Literatura hiszpańska II (barok i oświecenie)
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 09-LH2-4LH-24 |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Literatura hiszpańska II (barok i oświecenie) |
Jednostka: | Instytut Języków i Literatur Romańskich |
Grupy: |
Moodle - przedmioty Szkoły Nauk o Języku i Literaturze Przedmioty dla programu S1-FHI |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
3.00
LUB
5.00
(w zależności od programu)
|
Język prowadzenia: | język hiszpański |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Kierunek studiów: | filologia hiszpańska |
Poziom przedmiotu: | I stopień |
Cele kształcenia: | 1/ przekazanie wiedzy o podstawowych procesach historyczno-literackich zachodzących w okresach, których dotyczą zajęcia 2/ przekazanie informacji o podstawowych utworach literackich powstałych w okresach, których dotyczą zajęcia 3/ wyrobienie umiejętności odczytywania i rozumienia tekstów literackich w odniesieniu do procesów historyczno-literackich zachodzących w okresie, którego dotyczą zajęcia 4/ wyrobienie umiejętności stosowania hiszpańskiej terminologii literaturoznawczej 5/ wyrobienie i doskonalenie umiejętności komentarza tekstu literackiego 6/ kształtowanie sposobu rozumienia tekstu literackiego jako wytworu pozostającego w nierozerwalnym związku z okresem historyczno-kulturowym będącym kontekstem jego powstania |
Rok studiów (jeśli obowiązuje): | II rok |
Pełny opis: |
Programem zajęć objęte są najważniejsze zagadnienia historii literatury hiszpańskiej okresu Baroku i Oświecenia, w szczególności: 1. Hiszpański teatr Złotego Wieku: Lope de Vega, Calderón de la Barca, Tirso de Molina 2. Barokowa poezja hiszpańska: Francisco de Quevedo i Luis de Góngora 3. XVII-wieczna powieść filozoficzna: "El Criticón" B. Graciana 4. Cechy charakterystyczne Oświecenia w Hiszpanii 5. Przegląd tekstów Oświecenia hiszpańskiego (poezja, esej, dramat) |
Literatura: |
1. José Luis ABELLÁN: Historia crítica del pensamiento español, 1986, Madryt, Espasa Calpe. 2. Juan Luis ALBORG: Historia de la literatura española, Madryt, Gredos, 1981, t. 1-3. 3. Aszyk, Urszula: Corrale de comedias. Publiczne i stałe teatry w Hiszpanii (koniec XVI – początek XVIII wieku), Toruń, Wydawnictwo Adam Marszałek. 4. Pedro AULLÓN DE HARO: Los géneros ensayísticos en el siglo XVIII, Madryt, Taurus, 1987. 5. Gerald BRENAN: Historia de la literatura española, Barcelona, Crítica, 1984. 6. Joaquín CASALDUERO: Estudios de literatura española, Madryt, Gredos, 1973. 7. Joaquín CASALDUERO: Estudios sobre el teatro español, Madryt, Gredos, 1981. 8. Pilar GIL CANOVAS, Ewa KULAK: Siglo de luces y sombras. Antología de textos literarios Ilustración y Prerromanticismo, Wrocław, Wydawnictwo Uniwersytetu Wrocławskiego, 1997. 9. Grażyna GRUDZIŃSKA, Małgorzata JUREWICZ-GALIŃSKA: Antologia literatury hiszpańskiej, t. 2, Warszawa, PWN, 1977. 10. Ricardo GULLÓN (red.): Diccionario de Literatura Española e Hispanoamericana, Madrid, Alianza Editorial, 1993. 11. Mª del Pilar PALOMO: La poesía en la Edad de Oro (Barroco), Madryt, Taurus, 1987. 12. Francisco RICO (red.) : Historia y crítica de la literatura española, Barcelona, Crítica, 1980. |
Efekty uczenia się: |
Po zakończeniu modułu (przedmiotu) i potwierdzeniu osiągnięcia efektów kształcenia student potrafi: 1/ zna i rozumie procesy historyczno-literackie zachodzące w okresach, których dotyczą zajęcia 2/ zna podstawowe utwory literackie powstałe w okresach, których dotyczą zajęcia, i potrafi wyjaśnić ich znaczenie dla rozwoju literatury hiszpańskiej 3/ rozumie współzależność między tekstem literackim a uwarunkowaniami historyczno-kulturowymi okresu będącego kontekstem i przeprowadza analizę omówionych tekstów literackich, odnosząc ich cechy do procesów historyczno-literackich zachodzących w danym okresie 4/ zna i poprawnie stosuje omówione terminy literaturoznawcze 5/ korzysta ze źródeł literaturowych opierając się na zdobytych umiejętnościach, 6/ potrafi samodzielnie zaproponować kierunek analizy tekstu literackiego i przeprowadzić ją na podstawie własnych spostrzeżeń oraz zebranych samodzielnie źródłach literaturowych |
Metody i kryteria oceniania: |
-Ocenianie formujące: aktywne uczestnictwo w konwersatoriach oraz wykonywanie ćwiczeń -Ocenianie podsumowujące: końcowy egzamin ustny |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2020/2021" (zakończony)
Okres: | 2021-03-01 - 2021-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR KON
KON
CZ PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin, 40 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Barbara Łuczak | |
Prowadzący grup: | Barbara Łuczak | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Konwersatorium - Egzamin |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2021/2022" (zakończony)
Okres: | 2022-02-24 - 2022-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR KON
CZ PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin, 40 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Barbara Łuczak | |
Prowadzący grup: | Barbara Łuczak | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Konwersatorium - Egzamin |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/2023" (zakończony)
Okres: | 2023-02-27 - 2023-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ KON
PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin, 40 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Barbara Łuczak | |
Prowadzący grup: | Barbara Łuczak | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Konwersatorium - Egzamin |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/2024" (w trakcie)
Okres: | 2024-02-26 - 2024-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ KON
PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Barbara Łuczak | |
Prowadzący grup: | Barbara Łuczak | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Konwersatorium - Egzamin |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu.