Danish literature
General data
Course ID: | 09-LDU-44 |
Erasmus code / ISCED: |
09.2
|
Course title: | Danish literature |
Name in Polish: | Literatura duńska |
Organizational unit: | Chair of Scandinavian Studies |
Course groups: |
(in Polish) Moodle - przedmioty Szkoły Nauk o Języku i Literaturze (in Polish) Przedmioty dla programu S1-FSd |
ECTS credit allocation (and other scores): |
0 OR
3.00
(depends on study program)
|
Language: | Danish |
Module type: | compulsory |
Major: | (in Polish) filologia |
Cycle of studies: | 1st cycle |
Module learning aims: | (in Polish) zapoznanie studentów z tendencjami w literaturze duńskiej lat 1950-1975 w powiązaniu z wydarzeniami i przemianami społecznymi w Danii doskonalenie umiejętności czytania, analizy i interpretacji w języku duńskim form prozatorskich i lirycznych o zróżnicowanym stopniu trudności i różnej objętości, pochodzących z literatury duńskiej z lat 1950-1975 , a także odnośnych tekstów krytycznoliterackich doskonalenie umiejętności dyskutowania w języku duńskim na tematy poruszane w omawianych utworach literackich i przeczytanych tekstach krytycznych oraz dotyczące omawianych epok literackich doskonalenie umiejętności systematycznej i samodzielnej pracy oraz poddawania własnej pracy krytycznej ocenie doskonalenie umiejętności pisania w języku duńskim średniej długości prac o charakterze argumentacyjnym przy wykorzystaniu zidentyfikowanych samodzielnie źródeł literatury krytycznej zapoznanie studentów z podstawową literaturą przedmiotu, źródłami elektronicznymi oraz wybranymi tekstami krytycznymi |
Full description: |
(in Polish) Przedstawienie profilu twórczości Karen Blixen na tle epoki i w odniesieniu do źródeł inspiracji gatunkowych i tematycznych oraz lektura, analiza i interpretacja kilku utworów/fragmentów utworów pisarki Prezentacja tendencji o charakterze krytyki społecznej, typowych dla lat 50. oraz dyskusja na temat przeczytanych utworów z nawiązaniem do utworów literackich o podobnym charakterze, czytanych przez studentów w poprzednich semestrach Przedstawienie trendu modernistycznego lat 50. ze szczególnym uwzględnieniem trendu tzw. dziwnych opowiadaczy, prezentacja genezy zjawiska oraz jego najważniejszych twórców i utworów Lektura wybranych dzieł najważniejszych modernistów duńskich lat 50. ze szczególnym naciskiem na trend naturalistyczny i abstrakcyjny oraz dyskusja w grupie na temat przeczytanych utworów oraz ich specyfiki gatunkowej Charakterystyka zjawiska poezji systemowej, typowej dla lat 60. XX w., przedstawienie głównych twórców tego trendu oraz lektura i analiza kluczowych utworów poetyckich epoki Prezentacja tendencji neorealistycznych lat 60. i początku lat 70. w Danii, charakterystyka profilu twórczości głównych przedstawicieli trendu, lektura wybranych dzieł literackich w języku duńskim oraz dyskusja w grupie na temat problematyki poruszanej w przeczytanych utworach |
Bibliography: |
(in Polish) Bredsdorff, Thomas. Sære fortællere, Gyldendal 1967 Bryld , Carl Johan (red.). Dansk litteratur fra runer til graffiti, Systime 1999 Brøndsted, Martin; Møller Kristensen, Steffen. Danmarks litteratur, Gyldendal 1968 Fibiger, Johannes; Lutken, Gerd. Litteraturens tilgange, Systime 2009 Fibiger, Johannes; Lutken, Gerd. Litteraturens veje, Systime 2001 Fischer Hansen, Ib (red.). Litteraturhåndbogen, Gyldendal 1987 Mai, Anne-Marie. Hvor litteraturen finder sted. Bind 1-2, Gyldendal 2010 Mortensen, Klaus P. Litteraturens stemmer, Systime 2009 www.litteratursiden.dk, www.denstoredanske.dk, www.ordnet.dk/ |
Learning outcomes: |
(in Polish) Po zakończeniu modułu (przedmiotu) i potwierdzeniu osiągnięcia efektów kształcenia student: Potrafi samodzielnie napisać pracę o charakterze eseju argumentacyjnego (średnia długość 5-6 znormalizowanych stron A4) w języku duńskim na jeden z podanych tematów z literatury duńskiej, samodzielnie wyszukując właściwą literaturę krytyczną, i wykonać w sposób prawidłowy przypisy oraz listę bibliograficzną Umie samodzielnie przygotować obszerną i wyczerpującą prezentację ustną w języku duńskim na temat danego trendu literackiego oraz profilu pisarzy w nim tworzących, korzystając z samodzielnie zidentyfikowanych źródeł i materiałów Zna problematykę, nazwiska autorów, tytuły prac oraz trendy literatury duńskiej lat 1950-1975 oraz wskazuje korelacje między zjawiskami literackimi a zjawiskami społecznymi w Danii lat 1950-75 Czyta w języku duńskim teksty literatury pięknej o zróżnicowanym poziomie trudności językowej i objętości oraz wybrane teksty krytyczne, posługując się sporadycznie słownikami standardowymi oraz historycznymi w wersji książkowej i elektronicznej Dyskutuje w języku duńskim z pozostałymi osobami z grupy oraz z wykładowcą na temat omawianych w trakcie kursu utworów oraz trendów literackich, interpretuje omawiane utwory literackie, posługując się terminologią literaturoznawczą w języku duńskim, i analizuje przeczytane utwory pod względem formalnym i w perspektywie diachronicznej Wymienia teorie literackie istotne dla literatury duńskiej lat 1950-1975 oraz wskazuje utwory literackie, które można do nich przyporządkować Posługuje się w miarę swobodnie warsztatem pojęciowym w języku duńskim z zakresu literaturoznawstwa oraz stosuje niektóre modele teoretycznoliterackie do analizy i interpretacji poszczególnych utworów |
Assessment methods and assessment criteria: |
(in Polish) Dyskusje, wykład, czytanie wskazanej lektury, wyszukiwanie przez studenta literatury krytycznej w celu napisania pracy egzaminacyjnej Prezentacje studentów, omówienie prezentacji w grupie Wykład, prezentacje studentów, analiza tekstów literackich, e-learning, wyszukiwanie materiałów krytycznych Wykład, prezentacje studentów, lektura i analiza tekstów literackich i krytycznych, e-learning Dyskusje nad analizą tekstów literackich i krytycznych oraz prezentacjami studentów Wykład, prezentacje studentów, samodzielne wyszukiwanie materiałów, e-learning Wykład, dyskusja w grupach, praca egzaminacyjna w formie eseju Kryteria oceny 5 – znakomita wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne 4.5 – bardzo dobra wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne 4.0 – dobra wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne 3.5 – zadawalająca wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne, ale ze znacznymi niedociągnięciami 3.0 – zadawalająca wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne, ale z licznymi błędami 2.0 – niezadawalająca wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne |
Classes in period "Academic year 2022/2023, summer semester" (past)
Time span: | 2023-02-27 - 2023-09-30 |
Go to timetable
MO CW
TU W TH FR |
Type of class: |
classes, 30 hours
|
|
Coordinators: | (unknown) | |
Group instructors: | Aldona Zańko | |
Students list: | (inaccessible to you) | |
Credit: | Exam |
Classes in period "Academic year 2023/2024, summer semester" (past)
Time span: | 2024-02-26 - 2024-09-30 |
Go to timetable
MO TU W TH FR |
Type of class: |
classes, 30 hours
|
|
Coordinators: | (unknown) | |
Group instructors: | Aldona Zańko | |
Students list: | (inaccessible to you) | |
Credit: | Exam |
Copyright by Adam Mickiewicz University, Poznań.