Historia literatury rosyjskiej
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 09-HLR-ZL-45 |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Historia literatury rosyjskiej |
Jednostka: | Instytut Filologii Wschodniosłowiańskich |
Grupy: |
Moodle - przedmioty Szkoły Nauk o Języku i Literaturze |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
5.00
(w zależności od programu)
|
Język prowadzenia: | język rosyjski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Kierunek studiów: | kierunek studiów: filologia wschodniosłowiańska specjalność studiów: filologia rosyjska (studia niestacjonarne) |
Poziom przedmiotu: | I stopień |
Cele kształcenia: | wprowadzenie i zapoznanie z wybranymi zagadnieniami z historii literatury rosyjskiej od 1856 - 1918 r., życiem i twórczością pisarzy tego okresu, problematyką ideową oraz wartościami artystycznymi ich utworów zapoznanie z procesem historycznoliterackim w danej epoce zapoznanie z podstawowymi wiadomościami dotyczącymi biografii najważniejszych twórców epoki i ich najważniejszymi dziełami kształtowanie umiejętności analizy wybranych utworów literackich z kanonu lektur kształtowanie umiejętności wykonania pisemnej pracy literaturoznawczej w języku rosyjskim rozwinięcie umiejętności zastosowania metod badawczych do analizy tekstu literackiego kształtowanie umiejętności przeprowadzania kwerendy bibliograficznej i korzystania z opracowań naukowych i źródeł bibliograficznych |
Rok studiów (jeśli obowiązuje): | II rok |
Moduł zajęć/przedmiotu prowadzony zdalnie (e-learning): | nie |
Wymagania wstępne w zakresie wiedzy, umiejętności oraz kompetencji: | Podstawowa wiedza i umiejętności z zakresu literatury rosyjskiej (w zakresie programu I roku studiów) oraz ogólnej wiedzy o kulturze. |
Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK: | Wykład konwersatoryjny Wykład problemowy Dyskusja Praca z tekstem Metoda badawcza (dociekania naukowego) Demonstracje dźwiękowe i/lub video Praca w grupach |
Pełny opis: |
Charakterystyka procesu historycznoliterackiego z uwzględnieniem specyfiki poszczególnych epok (lata 60., 70., 80., Srebrny Wiek) oraz rozwoju poszczególnych rodzajów literackich Literaturocentryzm kultury rosyjskiej - przyczyny, odniesienie do innych kultur europejskich. Literatura rosyjska w kontekście dyskusji światopoglądowych i społecznych epoki. Spór okcydentalistów ze słowianofilami. Poczwiennictwo w kontekście idei Sołowjowa Literatura rosyjska w kontekście ówczesnych idei filozoficznych i etycznych (np. idealizm niemiecki, pozytywizm, systemy Schopenhaeura, Feuerbacha, Nietschego) Wybrane zagadnienia życia i twórczości Iwana Gonczarowa Wybrane zagadnienia życia i twórczości Fiodora Dostojewskiego Wybrane zagadnienia życia i twórczości Lwa Tołstoja Wprowadzenie do pisania literaturoznawczej pracy naukowej. Wyznaczniki formalne Stanu badań, zasady przeprowadzania kwerendy bibliograficznej, kompozycja i sposób prezentacji poglądów badaczy, podstawy stylu naukowego, wymogi formalne, sporządzanie przypisów i bibliografii Wybrane zagadnienia życia i twórczości Mikołaja Leskowa Naturalizm w kulturze rosyjskiej, rola szkicu fizjologicznego. Realizm. Twórczość Iwana Bunina Twórczość związana z ruchem narodnickim - jej specyfika i znaczenie w procesie historycznoliterackim. Twórczość Mikołaja Niekrasowa Rozwój dramatu i teatru - twórczość Aleksandra Ostrowskiego. Wielka Reforma Teatralna. Dramaturgia Antona Czechowa Specyfika Srebrnego Wieku na tle modernizmu europejskiego. Symbolizm, akmeizm, futuryzm. Związek z rosyjskim renesansem prawosławnym Wybrane zagadnienia życia i twórczości Andreja Biełego Wybrane zagadnienia życia i twórczości Leonida Andrejewa Wybrane zagadnienia życia i twórczości Fiodora Sołoguba Wybrane zagadnienia życia i twórczości A. Błoka i W. Majakowskiego Rosyjska liryka końca XIX i początku XX w. - wybrani poeci, np. A. Fet, F. Tiutczew, K. Balmont, W. Briusow, O. Mandelsztam, L. Gumilow, W. Chlebnikow, A. Achmatowa, M. Cwietajewa |
Literatura: |
Zalecana literatura: Historia literatury rosyjskiej, pod red. M. Jakóbca, t. II, Warszawa 1976; Historia literatury rosyjskiej XX wieku, pod red. A. Drawicza, Warszawa 1997; G. Porębina, St. Poręba, Historia literatury rosyjskiej 1917-1991, Katowice 1994; T. Klimowicz, Przewodnik po współczesnej literaturze rosyjskiej i jej okolicach (1917-1996), Wrocław 1996; Literatura rosyjska w zarysie pod red. Zb. Barańskiego i A. Semczuka, Warszawa 1975; Г.Н. Поспелов, История русской литературы XIX века, Москва 1991; А.Г. Соколов, История русской литературы конца XIX – начала ХХ века, Москва 2006; Z. Barański, J. Litwinow, Rosyjskie manifesty literackie. cz.1, (Przełom XIX i XX wieku), Poznań 1974; Literatura rosyjska przełomu XIX i XX wieku – cykl Wydawnictwa Uniwersytetu Gdańskiego. И. Гарин, Серебряный век в 3 томах, Москва 1999; М. Г. Зельдович, Л.Я. Лившиц, Русская литература XIX в. Хрестоматия критических материалов, Москва 1964; A. Walicki, Zarys myśli rosyjskiej. Od Oświecenia do Renesansu religijno-filozoficznego, Kraków 2005; M. Bachtin, Problemy poetyki Dostojewskiego, przeł. N. Modzelewska, Warszawa 1970; R. Przybylski, Dostojewski i „przeklęte problemy”. Od „Biednych ludzi” do „zbrodni i kary”, Warszawa 1964; B. Urbankowski, Dostojewski: dramat humanizmów, Warszawa 1994; M. Bohun, Fiodor Dostojewski i idea upadku cywilizacji europejskiej, Katowice 1996; Tołstoj w oczach krytyki światowej, pod red. P. Hertza, Warszawa 197; А. Semczuk, Lew Tołstoj, Warszawa 1967; О.В. Сливицкая, «Истина в движении»: О человеке в мире Л. Толстого, Москва 2009; О.В. Сливицкая, «Война и мир» Л.Н. Толстого: проблемы человеческого общения, Ленинград 1988; В творческой лаборатории Чехова, под ред. Л.Д. Опульской, З.с. Паперного и С.Е. Шаталова, Москва 1974; А.П. Чудаков, Поэтика Чехова, Москва 1971; R. Śliwowski, Antoni Czechow, Warszawa 1965. Kanon lektur: I. Gonczarow, Obłomow; F. Dostojewski, Biedni ludzie, Zbrodnia i kara, Idiota, Biesy (fragmenty), Bracia Karamazow; L. Tołstoj, Wojna i pokój (fragmenty), Anna Karenina, Zmartwychwstanie, Sonata Kreutzerowska; M. Leskow, Mańkut, Anioł z pieczęcią (Запечатленный ангел); A. Ostrowski, Burza; M. Sałtykow-Szczedrin, Historia jednego miasta (fragmenty); M. Niekrasow, Mróz-Czerwony nos; A. Czechow, Śmierć urzędnika, Kameleon, Mewa, Trzy siostry, Sala nr 6; I. Bunin, Wieś, Udar słoneczny, L. Andrejew, Życie człowieka, Opowieść o siedmiu powieszonych; F. Sołogub, Mały bies; A. Bieły, Petersburg; A. Błok, Buda jarmarczna, Dwunastu, Nieznajoma; W. Majakowski, Obłok w spodniach, Misterium Buffo (fragmenty); Liryka (do wyboru 4 wiersze/poematy z 10 zaproponowanych przez prowadzącego): np. A. Fet, F. Tiutczew, K. Balmont, W. Briusow, O. Mandelsztam, W. Chlebnikow, L. Gumilow, A. Achmatowa, M. Cwietajewa Uzupełniające: F. Dostojewski, Biesy (całość), Notatki z podziemia, Łagodna; L. Tołstoj, Wojna i pokój (całość), Śmierć Iwana Ijicza, Żywy trup, Ciemna potęga; M. Leskow, Oczarowany pielgrzym; M. Sałtykow-Szczedrin, Państwo Gołowlewowie; W. Garszyn, Czerwony kwiatek;A. Ostrowski, Las; A. Czechow, Kapral Priszibiejew, Step, Człowiek w futerale, Wiśniowy sad, Wujaszek Wania; I. Bunin, Lekki oddech, Pan z San Francisco, Sny Czanga; A. Kuprin, Pojedynek; L. Andrejew, Życie Wasilija Fiwiejskogo; A. Błok, Scytowie; W. Majakowski, Dobrze!; Łaźnia; M. Gorki, Na dnie, Makar Czudra, Czełkasz |
Efekty uczenia się: |
Po zakończeniu modułu i potwierdzeniu osiągnięcia efektów uczenia się student /ka: ma uporządkowaną wiedzę na temat rosyjskiego procesu historycznoliterackiego w latach 1856-1918 ma uporządkowaną wiedzę na temat epok i prądów literackich w latach 1856-1918 posiada uporządkowaną wiedzę nt. zjawisk decydujących o specyfice literatury rosyjskiej i jej uprzywilejowanego miejsca w rosyjskiej kulturze materialnej i duchowej ma uporządkowaną wiedzę nt. roli i form krytyki literackiej ma podstawową wiedzę nt. biografii najważniejszych twórców posiada uporządkowaną wiedzę, dotyczącą najważniejszych utworów, historii ich powstania oraz recepcji potrafi dokonać analizy i interpretacji najważniejszych utworów literackich epoki, angażując zdobytą wiedzę teoretyczną i historycznoliteracką potrafi napisać stan badań w zakresie tematyki literaturoznawczej potrafi pracować w grupie |
Metody i kryteria oceniania: |
Kryteria oceniania: - obecność aktywny udział na zajęciach; - systematyczne przygotowanie do zajęć; - znajomość tekstów utworów literackich zawartych w kanonie lektur. - posiadanie wiedzy o pisarzu i jego twórczości na tle tendencji społeczno-kulturowych epoki. - umiejętność analizy tekstu literackiego (tematyka, problematyka, struktura dzieła). - znajomość artykułów krytyczno-literackich jako elementu analizy dzieła literackiego. - umiejętność umiejscowienia omawianych utworów literackich w kontekście kultury narodowej i światowej. - inne (np. systematyczne zaliczanie ewentualnych nieobecności) - końcowy egzamin ustny (na koniec semestru letniego). SKALA OCEN: bardzo dobry (bdb; 5,0): znakomita i uporządkowana wiedza na temat literatury rosyjskiej okresu 1856-1918 oraz omawianego na zajęciach kontekstu kulturowego, umiejętność pogłębionej analizy i interpretacji omawianych lektur obowiązkowych, umiejętność formułowania własnych, propozycji interpretacyjnych podpartych solidnymi argumentami, bardzo dobra praca roczna dobry plus (+db; 4,5): bardzo dobra i uporządkowana wiedza na temat literatury rosyjskiej okresu 1856-1918 oraz omawianego na zajęciach kontekstu kulturowego, umiejętność pogłębionej analizy i interpretacji omawianych lektur obowiązkowych, bardzo dobra praca roczna dobry (db; 4,0): dobra i uporządkowana wiedza na temat literatury rosyjskiej okresu 1856-1918 oraz omawianego na zajęciach kontekstu kulturowego z pominięciem niektórych mniej istotnych aspektów, umiejętność analizy i interpretacji lektur obowiązkowych, dobra praca roczna dostateczny plus (+dst; 3,5): zadowalająca wiedza na temat literatury rosyjskiej okresu 1856-1918 oraz omawianego na zajęciach kontekstu kulturowego z wyraźnymi nieścisłościami, umiejętność analizy lektur obowiązkowych, poprawna praca roczna dostateczny (dst; 3,0): wystarczająca wiedza na temat literatury rosyjskiej okresu 1856-1918 oraz omawianego na zajęciach kontekstu kulturowego z poważnymi nieścisłościami, umiejętność analizy lektur obowiązkowych, poprawna praca roczna niedostateczny (ndst; 2,0): niewystarczająca wiedza na temat literatury rosyjskiej okresu 1856-1918 oraz omawianego na zajęciach kontekstu kulturowego, brak umiejętności analizy i interpretacji omawianych lektur obowiązkowych, niepoprawnie wykonana praca roczna lub jej brak |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2020/2021" (zakończony)
Okres: | 2021-03-01 - 2021-09-30 |
![]() |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 20 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | Alicja Brus | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Konwersatorium - Egzamin |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2021/2022" (zakończony)
Okres: | 2022-02-24 - 2022-09-30 |
![]() |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 20 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | Alicja Brus | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Konwersatorium - Egzamin |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/2023" (w trakcie)
Okres: | 2023-02-27 - 2023-09-30 |
![]() |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 20 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | Alicja Brus | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Konwersatorium - Egzamin |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu.