Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Praktyczna nauka języka francuskiego - francuski ogólny 1 (gr. 4)

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 09-PNJFfo1-4-1LF-16
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Praktyczna nauka języka francuskiego - francuski ogólny 1 (gr. 4)
Jednostka: Instytut Języków i Literatur Romańskich
Grupy: Moodle - przedmioty Szkoły Nauk o Języku i Literaturze
Punkty ECTS i inne: 0 LUB 0.00 (w zależności od programu) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: język francuski
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Kierunek studiów:

filologia romańska

Poziom przedmiotu:

I stopień

Cele kształcenia:

DLA POZIOMU POCZĄTKUJĄCEGO (cele wspólne dla bloku PNJF)


1/ rozwijanie umiejętności rozumienia ze słuchu tekstów audio na poziomie A1.

2/ rozwijanie umiejętności czytania ze zrozumieniem tekstów na poziomie A1.

3/ rozwijanie umiejętności pisania pojedynczych słów, zdań pojedynczych oraz krótkich tekstów narracyjnych i opisowych na poziomie A1.

4/ rozwijanie umiejętności wypowiadania się na tematy dotyczące życia codziennego na poziomie A1.

5/ rozwijanie umiejętności gramatycznych na poziomie A1.

6/ rozwijanie słownictwa na poziomie A1.

7/ kształtowanie świadomości interkulturowej.

8/ kształtowanie postaw autonomicznych w uczeniu się języka na poziomie A1.


DLA POZIOMU (ŚREDNIO)ZAAWANSOWANEGO (cele wspólne dla bloku PNJF)


1/ wyrobienie umiejętności rozróżnienia różnych typów dyskursu

2/ wyrobienie umiejętności analizy i zrozumienia różnego rodzaju prostych, krótkich i przejrzystych tekstów pisanych (argumentacyjnego, narracyjnego, wywiadu, reportażu)

3/ przekazanie wiedzy o zasadach tworzenia prostego, pisemnego tekstu argumentacyjnego, streszczenia krótkiego tekstu narracyjnego, argumentacyjnego

4/ rozwinięcie umiejętności związanych z tworzeniem krótkich wypowiedzi ustnych na tematy przedstawiane na zajęciach

5/ przekazanie wiedzy o podstawowych zagadnieniach fonetycznych

6/ przekazanie wiedzy na temat podstawowych zagadnień gramatycznych: rodzajniki, zaimki osobowe, przymiotniki i zaimki dzierżawcze, wskazujące, nieokreslone i względne

Rok studiów (jeśli obowiązuje):

I rok

Skrócony opis:

Praca z podręcznikiem Latitudes 1.

Pełny opis:

DLA POZIOMU POCZĄTKUJĄCEGO

Słuchanie krótkich tekstów audio.

Czytanie krótkich tekstów narracyjnych i opisowych.

Uzupełnianie luk w odniesieniu do tekstu przeczytanego lub wysłuchanego.

Udzielanie odpowiedzi na pytania do tekstu.

Przyporządkowanie odpowiedzi w odniesieniu do uzyskanych informacji.

Przygotowanie prezentacji w oparciu o uzyskane informacje.

Wyszukiwanie brakujących informacji w tekście.

Konstruowanie krótkich wypowiedzi pisemnych z zakresu tematów dotyczących życia codziennego.

Konstruowanie wypowiedzi pisemnych o charakterze narracyjno-opisowym.

Rozwiązywanie ćwiczeń leksykalnych.

Rozwiązywanie ćwiczeń gramatycznych.

Rozwijanie świadomości różnic kulturowych.

Rozwijanie umiejętności pracy zespołowej i pracy w grupach.

Rozwijanie umiejętności korzystania z różnych materiałów dodatkowych, np. płyty CD, słowniki, Internet, etc.

DLA POZIOMU (ŚREDNIO)ZAAWANSOWANEGO

Praca na różnego rodzaju prostych, niedługich tekstach (argumentacyjnych, narracyjnych, reportażach, wywiadach) na temat: ekologia, praca we współczesnym świecie, edukacja, wypoczynek, nowe technologie, relacje międzyludzkie, która ma na celu umiejętność globalnego spojrzenia na tekst i umiejętności rozpoznania typu tekstu.

Pisanie sprawozdań, opinii bazujących na prezentowanych tekstach (ekologia, praca we współczesnym świecie, edukacja, wypoczynek, nowe technologie, relacje międzyludzkie).

Różnego rodzaju nagrania, tzw. odsłuchy na tematy nawiązujące do prezentowanych tekstów pisanych

tworzenie wypowiedzi ustnych w nawiązaniu do przedstawianych tekstów pisanych.

Podstawowe zagadnienia fonetyczne: samogłoski języka francuskiego.

Prezentacja zagadnień gramatycznych: rodzajniki, zaimki osobowe, przymiotniki i zaimki dzierżawcze, wskazujące i nieokreślone i względne.

Literatura:

DLA POZIOMU POCZĄTKUJĄCEGO (wybór)

Merieux R. , 2008, Latitudes 1, methode de francais, Didier

Merieux R. 2008, Latitudes 1, cahier d’exercices, Didier

DLA POZIOMU (ŚREDNIO)ZAAWANSOWANEGO

Corsain M., Grandet E., Parizet M. : Activites pour le Cadre commun – Niveau A2. Paris, Cle international, 2006.

Corsain M., Grandet E., Parizet M., Activités pour le Cadre commun – Niveau B1. Paris, Cle international, 2006.

Goliot Lété A., Leroy Miquel C., Vocabulaire progressif du français, niveau intermédiaire,

CLE international (2007),

Grégoire, M., Thiévenaz, O., Grammaire progressive du français, niveau avancé, éd. CLE International

Grevisse, M., Goosse, A. , La nouvelle grammaire française, De Boek, 3e éd., Bruxelles, 1995

Lainé E., Loiseau Y., Mérieux R., Latitude 2. Paris, Didier, 2009.

M. Barféty, P. Beaujoin : Expression orale – Niveau A1/A2. Paris, Clé international, 2006.

Poisson, S., Mimran, R. et Maheo-Le Coadic, M., Grammaire expliquée du français, niveau intermédiaire, CLE International, 2002

Poisson-Quinton S., Comprehension ecrite – Niveau 2. Paris, Cle international, 2005.

Weiss F., Jouer, communiquer, apprendre. Paris, Hachette, 1996

Efekty uczenia się:

DLA POZIOMU POCZĄTKUJĄCEGO

Po zakończeniu modułu (przedmiotu) i potwierdzeniu osiągnięcia efektów kształcenia student:

1/ Rozróżnia pojedyncze słowa oraz krótkie, proste zdania w tekstach audio na poziomie A1.

2/ Potrafi odpowiedzieć na proste pytania sprawdzające rozumienie tekstu audio na poziomie A1.

3/ Potrafi przyporządkować odpowiedzi na pytania do tekstu czytanego na poziomie A1.

4/ Potrafi uzupełnić brakujące informacje w tekście na podstawie tekstu wysłuchanego lub przeczytanego na poziomie A1.

5/ Potrafi wyszukać niezbędne informacje w tekście czytanym na poziomie A1.

6/ Umie zredagować krótki tekst, np. e-mail, notatkę, itp.

7/ W wypowiedziach ustnych i pisemnych wykorzystuje zwroty leksykalne oraz słownictwo typowe dla poziomu A1.

8/ W wypowiedziach ustnych i pisemnych stosuje struktury gramatyczne nauczane na poziomie A1.

9/ Potrafi udzielić odpowiedzi na zadane pytania dotyczące życia osobistego na poziomie A1.

10/ Ma świadomość różnic kulturowych w zakresie tematów dotyczących życia codziennego na poziomie A1.

11/ Korzysta z różnych pomocy naukowych: słowników, Internetu, etc.

12/ Potrafi pracować w grupie.

DLA POZIOMU (ŚREDNIO)ZAAWANSOWANEGO

Po zakończeniu modułu (przedmiotu) i potwierdzeniu osiągnięcia efektów kształcenia student:

1/ potrafi rozróżnić i nazwać różne typy tekstów (argumentacyjny, narracyjny), objaśnia specyfikę tekstów w dyskursie medialnym (np. reportaż, wywiad)

2/ rozumie i potrafi rozpoznać główne przesłanie zawarte w sformułowanych wprost tekstach argumentacyjnych i narracyjnych oraz zbierać informacje z różnych tekstów, w celu wykonania konkretnego zadania

3/ potrafi pisać krótkie sprawozdania i podawać własną opinię w formie liniowego ciągu prostych, pojedynczych stwierdzeń oraz szczegółowo opisy na tematy związane z własnymi zainteresowaniami

4/ rozumie główne wątki prostych nagrań na znane tematy lub tematy specjalistyczne, pod warunkiem znajomości tematu oraz jasnej struktury wypowiedzi

5/ potrafi się wyrażać w sposób zrozumiały, tworząc niedługie zdania tworzy wypowiedź ustną omawiając zagadnienia krótkiego tekstu pisanego lub ustnego zachowując oryginalne słownictwo i porządek logiczny

6/ potrafi rozróżnić i produkować nowe dźwięki

dość poprawnie używa wzorów strukturalnych i w znanych sobie kontekstach komunikuje się z dość dużą poprawnością gramatyczną.

Metody i kryteria oceniania:

- Aktywne uczestnictwo w zajęciach.

- Prace domowe.

- Weryfikacja wiedzy i umiejętności poprzez sprawdziany cząstkowe i podsumowujące.

- Egzamin.

+ kryteria oceniania modułu PNJF

Kryteria zaliczenia modułu PNJ – informacje dodatkowe

1. Przedmioty w module PNJ w semestrze zimowym kończą się zaliczeniem na ocenę, w semestrze letnim zaś zaliczeniem na ocenę i egzaminem, który obejmuje treści semestru letniego.

2. Przystąpić do egzaminu w sesji letniej ma prawo Student, który uzyskał pozytywną ocenę za moduł PNJ w semestrze zimowym i w semestrze letnim oraz Student, który uzyskał pozytywną ocenę za moduł PNJ w semestrze letnim, ale z konsekwencjami opisanymi w poniższych punktach.

3. Student, który nie uzyskał pozytywnej oceny za moduł PNJ w na koniec semestru zimowego ma obowiązek przystąpić do zaliczenia poprawkowego przedmiotów, z których uzyskał ocenę negatywną do 15 kwietnia. Do tego czasu Student może warunkowo uczęszczać na zajęcia PNJ.

4. Jeśli w w/w terminie Student nie zaliczy przedmiotów PNJ, z których uzyskał ocenę negatywną w semestrze zimowym, wówczas by zyskać prawo do przystąpienia do zaliczenia tych przedmiotów we wrześniu, musi zaliczyć moduł PNJ w semestrze letnim:

a) Student, który nie zaliczy modułu PNJ w semestrze letnim, moduł PNJ z semestru zimowego powtarza w kolejnym roku akademickim, zaś przedmioty z modułu PNJ z semestru letniego zalicza w sesji poprawkowej we wrześniu i jeśli uzyska zaliczenie przystępuje do egzaminu PNJ w sesji poprawkowej.

b) Student, który zaliczy moduł PNJ w semestrze letnim przystępuje do egzaminu PNJ w sesji letniej, a przedmioty PNJ z modułu z sesji zimowej zalicza w sesji poprawkowej we wrześniu.

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2020/2021" (zakończony)

Okres: 2020-10-01 - 2021-02-28
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Izabela Birecka, Joanna Górecka
Prowadzący grup: Joanna Górecka
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie z notą
Ćwiczenia - Zaliczenie z notą

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2021/2022" (zakończony)

Okres: 2021-10-01 - 2022-02-23
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Izabela Birecka, Joanna Górecka
Prowadzący grup: Joanna Górecka
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie z notą
Ćwiczenia - Zaliczenie z notą

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/2023" (zakończony)

Okres: 2022-10-01 - 2023-02-26
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 30 godzin, 25 miejsc więcej informacji
Koordynatorzy: Izabela Birecka, Izabela Majcher
Prowadzący grup: Izabela Birecka
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie z notą
Ćwiczenia - Zaliczenie z notą
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu.
ul. Wieniawskiego 1
61-712 Poznań
tel: +48 61 829 4000
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)