Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Historia literatury rosyjskiej

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 09-HLR-ZL-15
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Historia literatury rosyjskiej
Jednostka: Instytut Filologii Wschodniosłowiańskich
Grupy: Moodle - przedmioty Szkoły Nauk o Języku i Literaturze
Punkty ECTS i inne: 4.00 LUB 5.00 (zmienne w czasie) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: język rosyjski
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Kierunek studiów:

kierunek studiów: filologia wschodniosłowiańska

specjalność studiów: filologia rosyjska (studia niestacjonarne)

Poziom przedmiotu:

I stopień

Cele kształcenia:

wprowadzenie i zapoznanie z wybranymi zagadnieniami z historii literatury rosyjskiej X-XIX wieku, życiem i twórczością pisarzy tego okresu, problematyką ideową oraz wartościami artystycznymi ich utworów

przekazanie wiedzy o zjawiskach historyczno-literackich

zapoznanie z wybranymi tekstami literackimi

przygotowanie do analizy dzieła literackiego

wyrobienie umiejętności interpretacji dzieła literackiego

nauka stosowania metod badawczych do analizy tekstu literackiego

utrwalanie umiejętności korzystania z opracowań naukowych i źródeł bibliograficznych

rozwijanie umiejętności komunikacji i pracy w grupie oraz właściwej postawy i odpowiedzialnego stosunku do zajęć

Rok studiów (jeśli obowiązuje):

I rok

Moduł zajęć/przedmiotu prowadzony zdalnie (e-learning):

nie

Wymagania wstępne w zakresie wiedzy, umiejętności oraz kompetencji:

Podstawowa wiedza i umiejętności z zakresu historii literatury polskiej i powszechnej oraz ogólnej wiedzy literaturoznawczej.

Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK:

Wykład z prezentacją multimedialną wybranych zagadnień

Wykład konwersatoryjny

Dyskusja

Praca z tekstem

Praca w grupach

Pełny opis:

Literatura staroruska jako jedność typologiczna i jej związki z literaturą ludową i kulturą rosyjską X-XVII wieku

Oświecenie w Rosji

Klasycyzm w literaturze rosyjskiej

Sentymentalizm w literaturze rosyjskiej

Okres poszukiwań literackich na początku XIX wieku (1800-1825)

Preromantyzm i romantyzm w Rosji

Życie i twórczość rosyjskich pisarzy romantycznych (A. Puszkin, M. Lermontow, M. Gogol)

Lata 40-e w literaturze i kulturze rosyjskiej

Życie i twórczość I. Turgieniewa

Literatura:

Zalecana literatura (DO WYBORU, do wykorzystania podczas przygotowania do egzaminu, zaliczenia)

‒ Literatura rosyjska, pod red. M. Jakóbca, t.1 i 2, Warszawa 1976;

‒ B. Mucha, Historia literatury rosyjskiej od początków do czasów najnowszych, Wrocław 2002;

‒ Historia literatury rosyjskiej w zarysie, pod red. A. Semczuka i Z. Barańskiego, Warszawa 1976;

‒ R. Łużny, Rosyjska literatura ludowa. Podręcznik dla studentów filologii rosyjskiej, Warszawa 1977;

‒ R. Jakubowski, R. Łużny, Literatura staroruska wiek XI-XVII, Warszawa 1971;

‒ R. Łużny, Literatura rosyjska i jej kulturowe konteksty, Warszawa 1990;

‒ L. Suchanek, Preromantyzm w Rosji, Kraków 1991;

‒ W. Szczukin, Mit szlacheckiego gniazda. Studium geokulturologiczne o klasycznej kulturze rosyjskiej, Kraków 2006;

‒ W. Serczyk, Kultura rosyjska XVIII wieku, Wrocław 1984;

‒ M. Straszewska, Romantyzm, Warszawa 1977;

‒ B. Galster, Mikołaj Gogol, Warszawa 1967

‒ J. Łotman, Aleksander Puszkin, Warszawa 1990;

‒ Semczuk, Iwan Turgieniew, Warszawa 1988;

‒ P. Orlow, Russkij sentymentalizm, Moskwa 1997;

‒ D. Lichaczow, Wielikoje nasledije, Moskwa 1979;

‒ O. Lebiediewa, Istorija russkoj literatury XVIII w., Moskwa 2003;

‒ Sokolow, Istorija russkoj literatury XIX wieka, pierwaja polowina, Moskwa…

Kanon lektur

1. Literatura staroruska

‒ Powieść lat minionych (2 fragmenty)

‒ Słowo o pułku Igora

‒ Domostroj (2 fragmenty)

‒ Opowieść o Niedoli Złym Losie

‒ S. Połocki, Kupiectwo

2. Literatura XVIII i początku XIX wieku

‒ M. Łomonosow, Rozmowa z Anakreontem, Oda na dzień wstąpienia na tron Elżbiety Pietrowny

‒ G. Dierżawin, Felica, Wielmożam i sędziom,

‒ D. Fonwizin, Synalek szlachecki

‒ M. Radiszczew, Podróż z Petersburga do Moskwy (3 fragmenty)

‒ M. Karamzin, Biedna Liza, Wyspa Bornholm

‒ W. Żukowski, Swietłana, Cmentarz wiejski

‒ Gribojedow, Mądremu biada

3. Literatura XIX wieku

‒ A. Puszkin, Rusłan i Ludmiła, Jeniec Kaukazu, Cyganie, Eugeniusz Oniegin, Jeździec Miedziany, Opowieści Biełkina, Córka kapitana, Borys Godunow, liryka (Wolność, Czarny szal, Pamiętam cudowne zachwycenie, Kochałem Panią, W głębinie rud syberyjskich, Kindżał, Prorok, Do poety, Jeśli życie Ciebie oszuka, Boże, nie daj mi zwariować, Pomnik dźwignąłem nie ze spiżu)

‒ M. Lermontow, Demon, Bohater naszych czasów, Maskarada, liryka (Kaukaz, Żagiel, Chmury, Śmierć poety, Borodino, Kindżał, Prorok, Nie jestem Byronem, I smutno i nudno, Kołysanka kozacka, Czy pamiętasz jak żegnaliśmy się…, Oni kochali się tak długo i tkliwie… )

‒ N. Gogol , Wieczory na futorze koło Dikańki (Jarmark w Soroczyńcach, Noc wigilijna), Jak pokłócił się Iwan Iwanowicz z Iwanem Nikiforowiczem, Newski Prospekt, Szynel, Nos, Rewizor, Martwe dusze)

4. Literatura lat 40-ch

‒ W. Dal, Stróż petersburski

‒ I.Turgieniew, Chor i Kalinycz, Rudin, W przededniu, Ojcowie i dzieci

Efekty uczenia się:

Po zakończeniu modułu i potwierdzeniu osiągnięcia efektów uczenia się student/ka:

zna biografię i twórczość wybranych pisarzy i charakteryzuje w tym kontekście daną epokę literacką

rozumie i prawidłowo stosuje podstawowe terminy z zakresu literaturoznawstwa

rozumie i wyjaśnia istotę oraz mechanizmy funkcjonowania poszczególnych epok literackich

zna i rozumie podstawowe metody analizy interpretacji dzieła literackiego

wybiera właściwe metody interpretacyjne

prawidłowo interpretuje teksty literackie wybranych pisarzy

rozpoznaje treści ideowe oraz charakterystyczne cechy poetyki utworów literackich w szerokim kontekście kulturowym

korzysta ze źródeł bibliograficznych w języku polskim i rosyjskim

potrafi w formie ustnej wykazać się umiejętnościami z zakresu analizy dzieła literackiego

stosuje zdobytą wiedzę w kształtowaniu i wzbogacaniu własnych wypowiedzi ustnych i wykonywaniu prac pisemnych

Metody i kryteria oceniania:

Podstawowe kryteria:

- obecność na zajęciach (nieobecność powyżej 50% skutkuje niedopuszczeniem do zaliczenia przedmiotu);

- systematyczne zaliczanie ewentualnych nieobecności;

- aktywny udział i zaangażowanie w trakcie zajęć;

- systematyczne przygotowanie do zajęć oraz znajomość tekstów utworów literackich zawartych w kanonie lektur;

- znajomość zalecanej literatury przedmiotu;

- pozytywna ocena z kolokwium (student/ka ma prawo do poprawy oceny).

Kryteria jakościowe i ilościowe / skala ocen:

ocena: bardzo dobry (5,0)

kryterium ilościowe: przynajmniej 92%

kryterium jakościowe: zakładane efekty uczenia się zostały w pełni osiągnięte. Dopuszczalne są pojedyncze nieścisłości, które nie mają istotnego znaczenia dla osiągnięcia ocenianego /-ych efektu /-ów uczenia się określonych dla przedmiotu/modułu

ocena: dobry plus (4,5)

kryterium ilościowe: przynajmniej 84% i mniej niż 92%

kryterium jakościowe: zakładane efekty uczenia się zostały osiągnięte z nielicznymi błędami, o małym znaczeniu merytorycznym.

ocena: dobry (4,0)

kryterium ilościowe: przynajmniej 76% i mniej niż 84%

kryterium jakościowe: zakładane efekty uczenia się zostały osiągnięte z szeregiem niezbyt poważnych błędów lub/i pojedynczymi niedociągnięciami.

ocena: dostateczny plus (3,5)

kryterium ilościowe: przynajmniej 68% i mniej niż 76%

kryterium jakościowe: zakładane efekty uczenia się zostały osiągnięte z istotnymi błędami i/lub brakami.

ocena: dostateczny (3,0)

kryterium ilościowe: przynajmniej 60% i mniej niż 68%

kryterium jakościowe: zakładane efekty uczenia się zostały osiągnięte z poważnymi błędami i/lub brakami (tj. minimalny akceptowalny poziom osiągnięcia efektów uczenia się)

ocena: niedostateczny (2,0)

kryterium ilościowe: poniżej 60%

kryterium jakościowe: zakładane efekty uczenia się nie zostały osiągnięte

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2020/2021" (zakończony)

Okres: 2020-10-01 - 2021-02-28
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Konwersatorium, 18 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: (brak danych)
Prowadzący grup: Grażyna Jatczak
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie z notą
Konwersatorium - Zaliczenie z notą

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2021/2022" (zakończony)

Okres: 2021-10-01 - 2022-02-23
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Konwersatorium, 18 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: (brak danych)
Prowadzący grup: Antoni Bortnowski
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie z notą
Konwersatorium - Zaliczenie z notą

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/2023" (zakończony)

Okres: 2022-10-01 - 2023-02-26
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Konwersatorium, 18 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: (brak danych)
Prowadzący grup: Antoni Bortnowski
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie z notą
Konwersatorium - Zaliczenie z notą
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu.
ul. Wieniawskiego 1
61-712 Poznań
tel: +48 61 829 4000
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)