Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Lektorat IV - drugi język nowożytny: francuski

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 09-L4F-5L-44
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Lektorat IV - drugi język nowożytny: francuski
Jednostka: Instytut Języków i Literatur Romańskich
Grupy: Moodle - przedmioty Szkoły Nauk o Języku i Literaturze
Przedmioty dla etapu r3-X-S1-Rum w sem. zimowym
Przedmioty dla programu S1-FPO
Punkty ECTS i inne: 0 LUB 4.00 LUB 2.00 (zmienne w czasie) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: język francuski
Rodzaj przedmiotu:

fakultatywne

Kierunek studiów:

fil. włoska, fil. rumuńska, fil. portugalska

Cele kształcenia:

• przekazanie wiedzy o środkach językowych (leksykalnych, gramatycznych i fonetycznych) określonych dla poziomu A2+/B1 ESOKJ dla języka francuskiego

• pogłębienie wiedzy o sposobie wyrażania opinii na tematy dotyczące życia codziennego i problemów społecznych, politycznych, ekonomicznych z wykorzystaniem środków językowych (leksykalnych, gramatycznych i fonetycznych) określonych dla poziomu A2+/B1 ESOKJ dla języka francuskiego

• przekazanie umiejętności ustosunkowania się do problemów społecznych, politycznych, ekonomicznych z wykorzystaniem środków językowych (leksykalnych, gramatycznych i fonetycznych) określonych dla poziomu A2+/B1 ESOKJ dla języka francuskiego

• rozwijanie sprawności rozumienia ze słuchu

• pogłębienie umiejętności uczestniczenia w komunikacji językowej w języku francuskim, reagowania na wypowiedzi w formie ustnej

• rozwinięcie umiejętności samooceny i samodzielnej pracy nad językiem

• rozwijanie umiejętności komunikacji i pracy w grupie


Moduł zajęć/przedmiotu prowadzony zdalnie (e-learning):

W roku akademickim 2020/21 zajęcia są prowadzone zdalnie z wykorzystaniem MS Teams

Wymagania wstępne w zakresie wiedzy, umiejętności oraz kompetencji:

Poziom języka: A2/A2+

Informacja o tym, gdzie można zapoznać się z materiałami do zajęć:

Zespół zajęciowy na MS Teams

Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK:

Dyskusja

Praca z tekstem

Metoda analizy przypadków

Gra dydaktyczna/symulacyjna

Metoda ćwiczeniowa

Demonstracje dźwiękowe i/lub wideo

Metody aktywizujące (np.: „burza mózgów”, technika analizy SWOT, technika drzewka decyzyjnego, metoda „kuli śniegowej”, konstruowanie „map myśli”)

Praca w grupach

Nakład pracy studenta (punkty ECTS):

Godziny zajęć (wg planu studiów) z nauczycielem 30

Przygotowanie do zajęć 30

Przygotowanie projektu 15

Przygotowanie do egzaminu / zaliczenia 30

Słuchanie lub oglądanie materiałów dostępnych w sieci 15

SUMA GODZIN 120

LICZBA PUNKTÓW ECTS DLA ZAJĘĆ/PRZEDMIOTU 4


Skrócony opis:

Cele zajęć/przedmiotu:

- poszerzanie repertuaru środków językowych (leksykalnych, gramatycznych i fonetycznych) określonego dla poziomu A2+/B1 dla języka francuskiego w zakresie przewidzianym na zajęciach z przedmiotu Język i kultura IV

- rozwijanie umiejętności posługiwania się środkami językowymi określonymi dla poziomu A2+/B1 dla języka francuskiego oraz powtarzanie już nabytych

Uwaga: zajęcia z lektoratu są komplementarne wobec zajęć z przedmiotu Język i kultura IV.

Pełny opis:

-tematyka i słownictwo dotyczące społeczeństw francuskiego/frankofońskich: pracy, solidarności, dyskryminacji, polityki, nauki, prasy, mediów

struktury gramatyczne określone dla poziomu B1 ESOKJ dla języka francuskiego:

-użycie czasów przeszłych imparfait, passé composé, plus-que-parfait, czasowniki i spójniki używane z trybem subjonctif, indicatif lub infinitif, zwroty nieosobowe, użycie czasowników i przymiotników z odpowiednimi przyimkami (penser à/croire en/décider de/agir sur; être heureux de, sûr de, prêt à), zaimki względne proste i złożone, wykładniki relacji przyczynowo-skutkowych, celu, opozycji, przyzwolenia, warunku, konektory dyskursywne (articulateurs logiques), środki służące do uwypuklania wybranych treści (mise en relief)

programy radiowe lub audiowizualne w języku standardowym, o normalnym rytmie wymowy, bez akcentu (reportaże, wywiady, film itp. lub ich fragmenty), zawierające informacje i opinie

-ćwiczenia rozwijające rozumienie ze słuchu i umiejętność formułowania wypowiedzi w oparciu o kontekst sytuacyjny

-sytuacje komunikacyjne zawierające: opis osób, przedmiotów, miejsc, wydarzeń, upodobań, różnych uczuć, planów na przyszłość, przedstawianie wydarzeń z przeszłości, opinii własnych i innych osób, uzasadnianie swojego wyboru, określanie swojego stanowiska

Literatura:

• Descotes-Genon, Ch. et autres. L’Exercisier, PUG, 2018.

• Dufief, A.-S. S’exprimer avec logique. Hatier. 2004.

• Bescherelle

• Seria: Grammaire progressive.CLE International.

• Seria: Vocabulaire progressif. CLE International.

• Wybrane aktualne programy radiowe, telewizyjne i internetowe

Efekty uczenia się:

Po zakończeniu zajęć i potwierdzeniu osiągnięcia EU

student/ka:

-posługuje się słownictwem z zakresu dziedzin życia wyszczególnionych w treściach kształcenia

-posługuje się strukturami gramatycznymi języka francuskiego określonymi dla poziomu B1 ESOKJ wyszczególnionymi w treściach kształcenia

-umiejętnie korzysta ze środków językowych (leksykalnych, gramatycznych i fonetycznych określonych dla poziomu B1 ESOKJ, aby wyrazić swoją opinię na wybrany temat; przedstawia opinię/opinie wyrażoną/e przez innych

-rozumie informacje przekazywane w tekstach mówionych, takich jak wiadomości radiowe i telewizyjne oraz innych materiałach audio i wideo

-rozumie postawę wyrażoną w wypowiedzi ustnej i ustosunkowuje się do niej (reakcja/interakcja) w wypowiedzi opartej na wiedzy (językowej/kulturowej) na określony temat

-stosuje strategie komunikacyjne i strategie kompensacyjne

ocenia prawidłowo swoje umiejętności i podejmuje samodzielną pracę nad językiem

-potrafi pracować w grupie

Metody i kryteria oceniania:

Metody:

Egzamin pisemny

Egzamin ustny

Kolokwium pisemne

Test

Projekt

Kryteria:

-bardzo dobry (bdb; 5,0): znakomita wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne

-dobry plus (+db; 4,5): bardzo dobra wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne

-dobry (db; 4,0): dobra wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne

-dostateczny plus (+dst; 3,5): zadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne, ale ze znacznymi niedociągnięciami

-dostateczny (dst; 3,0): zadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne, ale z licznymi błędami

-niedostateczny (ndst; 2,0): niezadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2020/2021" (zakończony)

Okres: 2020-10-01 - 2021-02-28
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Izabela Majcher, Beatrice Mikołajczyk
Prowadzący grup: Izabela Majcher, Beatrice Mikołajczyk
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Egzamin
Ćwiczenia - Egzamin
Uwagi:

Zajęcia odbywają się w formie zdalnej na MS Teams

Zaliczenie i egzamin z przedmiotu w formie zdalnej z wykorzystaniem narzędzi rekomendowanych przez UAM.

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2021/2022" (zakończony)

Okres: 2021-10-01 - 2022-02-23
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Izabela Majcher
Prowadzący grup: Izabela Majcher
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Egzamin
Ćwiczenia - Egzamin
Uwagi:

Zajęcia odbywają się w formie zdalnej na MS Teams

Zaliczenie i egzamin z przedmiotu w formie zdalnej z wykorzystaniem narzędzi rekomendowanych przez UAM.

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/2023" (zakończony)

Okres: 2022-10-01 - 2023-02-26
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Izabela Majcher
Prowadzący grup: Izabela Majcher
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Egzamin
Ćwiczenia - Egzamin

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/2024" (zakończony)

Okres: 2023-10-01 - 2024-02-25
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Izabela Majcher
Prowadzący grup: Izabela Majcher
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Egzamin
Ćwiczenia - Egzamin
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu.
ul. Wieniawskiego 1
61-712 Poznań
tel: +48 61 829 4000
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)