Historia Rosji
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 09-HR-ZL-22 |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Historia Rosji |
Jednostka: | Instytut Filologii Wschodniosłowiańskich |
Grupy: |
Moodle - przedmioty Szkoły Nauk o Języku i Literaturze |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
4.00
(w zależności od programu)
|
Język prowadzenia: | język polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Kierunek studiów: | kierunek studiów: filologia wschodniosłowiańska specjalność studiów: filologia rosyjska (studia niestacjonarne) |
Poziom przedmiotu: | I stopień |
Cele kształcenia: | Zapoznanie się z procesem powstania i rozwoju państwowości rosyjskiej Przekazanie wiedzy z zakresu historii Rusi Kijowskiej, Imperium Rosyjskiego, Związku Radzieckiego i Federacji Rosyjskiej Utrwalenie podstawowych wydarzeń i faktów historycznych Poznanie głównych kierunków rosyjskiej i radzieckiej polityki zagranicznej Zapoznanie się z biografiami znaczących postaci |
Rok studiów (jeśli obowiązuje): | II rok |
Moduł zajęć/przedmiotu prowadzony zdalnie (e-learning): | nie |
Wymagania wstępne w zakresie wiedzy, umiejętności oraz kompetencji: | Zainteresowania historyczno-kulturologiczne, ogólne kompetencje humanistyczne. |
Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK: | Wykład z prezentacją multimedialną wybranych zagadnień Wykład konwersatoryjny Wykład problemowy Dyskusja Praca z tekstem Demonstracje dźwiękowe i/lub video |
Pełny opis: |
Ruś w okresie przedpaństwowym; Powstanie państwa – teoria normańska i antynormańska; Zarys dziejów politycznych Rusi Kijowskiej – proces konsolidacji państwa, pierwsi władcy; Chrzest Rusi; Podział dzielnicowy państwa – zasada pryncypatu i senioratu; Wojny wewnętrzne; Mozaika księstw i ich dzieje; Republika Nowogrodzka i jej specyfika. Zwierzchnictwo mongolskie nad Rusią Osłabienie Złotej Ordy; Proces zjednoczenia ziem wielkoruskich; Zrzucenie zwierzchnictwa mongolskiego. Panowanie Iwana Groźnego Wielka smuta Panowanie nowej dynastii Michał Romanow i jego następcy; Reforma Nikona; Piotr I. Regencja Zofii; Pierwsze lata panowania; Wojna Północna 1700 - 1721; Reformy; Petersburg; Okres przewrotów pałacowych. Panowanie Katarzyny II. Piotr III; Polityka wewnętrzna; Powstanie Pugaczowa; Polityka zagraniczna; Wojny z Turcją i rozbiory Polski; Niemcy w Rosji; Paweł I. Aleksander I – car liberał? Reformy; Wojna 1812 roku i jej następstwa; Powstanie dekabrystów; Ruch rewolucyjny w Rosji – rewolucjoniści szlacheccy, raznoczyńcy, narodnictwo, terroryzm. Panowanie Mikołaja I, Teoria oficjalnej ludowości; Aleksander II – car reformator. Wiosna posewastopolska; Manifest z 19 lutego 1861 r. i reforma agrarna; Reformy lat 1864 – 1874; Rosja po zniesieniu poddaństwa; Rozwój kapitalizmu w Rosji i powstanie ruchu robotniczego; Polityka zagraniczna; Carobójstwo; Kontrreformy Aleksandra III. Rządy Mikołaja II.Wojna z Japonią;Rewolucja 1905 roku i jej następstwa;Powstanie konstytucjonalizmu rosyjskiego;Duma państwowa i działalność partii politycznych;Piotr Stołypin. Rok 1917 w Rosji. Rewolucja lutowa i obalenie caratu; Dwuwładza – działalność Rządu Tymczasowego i Rady Delegatów Robotniczych i Żołnierskich; Rewolucja październikowa czy przewrót bolszewicki? Pierwsze lata władzy radzieckiej Powstanie Rady Komisarzy Ludowych; Dekrety; Czerwony terror i utworzenie Czeki; wojna domowa; Komunizm wojenny; NEP; powstanie ZSRR – radziecki federalizm; Polityka zagraniczna Rosji Radzieckiej; Konstytucje radzieckie; Lenin a kultura; Bolszewicy wobec religii; Śmierć Lenina. Stalinizm Walka o władzę po śmierci Lenina; Kolektywizacja i industrializacja; Wielki głód na Ukrainie; terror stalinowski; Gułag. Wielka Wojna Ojczyźniana 17 września 1939; Blitzkrieg, początkiem końca fałszywej przyjaźni dwóch żywiołów totalitarnych, Oblężenie Leningradu; Obrona Moskwy; Znaczenie Stalingradu i operacji kurskiej; Zwycięska koalicja antyfaszystowska – Teheran, Jałta, Poczdam. Rządy Chruszczowa Śmierć Stalina; XX Zjazd KPZR i jego następstwa; odwilż i destalinizacja; osobowość Nikity Sergiejewicza; reformy – „dogonimy i przegonimy” Epoka zastoju – Breżniew i jego następcy Realny socjalizm i epoka zastoju; rolnictwo i przemysł w ZSRR; patologie władzy – era nomenklatury i „gerontokracji”; „homosovieticus”; kult Breżniewa. Jurii Andropow i Konstantin Czernienko, Ruch dysydencki; Zimna wojna i detente. Gorbaczow (1985-1991) Pierestrojka, głasnost, uskorienie – powrót do Lenina; „Gorbimania” i świat zachodni; nowa polityka zagraniczna Jesień ludów; Rozpad ZSRR; WNP. Powstanie Federacji Rosyjskiej; Prezydentura Jelcyna (1991-1999); demokratyzacja i liberalizacja państwa. Reformy Gajdara i ekonomiczne perturbacje państwa rosyjskiego; prywatyzacja; krach finansowy 1998 roku. Kryzysy polityczne; Wybory do Dumy Państwowej (1993) i powstanie partii politycznych. |
Literatura: |
Podręczniki akademickie: 1. Bazylow L., Wieczorkiewicz P., Historia Rosji, Wrocław 2005; 2. Bazylow L., Historia Rosji, t. 1-2, Warszawa 1983; 3. Heller M., Historia Imperium Rosyjskiego, Warszawa 2002; 4. Heller M., Niekricz A., Utopia u władzy. Historia Związku Sowieckiego,t. 1-2; 5. Marples D. R., Historia ZSRR od rewolucji do rozpadu, Wrocław 2006; 6. Ochmański J., Dzieje Rosji do roku 1861, Poznań 1981; 7. Pichoja R.G., Historia władzy w Związku Radzieckim 1945-1991, Warszawa 2011; 8. Riasanovsky N. V., Steinberg M. D., Historia Rosji, Kraków 2009; 9. Smaga J., Rosja w XX stuleciu, Kraków 2002; 10. Smaga J., Narodziny i upadek imperium. ZSRR 1917 – 1991, Kraków 1992; 11. Smoleń M., Stracone Dekady. Historia ZSRR 1917 – 1991, Warszawa 1994; Lektura uzupełniająca: Appelbaum A., Gułag, Warszawa 2005; Bratkowski S., Pan Nowogród Wielki, Warszawa 1999; Czerska D., Dymitr Samozwaniec, Wrocław 2004; Heller M., Siódmy sekretarz. Blaski i nędza Michaiła Gorbaczowa, Lublin 1993; Kijas A., Chrzest Rusi, Poznań 2006; Pipes R., Rosja carów, Warszawa 2006; Pipes R., Rewolucja Rosyjska, Warszawa 2006; Pipes R., Rosja bolszewików, Warszawa 2005; Pipes R., Rosja, komunizm i świat. Wybór esejów, Kraków 2002; Radziński E., Rasputin, Warszawa 2000; Rybakow B., Pierwsze wieki historii Rusi, Warszawa 1983; Serczyk W. A., Katarzyna II. Carowa Rosji, Wrocław 1989 Reportaże: m.in.: Mariusza Wilka, Macieja Jastrzębskiego, Krystyny Kurczab-Redlich, Wacława Radziwinowicza, Jacka Hugo-Badera, R. Kapuścińskiego i innych, np: - M. Jastrzębski, Matrioszka Rosja i Jastrząb, Gliwice 2013; - K. Kurczab-Redlich, Pandrioszka, Warszawa 2008; - K. Kurczab-Redlich, Głową o mur Kremla. Nowe fakty, Warszawa 2012; - K. Kurczab-Redlich, Wowa, Wołodia, Władimir, Warszawa 2014 - B. Włodarczyk, Nie ma jednej Rosji, Kraków 2013; - W. Radziwinowicz, Creme de la Kreml. 172 opowieści o Rosji, Warszawa 2016; |
Efekty uczenia się: |
Po zakończeniu modułu i potwierdzeniu osiągnięcia efektów uczenia się student /-ka: Zna podstawową terminologię z zakresu historii i historiografii, antropologii kulturowej i wiedzy o kulturze. Dostrzega historyczne współzależności między poszczególnymi społeczeństwami i państwami regionu postradzieckiego, zna i rozumie zróżnicowane podstawy tożsamości historycznej narodów regionu postradzieckiego Wyszukuje, analizuje, ocenia, selekcjonuje i wykorzystuje informacje dotyczące obszaru postradzieckiego w zasobach informacji pisanych i elektronicznych Potrafi dokonać krytyki i interpretacji źródeł historycznych dotyczących państw i narodów obszaru postradzieckiego Potrafi dokonać analizy wydarzeń i procesów historycznych na obszarze postradzieckim na zasadzie porównawczej i przyczynowo-skutkowej w oparciu o literaturę przedmiotu Efektywnie ocenia własną pracę i krytycznie ocenia jej stopień zaawansowania Potrafi współtworzyć trafne decyzje dotyczące kontaktów Polska-Wschód na poziomie indywidualnym i na poziomie przedsiębiorstwa, instytucji lub organizacji pozarządowej Ma świadomość złożoności historycznych i współczesnych stosunków polsko-rosyjskich, polsko-litewskich, polsko-białoruskich i polsko-ukraińskich, ma świadomość znaczenia dobrosąsiedzkich stosunków z państwami obszaru postradzieckiego dla polskiej racji stanu, ma świadomość konieczności kierowania się w życiu zawodowym naukowym obiektywizmem oraz ogólnoludzkimi i europejskimi wartościami demokracji i tolerancji. Ma świadomość szczególnych więzi łączących Polskę i Unię Europejską z obszarem postradzieckim, szczególnie z Rosją, Litwą, Ukrainą i Białorusią, rozumie znaczenie polskiego dziedzictwa kulturowego na Wschodzie oraz dziedzictwa kulturowego narodów Wschodu w Polsce. Posiada wiedzę na temat węzłowych problemów historii państw i narodów obszaru postradzieckiego, dostrzega historyczne współzależności między poszczególnymi społeczeństwami i państwami regionu postradzieckiego, zna i rozumie zróżnicowane podstawy tożsamości historycznej narodów regionu postradzieckiego. |
Metody i kryteria oceniania: |
Podstawowe kryteria: - obecność na zajęciach, - aktywny udział i zaangażowanie w trakcie zajęć, - znajomość zalecanej literatury przedmiotu, - zaliczenie egzaminu końcowego. Kryteria jakościowe i ilościowe / skala ocen: ocena: bardzo dobry (5,0) kryterium ilościowe: przynajmniej 92% kryterium jakościowe: zakładane efekty uczenia się zostały w pełni osiągnięte. Dopuszczalne są pojedyncze nieścisłości, które nie mają istotnego znaczenia dla osiągnięcia ocenianego /-ych efektu /-ów uczenia się określonych dla przedmiotu/modułu ocena: dobry plus (4,5) kryterium ilościowe: przynajmniej 84% i mniej niż 92% kryterium jakościowe: zakładane efekty uczenia się zostały osiągnięte z nielicznymi błędami, o małym znaczeniu merytorycznym. ocena: dobry (4,0) kryterium ilościowe: przynajmniej 76% i mniej niż 84% kryterium jakościowe: zakładane efekty uczenia się zostały osiągnięte z szeregiem niezbyt poważnych błędów lub/i pojedynczymi niedociągnięciami. ocena: dostateczny plus (3,5) kryterium ilościowe: przynajmniej 68% i mniej niż 76% kryterium jakościowe: zakładane efekty uczenia się zostały osiągnięte z istotnymi błędami i/lub brakami. ocena: dostateczny (3,0) kryterium ilościowe: przynajmniej 60% i mniej niż 68% kryterium jakościowe: zakładane efekty uczenia się zostały osiągnięte z poważnymi błędami i/lub brakami (tj. minimalny akceptowalny poziom osiągnięcia efektów uczenia się) ocena: niedostateczny (2,0) kryterium ilościowe: poniżej 60% kryterium jakościowe: zakładane efekty uczenia się nie zostały osiągnięte |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2020/2021" (zakończony)
Okres: | 2021-03-01 - 2021-09-30 |
![]() |
Typ zajęć: |
Wykład, 18 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | Bartłomiej Garczyk | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Wykład - Egzamin |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2021/2022" (zakończony)
Okres: | 2022-02-24 - 2022-09-30 |
![]() |
Typ zajęć: |
Wykład, 18 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | Bartłomiej Garczyk | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Wykład - Egzamin |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/2023" (w trakcie)
Okres: | 2023-02-27 - 2023-09-30 |
![]() |
Typ zajęć: |
Wykład, 18 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | Bartłomiej Garczyk | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Wykład - Egzamin |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu.