Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Literatura II

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 09-L2-4MH-22
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Literatura II
Jednostka: Instytut Języków i Literatur Romańskich
Grupy: Filologia, specjalność filologia hiszpańska, studia stacjonarne II stopnia, semestr 4
filologia, specjalność interdyscyplinarne studia o narracjach kulturowych, semestr 2
Moodle - przedmioty Szkoły Nauk o Języku i Literaturze
Punkty ECTS i inne: 0 LUB 4.00 LUB 3.00 LUB 6.00 (w zależności od programu) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: język hiszpański
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Poziom przedmiotu:

II stopień

Rok studiów (jeśli obowiązuje):

II rok

Skrócony opis:

Zajęcia poświęcone są czytaniu i komentowaniu ważnych eseistów hiszpańsko-amerykańskich XX i XXI wieku.

Pełny opis:

Zajęcia rozpoczynają się od scharakteryzowania eseju jako artystycznego i filozoficznego gatunku literackiego. Badany okres obejmuje czas od wczesnego dwudziestowiecznego modernizmu do czasów współczesnych. Podkreślana jest różnorodność tematyczna eseju, jego funkcje w historii społecznej kontynentu amerykańskiego, a także odmienne strategie perswazyjne poszczególnych autorów. Omawiani pisarze to: A. Reyes, V. Ocampo, E. Martínez Estrada, G. Mistral, E. Sábato, A. Uslar Pietri, O. Paz, M. Glantz, C. Naranjo Coto i inni.

Lista tekstów obowiązkowych zostanie podana na początku kursu.

Literatura:

Arenas, M. E. (1997). Hacia una teoría general del ensayo. Construcción del texto ensayístico. Cuenca: Ediciones de la Universidad de Castilla-La Mancha, 1997.

Cervera, Vicente, B. Hernández y M. D. Adsuar, eds., El ensayo como género literario. Murcia: Universidad de Murcia, 2005.

Earle, P. G. y Mead, R. G., Historia del ensayo hispanoamericano. México: De Andrea, 1973.

Gómez-Martínez, J.L. Teoría del ensayo, edición electrónica, 1999, https://www.ensayistas.org/jlgomez/estudios/Teoria-del-ensayo-1992.pdf

Mead, R. G., Breve historia del ensayo hispanoamericano. México: Ediciones de Andrea, 1956.

Oviedo, J. M., Breve historia del ensayo hispanoamericano. Madrid: Alianza, 1991.

Rosales Rodríguez, A., La modernidad y su crítica en el ensayo latinoamericano. Ezequiel Martínez Estrada y Octavio Paz, Poznań: Wydawnictwo Naukowe UAM, 2012.

Rosales Rodríguez, A., Reflexión crítica y pluralismo cultural. Aspectos del ensayo hispánico, Poznań: Wydawnictwo Rys, 2021, https://wydawnictworys.com/media/products/f1935dc45e2a121bc59775a14b711928/attachments/pl_PL/aman-rosales-rodriguez-reflexion-critica-y-pluralismo-cultural-aspectos-del-ensayo-hispanico-edycja-online.pdf

Skirius, J. ed., El ensayo hispanoamericano del siglo XX. México: FCE, 2004.

Stabb, M. S., América Latina en busca de una identidad. Modelos del ensayo ideológico hispanoamericano, 1890-1960. Caracas: Monte Ávila Editores, 1969.

Weinberg, L., El ensayo en busca de sentido. Madrid: Iberoamericana / Frankfurt am Main, 2014.

Metody i kryteria oceniania:

- sprawdzian pisemny z treści i wybranych lektur

- prezentacje indywidualne

- udział w zajęciach

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2020/2021" (zakończony)

Okres: 2021-03-01 - 2021-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Konwersatorium, 30 godzin, 30 miejsc więcej informacji
Koordynatorzy: Wojciech Charchalis, Aman Rosales Rodriguez
Prowadzący grup: Wojciech Charchalis, Aman Rosales Rodriguez
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie z notą
Konwersatorium - Zaliczenie z notą
Cele kształcenia przedmiotu cyklu:

- Studenci będą potrafili krytycznie przeanalizować kluczowe teksty latynoamerykańskiej „Novela de la selva” .

- Studenci będą potrafili umieścić teksty literackie w szerszym kontekście geopolitycznym i ekologicznym.

Skrócony opis:

Kurs oferuje ponowne przeczytanie klasycznego przedstawiciela tak zwanej powieści „regionalistycznej” (lub „dżungli”), która według niektórych tłumaczy stanowiłaby „jedyny prawdziwie oryginalny głos w Stanach Zjednoczonych” (G. Bellini). Temat relacji grup ludzkich lub kulturowych grup etnicznych z ich środowiskiem geograficznym (przyrodą lub krajobrazem) jest podkreślany w trakcie kursu. Niektóre kluczowe dzieła tego nurtu omawia Cumandá (1879) Juan León Mera, La vorágine (1924), J. E. Rivera, Canaima (1935), R. Gallegos, Sangama (1942), A. D. Hernández, Los pasos perdidos (1953) ). ) A. Carpentiera, a kończąc na powieści Un viejo que leía novelas de amor (1988) L. Sepúlveda.

Pełny opis:

Spis treści:

1. Romantyzm, obyczaje i hinduizm w XIX wieku. Cumandá (1879), autor: Juan León Mera, Ekwador.

2. Konflikt między cywilizacją a barbarzyństwem w La vorágine (1924), autor: J. E. Rivera, Kolumbia. Canaima (1935), autor: Rómulo Gallegos, Wenezuela. Sangama (1942), autor: A. D. Hernández, Peru.

3. Szukaj tożsamości między kosmopolityzmem a amerykańską naturą. Los pasos perdidos (1953), autor: Alejo Carpentier, Kuba.

4. Współczesny rdzenność i świadomość ekologiczna. El hablador (1987), autor: M. Vargas Lllosa, Peru.

Literatura:

A

Barbas-Rhoden, Laura, Ecological Imaginations in Latin American Fiction. Gainseville: University Press of Florida, 2011.

de León Hazera, Lydia, La novela de la selva hispanoamericana. Bogotá: Instituto Caro y Cuervo, 1971.

Nawrocka, Ewa, Opowieści o raju utraconym. Przemiany topiki Raju w

hispanoamerykańskiej powieści o selwie. Kraków: WUJ, 2010.

Ordonez Díaz, Leonardo, La selva contada por los narradores. Ecología

política en novelas y cuentos hispanoamericana (1905-2015). Tesis Doctoral, Universidad de Montreal, 2016.

Pizarro, Ana, Amazonía. El río tiene voces. Santiago: FCE, 2009.

Uscátegui Narváez, Alexis, Narrar la selva. Confluencias heterogéneas en la novela amazónica. San Juan de Pasto: Unimar, 2017.

Wylie, Lesley, Colonial Tropes and Postcolonial Tricks: Rewriting the Tropics in the ‘novela de la selva’. Cambridge: Cambridge University Press, 2012.

B

Baal, M. Teoría Narrativa. Madrid: Cátedra, 1985.

Barrera, T. (coord.). Historia de la literatura hispanoamericana. Siglo XX. Madrid: Cátedra, 2008.

Bellini, G. Nueva historia de la literatura hispanoamericana. Madrid: Castalia, 1997.

Carrilla, E. El romanticismo en la América Hispánica, 2 vols. Madrid: Gredos, 1975.

Garrido Domínguez, A. El texto narrativo, Madrid: Síntesis, 1993.

Gullón, G. y A. (eds.) Teoría de la novela. Madrid: Taurus, 1974.

Oviedo, J. M. Historia de la literatura hispanoamericana. Madrid: Alianza Editorial, 2001.

Uwagi:

W semestrze letnim 2021 r. Kurs profesora Amána Rosalesa Rodrígueza „Narrativa de la selva latinoamericana” będzie oferowany tylko od 04.03.2021 do 22.04.2021.

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2021/2022" (zakończony)

Okres: 2022-02-24 - 2022-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Konwersatorium, 30 godzin, 30 miejsc więcej informacji
Koordynatorzy: (brak danych)
Prowadzący grup: Aman Rosales Rodriguez
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie z notą
Konwersatorium - Zaliczenie z notą
Cele kształcenia przedmiotu cyklu:

- Studenci będą potrafili krytycznie przeanalizować kluczowe teksty latynoamerykańskiej „Novela de la selval” .

- Studenci będą potrafili umieścić teksty literackie w szerszym kontekście geopolitycznym i ekologicznym.

Skrócony opis:

Kurs oferuje ponowne przeczytanie klasycznego przedstawiciela tak zwanej powieści „regionalistycznej” (lub „dżungli”), która według niektórych tłumaczy stanowiłaby „jedyny prawdziwie oryginalny głos w Stanach Zjednoczonych” (G. Bellini). Temat relacji grup ludzkich lub kulturowych grup etnicznych z ich środowiskiem geograficznym (przyrodą lub krajobrazem) jest podkreślany w trakcie kursu. Niektóre kluczowe dzieła tego nurtu omawia Cumandá (1879) Juan León Mera, La vorágine (1924), J. E. Rivera, Canaima (1935), R. Gallegos, Sangama (1942), A. D. Hernández, Los pasos perdidos (1953) ). ) A. Carpentiera, a kończąc na powieści Un viejo que leía novelas de amor (1988) L. Sepúlveda.

Pełny opis:

Spis treści:

1. Romantyzm, obyczaje i hinduizm w XIX wieku. Cumandá (1879), autor: Juan León Mera, Ekwador.

2. Konflikt między cywilizacją a barbarzyństwem w La vorágine (1924), autor: J. E. Rivera, Kolumbia. Canaima (1935), autor: Rómulo Gallegos, Wenezuela. Sangama (1942), autor: A. D. Hernández, Peru.

3. Szukaj tożsamości między kosmopolityzmem a amerykańską naturą. Los pasos perdidos (1953), autor: Alejo Carpentier, Kuba.

4. Współczesny rdzenność i świadomość ekologiczna. El hablador (1987), autor: M. Vargas Lllosa, Peru.

Literatura:

A

Barbas-Rhoden, Laura, Ecological Imaginations in Latin American Fiction. Gainseville: University Press of Florida, 2011.

de León Hazera, Lydia, La novela de la selva hispanoamericana. Bogotá: Instituto Caro y Cuervo, 1971.

Nawrocka, Ewa, Opowieści o raju utraconym. Przemiany topiki Raju w

hispanoamerykańskiej powieści o selwie. Kraków: WUJ, 2010.

Ordonez Díaz, Leonardo, La selva contada por los narradores. Ecología

política en novelas y cuentos hispanoamericana (1905-2015). Tesis Doctoral, Universidad de Montreal, 2016.

Pizarro, Ana, Amazonía. El río tiene voces. Santiago: FCE, 2009.

Uscátegui Narváez, Alexis, Narrar la selva. Confluencias heterogéneas en la novela amazónica. San Juan de Pasto: Unimar, 2017.

Wylie, Lesley, Colonial Tropes and Postcolonial Tricks: Rewriting the Tropics in the ‘novela de la selva’. Cambridge: Cambridge University Press, 2012.

B

Baal, M. Teoría Narrativa. Madrid: Cátedra, 1985.

Barrera, T. (coord.). Historia de la literatura hispanoamericana. Siglo XX. Madrid: Cátedra, 2008.

Bellini, G. Nueva historia de la literatura hispanoamericana. Madrid: Castalia, 1997.

Carrilla, E. El romanticismo en la América Hispánica, 2 vols. Madrid: Gredos, 1975.

Garrido Domínguez, A. El texto narrativo, Madrid: Síntesis, 1993.

Gullón, G. y A. (eds.) Teoría de la novela. Madrid: Taurus, 1974.

Oviedo, J. M. Historia de la literatura hispanoamericana. Madrid: Alianza Editorial, 2001.

Uwagi:

W semestrze letnim 2021 r. Kurs profesora Amána Rosalesa Rodrígueza „Narrativa de la selva latinoamericana” będzie oferowany tylko od 04.03.2021 do 22.04.2021.

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/2023" (zakończony)

Okres: 2023-02-27 - 2023-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Konwersatorium, 30 godzin, 30 miejsc więcej informacji
Koordynatorzy: Aman Rosales Rodriguez
Prowadzący grup: Aman Rosales Rodriguez
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie z notą
Konwersatorium - Zaliczenie z notą
Skrócony opis:

Zajęcia poświęcone są czytaniu i komentowaniu ważnych eseistów hiszpańsko-amerykańskich XX i XXI wieku.

Pełny opis:

Zajęcia rozpoczynają się od scharakteryzowania eseju jako artystycznego i filozoficznego gatunku literackiego. Badany okres obejmuje czas od wczesnego dwudziestowiecznego modernizmu do czasów współczesnych. Podkreślana jest różnorodność tematyczna eseju, jego funkcje w historii społecznej kontynentu amerykańskiego, a także odmienne strategie perswazyjne poszczególnych autorów. Omawiani pisarze to: A. Reyes, V. Ocampo, E. Martínez Estrada, G. Mistral, E. Sábato, A. Uslar Pietri, O. Paz, M. Glantz, C. Naranjo Coto i inni.

Lista tekstów obowiązkowych zostanie podana na początku kursu.

Literatura:

Arenas, M. E. (1997). Hacia una teoría general del ensayo. Construcción del texto ensayístico. Cuenca: Ediciones de la Universidad de Castilla-La Mancha, 1997.

Cervera, Vicente, B. Hernández y M. D. Adsuar, eds., El ensayo como género literario. Murcia: Universidad de Murcia, 2005.

Earle, P. G. y Mead, R. G., Historia del ensayo hispanoamericano. México: De Andrea, 1973.

Gómez-Martínez, J.L. Teoría del ensayo, edición electrónica, 1999, https://www.ensayistas.org/jlgomez/estudios/Teoria-del-ensayo-1992.pdf

Mead, R. G., Breve historia del ensayo hispanoamericano. México: Ediciones de Andrea, 1956.

Oviedo, J. M., Breve historia del ensayo hispanoamericano. Madrid: Alianza, 1991.

Rosales Rodríguez, A., La modernidad y su crítica en el ensayo latinoamericano. Ezequiel Martínez Estrada y Octavio Paz, Poznań: Wydawnictwo Naukowe UAM, 2012.

Rosales Rodríguez, A., Reflexión crítica y pluralismo cultural. Aspectos del ensayo hispánico, Poznań: Wydawnictwo Rys, 2021, https://wydawnictworys.com/media/products/f1935dc45e2a121bc59775a14b711928/attachments/pl_PL/aman-rosales-rodriguez-reflexion-critica-y-pluralismo-cultural-aspectos-del-ensayo-hispanico-edycja-online.pdf

Skirius, J. ed., El ensayo hispanoamericano del siglo XX. México: FCE, 2004.

Stabb, M. S., América Latina en busca de una identidad. Modelos del ensayo ideológico hispanoamericano, 1890-1960. Caracas: Monte Ávila Editores, 1969.

Weinberg, L., El ensayo en busca de sentido. Madrid: Iberoamericana / Frankfurt am Main, 2014.

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/2024" (w trakcie)

Okres: 2024-02-26 - 2024-09-30

Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Konwersatorium, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Aman Rosales Rodriguez
Prowadzący grup: Aman Rosales Rodriguez
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie z notą
Konwersatorium - Zaliczenie z notą
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu.
ul. Wieniawskiego 1
61-712 Poznań
tel: +48 61 829 4000
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)