Literatura II
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 09-L2-4MH-22 |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Literatura II |
Jednostka: | Instytut Języków i Literatur Romańskich |
Grupy: |
Filologia, specjalność filologia hiszpańska, studia stacjonarne II stopnia, semestr 4 filologia, specjalność interdyscyplinarne studia o narracjach kulturowych, semestr 2 Moodle - przedmioty Szkoły Nauk o Języku i Literaturze |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
4.00
LUB
3.00
LUB
6.00
(w zależności od programu)
|
Język prowadzenia: | język hiszpański |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Poziom przedmiotu: | II stopień |
Rok studiów (jeśli obowiązuje): | II rok |
Skrócony opis: |
Zajęcia poświęcone są czytaniu i komentowaniu ważnych eseistów hiszpańsko-amerykańskich XX i XXI wieku. |
Pełny opis: |
Zajęcia rozpoczynają się od scharakteryzowania eseju jako artystycznego i filozoficznego gatunku literackiego. Badany okres obejmuje czas od wczesnego dwudziestowiecznego modernizmu do czasów współczesnych. Podkreślana jest różnorodność tematyczna eseju, jego funkcje w historii społecznej kontynentu amerykańskiego, a także odmienne strategie perswazyjne poszczególnych autorów. Omawiani pisarze to: A. Reyes, V. Ocampo, E. Martínez Estrada, G. Mistral, E. Sábato, A. Uslar Pietri, O. Paz, M. Glantz, C. Naranjo Coto i inni. Lista tekstów obowiązkowych zostanie podana na początku kursu. |
Literatura: |
Arenas, M. E. (1997). Hacia una teoría general del ensayo. Construcción del texto ensayístico. Cuenca: Ediciones de la Universidad de Castilla-La Mancha, 1997. Cervera, Vicente, B. Hernández y M. D. Adsuar, eds., El ensayo como género literario. Murcia: Universidad de Murcia, 2005. Earle, P. G. y Mead, R. G., Historia del ensayo hispanoamericano. México: De Andrea, 1973. Gómez-Martínez, J.L. Teoría del ensayo, edición electrónica, 1999, https://www.ensayistas.org/jlgomez/estudios/Teoria-del-ensayo-1992.pdf Mead, R. G., Breve historia del ensayo hispanoamericano. México: Ediciones de Andrea, 1956. Oviedo, J. M., Breve historia del ensayo hispanoamericano. Madrid: Alianza, 1991. Rosales Rodríguez, A., La modernidad y su crítica en el ensayo latinoamericano. Ezequiel Martínez Estrada y Octavio Paz, Poznań: Wydawnictwo Naukowe UAM, 2012. Rosales Rodríguez, A., Reflexión crítica y pluralismo cultural. Aspectos del ensayo hispánico, Poznań: Wydawnictwo Rys, 2021, https://wydawnictworys.com/media/products/f1935dc45e2a121bc59775a14b711928/attachments/pl_PL/aman-rosales-rodriguez-reflexion-critica-y-pluralismo-cultural-aspectos-del-ensayo-hispanico-edycja-online.pdf Skirius, J. ed., El ensayo hispanoamericano del siglo XX. México: FCE, 2004. Stabb, M. S., América Latina en busca de una identidad. Modelos del ensayo ideológico hispanoamericano, 1890-1960. Caracas: Monte Ávila Editores, 1969. Weinberg, L., El ensayo en busca de sentido. Madrid: Iberoamericana / Frankfurt am Main, 2014. |
Metody i kryteria oceniania: |
- sprawdzian pisemny z treści i wybranych lektur - prezentacje indywidualne - udział w zajęciach |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2020/2021" (zakończony)
Okres: | 2021-03-01 - 2021-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ KON
PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin, 30 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Wojciech Charchalis, Aman Rosales Rodriguez | |
Prowadzący grup: | Wojciech Charchalis, Aman Rosales Rodriguez | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie z notą
Konwersatorium - Zaliczenie z notą |
|
Cele kształcenia przedmiotu cyklu: | - Studenci będą potrafili krytycznie przeanalizować kluczowe teksty latynoamerykańskiej „Novela de la selva” . - Studenci będą potrafili umieścić teksty literackie w szerszym kontekście geopolitycznym i ekologicznym. |
|
Skrócony opis: |
Kurs oferuje ponowne przeczytanie klasycznego przedstawiciela tak zwanej powieści „regionalistycznej” (lub „dżungli”), która według niektórych tłumaczy stanowiłaby „jedyny prawdziwie oryginalny głos w Stanach Zjednoczonych” (G. Bellini). Temat relacji grup ludzkich lub kulturowych grup etnicznych z ich środowiskiem geograficznym (przyrodą lub krajobrazem) jest podkreślany w trakcie kursu. Niektóre kluczowe dzieła tego nurtu omawia Cumandá (1879) Juan León Mera, La vorágine (1924), J. E. Rivera, Canaima (1935), R. Gallegos, Sangama (1942), A. D. Hernández, Los pasos perdidos (1953) ). ) A. Carpentiera, a kończąc na powieści Un viejo que leía novelas de amor (1988) L. Sepúlveda. |
|
Pełny opis: |
Spis treści: 1. Romantyzm, obyczaje i hinduizm w XIX wieku. Cumandá (1879), autor: Juan León Mera, Ekwador. 2. Konflikt między cywilizacją a barbarzyństwem w La vorágine (1924), autor: J. E. Rivera, Kolumbia. Canaima (1935), autor: Rómulo Gallegos, Wenezuela. Sangama (1942), autor: A. D. Hernández, Peru. 3. Szukaj tożsamości między kosmopolityzmem a amerykańską naturą. Los pasos perdidos (1953), autor: Alejo Carpentier, Kuba. 4. Współczesny rdzenność i świadomość ekologiczna. El hablador (1987), autor: M. Vargas Lllosa, Peru. |
|
Literatura: |
A Barbas-Rhoden, Laura, Ecological Imaginations in Latin American Fiction. Gainseville: University Press of Florida, 2011. de León Hazera, Lydia, La novela de la selva hispanoamericana. Bogotá: Instituto Caro y Cuervo, 1971. Nawrocka, Ewa, Opowieści o raju utraconym. Przemiany topiki Raju w hispanoamerykańskiej powieści o selwie. Kraków: WUJ, 2010. Ordonez Díaz, Leonardo, La selva contada por los narradores. Ecología política en novelas y cuentos hispanoamericana (1905-2015). Tesis Doctoral, Universidad de Montreal, 2016. Pizarro, Ana, Amazonía. El río tiene voces. Santiago: FCE, 2009. Uscátegui Narváez, Alexis, Narrar la selva. Confluencias heterogéneas en la novela amazónica. San Juan de Pasto: Unimar, 2017. Wylie, Lesley, Colonial Tropes and Postcolonial Tricks: Rewriting the Tropics in the ‘novela de la selva’. Cambridge: Cambridge University Press, 2012. B Baal, M. Teoría Narrativa. Madrid: Cátedra, 1985. Barrera, T. (coord.). Historia de la literatura hispanoamericana. Siglo XX. Madrid: Cátedra, 2008. Bellini, G. Nueva historia de la literatura hispanoamericana. Madrid: Castalia, 1997. Carrilla, E. El romanticismo en la América Hispánica, 2 vols. Madrid: Gredos, 1975. Garrido Domínguez, A. El texto narrativo, Madrid: Síntesis, 1993. Gullón, G. y A. (eds.) Teoría de la novela. Madrid: Taurus, 1974. Oviedo, J. M. Historia de la literatura hispanoamericana. Madrid: Alianza Editorial, 2001. |
|
Uwagi: |
W semestrze letnim 2021 r. Kurs profesora Amána Rosalesa Rodrígueza „Narrativa de la selva latinoamericana” będzie oferowany tylko od 04.03.2021 do 22.04.2021. |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2021/2022" (zakończony)
Okres: | 2022-02-24 - 2022-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ KON
PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin, 30 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | Aman Rosales Rodriguez | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie z notą
Konwersatorium - Zaliczenie z notą |
|
Cele kształcenia przedmiotu cyklu: | - Studenci będą potrafili krytycznie przeanalizować kluczowe teksty latynoamerykańskiej „Novela de la selval” . - Studenci będą potrafili umieścić teksty literackie w szerszym kontekście geopolitycznym i ekologicznym. |
|
Skrócony opis: |
Kurs oferuje ponowne przeczytanie klasycznego przedstawiciela tak zwanej powieści „regionalistycznej” (lub „dżungli”), która według niektórych tłumaczy stanowiłaby „jedyny prawdziwie oryginalny głos w Stanach Zjednoczonych” (G. Bellini). Temat relacji grup ludzkich lub kulturowych grup etnicznych z ich środowiskiem geograficznym (przyrodą lub krajobrazem) jest podkreślany w trakcie kursu. Niektóre kluczowe dzieła tego nurtu omawia Cumandá (1879) Juan León Mera, La vorágine (1924), J. E. Rivera, Canaima (1935), R. Gallegos, Sangama (1942), A. D. Hernández, Los pasos perdidos (1953) ). ) A. Carpentiera, a kończąc na powieści Un viejo que leía novelas de amor (1988) L. Sepúlveda. |
|
Pełny opis: |
Spis treści: 1. Romantyzm, obyczaje i hinduizm w XIX wieku. Cumandá (1879), autor: Juan León Mera, Ekwador. 2. Konflikt między cywilizacją a barbarzyństwem w La vorágine (1924), autor: J. E. Rivera, Kolumbia. Canaima (1935), autor: Rómulo Gallegos, Wenezuela. Sangama (1942), autor: A. D. Hernández, Peru. 3. Szukaj tożsamości między kosmopolityzmem a amerykańską naturą. Los pasos perdidos (1953), autor: Alejo Carpentier, Kuba. 4. Współczesny rdzenność i świadomość ekologiczna. El hablador (1987), autor: M. Vargas Lllosa, Peru. |
|
Literatura: |
A Barbas-Rhoden, Laura, Ecological Imaginations in Latin American Fiction. Gainseville: University Press of Florida, 2011. de León Hazera, Lydia, La novela de la selva hispanoamericana. Bogotá: Instituto Caro y Cuervo, 1971. Nawrocka, Ewa, Opowieści o raju utraconym. Przemiany topiki Raju w hispanoamerykańskiej powieści o selwie. Kraków: WUJ, 2010. Ordonez Díaz, Leonardo, La selva contada por los narradores. Ecología política en novelas y cuentos hispanoamericana (1905-2015). Tesis Doctoral, Universidad de Montreal, 2016. Pizarro, Ana, Amazonía. El río tiene voces. Santiago: FCE, 2009. Uscátegui Narváez, Alexis, Narrar la selva. Confluencias heterogéneas en la novela amazónica. San Juan de Pasto: Unimar, 2017. Wylie, Lesley, Colonial Tropes and Postcolonial Tricks: Rewriting the Tropics in the ‘novela de la selva’. Cambridge: Cambridge University Press, 2012. B Baal, M. Teoría Narrativa. Madrid: Cátedra, 1985. Barrera, T. (coord.). Historia de la literatura hispanoamericana. Siglo XX. Madrid: Cátedra, 2008. Bellini, G. Nueva historia de la literatura hispanoamericana. Madrid: Castalia, 1997. Carrilla, E. El romanticismo en la América Hispánica, 2 vols. Madrid: Gredos, 1975. Garrido Domínguez, A. El texto narrativo, Madrid: Síntesis, 1993. Gullón, G. y A. (eds.) Teoría de la novela. Madrid: Taurus, 1974. Oviedo, J. M. Historia de la literatura hispanoamericana. Madrid: Alianza Editorial, 2001. |
|
Uwagi: |
W semestrze letnim 2021 r. Kurs profesora Amána Rosalesa Rodrígueza „Narrativa de la selva latinoamericana” będzie oferowany tylko od 04.03.2021 do 22.04.2021. |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/2023" (zakończony)
Okres: | 2023-02-27 - 2023-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ KON
PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin, 30 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Aman Rosales Rodriguez | |
Prowadzący grup: | Aman Rosales Rodriguez | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie z notą
Konwersatorium - Zaliczenie z notą |
|
Skrócony opis: |
Zajęcia poświęcone są czytaniu i komentowaniu ważnych eseistów hiszpańsko-amerykańskich XX i XXI wieku. |
|
Pełny opis: |
Zajęcia rozpoczynają się od scharakteryzowania eseju jako artystycznego i filozoficznego gatunku literackiego. Badany okres obejmuje czas od wczesnego dwudziestowiecznego modernizmu do czasów współczesnych. Podkreślana jest różnorodność tematyczna eseju, jego funkcje w historii społecznej kontynentu amerykańskiego, a także odmienne strategie perswazyjne poszczególnych autorów. Omawiani pisarze to: A. Reyes, V. Ocampo, E. Martínez Estrada, G. Mistral, E. Sábato, A. Uslar Pietri, O. Paz, M. Glantz, C. Naranjo Coto i inni. Lista tekstów obowiązkowych zostanie podana na początku kursu. |
|
Literatura: |
Arenas, M. E. (1997). Hacia una teoría general del ensayo. Construcción del texto ensayístico. Cuenca: Ediciones de la Universidad de Castilla-La Mancha, 1997. Cervera, Vicente, B. Hernández y M. D. Adsuar, eds., El ensayo como género literario. Murcia: Universidad de Murcia, 2005. Earle, P. G. y Mead, R. G., Historia del ensayo hispanoamericano. México: De Andrea, 1973. Gómez-Martínez, J.L. Teoría del ensayo, edición electrónica, 1999, https://www.ensayistas.org/jlgomez/estudios/Teoria-del-ensayo-1992.pdf Mead, R. G., Breve historia del ensayo hispanoamericano. México: Ediciones de Andrea, 1956. Oviedo, J. M., Breve historia del ensayo hispanoamericano. Madrid: Alianza, 1991. Rosales Rodríguez, A., La modernidad y su crítica en el ensayo latinoamericano. Ezequiel Martínez Estrada y Octavio Paz, Poznań: Wydawnictwo Naukowe UAM, 2012. Rosales Rodríguez, A., Reflexión crítica y pluralismo cultural. Aspectos del ensayo hispánico, Poznań: Wydawnictwo Rys, 2021, https://wydawnictworys.com/media/products/f1935dc45e2a121bc59775a14b711928/attachments/pl_PL/aman-rosales-rodriguez-reflexion-critica-y-pluralismo-cultural-aspectos-del-ensayo-hispanico-edycja-online.pdf Skirius, J. ed., El ensayo hispanoamericano del siglo XX. México: FCE, 2004. Stabb, M. S., América Latina en busca de una identidad. Modelos del ensayo ideológico hispanoamericano, 1890-1960. Caracas: Monte Ávila Editores, 1969. Weinberg, L., El ensayo en busca de sentido. Madrid: Iberoamericana / Frankfurt am Main, 2014. |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/2024" (w trakcie)
Okres: | 2024-02-26 - 2024-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT KON
|
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Aman Rosales Rodriguez | |
Prowadzący grup: | Aman Rosales Rodriguez | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie z notą
Konwersatorium - Zaliczenie z notą |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu.