Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu - Centralny System UwierzytelnianiaNie jesteś zalogowany | zaloguj się
katalog przedmiotów - pomoc

Praktyczna nauka języka hiszpańskiego

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 09-PNJH-5LH-56 Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Praktyczna nauka języka hiszpańskiego
Jednostka: Instytut Filologii Romańskiej
Grupy: Moodle - przedmioty Szkoły Nauk o Języku i Literaturze
Przedmioty dla programu DLx-HiszX
Punkty ECTS i inne: 0 LUB 3.00 LUB 6.00 LUB 5.00 (w zależności od programu)
zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: język hiszpański
Kierunek studiów:

filologia hiszpańska

Cele kształcenia:

1. Osiągniecie poziomu B2+ według europejskiego systemu opisu kształcenia językowego.

2. Udoskonalenie zaawansowanego użycia zasobów leksykalnych i argumentacji na tematy złożone i abstrakcyjne.

3. Udoskonalenie użycia złożonych struktur gramatycznych, dostosowanych zarówno do naukowego, jak i do potocznego rejestru językowego.

4. Udoskonalenie umiejętności rozumienia ze słuchu wypowiedzi ustnych rodzimych użytkowników języka hiszpańskiego na tematy złożone i abstrakcyjne.

5. Wyrobienie u studentów umiejętności rozpoznawania i stosowania szerokiej gamy wyrażeń idiomatycznych i potocznych.

6. Wyrobienie umiejętności rozumienia złożonych tekstów nieliterackich takich jak teksty popularno-naukowe, o tematyce prawniczej, ekonomicznej, recenzje i eseje, etc.

7. Udoskonalenie umiejętności dyskusji dotyczącej skomplikowanych zagadnień o zróżnicowanej tematyce.

8. Wyrobienie u studentów umiejętności myślenia krytycznego, rozpatrywania zjawisk i idei z wielu punktów widzenia, rozważania argumentów za i przeciw oraz wyciągania na ich podstawie wniosków.

9. Zapoznanie się z terminologią typową dla stylu naukowego, publicystycznego, potocznego, prawniczego, etc.

10. Przekazanie wiedzy o podstawowych pojęciach z zakresu tworzenia tekstów narracyjnych, ich struktury i zasady ich redagowania.

11. Wyrobienie umiejętności prawidłowego stosowania słownictwa i struktur gramatycznych charakterystycznych dla tekstów narracyjnych (stosowanie czasów przeszłych, wyrazów odwołujących się do wykonywanych czynności, różnorodnych przymiotników oraz środków stylistycznych)

12. Wyrobienie u studentów umiejętności redagowania tekstu narracyjnego

13. Rozwinięcie umiejętności zastosowania poznanego słownictwa oraz struktur gramatycznych w redagowanych tekstach.

Wymagania wstępne w zakresie wiedzy, umiejętności oraz kompetencji:

Osiagnięcie efektów kształcenia modułu z poprzedniego semestru poprzez zdanie egzaminu.

Poziom kompetencji językowej B2.


Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK:

Dyskusja.

Praca z tekstem.

Rozwiązywanie zadań (np.: obliczeniowych, artystycznych, praktycznych).

Metoda ćwiczeniowa.

Demonstracje dźwiękowe i/lub video.

Praca w grupach.

Skrócony opis:

Zajęcia praktyczne z języka hiszpańskiego na poziomie B2+.

Pełny opis:

1. Stereotypy w Hiszpanii: argumentowanie, wpływanie na innych, przekonywanie; cechy fizyczne i moralne; pytanie o przyczynę; konektory logiczne przyczyny i celu; użycie por i para; zdania podrzędne rzeczownikowe.

2. Humor w świecie hiszpańskojęzycznym: subiektywne ocenianie postawy czy zachowania; podkreślanie elementów danej informacji; karykaturowanie; opisywanie przy pomocy porównań i przenośni; różnice między ser i estar; struktury emfatyczne z ser i estar.

3. Kino i teatr: Przywoływanie wspomnień; opowiadanie i opisywanie w czasie przeszłym; sposoby podtrzymywania komunikacji werbalnej; czas teraźniejszy historyczny; użycie i związek między różnymi czasami przeszłymi trybu oznajmującego; tryb przypuszczający prosty w znaczeniu czasu przeszłego; słownictwo i wyrażenia idiomatyczne związane z kinem i teatrem.

4. Reklama i manipulacja: wydawanie rozkazów jednemu rozmówcy bądź grupie; powtarzanie rozkazów; dawanie pozwolenia; przestrzeganie; proszenie; tryb rozkazujący; zaimki osobowe w funkcji dopełnienia; zjawiska leísmo, laísmo i loísmo; słownictwo i wyrażenia idiomatyczne związane z reklamą; język reklamy.

5. Czytanie i komentowanie dłuższych tekstów z różnych dziedzin tematycznych, takich jak teksty popularno-naukowe, o tematyce prawniczej, ekonomicznej, recenzje i eseje.

6. Przeprowadzanie dłuższych debat, zarówno pomiędzy grupami roboczymi, jak i pojedynczymi uczestnikami.

7. Ćwiczenia praktyczne z zakresu słownictwa specjalistycznego związanego z poszczególnymi tematami zajęć.

8. Przedstawienie tekstów narracyjnych, ich struktury i zasad ich redagowania.

9. Przedstawienie słownictwa i struktur gramatycznych użytecznych przy redagowaniu tekstu narracyjnego.

10. Lektura i analiza przykładowych tekstów narracyjnych.

11. Redagowanie tekstu narracyjnego.

Literatura:

‒ Coronado González María Luisa, García González Javier, Zarzalejos Alonso Alejandro R., A Fondo 2, SGEL, Madrid, 2001

‒ V.V.A.A, El Ventilador, Difusión, Barcelona, 2006

‒ Equipo Prisma, Prisma, consolida, C1, Edinumen, Madrid, 2007

‒ Artykuły, wywiady, recenzje, eseje z hiszpańskich czasopism tematycznych i specjalistycznych: Claves, El Ciervo, Redes, Qué leer, Integral, Muy interesante.

‒ Bobes Naves, Mª del Carmen (1993). La novela, Madryt: Síntesis.

‒ Garrido Domínguez, Antonio (1993). El texto narrativo, Madryt: Síntesis.

‒ Pozuelo, José Mª (1988): “Estructura del discurso narrativo”, [w:] Teoría del lenguaje literario, Madryt: Cátedra, str. 226-267.

‒ Spang, Kurt (1993). Géneros literarios, Madryt: Síntesis.

‒ Sullà, Enric (red.) (1996). Teoría de la novela, Barcelona: Crítica.

Efekty uczenia się:

Po zakończeniu zajęć i potwierdzeniu osiągnięcia EU student/ka:

Dokonuje szczegółowych opisów i prezentacji na tematy złożone. Potrafi wypowiadać się w sposób płynny i spontaniczny, bez widocznego wysiłku i namyślania się. Posługuje się szerokimi zasobami leksykalnymi, co pozwala na łatwe zastąpienie ewentualnych braków poprzez stosowanie różnorodnych wybiegów językowych.

Potrafi rozpoznać szeroką gamę wyrażeń idiomatycznych i potocznych.

Rozumie bez trudności wypowiedzi ustne na tematy złożone i abstrakcyjne.

Może sporadycznie popełniać błędy gramatyczne, jednak nie popełnia poważniejszych błędów leksykalnych.

Rozumie trudniejsze, dłuższe teksty nieliterackie, w tym również artykuły specjalistyczne, dostrzegając także znaczenia ukryte, wyrażone pośrednio.

Potrafi prowadzić z innymi studentami w miarę płynną dyskusję dotyczącą skomplikowanych zagadnień o zróżnicowanej tematyce, umiejętnie nawiązując do wypowiedzi przedmówcy i w sposób czytelny przedstawiając własne argumenty.

Używa w wypowiedziach ustnych i dyskusjach odpowiedniego do sytuacji językowej słownictwa specjalistycznego.

Zna schemat redagowania tekstu narracyjnego.

Potrafi wykorzystać różnorodne techniki narracyjne (typ narratora, fokalizacja punktu widzenia, perspektywy czasowe, dywersyfikacja środków stylistycznych), opis ludzi, przedmiotów i miejsc, biorąc pod uwagę ich funkcje wewnątrz narracji.

Stosuje urozmaicone struktury gramatyczne, słownictwo i frazeologię zgodnie z tematem i formą wypowiedzi.

Redaguje tekst narracyjny, tworzy spójny, jednolity i bogaty tekst.

Metody i kryteria oceniania:

Metody oceniania:

Kolokwium pisemne

Esej

Kryteria oceniania:

bardzo dobry (bdb; 5,0): znakomita wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne.

dobry plus (+db; 4,5): bardzo dobra wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne.

dobry (db; 4,0): dobra wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne.

dostateczny plus (+dst; 3,5): zadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne, ale ze znacznymi niedociągnięciami.

dostateczny (dst; 3,0): zadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne, ale z licznymi błędami.

niedostateczny (ndst; 2,0): niezadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne.

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2019/2020" (zakończony)

Okres: 2019-10-01 - 2020-02-23
Wybrany podział planu:


powiększ
zobacz plan zajęć
Typ zajęć: Test, 0 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: (brak danych)
Prowadzący grup: Joanna Fernandez
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie z notą
Test - Zaliczenie z notą

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2020/2021" (zakończony)

Okres: 2020-10-01 - 2021-02-28
Wybrany podział planu:


powiększ
zobacz plan zajęć
Typ zajęć: Test, 0 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Joanna Fernandez
Prowadzący grup: Joanna Fernandez
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie z notą
Test - Zaliczenie z notą
Uwagi:

Obecność na zajęciach jest obowiązkowa. Student/studentka jest zobowiązany/a do aktywnego uczestnictwa w zajęciach, angażowania się we wszystkie ćwiczenia i brania czynnego udziału w zadaniach zarówno ustnych jak i pisemnych. Podczas zajęć zdalnych, odbywających się on-line, będzie brana pod uwagę obecność oraz aktywne uczestnictwo w wideokonferencjach oraz wykonywanie i odsyłanie w ustalonym terminie i trybie wszystkich wyznaczonych w ramach danego przedmiotu zadań, zgodnie z wytycznymi prowadzącego/prowadzącej zajęcia.

Jeśli nieobecności studenta/studentki na zajęciach przekroczą 50% (bez względu na przyczynę), nie będzie miał on/ona prawa do otrzymania zaliczenia z przedmiotu. Dopuszcza się jedną nieusprawiedliwioną nieobecność w semestrze na każde 30 godzin zajęć. Pozostałe nieobecności muszą być usprawiedliwione zwolnieniem lekarskim w terminie do 7 dni od powrotu ze zwolnienia. Nie istnieje możliwość odrabiania zajęć w formie dodatkowych spotkań z prowadzącym/prowadzącą lub w formie wykonywania dodatkowych zadań.

Kryteria zaliczenia przedmiotu:

• obecność na zajęciach

• aktywne uczestnictwo we wszystkich ćwiczeniach i zadaniach podczas zajęć

• wykonywanie ćwiczeń powtórkowych poza zajęciami

• oddawanie na czas wszystkich zadań wyznaczonych przez prowadzącego/prowadzącą

• zaliczenie kolokwiów w trakcie semestru w wyznaczonym terminie

• zdanie końcowego kolokwium zaliczeniowego (pisemnego i/lub ustnego w wyznaczonym terminie.

Daty zaliczeń i egzaminów (włączając w to również egzaminy poprawkowe) są ustalane z góry i nie podlegają zmianie. Wszyscy studenci/studentki, również ci, którzy mają indywidualną organizację studiów lub studiują dodatkowo na innym kierunku, są zobowiązani/zobowiązane do stawienia się na zaliczeniu lub egzaminie w pierwszym wyznaczonym terminie. Nieobecność na zaliczeniu bądź egzaminie bez przedstawienia w ciągu 7 dni od ich daty zwolnienia lekarskiego, skutkuje otrzymaniem oceny niedostatecznej. Student/studentka w takim przypadku ma prawo do drugiego terminu w sesji poprawkowej we wrześniu.

Studenci/studentki starający się o indywidualną organizację studiów są zobowiązani/zobowiązane do stawienia się na zajęciach w pierwszym tygodniu roku akademickiego, oraz do uzasadnienia swojej prośby o uzyskanie IOS. Decyzję w tej sprawie podejmuje wykładowca, ustalając w przypadku decyzji pozytywnej dodatkowe warunki zaliczenia danego przedmiotu. Jeśli student/studentka stawi się pod koniec semestru, nie uzyska zaliczenia przedmiotu.

Aby zostać dopuszczonym do egzaminu końcowego z PNJH, student musi uzyskać zaliczenie ze wszystkich przedmiotów wchodzących w skład modułu Español Lengua Extranjera (PNJH) z obu semestrów. W przeciwnym wypadku, otrzyma ocenę niedostateczną z egzaminu i będzie musiał poprawić test zaliczeniowy z niezaliczonego przedmiotu oraz egzamin z modułu PNJH w sesji poprawkowej we wrześniu.

Data końcowego kolokwium zaliczeniowego:

Wystawienie oceny z końcowego kolokwium zaliczeniowego:

Poprawa zaliczenia:

Minimalny poziom znajomości języka na początku semestru: B2

Minimalny poziom znajomości języka wymagany do zaliczenia przedmiotu na końcu semestru: B2+

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2021/2022" (w trakcie)

Okres: 2021-10-01 - 2022-02-23

Wybrany podział planu:


powiększ
zobacz plan zajęć
Typ zajęć: Test, 0 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Javier Bielsa Calvo
Prowadzący grup: Javier Bielsa Calvo
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie z notą
Test - Zaliczenie z notą
Uwagi:

Obecność na zajęciach jest obowiązkowa. Student/studentka jest zobowiązany/a do aktywnego uczestnictwa w zajęciach, angażowania się we wszystkie ćwiczenia i brania czynnego udziału w zadaniach zarówno ustnych jak i pisemnych. Podczas zajęć zdalnych, odbywających się on-line, będzie brana pod uwagę obecność oraz aktywne uczestnictwo w wideokonferencjach oraz wykonywanie i odsyłanie w ustalonym terminie i trybie wszystkich wyznaczonych w ramach danego przedmiotu zadań, zgodnie z wytycznymi prowadzącego/prowadzącej zajęcia.

Jeśli nieobecności studenta/studentki na zajęciach przekroczą 50% (bez względu na przyczynę), nie będzie miał on/ona prawa do otrzymania zaliczenia z przedmiotu. Dopuszcza się jedną nieusprawiedliwioną nieobecność w semestrze na każde 30 godzin zajęć. Pozostałe nieobecności muszą być usprawiedliwione zwolnieniem lekarskim w terminie do 7 dni od powrotu ze zwolnienia. Nie istnieje możliwość odrabiania zajęć w formie dodatkowych spotkań z prowadzącym/prowadzącą lub w formie wykonywania dodatkowych zadań.

Kryteria zaliczenia przedmiotu:

• obecność na zajęciach

• aktywne uczestnictwo we wszystkich ćwiczeniach i zadaniach podczas zajęć

• wykonywanie ćwiczeń powtórkowych poza zajęciami

• oddawanie na czas wszystkich zadań wyznaczonych przez prowadzącego/prowadzącą

• zaliczenie kolokwiów w trakcie semestru w wyznaczonym terminie

• zdanie końcowego kolokwium zaliczeniowego (pisemnego i/lub ustnego w wyznaczonym terminie.

Daty zaliczeń i egzaminów (włączając w to również egzaminy poprawkowe) są ustalane z góry i nie podlegają zmianie. Wszyscy studenci/studentki, również ci, którzy mają indywidualną organizację studiów lub studiują dodatkowo na innym kierunku, są zobowiązani/zobowiązane do stawienia się na zaliczeniu lub egzaminie w pierwszym wyznaczonym terminie. Nieobecność na zaliczeniu bądź egzaminie bez przedstawienia w ciągu 7 dni od ich daty zwolnienia lekarskiego, skutkuje otrzymaniem oceny niedostatecznej. Student/studentka w takim przypadku ma prawo do drugiego terminu w sesji poprawkowej we wrześniu.

Studenci/studentki starający się o indywidualną organizację studiów są zobowiązani/zobowiązane do stawienia się na zajęciach w pierwszym tygodniu roku akademickiego, oraz do uzasadnienia swojej prośby o uzyskanie IOS. Decyzję w tej sprawie podejmuje wykładowca, ustalając w przypadku decyzji pozytywnej dodatkowe warunki zaliczenia danego przedmiotu. Jeśli student/studentka stawi się pod koniec semestru, nie uzyska zaliczenia przedmiotu.

Aby zostać dopuszczonym do egzaminu końcowego z PNJH, student musi uzyskać zaliczenie ze wszystkich przedmiotów wchodzących w skład modułu Español Lengua Extranjera (PNJH) z obu semestrów. W przeciwnym wypadku, otrzyma ocenę niedostateczną z egzaminu i będzie musiał poprawić test zaliczeniowy z niezaliczonego przedmiotu oraz egzamin z modułu PNJH w sesji poprawkowej we wrześniu.

Data końcowego kolokwium zaliczeniowego:

Wystawienie oceny z końcowego kolokwium zaliczeniowego:

Poprawa zaliczenia:

Minimalny poziom znajomości języka na początku semestru: B2

Minimalny poziom znajomości języka wymagany do zaliczenia przedmiotu na końcu semestru: B2+

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu.