Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Literatura, sztuka, społeczeństwo francuskie II (renesans)

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 09-LSSF2k-2LF-26
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Literatura, sztuka, społeczeństwo francuskie II (renesans)
Jednostka: Instytut Języków i Literatur Romańskich
Grupy: Moodle - przedmioty Szkoły Nauk o Języku i Literaturze
Przedmioty dla programu S1-FRO
Punkty ECTS i inne: 0 LUB 3.00 LUB 6.00 (w zależności od programu) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: język francuski
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Kierunek studiów:

filologia romańska

Poziom przedmiotu:

I stopień

Cele kształcenia:

1/ przekazanie wiedzy o uwarunkowaniach historyczno-społecznych literatury i sztuki we Francji w XVI w. (odkrycia geograficzne, Reformacja i wojny religijne);

2/ przekazanie wiedzy o najważniejszych nurtach literackich i artystycznych XVI w. (renesans i humanizm);

3/ ukazanie związków literatury z innymi dziedzinami sztuki (teatr, malarstwo, architektura) w kontekście kulturowym XVI w.;

4/ przekazanie wiedzy o wybranych utworach literackich i dziełach sztuki XVI w. oraz ich twórcach;

5/ kształtowanie u studentów umiejętności analizy i interpretacji tekstów literackich;

6/ kształtowanie korzystania ze źródeł bibliograficznych

7/ rozwijanie umiejętności komunikacji, kultury dyskusji i pracy w grupie;

8/ rozwijanie sprawności w posługiwaniu się językiem francuskim, a w szczególności terminologią z zakresu literaturoznawstwa;

9/ kształtowanie świadomości o wielokulturowości Europy.

Rok studiów (jeśli obowiązuje):

I rok

Moduł zajęć/przedmiotu prowadzony zdalnie (e-learning):

brak

Wymagania wstępne w zakresie wiedzy, umiejętności oraz kompetencji:

brak wymagań wstępnych

Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK:

Dyskusja

Praca z tekstem

Metoda analizy przypadków

Metoda badawcza (dociekania naukowego)

Nakład pracy studenta (punkty ECTS):

3 punkty

Skrócony opis:

Zajęcia mają na celu przybliżenie studentom wybranych pozycji reprezentatywnych dla literatury renesansu francuskiego, takich jak "Gargantua i Pantagruel" Franciszka Rabelais'go, "Heptameron" Małgorzaty z Nawarry, poezji du Bellaya i Ronsarda, ukształtowanie umiejętności analizy i interpretacji tekstów literackich oraz umiejętności korzystania ze źródeł.

Pełny opis:

Opis treści kształcenia

Literatura i sztuka we Francji w XVI w.

Literatura i sztuka w kontekście renesansowego humanizmu i odnowy religijnej.

Rozwój powieści w XVI w. : powieść rycerska i sentymentalna.

Gargantua i Pantagruel Franciszka Rabelais’ego.

Rozwój krótkich form narracyjnych: nowela i noweliści francuscy.

Heptameron Małgorzaty z Nawarry.

Rozwój poezji: szkoły poetyckie w XVI w.

Poezja Joachima du Bellay i Pierr’a de Ronsarda, poezja kobieca.

Eseje Michała de Montaigne.

Rozwój teatru w XVI w.

Literatura:

1) Erich Auerbach, Mimesis. Rzeczywistość przedstawiona w literaturze Zachodu, Warszawa, 1968

2) Michał Bachtin, Twórczość F. Rabelais’ego a kultura ludowa średniowiecza i renesansu, Kraków, Wydawnictwo Literackie, 1975.

3) Jean Delumeau, Cywilizacja Odrodzenia, Warszawa, 1987.

4) Claude-Gilbert Dubois, L’Imaginaire de la renaissance, Paris, PUF, 1985.

5) Katarzyna Dybeł, Barbara Marczuk, Jan Prokop, Historia literatury francuskiej, Warszawa, PWN, 2005.

6) Józef Hen, Ja, Michał z Montaigne, Warszawa, Czytelnik, 1978 (nowe wydanie: Warszawa, Prószyński i S-ka, 1999).

7) Jacek Kowalski, Anna Loba, Mirosław Loba, Jan Prokop, Dzieje kultury francuskiej, Warszawa, 2005.

8) Kazimierz Kupisz, W kręgu myśli i sztuki Małgorzaty z Nawarry, Łódź, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 1968.

9) Frank Lestringant, Josiane Rieu, Alexandre Terrête, Littérature française du XVIe siècle, Paris, PUF, 2000.

10) Daniel Ménager, Introduction à la vie littéraire du XVIe siècle, Paris, Bordas, 1973.

11) Jan Miernowski, Piękne banialuki ku najlepszej prawdzie wyłożone, Warszawa, Czytelnik, 2000.

12) Poetyka okresu renesansu, red. J. Mańkowski, Wrocław, Zakład Narodowy im. Ossolińskich, 1982 (BN Ser. II nr 205).

Efekty uczenia się:

Po zakończeniu modułu (przedmiotu) i potwierdzeniu osiągnięcia efektów kształcenia student potrafi:

1/ charakteryzuje wybrane utwory literatury francuskiego renesansu w kontekście kultury i sztuki epoki;

2/ charakteryzuje najważniejsze nurty artystyczne i ideowe francuskiego renesansu;

3/ objaśnia współzależności między literaturą i sztuką a sytuacją historyczną i warunkami polityczno-społecznymi;

4/ definiuje specyfikę poszczególnych gatunków literackich, nazywa i charakteryzuje figury retoryczne w tekście literackim; określa wymowę ideologiczną utworu;

5/ pokazuje współistnienie w dziele literackim różnych kodów artystycznych (jego związków ze sztukami plastycznymi, muzyką, architekturą);

6/ prawidłowo korzysta ze źródeł bibliograficznych we własnych opracowaniach;

7/ wypowiada się poprawnie w języku polskim lub francuskim na obszarze literatury, sztuk plastycznych, muzyki i filmu;

8/ buduje porównania i obrazuje swoje wypowiedzi.

Metody i kryteria oceniania:

Egzamin pisemny,

kolokwium ustne,

test,

esej

Kryteria oceniania wg skali stosowanej na UAM:

bardzo dobry (bdb; 5,0): znakomita wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne

dobry plus (+db; 4,5): bardzo dobra wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne

dobry (db; 4,0): dobra wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne

dostateczny plus (+dst; 3,5): zadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne, ale ze znacznymi niedociągnięciami

dostateczny (dst; 3,0): zadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne, ale z licznymi błędami

niedostateczny (ndst; 2,0): niezadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne

Praktyki zawodowe:

brak

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2020/2021" (zakończony)

Okres: 2021-03-01 - 2021-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Konwersatorium, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Jędrzej Pawlicki
Prowadzący grup: Jędrzej Pawlicki
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Egzamin
Konwersatorium - Zaliczenie z notą

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2021/2022" (zakończony)

Okres: 2022-02-24 - 2022-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Konwersatorium, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Anna Loba, Nicolae Virastau
Prowadzący grup: Anna Loba, Nicolae Virastau
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Egzamin
Konwersatorium - Zaliczenie z notą

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/2023" (zakończony)

Okres: 2023-02-27 - 2023-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Konwersatorium, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Anna Loba, Jędrzej Pawlicki
Prowadzący grup: Anna Loba, Jędrzej Pawlicki
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Egzamin
Konwersatorium - Zaliczenie z notą
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu.
ul. Wieniawskiego 1
61-712 Poznań
tel: +48 61 829 4000
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.0.4.0-2 (2024-05-20)