadzony zdalnie (e-learning): | nie |
Wymagania wstępne w zakresie wiedzy, umiejętności oraz kompetencji: | wiedza z zakresu gramatyki, słownictwa i zjawisk kulturowych dotyczących niemieckiego obszaru językowego na poziomie B1 Europejskiego systemu opisu kształcenia językowego oraz umiejętności komunikacyjne z zakresu sprawności słuchania, czytania, mówienia i pisania w języku niemieckim na tym samym poziomie zaliczenie modułu 09-PNJNaj-18-56 |
Informacja o tym, gdzie można zapoznać się z materiałami do zajęć: | Ramowy plan zajęć przedstawiany jest na pierwszych zajęciach w semestrze. Zostaje on także przesłany na zbiorczą skrzynkę mailową każdej grupy. |
Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK: | Dyskusja Praca z tekstem Gra dydaktyczna/symulacyjna Metoda ćwiczeniowa Metoda projektu Pokaz i obserwacja Demonstracje dźwiękowe i/lub video Metody aktywizujące (np.: „burza mózgów”, technika analizy SWOT, technika drzewka decyzyjnego, metoda „kuli śniegowej”, konstruowanie „map myśli”) Praca w grupach |
Pełny opis: |
Wokół przyjaźni i rodziny Sąsiedztwo Konflikty między generacjami Przedmioty, produkty, eksponaty Świat pracy Podanie o pracę Od kłótni do porozumienia Negocjacje Użycie spójników als, wenn, bevor, nachdem Strona bierna Strona bierna z czasownikami modalnymi Zaimki względne w zdaniach przydawkowych |
Literatura: |
Albert Daniels, Renate Köhl-Kuhn, Klaus F. Mautsch, Ilse Sander, Heidrun Tremp Soares (2013). Mittelpunkt neu B2.1 Lehr- und Arbeitsbuch mit Audio CD. LektorKlett Stanisław Bęza (2007). Nowe repetytorium z gramatyki języka niemieckiego. Wydawnictwo Naukowe PWN |
Efekty uczenia się: |
Po zakończeniu zajęć i potwierdzeniu osiągnięcia efektów uczenia się student/ka: zna słownictwo oraz gramatykę języka niemieckiego na poziomie B1+ Europejskiego Systemu Opisu Kształcenia Językowego potrafi w języku niemieckim zrozumieć teksty czytane i słuchane, min. ankiety, wywiady, artykuły, opisy przedmiotów dotyczące tematyki omawianej na zajęciach, rozumie problematykę etyczną związaną z odpowiedzialnością za rzetelność przekazywanej wiedzy potrafi w języku niemieckim wypowiedzieć się na tematy omawiane na zajęciach dotyczące przyjaźni, rodziny, sąsiedztwa i pracy; wrazić swoje życzenia, obojętność i aprobatę, przekonanie na jakiś temat, sformułować argumenty za i przeciw, przedstawić prezentację ustną; potrafi zabrać stanowisko w konkretnej sytuacji komunikacyjnej i odpowiednio uzasadnić swoje zdanie, a także dopytać w razie niejasności potrafi napisać streszczenia artykułów, opisać diagram, napisać podanie o pracę, wypowiedzieć się w formie pisemnej na zadany temat, sformułować krótki tekst reklamowy potrafi samodzielnie poszerzać wiedzę językową w oparciu o słowniki, leksykony także w wersji online, blogi posiada umiejętność przygotowania projektu i prezentacji na zadany temat, efektywnie organizując swoją pracę podczas pracy w projekcie i przygotowań prezentacji ma uporządkowaną wiedzę ogólną na tematy z zakresu omawianej na zajęciach problematyki, związanej w szczególności z relacjami międzyludzkimi i związanymi ze współczesnym światem pracy ma świadomość kompleksowej natury języka, szczególnie jeśli chodzi o wieloznaczność niektórych słów, użycie spójników als, wenn, bevor, nachdem, strony biernej, strony biernej z czasownikami modalnymi i zaimków względnych w zdaniach przydawkowych |
Metody i kryteria oceniania: |
Kryteria oceny z zaliczenia na zajęciach prowadzonych w oparciu o podręcznik kursowy: Obowiązkowa obecność na zajęciach oraz aktywny udział w nich. Napisanie prac pisemnych, ocenianych wg podanych kryteriów: - poprawność morfosyntaktyczna, ortograficzna i leksykalna: 14 pkt. (za każdy błąd morfosyntaktyczny i leksykalny odejmowane jest 0,5 pkt., a za błąd ortograficzny odejmowane jest 0,25 pkt.), - poprawność stylistyczna: 2 pkt. (za każdy błąd odejmowane jest 0,25 pkt.), - zgodność pracy z tematem i logiczna struktura treści – 4 pkt. Ocena opiera się o poniższe przedziały: bdb 19-20 pkt. db+ 17-18 pkt. db 15-16 pkt. dst+ 13-14 pkt. dst 11-12 pkt. ndst <11 pkt. - Przygotowanie krótkich prezentacji indywidualnych, ocenianych wg następujących kryteriów: - zgodność treści prezentacji z tematem, logiczna struktura prezentacji – maks. 4. pkt., - względna swoboda wypowiedzi (istotne jest to, żeby treści nie były odczytywane z kartki) – maks. 4 pkt., - poprawność morfosyntaktyczna w zakresie przerobionych w trakcie kursu struktur gramatycznych – maks. 4 pkt., - poprawność leksykalno-semantyczna – maks. 4 pkt., - poprawność wymowy – maks. 4 pkt., - ewentualnie w zależności od tematu oprawa multimedialna prezentacji – ew. 1 pkt. (bonus punktowy). Ocena opiera się o poniższe przedziały: bdb 19-20 pkt. db+ 17-18 pkt. db 15-16 pkt. dst+ 13-14 pkt. dst 11-12 pkt. ndst <11 pkt. Napisanie testów śródsemestralnych ocenianych wg podanych kryteriów: bdb 92-100% db+ 85-91% db 76%-84% dst+ 68-75% dst 60%-67% ndst 0-59% Sumienność i terminowość w zakresie przygotowywania zadań domowych. Ilościowo-jakościowe wskaźniki oceny końcowej z przedmiotu: 5 Bardzo dobre wyniki pisemnych testów śródsemestralnych, prac pisemnych i prezentacji, bardzo aktywny udział w zajęciach, nienaganna sumienność i terminowość w zakresie przygotowywania zadań domowych, bardzo dobra frekwencja na zajęciach. 4+ Ponad dobre wyniki pisemnych testów śródsemestralnych, prac pisemnych i prezentacji, aktywny udział w zajęciach, nienaganna sumienność i terminowość w zakresie przygotowywania zadań domowych, bardzo dobra frekwencja na zajęciach. 4 Dobre wyniki pisemnych testów śródsemestralnych, prac pisemnych i prezentacji, aktywny udział w zajęciach, sumienność i terminowość w zakresie przygotowywania zadań domowych, bardzo dobra frekwencja na zajęciach. 3+ Ponad dostateczne wyniki testów śródsemestralnych, prac pisemnych i prezentacji, aktywny udział w zajęciach, przygotowywanie zadań domowych z drobnymi opóźnieniami, dobra frekwencja na zajęciach. 3 Dostateczne wyniki testów śródsemestralnych, prac pisemnych i prezentacji, aktywny udział w zajęciach, przygotowywanie zadań domowych z pewnymi opóźnieniami, dobra frekwencja na zajęciach. 2 Niezaliczenie i brak poprawy któregoś z testów śródsemestralnych, wypracowań pisemnych ocenionych na ocenę niedostateczną lub niezaliczonej prezentacji; stosunkowo częste nieprzygotowanie zadań domowych; słaba aktywność na zajęciach; niedostateczna frekwencja na zajęciach (powyżej trzech nieusprawiedliwionych nieobecności). Wystąpienie jednego z powyższych kryteriów negatywnych (z wyjątkiem kryterium aktywności na zajęciach) skutkuje wystawieniem oceny niedostatecznej. Kryteria oceny egzaminu: A. Egzamin pisemny obejmujący test gramatyczno-leksykalny (zawierający także komponent czytania oraz pisania) będzie oceniany wg poniższej skali: bdb 92-100% db+ 85-91% db 76%-84% dst+ 68-75% dst 60%-67% ndst 0-59% B. Egzamin ustny (odpowiedzi na przygotowane w czasie zajęć zagadnienia tematyczne) oceniany będzie wg poniższych kryteriów: - zgodność odpowiedzi z tematem, logiczna struktura wypowiedzi – maks. 4. pkt., - względna swoboda i płynność wypowiedzi, adekwatna dla zakładanego poziomu biegłości językowej ESOKJ – maks. 4 pkt., - poprawność morfosyntaktyczna w zakresie przerobionych w trakcie kursu struktur gramatycznych – maks. 4 pkt., - poprawność leksykalno-semantyczna w zakresie materiału zajęć – maks. 4 pkt., - poprawność wymowy – maks. 4 pkt. Ocena będzie opierać się o poniższą skalę. bdb 19-20 pkt. db+ 17-18 pkt. db 15-16 pkt. dst+ 13-14 pkt. dst 11-12 pkt. ndst <11 pkt. C. Ocena z egzaminu stanowi średnią ocen cząstkowych z części pisemnej i ustnej. Oba komponenty egzaminu mają równą wagę w ocenie końcowej. W przypadku uzyskania nierozstrzygającej oceny średniej, np. 4,25, ocena końcowa z egzaminu zostanie podwyższona do 4,5. |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2020/2021" (zakończony)
Okres: | 2021-03-01 - 2021-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ CW
PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | Anna Pieczyńska-Sulik | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Ćwiczenia - Egzamin |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2021/2022" (zakończony)
Okres: | 2022-02-24 - 2022-09-30 |
Przejdź do planu
PN CW
WT ŚR CZ CW
PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 60 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Anna Pieczyńska-Sulik | |
Prowadzący grup: | Aleksandra Lipińska, Anna Pieczyńska-Sulik | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Ćwiczenia - Egzamin |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/2023" (zakończony)
Okres: | 2023-02-27 - 2023-09-30 |
Przejdź do planu
PN CW
CW
WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 60 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Eliza Karmińska | |
Prowadzący grup: | Ewa Greser, Aleksandra Lipińska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Ćwiczenia - Egzamin |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/2024" (w trakcie)
Okres: | 2024-02-26 - 2024-09-30 |
Przejdź do planu
PN CW
WT ŚR CZ CW
PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 60 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Anna Kurzaj | |
Prowadzący grup: | Anna Kurzaj, Renata Rydian | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Ćwiczenia - Zaliczenie z notą |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu.