Historia literatury rumuńskiej IV (okres międzywojenny)
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 09-HLR4-5LR-45 |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Historia literatury rumuńskiej IV (okres międzywojenny) |
Jednostka: | Instytut Języków i Literatur Romańskich |
Grupy: |
Moodle - przedmioty Szkoły Nauk o Języku i Literaturze Przedmioty dla etapu r3-X-S1-Rum w sem. zimowym |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
4.00
LUB
6.00
(w zależności od programu)
|
Język prowadzenia: | język rumuński |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Kierunek studiów: | filologia rumuńska |
Poziom przedmiotu: | I stopień |
Cele kształcenia: | 1/ przekazanie wiedzy o historyczno-społecznych uwarunkowaniach twórczości literackiej i artystycznej oraz jej odbioru w Rumunii końca XIX i początków XX wieku 2/ przekazanie wiedzy o najważniejszych nurtach literackich i artystycznych w Rumunii końca XIX i początków XX wieku 3/ ukazanie związków literatury XIX i XX w. z innymi dziedzinami sztuki (sztuki plastyczne, muzyka, architektura) 4/ przekazanie wiedzy o wybranych utworach literatury rumuńskiej końca XIX i początków XX w. oraz dziełach sztuki i ich autorach 5/ kształtowanie umiejętności analizy i interpretacji utworów literackich w kontekście kulturowym omawianej epoki 6/ kształtowanie umiejętności korzystania ze źródeł bibliograficznych 7/ rozwijanie umiejętności komunikacji i kultury dyskusji oraz pracy w grupie 8/ rozwijanie sprawności w posługiwaniu się językiem rumuńskim z uwzględnieniem terminologii literaturoznawczej 9/ Kształtowanie świadomości wielokulturowości Europy |
Rok studiów (jeśli obowiązuje): | III rok |
Wymagania wstępne w zakresie wiedzy, umiejętności oraz kompetencji: | Znajomość języka rumuńskiego na poziomie B2 |
Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK: | Wykład z prezentacją multimedialną wybranych zagadnień Dyskusja Praca z tekstem Demonstracje dźwiękowe i/lub video |
Pełny opis: |
Programem zajęć objęte są następujące zagadnienia: 1/ Warunki społeczno-polityczne i instytucje życia literackiego i kulturalnego w Rumunii przełomu wieków XIX i XX 2/ Symbolizm rumuński. Przedstawiciele. Etapy symbolizmu 3/ George Bacovia - Ion Minulescu: wielonurtowość symbolizmu rumuńskiego 4/ Modernizm: Eugen Lovinescu, teoria synchronizmu i przemiana wartości 6/ Tradycjonalizm: Nichifor Crainic, Nicolae Iorga 7/ Rumuńska powieść międzywojenna 8/ Camil Petrescu i Hortensia Papadat-Bengescu 9/ Mihail Sadoveanu 10/ Lucian Blaga: ekspresjonizm rumuński 11/ Realizm w rumuńskiej powieści międzywojnia: Liviu Rebreanu, George Călinescu 12/ Anton Holban 13/ Mircea Eliade 14/ Awangarda: Urmuz, Tristan Tzara, Ion Vinea 15/ Mateiu Caragiale - "bałkanizm" w literaturze |
Literatura: |
1/ Călinescu G., Istoria literaturii române de la origini până în prezent, Ed. Minerva, Bucureşti 1982, wyd II 2/ Crohmălniceanu Ov. S., Literatura română între cele două războaie mondiale, Ed. Minerva, Bucureşti 1975 3/ Lovinescu E., Istoria literaturii române contemporane, Ed. Minerva, Bucureşti 1973 4/ Manolescu N., Istoria critică a literaturii române, Paralela 45, Piteşti 2008 5/ Munteanu B., Panorama literaturii române, Enterprises, Inc. şi Ed. Crater, Cleveland 1996 6/ Rotaru I., O istorie a literaturii române, Ed. Dacoromană TDC, Bucureşti 2006 7/ Scarlat M., Istoria poeziei româneşti I-IV, Ed. Minerva, Bucureşti 1982-1990 8/ Ungureanu C., Geografia literaturii române,azi, Paralela 45, Piteşti 2003 Krytyka literacka: 1/ Balotă N., Arte poetice ale secolului XX, Ed. Minerva, BucureŢti 1976 2/ Balotă N., Romanul românesc în secolul XX, Ed. "Viitorul Românesc", Bucureşti 1997 3/ Boldea I., Simbolism, modernism, tradiţionalism, avangardă, Ed. Aula, Braşov 2002 4/ Glodeanu Gh., Poetica romanului românesc interbelic. O posibilă tipologie a romanului, Ed. Libra, Bucureşti 1998 5/ Manolescu N., Arca lui Noe. Eseu despre romanul românesc, Ed. 100+1 Gramar, Bucureşti 1998 6/ Onu E., Dramaturgia româna între 1900-1944. Sensuri ale evoluţiei, Ed. Imago, Sibiu 1999. |
Efekty uczenia się: |
Po zakończeniu modułu (przedmiotu) i potwierdzeniu osiągnięcia efektów kształcenia student: 1/ charakteryzuje wybrane utwory literatury rumuńskiej przełomu XIX i XX wieku w kontekście kultury i sztuki epoki 2/ charakteryzuje najważniejsze nurty estetyczne i ideowe w Rumunii przełomu wieków XIX i XX 3/ objaśnia współzależności między literaturą i sztuką a sytuacją historyczną i warunkami polityczno-społecznymi 4/ definiuje specyfikę poszczególnych gatunków literackich, nazywa i charakteryzuje figury retoryczne w tekście literackim; określa wymowę ideologiczną utworu 5/ pokazuje współistnienie w dziele literackim różnych kodów artystycznych (jego związków ze sztukami plastycznymi, muzyką, architekturą) 6/ prawidłowo korzysta ze źródeł bibliograficznych we własnych opracowaniach 7/ wypowiada się poprawnie w języku rumuńskim na obszarze literatury, sztuk plastycznych, muzyki i filmu; buduje porównania i obrazuje swoje wypowiedzi |
Metody i kryteria oceniania: |
Metody oceniania w trybie stacjonarnym: -Kolokwium pisemne -Kolokwium ustne -Prezentacja multimedialna Metody oceniania w trybie zdalnym: -Kolokwium ustne -Projekt Kryteria oceniania: -bardzo dobry (bdb; 5,0): znakomita wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne -dobry plus (+db; 4,5): bardzo dobra wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne -dobry (db; 4,0): dobra wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne -dostateczny plus (+dst; 3,5): zadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne, ale ze znacznymi niedociągnięciami -dostateczny (dst; 3,0): zadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne, ale z licznymi błędami -niedostateczny (ndst; 2,0): niezadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2020/2021" (zakończony)
Okres: | 2020-10-01 - 2021-02-28 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR WYK
CZ PT KON
|
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin, 25 miejsc
Wykład, 30 godzin, 25 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Justyna Teodorowicz | |
Prowadzący grup: | Loredana Ilie, Justyna Teodorowicz | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Konwersatorium - Zaliczenie z notą Wykład - Egzamin |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2021/2022" (zakończony)
Okres: | 2021-10-01 - 2022-02-23 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin, 25 miejsc
Wykład, 30 godzin, 25 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | (brak danych) | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Konwersatorium - Zaliczenie z notą Wykład - Egzamin |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/2023" (zakończony)
Okres: | 2022-10-01 - 2023-02-26 |
Przejdź do planu
PN WT WYK
ŚR KON
CZ PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin, 25 miejsc
Wykład, 30 godzin, 25 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Justyna Teodorowicz | |
Prowadzący grup: | Loredana Ilie, Justyna Teodorowicz | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Konwersatorium - Zaliczenie z notą Wykład - Egzamin |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu.