Literatura, sztuka, społeczeństwo francuskie II (renesans)
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 09-LSSF2k-2LF-26 |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Literatura, sztuka, społeczeństwo francuskie II (renesans) |
Jednostka: | Instytut Języków i Literatur Romańskich |
Grupy: |
Moodle - przedmioty Szkoły Nauk o Języku i Literaturze Przedmioty dla programu S1-FRO |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
3.00
LUB
6.00
(w zależności od programu)
|
Język prowadzenia: | język francuski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Kierunek studiów: | filologia romańska |
Poziom przedmiotu: | I stopień |
Cele kształcenia: | 1/ przekazanie wiedzy o uwarunkowaniach historyczno-społecznych literatury i sztuki we Francji w XVI w. (odkrycia geograficzne, Reformacja i wojny religijne); 2/ przekazanie wiedzy o najważniejszych nurtach literackich i artystycznych XVI w. (renesans i humanizm); 3/ ukazanie związków literatury z innymi dziedzinami sztuki (teatr, malarstwo, architektura) w kontekście kulturowym XVI w.; 4/ przekazanie wiedzy o wybranych utworach literackich i dziełach sztuki XVI w. oraz ich twórcach; 5/ kształtowanie u studentów umiejętności analizy i interpretacji tekstów literackich; 6/ kształtowanie korzystania ze źródeł bibliograficznych 7/ rozwijanie umiejętności komunikacji, kultury dyskusji i pracy w grupie; 8/ rozwijanie sprawności w posługiwaniu się językiem francuskim, a w szczególności terminologią z zakresu literaturoznawstwa; 9/ kształtowanie świadomości o wielokulturowości Europy. |
Rok studiów (jeśli obowiązuje): | I rok |
Moduł zajęć/przedmiotu prowadzony zdalnie (e-learning): | brak |
Wymagania wstępne w zakresie wiedzy, umiejętności oraz kompetencji: | brak wymagań wstępnych |
Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK: | Dyskusja Praca z tekstem Metoda analizy przypadków Metoda badawcza (dociekania naukowego) |
Nakład pracy studenta (punkty ECTS): | 3 punkty |
Skrócony opis: |
Zajęcia mają na celu przybliżenie studentom wybranych pozycji reprezentatywnych dla literatury renesansu francuskiego, takich jak "Gargantua i Pantagruel" Franciszka Rabelais'go, "Heptameron" Małgorzaty z Nawarry, poezji du Bellaya i Ronsarda, ukształtowanie umiejętności analizy i interpretacji tekstów literackich oraz umiejętności korzystania ze źródeł. |
Pełny opis: |
Opis treści kształcenia Literatura i sztuka we Francji w XVI w. Literatura i sztuka w kontekście renesansowego humanizmu i odnowy religijnej. Rozwój powieści w XVI w. : powieść rycerska i sentymentalna. Gargantua i Pantagruel Franciszka Rabelais’ego. Rozwój krótkich form narracyjnych: nowela i noweliści francuscy. Heptameron Małgorzaty z Nawarry. Rozwój poezji: szkoły poetyckie w XVI w. Poezja Joachima du Bellay i Pierr’a de Ronsarda, poezja kobieca. Eseje Michała de Montaigne. Rozwój teatru w XVI w. |
Literatura: |
1) Erich Auerbach, Mimesis. Rzeczywistość przedstawiona w literaturze Zachodu, Warszawa, 1968 2) Michał Bachtin, Twórczość F. Rabelais’ego a kultura ludowa średniowiecza i renesansu, Kraków, Wydawnictwo Literackie, 1975. 3) Jean Delumeau, Cywilizacja Odrodzenia, Warszawa, 1987. 4) Claude-Gilbert Dubois, L’Imaginaire de la renaissance, Paris, PUF, 1985. 5) Katarzyna Dybeł, Barbara Marczuk, Jan Prokop, Historia literatury francuskiej, Warszawa, PWN, 2005. 6) Józef Hen, Ja, Michał z Montaigne, Warszawa, Czytelnik, 1978 (nowe wydanie: Warszawa, Prószyński i S-ka, 1999). 7) Jacek Kowalski, Anna Loba, Mirosław Loba, Jan Prokop, Dzieje kultury francuskiej, Warszawa, 2005. 8) Kazimierz Kupisz, W kręgu myśli i sztuki Małgorzaty z Nawarry, Łódź, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 1968. 9) Frank Lestringant, Josiane Rieu, Alexandre Terrête, Littérature française du XVIe siècle, Paris, PUF, 2000. 10) Daniel Ménager, Introduction à la vie littéraire du XVIe siècle, Paris, Bordas, 1973. 11) Jan Miernowski, Piękne banialuki ku najlepszej prawdzie wyłożone, Warszawa, Czytelnik, 2000. 12) Poetyka okresu renesansu, red. J. Mańkowski, Wrocław, Zakład Narodowy im. Ossolińskich, 1982 (BN Ser. II nr 205). |
Efekty uczenia się: |
Po zakończeniu modułu (przedmiotu) i potwierdzeniu osiągnięcia efektów kształcenia student potrafi: 1/ charakteryzuje wybrane utwory literatury francuskiego renesansu w kontekście kultury i sztuki epoki; 2/ charakteryzuje najważniejsze nurty artystyczne i ideowe francuskiego renesansu; 3/ objaśnia współzależności między literaturą i sztuką a sytuacją historyczną i warunkami polityczno-społecznymi; 4/ definiuje specyfikę poszczególnych gatunków literackich, nazywa i charakteryzuje figury retoryczne w tekście literackim; określa wymowę ideologiczną utworu; 5/ pokazuje współistnienie w dziele literackim różnych kodów artystycznych (jego związków ze sztukami plastycznymi, muzyką, architekturą); 6/ prawidłowo korzysta ze źródeł bibliograficznych we własnych opracowaniach; 7/ wypowiada się poprawnie w języku polskim lub francuskim na obszarze literatury, sztuk plastycznych, muzyki i filmu; 8/ buduje porównania i obrazuje swoje wypowiedzi. |
Metody i kryteria oceniania: |
Egzamin pisemny, kolokwium ustne, test, esej Kryteria oceniania wg skali stosowanej na UAM: bardzo dobry (bdb; 5,0): znakomita wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne dobry plus (+db; 4,5): bardzo dobra wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne dobry (db; 4,0): dobra wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne dostateczny plus (+dst; 3,5): zadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne, ale ze znacznymi niedociągnięciami dostateczny (dst; 3,0): zadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne, ale z licznymi błędami niedostateczny (ndst; 2,0): niezadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne |
Praktyki zawodowe: |
brak |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2020/2021" (zakończony)
Okres: | 2021-03-01 - 2021-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR KON
KON
CZ KON
PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Jędrzej Pawlicki | |
Prowadzący grup: | Jędrzej Pawlicki | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Konwersatorium - Zaliczenie z notą |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2021/2022" (zakończony)
Okres: | 2022-02-24 - 2022-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT KON
KON
ŚR CZ KON
PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Anna Loba, Nicolae Virastau | |
Prowadzący grup: | Anna Loba, Nicolae Virastau | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Konwersatorium - Zaliczenie z notą |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/2023" (zakończony)
Okres: | 2023-02-27 - 2023-09-30 |
Przejdź do planu
PN KON
KON
WT ŚR CZ KON
PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Anna Loba, Jędrzej Pawlicki | |
Prowadzący grup: | Anna Loba, Jędrzej Pawlicki | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Konwersatorium - Zaliczenie z notą |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu.