Adam Mickiewicz University, Poznań - Central Authentication System
Strona główna

Danish literature

General data

Course ID: 09-LDU-44
Erasmus code / ISCED: 09.2 The subject classification code consists of three to five digits, where the first three represent the classification of the discipline according to the Discipline code list applicable to the Socrates/Erasmus program, the fourth (usually 0) - possible further specification of discipline information, the fifth - the degree of subject determined based on the year of study for which the subject is intended. / (0231) Language acquisition The ISCED (International Standard Classification of Education) code has been designed by UNESCO.
Course title: Danish literature
Name in Polish: Literatura duńska
Organizational unit: Chair of Scandinavian Studies
Course groups: (in Polish) Moodle - przedmioty Szkoły Nauk o Języku i Literaturze
(in Polish) Przedmioty dla programu S1-FSd
ECTS credit allocation (and other scores): 0 OR 3.00 (depends on study program) Basic information on ECTS credits allocation principles:
  • the annual hourly workload of the student’s work required to achieve the expected learning outcomes for a given stage is 1500-1800h, corresponding to 60 ECTS;
  • the student’s weekly hourly workload is 45 h;
  • 1 ECTS point corresponds to 25-30 hours of student work needed to achieve the assumed learning outcomes;
  • weekly student workload necessary to achieve the assumed learning outcomes allows to obtain 1.5 ECTS;
  • work required to pass the course, which has been assigned 3 ECTS, constitutes 10% of the semester student load.

view allocation of credits
Language: Danish
Module type:

compulsory

Major:

(in Polish) filologia

Cycle of studies:

1st cycle

Module learning aims:

(in Polish) zapoznanie studentów z tendencjami w literaturze duńskiej lat 1950-1975 w powiązaniu z wydarzeniami i przemianami społecznymi w Danii

doskonalenie umiejętności czytania, analizy i interpretacji w języku duńskim form prozatorskich i lirycznych o zróżnicowanym stopniu trudności i różnej objętości, pochodzących z literatury duńskiej z lat 1950-1975 , a także odnośnych tekstów krytycznoliterackich

doskonalenie umiejętności dyskutowania w języku duńskim na tematy poruszane w omawianych utworach literackich i przeczytanych tekstach krytycznych oraz dotyczące omawianych epok literackich

doskonalenie umiejętności systematycznej i samodzielnej pracy oraz poddawania własnej pracy krytycznej ocenie

doskonalenie umiejętności pisania w języku duńskim średniej długości prac o charakterze argumentacyjnym przy wykorzystaniu zidentyfikowanych samodzielnie źródeł literatury krytycznej

zapoznanie studentów z podstawową literaturą przedmiotu, źródłami elektronicznymi oraz wybranymi tekstami krytycznymi


Full description: (in Polish)

Przedstawienie profilu twórczości Karen Blixen na tle epoki i w odniesieniu do źródeł inspiracji gatunkowych i tematycznych oraz lektura, analiza i interpretacja kilku utworów/fragmentów utworów pisarki

Prezentacja tendencji o charakterze krytyki społecznej, typowych dla lat 50. oraz dyskusja na temat przeczytanych utworów z nawiązaniem do utworów literackich o podobnym charakterze, czytanych przez studentów w poprzednich semestrach

Przedstawienie trendu modernistycznego lat 50. ze szczególnym uwzględnieniem trendu tzw. dziwnych opowiadaczy, prezentacja genezy zjawiska oraz jego najważniejszych twórców i utworów

Lektura wybranych dzieł najważniejszych modernistów duńskich lat 50. ze szczególnym naciskiem na trend naturalistyczny i abstrakcyjny oraz dyskusja w grupie na temat przeczytanych utworów oraz ich specyfiki gatunkowej

Charakterystyka zjawiska poezji systemowej, typowej dla lat 60. XX w., przedstawienie głównych twórców tego trendu oraz lektura i analiza kluczowych utworów poetyckich epoki

Prezentacja tendencji neorealistycznych lat 60. i początku lat 70. w Danii, charakterystyka profilu twórczości głównych przedstawicieli trendu, lektura wybranych dzieł literackich w języku duńskim oraz dyskusja w grupie na temat problematyki poruszanej w przeczytanych utworach

Bibliography: (in Polish)

Bredsdorff, Thomas. Sære fortællere, Gyldendal 1967

Bryld , Carl Johan (red.). Dansk litteratur fra runer til graffiti, Systime 1999

Brøndsted, Martin; Møller Kristensen, Steffen. Danmarks litteratur, Gyldendal 1968

Fibiger, Johannes; Lutken, Gerd. Litteraturens tilgange, Systime 2009

Fibiger, Johannes; Lutken, Gerd. Litteraturens veje, Systime 2001

Fischer Hansen, Ib (red.). Litteraturhåndbogen, Gyldendal 1987

Mai, Anne-Marie. Hvor litteraturen finder sted. Bind 1-2, Gyldendal 2010

Mortensen, Klaus P. Litteraturens stemmer, Systime 2009

www.litteratursiden.dk, www.denstoredanske.dk, www.ordnet.dk/

Learning outcomes: (in Polish)

Po zakończeniu modułu (przedmiotu) i potwierdzeniu osiągnięcia efektów kształcenia student:

Potrafi samodzielnie napisać pracę o charakterze eseju argumentacyjnego (średnia długość 5-6 znormalizowanych stron A4) w języku duńskim na jeden z podanych tematów z literatury duńskiej, samodzielnie wyszukując właściwą literaturę krytyczną, i wykonać w sposób prawidłowy przypisy oraz listę bibliograficzną

Umie samodzielnie przygotować obszerną i wyczerpującą prezentację ustną w języku duńskim na temat danego trendu literackiego oraz profilu pisarzy w nim tworzących, korzystając z samodzielnie zidentyfikowanych źródeł i materiałów

Zna problematykę, nazwiska autorów, tytuły prac oraz trendy literatury duńskiej lat 1950-1975 oraz wskazuje korelacje między zjawiskami literackimi a zjawiskami społecznymi w Danii lat 1950-75

Czyta w języku duńskim teksty literatury pięknej o zróżnicowanym poziomie trudności językowej i objętości oraz wybrane teksty krytyczne, posługując się sporadycznie słownikami standardowymi oraz historycznymi w wersji książkowej i elektronicznej

Dyskutuje w języku duńskim z pozostałymi osobami z grupy oraz z wykładowcą na temat omawianych w trakcie kursu utworów oraz trendów literackich, interpretuje omawiane utwory literackie, posługując się terminologią literaturoznawczą w języku duńskim, i analizuje przeczytane utwory pod względem formalnym i w perspektywie diachronicznej

Wymienia teorie literackie istotne dla literatury duńskiej lat 1950-1975 oraz wskazuje utwory literackie, które można do nich przyporządkować

Posługuje się w miarę swobodnie warsztatem pojęciowym w języku duńskim z zakresu literaturoznawstwa oraz stosuje niektóre modele teoretycznoliterackie do analizy i interpretacji poszczególnych utworów

Assessment methods and assessment criteria: (in Polish)

Dyskusje, wykład, czytanie wskazanej lektury, wyszukiwanie przez studenta literatury krytycznej w celu napisania pracy egzaminacyjnej

Prezentacje studentów, omówienie prezentacji w grupie

Wykład, prezentacje studentów, analiza tekstów literackich, e-learning, wyszukiwanie materiałów krytycznych

Wykład, prezentacje studentów, lektura i analiza tekstów literackich i krytycznych, e-learning

Dyskusje nad analizą tekstów literackich i krytycznych oraz prezentacjami studentów

Wykład, prezentacje studentów, samodzielne wyszukiwanie materiałów, e-learning

Wykład, dyskusja w grupach, praca egzaminacyjna w formie eseju

Kryteria oceny

5 – znakomita wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne

4.5 – bardzo dobra wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne

4.0 – dobra wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne

3.5 – zadawalająca wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne, ale ze znacznymi niedociągnięciami

3.0 – zadawalająca wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne, ale z licznymi błędami

2.0 – niezadawalająca wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne

Classes in period "Academic year 2022/2023, summer semester" (past)

Time span: 2023-02-27 - 2023-09-30
Selected timetable range:
Go to timetable
Type of class:
classes, 30 hours more information
Coordinators: (unknown)
Group instructors: Aldona Zańko
Students list: (inaccessible to you)
Credit: Exam

Classes in period "Academic year 2023/2024, summer semester" (past)

Time span: 2024-02-26 - 2024-09-30
Selected timetable range:
Go to timetable
Type of class:
classes, 30 hours more information
Coordinators: (unknown)
Group instructors: Aldona Zańko
Students list: (inaccessible to you)
Credit: Exam
Course descriptions are protected by copyright.
Copyright by Adam Mickiewicz University, Poznań.
ul. Wieniawskiego 1
61-712 Poznań
tel: +48 61 829 4000
contact accessibility statement site map USOSweb 7.1.2.0-5 (2025-06-04)