Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Praktyczna nauka języka hiszpańskiego - gramatyka

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 09-PNJHg-2LH-26
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Praktyczna nauka języka hiszpańskiego - gramatyka
Jednostka: Instytut Języków i Literatur Romańskich
Grupy: Moodle - przedmioty Szkoły Nauk o Języku i Literaturze
Punkty ECTS i inne: 0 LUB 0.00 (w zależności od programu) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: język hiszpański
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Kierunek studiów:

filologia hiszpańska

Poziom przedmiotu:

I stopień

Cele kształcenia:

1. Osiągnięcie stopnia opanowania języka na poziomie B1.

2. Opanowanie umiejętności posługiwania się w mowie słownictwem związanym z życiem codziennym: życie prywatne i zawodowe, przyzwyczajenia, stosunki społeczne, zakupy…

3. Opanowanie w mowie umiejętności w zakresie podstawowych czynności związanych z życiem codziennym: przedstawianie się, pozdrawianie, wyrażanie upodobań i opinii, poprawne porozumiewanie się w restauracji…

4. Nabycie umiejętności skutecznej interakcji słownej z rodzimymi użytkownikami języka w ramach czynności i tematów związanych z życiem codziennym.

5. Opanowanie strategii uczenia się języka hiszpańskiego (nabycie strategii przyswajania zasobów leksykalnych i strategii rozwijania interakcji słownej).

6. Nabycie umiejętności czytania tekstu ze zrozumieniem.

7. Wyrobienie u studentów umiejętności argumentacji i dyskusji w języku hiszpańskim.

8. Rozwinięcie umiejętności komunikacji i pracy w grupie.

9. Nabycie umiejętności użycia czasu przyszłego.

10. Nabycie umiejętności użycia trybu warunkowego.

11. Nabycie umiejętności użycia mowy zależnej.

12. Nabycie umiejętności użycia niektórych struktur trybu łączącego.

13. Rozwijanie sprawności rozumienia ze słuchu.

14. Wyrobienie umiejętności rozumienia ogólnego sensu oraz głównych punktów dialogów i wypowiedzi rodzimych użytkowników języka.

15. Wyrobienie u studentów umiejętności rozumienia sensu wypowiedzi na znane tematy, typowe dla domu, szkoły, czasu wolnego itd. w różnych warunkach odbioru (np. rozmowa przez telefon, komunikat na dworcu).

16. Wyrobienie umiejętności prawidłowego stosowania zasad ortografii i podstaw interpunkcji.

17. Wyrobienie u studentów umiejętności rozpoznawania typów listów (list prywatny, list formalny) a także umiejętności wskazania ich cech charakterystycznych.

18. Przekazanie wiedzy o stosowaniu środków językowych adekwatnych do ich funkcji komunikacyjnych (odpowiadając na list, wnosząc reklamacje, prosząc o informację, odpowiadając na prośbę o informację).

19. Wyrobienie u studentów umiejętności pisania listów, zgodnie ze wskazówkami dotyczącymi treści.

20. Lepsze poznanie kultury i spraw życia codziennego krajów języka nauczanego w celu interpretowania opisanych wydarzeń kulturowych w porównaniu z własną kulturą.

21. Rozwinięcie umiejętności korzystania ze słownika jedno-i dwujęzycznego oraz innych źródeł informacji.


Rok studiów (jeśli obowiązuje):

I rok

Wymagania wstępne w zakresie wiedzy, umiejętności oraz kompetencji:

Poziom kompetencji językowej A2+.

Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK:

Dyskusja

Praca z tekstem

Metoda analizy przypadków

Gra dydaktyczna/symulacyjna

Rozwiązywanie zadań (np.: obliczeniowych, artystycznych, praktycznych)

Metoda ćwiczeniowa

Demonstracje dźwiękowe i/lub video

Metody aktywizujące (np.: „burza mózgów”, technika analizy SWOT, technika drzewka decyzyjnego, metoda „kuli śniegowej”, konstruowanie „map myśli”)

Praca w grupach


SEM. LETNI 2021 - ZAJĘCIA W TRYBIE ZDALNYM (MS TEAMS)

Obecność na zajęciach jest obowiązkowa. Student / studentka jest zobowiązany/a do aktywnego uczestnictwa w zajęciach, angażowania się we wszystkie ćwiczenia i brania czynnego udziału w zadaniach zarówno ustnych jak i pisemnych. Podczas zajęć zdalnych (via MS Teams), odbywających się on-line, będzie brana pod uwagę obecność oraz aktywne uczestnictwo w wideokonferencjach oraz wykonywanie i oddawanie w ustalonym terminie i trybie wszystkich wyznaczonych w ramach danego przedmiotu zadań, zgodnie z wytycznymi prowadzącego/prowadzącej zajęcia.


Jeśli nieobecności studenta / studentki na zajęciach przekroczą 50% (bez względu na przyczynę), nie będzie miał on / ona prawa do otrzymania zaliczenia z przedmiotu. Dopuszcza się jedną nieusprawiedliwioną nieobecność w semestrze na każde 30 godzin zajęć. Pozostałe nieobecności muszą być usprawiedliwione zwolnieniem lekarskim w terminie do 7 dni od powrotu ze zwolnienia. Nie istnieje możliwość odrabiania zajęć w formie dodatkowych spotkań z prowadzącym / prowadzącą lub wykonywania dodatkowych zadań.


Studenci I roku nie mogą się starać o IOS dla modułu PNJ (wyjątkiem mogą być wybitne jednostki, np. olimpijczycy po uzyskaniu wcześniejszej zgody prowadzących pojedyncze komponenty modułu). Studenci / studentki starający się o indywidualną organizację studiów (IOS) są zobowiązani do stawienia się na zajęciach w pierwszym tygodniu semestru, oraz do uzasadnienia swojej prośby o uzyskanie IOS. Decyzję w tej sprawie podejmuje wykładowca, ustalając w przypadku decyzji pozytywnej dodatkowe warunki zaliczenia danego przedmiotu. Jeśli student / studentka zgłosi się w tej sprawie pod koniec semestru, nie uzyska zaliczenia przedmiotu.

Aby zostać dopuszczonym do egzaminu końcowego z PNJH, student / studentka musi uzyskać zaliczenie ze wszystkich przedmiotów wchodzących w skład modułu PNJH z semestru letniego. W przeciwnym wypadku, otrzyma ocenę niedostateczną z egzaminu i będzie musiał / musiała poprawić test zaliczeniowy z niezaliczonego przedmiotu oraz egzamin z modułu PNJH w sesji poprawkowej we wrześniu.


Skrócony opis:

Przedmiot jest częścią zlożonego bloku PNJH. Zajęcia skupiają się na zapoznaniu studentów w teorii i praktyce z wybranymi aspektami gramatycznymi ze szczególnym uwzględnieniem poziomu sematyczno-pragmatycznego. Celem zajęć jest wykształcenie kompetencji w komunikacji ustnej i pisemnej dostosownej do poziomu modułu.

Pełny opis:

Treści programowe dla zajęć/przedmiotu:

Sfera prywatna: doświadczenia osobiste; niedawne wydarzenia; plany na przyszłość; projekty; przepowiednie; przeszłość; biografie; ważne momenty w życiu człowieka.

Sfera życia codziennego: opis zajęć zawodowych (praca: zawody i stanowiska i obowiązki pracownicze); szkoła; uniwersytet.

Strefa rozrywki: uroczystości i święta; restauracje i bary; podróże; klimat; pory roku; turystyka (ciekawe miejsca i zabytki); miejsca rozrywki; wakacje.

Typy dyskursu: rozmowy telefoniczne; zaproszenia; życzenia; spotkania; usprawiedliwienia; wymówki; pozwolenia; przysługi; zakazy; zaprzeczanie; propozycje; akceptacja; odmowa; rozkazy; prośby; zobowiązania; potrzeby.

Głośna lektura krótkich, prostych tekstów literackich, takich jak fragmenty prozy, czy krótkie opowiadania w tematyce związanej z życiem codziennym.

Interpretacja przeczytanych krótkich tekstów literackich takich jak fragmenty prozy czy krótkie opowiadania: językowa i pod względem treści.

Krótka dyskusja dotycząca tematów związanych z czytanymi krótkimi tekstami literackimi takimi jak fragmenty prozy, czy krótkie opowiadania.

Zasady użycia mowy zależnej.

Zasady użycia czasu przyszłego.

Zasady użycia trybu warunkowego.

Zasady użycia zdań czasowych.

Zasady użycia zdań warunkowych.

Zasady użycia form wyrażania życzeń.

Zasady redakcji listu prywatnego

Zasady redakcji listu formalnego

Lektura i analiza przykładowych tekstów (listów)

Style języka: formalny i nieformalny

Pisanie listu prywatnego

Pisanie listu formalnego

Literatura:

1. Arnal Carmen, Ruiz de Garibay Araceli, Escribe en español, SGEL, 2005

2. Bados Ciria Concepción, Textos literarios y ejercicios, nivel medio, Grupo Anaya, Madrid 2001

3. Benito Lobo José Antonio, Manual práctico de puntuación/ La puntuación: usos y funciones, Edinumen, 1992

4. Castro, F. Marín, R. Morales S. Rosa, Nuevo Ven 1, Difusión, Madrid, 2003

5. Castro, F. Marín, R. Morales S. Rosa, Nuevo Ven 2, Difusión, Madrid, 2003

6. Castro, Francisca, Aprende gramática y vocabulario 2, SGEL, Madrid, 2005

7. Castro, Francisca, Aprende gramática y vocabulario 3, SGEL, Madrid, 2005

8. Castro, Francisca, Aprende gramática y vocabulario 4, SGEL, Madrid, 2005

9. Castro, Francisca, Uso de la gramática española avanzado, Edelsa, Madrid, 1998

10. Castro, Francisca, Uso de la gramática española elemental, Edelsa, Madrid, 1998

11. Castro, Francisca, Uso de la gramática española intermedio, Edelsa, Madrid, 1998

12. Equipo Prisma, Prisma comienza, nivel A1, Edinumen, Madrid, 2007

13. Equipo Prisma, Prisma continúa, nivel A2, Edinumen, Madrid, 2007

14. Equipo Prisma, Prisma progresa, nivel B1, Edinumen, Madrid, 2003

15. España Margarita, Marc Isabelle, Ortografía esencial, Ediciones SM, 2002

16. Jędrusiak M., Fornelski P., Poradnik ortograficzny dla Polaków, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa-Kraków, 1996

17. Martín Peris, Ernesto, Sans Baulenas, Neus, Gente 1, Difusión, Madrid, 1998

18. Martín Peris, Ernesto, Sans Baulenas, Neus, Gente 2, Difusión, Madrid, 1998

19. Miquel Lourdes y Sans Neus, COMO SUENA 2 ( materiales para la comprensión auditiva) Nivel Intermedio y Avanzado, Difusión, S.L., Madrid, 1991

20. Palomino, María de los Ángeles, Vocabulario en Diálogo, enCLAVE, Madrid, 2006

21. Real Academia Española, Ortografía de la lengua española, Espasa, 1999

Efekty uczenia się:

Po zakończeniu modułu (przedmiotu) i potwierdzeniu osiągnięcia efektów kształcenia student:

1/ wykazuje umiejętność spontanicznego uczestniczenia (bez

uprzedniego przygotowania) w rozmowach na tematy związane z życiem codziennym, formułuje opinie i dość

swobodnie wymienia informacje na tematy dotyczące codziennej egzystencji człowieka (na przykład: rodzina, zainteresowania, praca i podróże).

2/ opisuje własne przeżycia, relacjonuje osobiste wydarzenia, określa swoje nadzieje i ambicje. Umie krótko objaśnić własne plany i poglądy. Sporządza opisy przebiegu akcji w filmach czy książkach i potrafi wyrazić własne wrażenia na ich temat.

3/ rozumie ogólny sens i główne punkty autentycznego tekstu słuchanego.

4/ przedstawia ogólne i szczegółowe informacje i intencje zawarte w autentycznym tekście usłyszanym.

5/ rozumie krótkie, proste teksty literackie, takie jak fragmenty prozy, czy krótkie opowiadania bez znajomości całości słownictwa, potrafi je streścić.

6/ potrafi zinterpretować przeczytane treści i prostym językiem wyrazić własną, krótką opinię na ich temat.

7/ wykazuje umiejętność prowadzenia prostej dyskusji z innymi studentami na tematy związane z życiem codziennym, 8/ potrafi krótko przedstawiać własne argumenty i kwestionować argumenty innych studentów.

9/ potrafi pracować w grupie i wypracowywać wspólne stanowisko.

10/ używa ze względną poprawnością formuł i struktur gramatycznych użytku codziennego związanych z sytuacjami przewidywalnymi.

11/ wyjaśnia podstawowe terminy związane z zasadami pisowni w j. hiszpańskim; potrafi poprawnie podzielić wyrazy na sylaby w j. hiszpańskim; rozróżnia wyrazy w zależności od sylaby akcentowanej.

12/ stosuje zgodnie z normą zasady ortografii i znaków przestankowych

13/ rozróżnia formalny i nieformalny styl języka

rozpoznaje i dostosowuje styl do celu wypowiedzi pisemnej

14/ realizuje określoną formę wypowiedzi pisemnej

stosuje środki językowe, uwzględniając temat i formy wypowiedzi pisemnej

15/ pisze listy prywatne i formalne

16/ rozwija indywidualne strategie uczenia się

17/ korzysta ze słownika jedno-i dwujęzycznego oraz innych źródeł informacji

Metody i kryteria oceniania:

Sposoby oceniania:

Egzamin pisemny

Egzamin ustny

Kolokwium pisemne

Kryteria zaliczenia:

- obecność na zajęciach;

- aktywne uczestnictwo w ćwiczeniach;

- prace domowe;

- weryfikacja wiedzy i umijętności poprzez sprawdziany cząstkowe i podsumowujące;

- egzamin.

W trakcie semestru mogą być realizowane różne formy sprawdzianów pisemnych. Kartkówki („pruebas de control”) mają krótką formę i służą ewaluacji znajomości konkretnych zagadnień. Mogą one być tzw. kartkówkami na ocenę lub nie (a więc stanowić, decyzją wykładowcy, rodzaj ewaluacji sumatywnej lub formatywnej). Kolokwia cząstkowe („pruebas parciales”) są obszerniejsze, obejmują wszystkie zagadnienia zrealizowane na zajęciach do momentu ich przeprowadzenia oraz będą zapowiadane z wyprzedzeniem.

Niezaliczonych kartkówek oraz kolokwiów cząstkowych nie można poprawić ani odrobić w późniejszym terminie. Udział w nich jest opcjonalny, a decyzja ta przekłada się na procentowy skład oceny końcowej. Oznacza to, że brak udziału studenta/studentki w kartkówce lub kolokwium (a zatem brak oceny z nich) skutkuje zwiększeniem wartości zaliczenia końcowego, jak przedstawiono na poniższym schemacie:

każda kartkówka na ocenę = 10%

każde kolokwium cząstkowe = 20%

zaliczenie końcowe = pozostała część oceny końcowej

Daty zaliczeń i egzaminów (włączając w to również zaliczenia i egzaminy poprawkowe) są ustalane z góry i nie podlegają zmianie. Wszyscy studenci / studentki –również ci, którzy mają indywidualną organizację studiów lub studiują dodatkowo na innym kierunku–, są zobowiązani/zobowiązane do stawienia się na zaliczeniu lub egzaminie w pierwszym wyznaczonym terminie. Nieobecność na zaliczeniu bądź egzaminie bez przedstawienia w ciągu 7 dni od ich daty zwolnienia lekarskiego, skutkuje otrzymaniem oceny niedostatecznej. Student / studentka w takim przypadku ma prawo do drugiego terminu w sesji poprawkowej we wrześniu.

Kryteria oceniania wg skali stosowanej w UAM:

bardzo dobry (bdb; 5,0): znakomita wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne

dobry plus (+db; 4,5): bardzo dobra wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne

dobry (db; 4,0): dobra wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne

dostateczny plus (+dst; 3,5): zadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne, ale ze znacznymi niedociągnięciami

dostateczny (dst; 3,0): zadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne, ale z licznymi błędami

niedostateczny (ndst; 2,0): niezadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne

SEM. LETNI 2021 - ZAJĘCIA W TRYBIE ZDALNYM

Data zaliczenia końcowego: 18.06.21

Wystawienie oceny z końcowego kolokwium zaliczeniowego: 23.06.21 (gr. A, gr. C ), 22.06.21 (gr. B)

Poprawa zaliczenia: 1.09.21

Minimalny poziom znajomości języka na początku semestru: A2+

Minimalny poziom znajomości języka wymagany do zaliczenia przedmiotu na końcu semestru: B1

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2020/2021" (zakończony)

Okres: 2021-03-01 - 2021-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 60 godzin, 40 miejsc więcej informacji
Koordynatorzy: Justyna Hadaś, Xavier Pascual Lopez
Prowadzący grup: Justyna Hadaś, Xavier Pascual Lopez
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie
Ćwiczenia - Zaliczenie

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2021/2022" (zakończony)

Okres: 2022-02-24 - 2022-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 60 godzin, 40 miejsc więcej informacji
Koordynatorzy: Xavier Pascual Lopez
Prowadzący grup: Joanna Fernandez, Xavier Pascual Lopez, Leonor Sagermann Bustinza, Wojciech Sawala, Brygida Sawicka-Stępińska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie
Ćwiczenia - Zaliczenie

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/2023" (zakończony)

Okres: 2023-02-27 - 2023-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 60 godzin, 40 miejsc więcej informacji
Koordynatorzy: Xavier Pascual Lopez, Leonor Sagermann Bustinza, Brygida Sawicka-Stępińska
Prowadzący grup: Xavier Pascual Lopez, Leonor Sagermann Bustinza, Brygida Sawicka-Stępińska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie
Ćwiczenia - Zaliczenie
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu.
ul. Wieniawskiego 1
61-712 Poznań
tel: +48 61 829 4000
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)